X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
אלרון: בית המשפט אינו אדיש לקריאה להחמיר את הענישה, ויש לעשות זאת משום שמדובר במכת מדינה מזוז: בתי המשפט חייבים להירתם ל"ייבוש הביצה"
▪  ▪  ▪
שימוש עברייני חוזר [צילום: צ'רלי רידל, AP]

בית המשפט העליון קובע (יום ג', 5.11.19), כי יש להעלות את רף הענישה על עבירות נשק, וזאת בשל התרבותן ובשל הקריאה הציבורית לעשות זאת. זהו פסק דין יוצא דופן, בו בית המשפט העליון מתערב בענישה שפסק המחוזי לא משום שהיא מקלה או שגויה, אלא במטרה מוצהרת לקבוע רף חדש ומחמיר יותר.
השופט יוסף אלרון אומר: "לעיתים מדיניות הענישה הנוהגת ביחס לעבירה מסוימת אינה מספקת, ועל בית המשפט להורות על החמרה בענישה על-מנת לקדם ולהגן על הערכים אשר ביסודה, ובכך לבלום את נפיצותן של עבירות מסוימות ההופכות ל'מכת מדינה', ולתת
ביטוי לחומרה שיש לייחס להן". עבירות השימוש בנשק נמנות על מקרים אלו, הוא קובע, בשל העלייה בהן.
"על-רקע המציאות אותה אנו חווים למרבה הצער מדי יום, אנו עדים לקריאה ציבורית נרגשת להגברת האכיפה כלפי עבירות נשק - ולהחמרה במדיניות הענישה הנוהגת. בית משפט זה לא נותר אדיש למול השימוש הגובר בנשק חם, והדגיש לא אחת את הצורך בענישה מחמירה ומרתיעה כלפי השימוש בו לשם פתרון סכסוכים. זאת במיוחד כאשר השימוש בו נעשה בסביבת בתי מגורים.
"...הצורך במדיניות ענישה מחמירה נחוץ במיוחד כאשר השימוש בנשק גורר פגיעה בגוף ובנפש, וכאשר מבצעי העבירות אינם מוסרים את כלי הנשק לידי רשויות החוק - ובכך מוסיפים לפגוע בביטחון הציבור וקיים חשש תמידי לשימוש עברייני חוזר בנשק זה, כמו גם להגעתו של נשק זה לגורמים עוינים ובכללם גורמי טרור. נמצא אפוא כי בנסיבות דהיום, ראוי ונכון להחמיר את מדיניות הענישה הנוהגת, זאת בין היתר על-מנת להרתיע עבריינים פוטנציאליים משימוש בו כאמצעי ליישוב סכסוכים".
השופט מני מזוז מוסיף, כי הנשק הוא רכיב חיוני ביותר בביצוע שורה ארוכה של עבירות. "המאבק בתופעות האלימות החמורות בחברה הישראלית בהן נעשה שימוש בנשק מחייב, מעבר למאמץ 'לשים יד' על כלי הנשק הבלתי חוקיים הרבים שבידי הציבור, גם ענישה מחמירה ומרתיעה בעבירות נשק, לרבות על עצם החזקה או רכישה שלא כדין של נשק.
"ביעור תופעת החזקת כלי נשק בלתי חוקיים הוא אפוא אינטרס ציבורי מהמעלה הראשונה ותנאי הכרחי למאבק בתופעות הפשיעה האלימה לסוגיה הרווחות במקומותינו, בבחינת 'ייבוש הביצה' המשמשת ערס לגידולן של תופעות אלה. מהלך כזה מחייב הירתמות גם של בתי המשפט, על-ידי ענישה מחמירה ומרתיעה לעבירות נשק בלתי חוקי באשר הן, וכל שכן מקום שנעשה בנשק כזה שימוש בביצוע עבירות אלימות לסוגיהן".
הדברים נאמרו בהחלטת בית המשפט העליון להחמיר בעונשיהם של שלושה בני משפחה אשר ירו על בני משפחה אחרת בשל סכסוך ביניהן. יונס סובח ירצה שש שנות מאסר (במקום 50 חודש); אחמד סובח ירצה חמש שנות מאסר (במקום 42 חודש); ומוחמד סובח ירצה 42 חודשי מאסר (במקום שנתיים). אלרון מדגיש, כי מדובר בענישה שאינה ממצה את הדין ושההחמרה צריכה להיעשות באופן הדרגתי - ובכך מאותת לבתי המשפט המחוזיים, כי עליהם לגזור עונשים חמורים עוד יותר.
פסק הדין בא על-רקע ריבוי מעשי הרצח בשנה האחרונה בכלל ובמגזר הערבי בפרט. על-פי נתוני המשטרה לשמונת החודשים הראשונים של השנה, ואם יימשך הקצב הנוכחי, יירשמו השנה בישראל 129 מעשי רצח - עלייה של 11% לעומת שנת 2018. הקצב השנתי עומד על 92 מעשי רצח במגזר הערבי, עלייה של 13% לעומת השנה שעברה. במגזר היהודי העלייה מתונה יותר ועומדת על 8% בקצב שנתי.
השופט אלכס שטיין הסכים עם אלרון ומזוז. את הנאשמים ייצגו עוה"ד כמיל עודה, ג'ריס ברהום, ליאור דוידי, טניה שאער ואניס אמירא מועלם; ואת המדינה - עו"ד בת-שבע אבגז.

תאריך:  05/11/2019   |   עודכן:  05/11/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תוחמר הענישה על עבירות נשק
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
התנועה לאיכות השלטון העבירה...
רננה  |  5/11/19 14:32
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
אבי חימי דורש ממנדלבליט לבדוק האם הופעלו לחצים פסולים על עד המדינה בתיק 4000 ולחשוף את הפרטים    מבקש שגם נציבות הביקורת ומח"ש יחקרו את הנושא
איתמר לוין
עומר שאקר הועסק בידי ארגון Human Rights Watch, אך דרעי החליט שלא להאריך את אשרת השהייה בשל פעילותו לחרם על ישראל    הנדל: ההחלטה ניתנה במסגרת סמכותו
יפעת גדות
לצד שלושת החוקרים שקיבלו את הפרס, מטעם הטכניון, על הטכנולוגיה המהפכנית ופורצת הדרך קיבל את הפרס גם פרופ' פפדימיטריו כריסטוס הילריוס, מאבות תורת המשחקים האלגוריתמית
איתמר לוין
מציג את "הביקורת החברתית": עיסוק בנושאים הנוגעים לחברה על כל רבדיה - חינוך, בריאות, רווחה, תשלומים ועוד - תוך דגש על אוכלוסיות הראויות לקידום
איתמר לוין
העביר לטיפולו של מנדלבליט תלונה של סניגורית ציבורית על הדלפת חומר חקירה מן המשטרה לאתר אינטרנט    רוזן: במקרה הנוכחי ברור מיהם המדליפים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il