X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מכתב העדכון לראשי הרשויות
של מי המידע הציבורי?
השלטון המקומי: לבטל חופש מידע ברשויות
המרכז לשלטון מקומי דיווח לראשי הרשויות על מפגש שקיים עם שר המשפטים, אמיר אוחנה, ובו ביקש לשנות את חוק חופש המידע באופן שיחריג את הרשויות ויסיר מהן את החובה להשיב לבקשות חופש מידע של תושבים
עו"ד דב"ש. פנו לראשי הרשויות [צילום: איציק וולף]

חוצפה מקומית
בניגוד לשלטון הארצי, הרשויות המקומיות אינן מגלות שקיפות. לא רק אזרחים מתלוננים על ההסתרה של מידע המשפיע על חייהם, אלא גם חברי מועצה שהמידע המוסתר מהם מונע מהם לבצע את חובתם הציבורית. בכנסת ובממשלה החומרים לרוב שקופים וגלויים, גם כאשר הם אינם תמיד מחמיאים.
יתרה מכך, היחידה הממשלתית לחופש המידע משמשת כגוף פיקוח על שקיפות המידע מצידן. לעומת זאת, תושב שמעוניין לקבול על כך שהרשות המקומית אינה מוסרת לו מידע לא יוכל לעשות זאת בפני אותה יחידה, אלא ייאלץ להוציא מכספו לטובת עתירה מינהלית - משימה ביורוקרטית שרבים יעדיפו לוותר עליה מראש.
משרד הפנים הממונה על הרשויות המקומיות חייב לקבוע אילו חומרים על הרשויות לפרסם מיוזמתן (הסכמים קואליציוניים, פרוטוקולים, מכרזים, התקשרויות וכד'), ואף לדרוש כי לא זו בלבד שלא תהיה להן הקלה אלא אפילו פיקוח הדוק. השפעתה של הרשות המקומית על חייו של תושב העיר גדולה בהרבה מאשר השפעתו של השלטון המרכזי, ומכאן שהנחיצות בשקיפות המידע גדולה ובהרבה.

מרכז השלטון המקומי פועל לשינוי חוק חופש המידע באופן שימנע מתושבי רשויות מקומיות לפנות אל הרשויות בבקשה לקבלת מידע מכוח חוק חופש המידע. לאחרונה נפגשו נציגי המרכז לשלטון מקומי עם שר המשפטים, אמיר אוחנה, וביקשו ממנו לפעול לשינוי החוק באופן שיחריג את הרשויות המקומיות מחובת גילוי מידע על-פי בקשות שיוגשו על בסיס חוק חופש המידע.
פניית השלטון המקומי לשר המשפטים בנושא נעשתה במטרה לאפשר לרשויות לחסוך בעלויות הכרוכות בהקדשת זמן עבודה וכוח אדם למענה לפניות חופש המידע.
נציגי השלטון המקומי טענו כי ברשויות מתקבל מספר עצום של בקשות מידע - חלקן בקשות סרק ובקשות קנטרניות. עוד טענו כי פעמים רבות מיועד איסוף החומרים על-ידי התושבים לצורך הגשת תביעות ייצוגיות, עתירות מינהליות והליכים משפטיים אחרים שמטרתם, לטענת השלטון המקומי "ניסיון לקבל מהרשות המקומית כסף על-מנת שלא יוגש כנגדה הליך משפטי".
באתר העין השביעית פורסם כי לאחרונה שלח מרכז השלטון המקומי מכתב לראשי הרשויות המקומיות ובו צוין כי שר המשפטים, אמיר אוחנה, "היטה אוזן קשבת לקשיים שהוצגו לו על-ידי הצוות, והבטיח לבחון את הפתרונות שהועלו בפגישה".
עו"ד רבקי דב"ש, שהייתה בעבר מנכ"לית הרשות הממשלתית לחופש המידע, אמרה בעקבות פרסום המכתב כי זכות הציבור לדעת, שהיא אחת הזכויות הבסיסיות בדמוקרטיה, אינה "זכות הציבור לדעת מה שהרשות רוצה לספר". עוד ציינה כי כבר היום חוק חופש המידע קובע חובה לפרסום מידע יזום, פרקטיקה שראשי השלטון המקומי מעוניינים להשאיר בחוק גם אם ישתנה על-פי בקשתם. אולם גם כיום, מרבית הרשויות המקומיות אינן עומדות בחובות הקיימות ולא מפרסמות מידע יזום בכמות ובאופן הנדרשים.
"אני מאמינה שבקרוב מאוד ראשי רשויות וחברי מועצה יביעו בקולם ובאצבעותיהם את מחאתם על המכתב המקומם שיצא בשמם אשר עושה להם עוול, ולא בצדק. השלטון המקומי בעולם מהווה חזית פורחת לקידום עקרונות הממשל הפתוח והשקיפות בראשה. דווקא בגלל הקרבה וההכרות שלהם עם התושבים. צר לי מאוד כי המרכז לשלטון מקומי הישראלי בחר לשקף גישה צרה וארכאית שידוע לי שאינה מייצגת את כלל נבחרי הציבור בשלטון המקומי", כתבה בדף הפייסבוק שלה.
לדבריה, על תושבי כל רשות מקומית לפנות לראש הרשות שלהם ולבקש ממנו שיביע דעתו באופן ברור בסוגיה. "האם הוא סבור כי אתם, תושבי הרשות שלו, נדרשים לדעת רק מה שנוח לו לספר לכם, או שהוא חי בשלום עם החוק, שמעת לעת יציב בפניו - מה לעשות - שאלות שאינן לרוחו", כלשונה.

תאריך:  07/11/2019   |   עודכן:  07/11/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השלטון המקומי: לבטל חופש מידע ברשויות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
קובי קרטה היה עוזרו של מנהל רשות המיסים עד 2014    המדינה: השתמש במרמה ובתחבולה כדי להשיג ללקוחתו פטור מניכוי מס במקור על העברת תשלום לחברה אמריקנית שבבעלותה
איתמר לוין, יצחק דנון
הבנקים מבקשים למנות כונסים לכל נכסיה של חברת הסלטים והדגים    החברה מודה שהיא בחדלות פרעון, אינה יכולה לשלם משכורות השבוע ומסכימה לבקשה
איציק וולף
דוברי ראש הממשלה הגישו בקשת ערעור על החלטת בית המשפט להלבין את פעולותיה הלא חוקיות של המשטרה באופן המאפשר לה לחדור למכשירי הטלפון הסלולרי שלהם    דורשים לאפשר עיון בתיעוד חקירת יונתן אוריך שהוקלדה בקבוצת טלגרם פנימית של המשטרה
מירב ארד
הדגיש: "הגיע הזמן להגביר את הלחץ על אירן"    ראש צוות הפקחים של סבא"א דיווח כי אירן מסרבת לשתף פעולה עם הפקחים של הארגון
מירב ארד
תוחלת החיים בישראל עומדת על 82.6 שנים, בעוד תוחלת החיים הממוצעת ב-OECD היא 80.7 שנים בלבד    התחזית - בעשור הקרוב עלול להיווצר מחסור אקוטי במשאבים בעיקר במקרה של גידול פתאומי בתחלואה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il