X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
בג"ץ הורה להעמיד לדין שוטר שירה למוות בערבי הפרקליטות טוענת שמדובר בהלכה חדשה וקשה ביותר השוטר: פסק הדין סותר עקרונות יסוד פליליים ומינהליים
▪  ▪  ▪
ניצן. העדר אשמה [צילום: ליאב פלד]
בג"ץ הפך החלטת מנדלבליט וניצן: הורה להעמיד לדין שוטר שהרג ערבי
איתמר לוין
נאור יצחק הרג את חיר חמדאן, שהסתער ובידו סכין על ניידת משטרה * מח"ש סגרה את התיק בנימוק של העדר אשמה, באישורו של שי ניצן * אביחי מנדלבליט דחה את הערר על ההחלטה * גרוסקופף וקרא קובעים: יש ראיות לכאורה נגד יצחק, מנדלבליט התעלם מן האינטרס הציבורי, ההנמקה של החלטתו אינה עומדת במבחן
לרשימה המלאה

פרקליט המדינה, שי ניתן, מבקש מבית המשפט העליון לקיים דיון נוסף בפסק דינו מלפני שבועיים, בו הורה להעמיד לדין את השוטר נאור יצחק. לטענת הפרקליטות (יום ג', 12.11.19), פסק דין זה מהווה "הלכה חדשה וקשה ביותר". גם יצחק מבקש דיון נוסף, באומרו שמדובר בפסק דין הסותר עקרונות יסוד פליליים ומינהליים.
שוטרי יס"מ עצרו בנובמבר 2014 חשוד בכפר כנא, ולאחר מכן התנפל חיר חמדאן על הניידת כאשר בידו סכין ארוך בקריאות "אללה אכבר" וחבט על חלונות הניידת. השוטר בן לוי ירה באוויר, אך ללא הועיל. לוי ויצחק ירדו מהניידת, כיוונו את נשקיהם כלפי חמדאן וקראו לו להשליך את הסכין. הם לא נענו, יצחק ירה כדור בודד וחמדאן נהרג.
במאי 2015 סגרה מח"ש את התיק נגד יצחק, על דעתו של ניצן, בנימוק של העדר אשמה שכן מדובר בהגנה עצמית. ראפת חמדאן, אביו של המנוח, הגיש ערעור ליועץ המשפטי ולא זכה במשך שנתיים למענה. כיוון שכך, הוא עתר לבג"ץ ביוני 2017 ובו ביום החליט מנדלבליט לדחות את הערר, בקובעו שאין הצדקה להעמיד לדין את יצחק. עתירתו של האב התקבלה בידי השופטים עופר גרוסקופף וג'ורג' קרא, בניגוד לדעת המיעוט של השופט נעם סולברג. זוהי הפעם הראשונה בה בג"ץ מורה להעמיד לדין, לאחר שתיק נסגר בנימוק של העדר אשמה (ראו קישור משמאל).
לדברי המדינה, משמעות פסק הדין היא, כי במקרי גבול ובמקרים מורכבים, עליה להימנע מהחלטה האם יש סיכוי סביר להרשעה, אלא להעמיד לדין ולהותיר את ההכרעה בידי בית המשפט. עוד יוצאת המדינה נגד דבריו של גרוסקופף, לפיהם קיים חשש למראית עין בשיקוליה של הפרקליטות כאשר מדובר בהעמדה לדין של שוטר. לטענתה, הדבר יחייב אותה להעמיד לדין גם כאשר אינה משוכנעת שיש מקום לכך, יפגע בזכויות חשודים, ירוקן מתוכן את תפקידה ויגרום לשחיקת אמון הציבור בהחלטותיה בנוגע לאנשי רשויות האכיפה, עובדי מדינה ונבחרי ציבור.
עוד אומרת המדינה, כי דעת הרוב סוטה ממושכלות יסוד של מלאכת התביעה בנוגע לאמות המידה להעמדה לדין, שכן היא מערבת את שאלת הראיות עם שאלת העניין לציבור - וזאת בניגוד ללשון החוק ולהלכה הקיימת. פסק הדין גם סוטה מפסיקה מרובה ולפיה התערבות בית המשפט בהחלטות כאלו תהיה מצומצמת ביותר, תוך שגרוסקופף וקרא אף מנתחים את חומר הראיות ומחליפים את שיקול דעתה של הפרקליטות בשיקול דעתם שלהם.
הפרקליטות מבקשת שהדיון הנוסף יקבל את עמדתו של סולברג, אשר סבר, כי עמדתם של עמיתיו מהווה "שינוי סדרי בראשית". היא גם מבקשת, בשל העומס הרב המוטל על היועץ המשפטי, אביחי מנדלבליט, ופרקליט המדינה, שי ניצן, להתיר לה להגיש בתוך שלושה שבועות את טיעוניה בהרחבה, ולעכב את ביצוע פסק הדין המקורי עד להכרעה בבקשתה או עד להכרעה בדיון הנוסף. הבקשה הוגשה בידי ניצן ועוה"ד ענר הלמן, יונתן ברמן, סיגל אבנון וקובי עבדי.
לבקשתה של המדינה קדמה בקשתו של יצחק לקיים דיון נוסף. לדבריו, "השארת פסיקה כה תקדימית וחדשנית על-כנה, ברוב של שני שופטים מול אחד, עשויה לגרום למשפט המנהלי במדינת ישראל נזק כבד ואין להותירה ללא דיון נוסף ומעמיק בסוגיות כולן". לדברי יצחק, מעתה לא יהיה ביטחון בהחלטת הדרג המקצועי ובג"ץ יוצף בעתירות דומות. עוד יוצא יצחק נגד המצב בו גרוסקופף וקרא בדקו את התשתית הראייתית ואף הגיעו למסקנה, בלא לשמוע אותו, ובלא שהוא אפילו נחקר באזהרה בידי מח"ש.
בבקשתו של יצחק נטען עוד: "ביתה דין הנכבד חרג מכל הלכותיו שנקבעו בעשרות רבות של שנות פסיקה, ופתח בכך פתח רחב לעתירות מלוא העין, נגד כל גורמי האכיפה במדינת ישראל... לא עוד בדיקה של מתחם הסבירות, לא עוד חיפוש אחר החלטות שאינן סבירות באופן קיצוני בלבד, לא עוד בדיקת תקינות קבלת ההחלטה – מעתה, על-פי דעת הרוב, ישים עצמו השופט המנהלי בנעלי הגורם המחליט ויבחן את החלטתו כערכאת ערעור.
"...דעת הרוב קבעה, כי ככל שיש עניין ציבורי גדול יותר בתיק – כך יפחת הצורך בראיות חותכות להוכחת האשמה. בכך לכאורה שינה פסק הדין את אחד המדדים החשובים ביותר לצורך הגשת כתב אישום. מעתה, אפשר יהיה להגישו גם בהיעדר ראיות מספיקות להרשעה, ובלבד שיש עניין ציבורי רב בניהולו של התיק". עוד הוא מזהיר, כי פסק הדין יגרום לאנשי כוחות הביטחון לחשוש מפני הפעלת כוח גם כאשר זו מוצדקת - מה שעלול לסכן אותם. בקשתו של יצחק הוגשה באמצעות עוה"ד עופר ברטל ונתיאה פיצ'חזה.

תאריך:  12/11/2019   |   עודכן:  12/11/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בקשות לדיון נוסף בהוראה להעמיד לדין שוטר
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מה אפשר לצפות משופט ערבי
מוטי1  |  13/11/19 15:30
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משטרה במוקד
איתמר לוין
המשטרה לא העבירה לפרקליטות הקלטות ותמלילים שתמכו לכאורה בטענה להתעללות של גבר באישה ובילדיו - והפרקליטות התעלמה מהתרעת עורכת דינה של המתלוננת על מחדל זה    ערר לא הועבר במשך 16 חודשים
איתמר לוין
שוב: שוטר ביצע חיפוש בצורה פסולה    חברת רמי שבירו לא צייתה להוראה להציג מסמכים    חבר מועצת עיריית חדרה יפצה על האמירה "יא נואפת"
איתמר לוין
צעיר ושני קטינים נעצרו ללא עילה בשל מחאה על סגירת הר-הבית, השוטרים פעלו באלימות בלתי מוצדקת, העצירים הוצעדו אזוקים בפרהסיה ונותרו אזוקים בעת חקירתם
איתמר לוין
דוברות המשטרה הפיצה לפני הגשת כתב האישום קטעים מהראיות נגד הגננת החשודה בהתעללות    המשטרה: היה אינטרס ציבורי בפרסום; זהותה כבר הייתה ידועה
איתמר לוין
העביר לטיפולו של מנדלבליט תלונה של סניגורית ציבורית על הדלפת חומר חקירה מן המשטרה לאתר אינטרנט    רוזן: במקרה הנוכחי ברור מיהם המדליפים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il