X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
המשמעות: הולכי רגל שייפגעו מאופניים כאלה לא יהיה זכאים לפיצוי כלשהו אופניים מהירים יותר חייבים בביטוח, ובהעדרו - ישולם פיצוי בידי חברת קרנית
▪  ▪  ▪
יש צורך בדיווש אנושי [צילום: יגאל יששכרוב]

אופניים חשמליים תקניים אינם רכב מנועי, הנוהגים בהם אינם חייבים לרכוש ביטוח ונפגעיהם לא יכוסו בידי חברת הביטוח הממשלתית קרנית. כך קובע (יום א', 17.11.19) סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, ישעיהו שנלר.
זהו פסק דין ראשון מסוגו של בית משפט מחוזי בנושא זה, והוא משמש כפסק דין מנחה לבתי משפט השלום - שהם הדנים לרוב בתביעות על פגיעות בתאונות דרכים. עם זאת, הוא אינו מחייב בתי משפט מחוזיים אחרים, וייתכן שבית המשפט העליון יחליט לדון בנושא בגלגול שלישי בשל העובדה שאין הלכה מחייבת שלו. מכל מקום, על-פי גישתו של שנלר - הולכי רגל שייפגעו מאופניים חשמליים לא יקבלו פיצוי מאיש (אלא אם כן יש להם ביטוח תאונות אישיות משל עצמם).
על-פי הנתונים שהוצגו לבית המשפט, בישראל נעים כיום 250,000 אופניים חשמליים והשימוש בהם גדל במהירות, בין היתר משום שהם מהווים חלופה זולה, זמינה וידידותית לסביבה לכלי רכב ממונעים. עוד נמסר, כי מספר הנפגעים בתאונות עם אופניים חשמליים פי תשעה בתוך שלוש שנים.
השאלה שעמדה להכרעה היא, האם אופניים חשמליים הם "כלי רכב מנועי", דהיינו האם הם "נעים בכוח מיכני". אם התשובה לכך הייתה חיובית, היו משתמשי האופניים חייבים לרכוש ביטוח, ובהעדרו - היה על קרנית לפצות נפגעים בתאונות בהן הם מעורבים. אפשרות שנייה היא, שהאופניים החשמליים פועלים בעיקר בכוח הדיווש האנושי ושרק מחוברים אליהם מנועי עזר. במקרה כזה, אין חובת ביטוח וממילא אין מי שיפצה את הנפגעים.
שנלר בחר באפשרות השנייה, תוך שהוא אומר שיש להעדיף את נקודת המבט השמה את הדגש על הנוהגים ולא על הולכי הרגל. זאת, מכיוון שרוב הפגיעות באופניים חשמליים מתרחשות בתאונות עצמיות או בתאונות מול מכוניות, ורק במיעוטן נפגעים הולכי רגל. לדבריו, מסקנתו עולה בקנה אחד עם לשון החוק והתקנות, וגם עם החקיקה המקובלת בחו"ל.
בפסק הדין מודגש, כי הקביעה חלה רק על אופניים חשמליים תקניים - כאלו בהם נסיעה במהירות של שישה קמ"ש ומעלה מחייבת לעבור לדיווש אנושי. בכך אימץ שנלר את עמדתו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, ולפיה אופניים חשמליים מהירים יותר - אשר אינם עומדים בתקינה הישראלית - מהווים כלי רכב מנועי. מכאן, שאם לנוהג בהם אין ביטוח משלו - יהיה על קרנית לפצות את הנפגעים.
בסיום פסק הדין מדגיש שנלר: "ההכרעה דנן, לא תפתור את הקשיים הרבים והסכנות הרבות האורבות כתוצאה מהשימוש הרב באופניים חשמליים, ולכן פנייתנו למחוקק על-מנת שיסדיר בצורה הנאותה ביותר את השימוש באופניים חשמליים, ובין השאר, את הסוגיה לה נזקקנו בפסק הדין, סוגיה אחת מתוך הסוגיות שיש להסדירן".
שנלר דחה את ערעורה של אישה בת 70, אשר נפגעה בידי אופניים חשמליים בעת שחצתה את הכביש במעבר חצייה. בית משפט השלום בתל אביב (השופט יובל גזית) דחה את תביעתה נגד הנהג אור זילברשטיין ונגד קרנית, ושנלר אימץ את פסק דינו. השופטים קובי ורדי ועינת רביד הסכימו עם שנלר. את הנפגעת ייצגה עו"ד יונית נחום, את הנהג ייצג עו"ד עומרי איילינג, ואת קרנית - עו"ד אלון בלגה.

תאריך:  17/11/2019   |   עודכן:  17/11/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אופניים חשמליים תקניים - ללא ביטוח
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
תת-כותרת שגוייה
Allan  |  17/11/19 14:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הקטל בדרכים
איתמר לוין
בית המשפט המחוזי גזר 45 חודשי מאסר על נהג שגרם לתאונה בה נהרגו שלושה בני אדם; העליון קבע: ירצה 66 חודשים    אלרון: יש צורך בענישה מחמירה ומרתיעה בעבירות תנועה חמורות
איציק וולף
תאונה חזיתית בין שני כלי רכב, ככל הנראה כתוצאה מעקיפה לא בטוחה    שניים נהרגו בתאונה ושלושה נוספים נפצעו קשה
איתמר לוין
חי בר-אל מואשם בגרימת מוות בנהיגה ברשלנות    מאמר פרי עטו מתפרסם בגיליון החדש של בטאון לשכת עורכי הדין, והוא תוקף בו את המשטרה    הלשכה: מאמינים בחזקת החפות
עידן יוסף
לראשונה בעולם: מיפוי מפורט כתשתית מידע לרכב אוטונומי במסלולים ראשיים נגיש לציבור ללא עלות    המיפוי גם במנהרות ללא קליטה ובמקומות שחיישני הרכב אינם קולטים
איציק וולף
שני ההרוגים בתאונת הדרכים הבוקר: עמית ברלב והלל ללום מהיישוב אלעזר    גל התאונות שהחל אתמול נמשך - שלושה כלי רכב היו מעורבים בתאונה בכביש 7    הוארך מעצר נהג המשאית שפגע אתמול ברכב וגרם למותם של אם ובנה התינוק
רשימות נוספות
תיק תעבורה הוכרע לאחר תשע שנים  /  איתמר לוין
בקרוב: ניהול תורים בתעבורה  /  איתמר לוין
"הזרקור עובר לאחריות הנהגים"  /  איתמר לוין
קצר וחטוף  /  יוסף קנדלקר
החיים שלנו בידיים שלכם  /  יוסף קנדלקר
אין ארוחות חינם  /  ציפי לידר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il