אופניים חשמליים תקניים אינם רכב מנועי, הנוהגים בהם אינם חייבים לרכוש ביטוח ונפגעיהם לא יכוסו בידי חברת הביטוח הממשלתית קרנית. כך קובע (יום א', 17.11.19) סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב,
ישעיהו שנלר.
זהו פסק דין ראשון מסוגו של בית משפט מחוזי בנושא זה, והוא משמש כפסק דין מנחה לבתי משפט השלום - שהם הדנים לרוב בתביעות על פגיעות בתאונות דרכים. עם זאת, הוא אינו מחייב בתי משפט מחוזיים אחרים, וייתכן שבית המשפט העליון יחליט לדון בנושא בגלגול שלישי בשל העובדה שאין הלכה מחייבת שלו. מכל מקום, על-פי גישתו של שנלר - הולכי רגל שייפגעו מאופניים חשמליים לא יקבלו פיצוי מאיש (אלא אם כן יש להם ביטוח תאונות אישיות משל עצמם).
על-פי הנתונים שהוצגו לבית המשפט, בישראל נעים כיום 250,000 אופניים חשמליים והשימוש בהם גדל במהירות, בין היתר משום שהם מהווים חלופה זולה, זמינה וידידותית לסביבה לכלי רכב ממונעים. עוד נמסר, כי מספר הנפגעים בתאונות עם אופניים חשמליים פי תשעה בתוך שלוש שנים.
השאלה שעמדה להכרעה היא, האם אופניים חשמליים הם "כלי רכב מנועי", דהיינו האם הם "נעים בכוח מיכני". אם התשובה לכך הייתה חיובית, היו משתמשי האופניים חייבים לרכוש ביטוח, ובהעדרו - היה על קרנית לפצות נפגעים בתאונות בהן הם מעורבים. אפשרות שנייה היא, שהאופניים החשמליים פועלים בעיקר בכוח הדיווש האנושי ושרק מחוברים אליהם מנועי עזר. במקרה כזה, אין חובת ביטוח וממילא אין מי שיפצה את הנפגעים.
שנלר בחר באפשרות השנייה, תוך שהוא אומר שיש להעדיף את נקודת המבט השמה את הדגש על הנוהגים ולא על הולכי הרגל. זאת, מכיוון שרוב הפגיעות באופניים חשמליים מתרחשות בתאונות עצמיות או בתאונות מול מכוניות, ורק במיעוטן נפגעים הולכי רגל. לדבריו, מסקנתו עולה בקנה אחד עם לשון החוק והתקנות, וגם עם החקיקה המקובלת בחו"ל.
בפסק הדין מודגש, כי הקביעה חלה רק על אופניים חשמליים תקניים - כאלו בהם נסיעה במהירות של שישה קמ"ש ומעלה מחייבת לעבור לדיווש אנושי. בכך אימץ שנלר את עמדתו של היועץ המשפטי לממשלה,
אביחי מנדלבליט, ולפיה אופניים חשמליים מהירים יותר - אשר אינם עומדים בתקינה הישראלית - מהווים כלי רכב מנועי. מכאן, שאם לנוהג בהם אין ביטוח משלו - יהיה על קרנית לפצות את הנפגעים.
בסיום פסק הדין מדגיש שנלר: "ההכרעה דנן, לא תפתור את הקשיים הרבים והסכנות הרבות האורבות כתוצאה מהשימוש הרב באופניים חשמליים, ולכן פנייתנו למחוקק על-מנת שיסדיר בצורה הנאותה ביותר את השימוש באופניים חשמליים, ובין השאר, את הסוגיה לה נזקקנו בפסק הדין, סוגיה אחת מתוך הסוגיות שיש להסדירן".
שנלר דחה את ערעורה של אישה בת 70, אשר נפגעה בידי אופניים חשמליים בעת שחצתה את הכביש במעבר חצייה. בית משפט השלום בתל אביב (השופט
יובל גזית) דחה את תביעתה נגד הנהג אור זילברשטיין ונגד קרנית, ושנלר אימץ את פסק דינו. השופטים
קובי ורדי ו
עינת רביד הסכימו עם שנלר. את הנפגעת ייצגה עו"ד יונית נחום, את הנהג ייצג עו"ד עומרי איילינג, ואת קרנית - עו"ד אלון בלגה.