X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מנדלבליט. הצהרה ללא בדיקה [צילום: תומר נויברג, פלאש 90]
אנגלמן. "בריסון ובצמצום" [צילום: תומר נויברג, פלאש 90]
שלב נוסף בסירוס ביקורת המדינה - בנוהל שגיבשו מנדלבליט ואנגלמן:

עובדי מדינה יוכלו להסתיר מסמכים מביכים

הנוהל עוסק בחיפוש של משרד המבקר במערכות מידע ובתיבות דוא"ל, ומאפשר למבוקרים להעביר מסמכים לתיקיות "אישיות" או "פרטיות" - ללא כל בקרה על אמיתות הסינון שביצעו הנוהל אינו מאפשר לעובדי המבקר להוציא מידע מהטלפונים הניידים שמנפיקים המבוקרים לעובדיהם הוא גם אינו קובע האם וכיצד ניתן יהיה לכלול את המידע בדוחות המבקר
▪  ▪  ▪

עובדי מדינה יוכלו להסתיר מסמכים מעיני משרד מבקר המדינה, אם יעבירו אותו לתיקייה אישית במערכות המידע בהן הם משתמשים. אומנם יהיה עליהם להצהיר, שתיקיות אלו כוללות רק חומר אישי - אך לא תהיה כל בדיקה לאימות הצהרה זו. כך מלמד נוהל שמפרסמים היום (יום ב', 18.11.19) היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, ומבקר המדינה, מתניהו אנגלמן.
הנוהל עוסק רק באיתור מידע בידי משרד המבקר, ואינו מתייחס לשאלה האם וכיצד מידע זה ייכלל בדוחות המבקר ויפורסם. נקודת המוצא של הנוהל היא לצמצם את העיון במערכות המידע: "תשומת לב מיוחדת ניתנת לזהירות מפני פגיעה שלא לצורך בזכות לפרטיות. לצורך כך מנחה מבקר המדינה את עובדיו לפעול באופן זה". הוא גם מצומצם יחסית בהיקפו וחל רק על מחשבים וטאבלטים, ולא על טלפונים ניידים - כולל כאלו שהגוף המבוקר מעמיד לרשות עובדיו.
הנוהל קובע, כי איתור מסמכים ממוחשבים בידי עובדי משרד המבקר ייעשה בתיאום מראש עם המבוקרים: "המועדים יתואמו והאיתור ימומש תוך זמן קצר בהתאם לצורכי הביקורת, ובאופן שיאפשר לעובד הגוף המבוקר פרק זמן סביר להיערך לתהליך האיתור". האיתור בפועל ייעשה בידי עובד הגוף המבוקר, על-פי הנחיותיו של עובד משרד המבקר.
מנהל היחידה המבוקרת "ינחה את עובדיו לוודא, כי בתיקיות המסומנות כתיקיות אישיות או פרטיות לא נמצאים אלא מסמכים אישיים כהגדרתם בנוהל ולא נמצאים בהן כל מסמכים של הגוף המבוקר. מסמכים שאינם מסמכים אישיים יועברו לתיקיות הרגילות". הנוהל מגדיר כ"מסמך אישי": "מסמך של העובד שלא נוצר, נשמר או נתקבל לצרכי ביצוע תפקידו או תפקיד הגוף המבוקר. מסמך שנוצר, נשמר או נתקבל בקשר לעבודה או במסגרתה לא יחשב למסמך אישי במקרה בו המידע הכלול בו מעלה חשש שנעשו פעולות שלא כדין אף אם לכאורה ניתן היה להעלות טענה כי אין מדובר ב'צורכי העבודה'".
על-פי הנוהל, "לא תערך פעולה של איתור כאמור בתיקיות שתויגו במחשב על-ידי עובדים כתיקיות המכילות מידע אישי בלבד, לרבות תיקיות ששמן כולל את המילים 'אישי' או 'פרטי'. בעת ביצוע הביקורת יתחייב העובד, שהתיקיה המסומנת כאישית או פרטית משויכת לו, וכי התיקיה כוללת מסמכים אישיים בלבד". כאמור, הנוהל אינו כולל מנגנון שיאפשר למשרד המבקר לוודא שהתיקיות האישיות והפרטיות אינן משמשות כ"עיר מקלט" למסמכים אחרים.
הנוהל מטיל מגבלה משמעותית עוד יותר על עבודת המבקר מול תיבות הדוא"ל של עובדי המדינה בגופים המבוקרים. מאחר שהם עשויים להשתמש בתיבות אלו גם להתכתבויות פרטיות, "בפעולת איתור מסמכים בתיבת דואר אלקטרוני, עובד הגוף המבוקר שלו הוקצתה התיבה יבצע את איתור המסמכים, אלא אם העובד הסכים אחרת. תהליך האיתור ייפתח לאחר אישור גורם ניהולי במשרד מבקר המדינה אשר ייקבע על-ידי מבקר המדינה". דהיינו: העובד לבדו יעיין בה, וכך יוכל להימנע מלהעביר תכנים למשרד המבקר - ללא כל פיקוח מצד המשרד.
כמו-כן, "לא תערך פעולה של איתור בתיקיות דואר שתויגו במחשב על-ידי עובדים כתיקיות המכילות חומר אישי או פרטי שלהם בלבד, לרבות תיקיות ששמן כולל את המילים 'אישי' או 'פרטי'". שוב מדובר במצב בו יוכל העובד להעביר תכתובות לתיקיות אישיות ופרטיות, ללא כל בקרה על אמיתות הסינון שביצע.
מגבלה נוסף שבנוהל נוגעת למידע פרטי של צדדים שלישיים המוחזק בידי הגופים המבוקרים: עובדי המבקר יונחו "לנהוג בריסון ובזהירות ולצמצם ככל הניתן, מבלי לפגוע ביכולתו למלא תפקידיו על-פי חוק מבקר המדינה, את היקף הפגיעה האפשרית בזכות לפרטיות. משרד מבקר המדינה ישקול את מכלול השיקולים וינקוט בפתרון המתאים לביקורת שהפגיעה בצידו מצומצמת ככל הניתן". אותן מגבלות יחולו גם על מידע אישי הנוגע לעובדי השירות הציבורי.

תאריך:  18/11/2019   |   עודכן:  18/11/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עובדי מדינה יוכלו להסתיר מסמכים מביכים
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
דיקטטורת הפקידים מתרחבת...
לעצור עכשיו !!!  |  18/11/19 14:19
 
- לכשל המרכזי של שלטון נתניהו.
זו דוגמא קלאסית,  |  18/11/19 18:16
2
מנדל והמבקר
בורקיטוס  |  18/11/19 18:02
3
שי ניצן (מדומה)  |  18/11/19 19:47
4
שי ניצן (מדומה)  |  18/11/19 19:47
5
תוספת חשובה לנוהל
שי ניצן (מדומה)  |  18/11/19 19:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבקר המדינה
איתמר לוין
מציג את "הביקורת החברתית": עיסוק בנושאים הנוגעים לחברה על כל רבדיה - חינוך, בריאות, רווחה, תשלומים ועוד - תוך דגש על אוכלוסיות הראויות לקידום
עידן יוסף
המבקר אנגלמן ומבקר המדינה האמריקני דוארדו סיכמו על ביצוע ביקורת חיצונית ואובייקטיבית על מוסד המבקר בישראל
איתמר לוין
מזוז דחה על הסף את עתירות המחנה הדמוקרטי והתנועה לאיכות השלטון, שבהן נטען כי אנגלמן מעכב פרסום דוחות מטעמים פוליטיים    מזוז: העתירות חסרות כל בסיס עובדתי
איתמר לוין
פרופ' יורם רבין התמנה לתפקיד לפני ארבע שנים בידי יוסף שפירא    היועץ המשפטי של גוף ציבורי אמור להיות עצמאי ולא להתחלף עם העומד בראשו    רבין התמנה לנשיא המסלול האקדמי במכללה למינהל
עידן יוסף
בפגישת העבודה הראשונה בין היועמ"ש לממשלה למבקר המדינה סוכם על הדרך להעברת ממצאים המעלים חשש לפלילים או לעבירות משמעת    כן סוכמו ממשקי עבודה בין הגופים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il