שר התחבורה
בצלאל סמוטריץ' החליט לסגור למשך שישה שבועות אחת משלוש מסילות הרכבת באיילון - לצורך ביצוע עבודות על המסילה. לדבריו, בדיון (יום ב', 18.11.19) בוועדת הכספים, הדבר ישבש משמעותית את את התנועה, יקשה על הציבור ויביא לתרעומת, אך אין ברירה ולציבור יוצעו הסעים ותגבור של התחבורה הציבורית.
סמוטריץ' הוסיף כי החלופה המקורית של
רכבת ישראל היא עבודה בלילות שתימשך שנה וחצי וגם תעלה הרבה יותר. "לעבוד רק בלילה בין עשר בלילה לשש בבוקר זה אומר שצריך להערך לסגירה, להביא כלים כבדים, להעביר תדריך בטיחות לעובדים ובסך-הכל עובדים רק שלוש שעות בלילה. לא עובדים כך!".
העבודות יחלו בדצמבר, וכדי לא לפגוע בנופשים בחנוכה, לא יבוצעו עבודות במהלך ימי החנוכה.
"אנחנו נעשה ככה בהמשך את פרויקט החשמול. שר שהוא לחיץ פוליטי היה מפחד. לי יש את האומץ ואני אצטרך לבקש את הגיבוי שלכם כדי שהדברים יקרו יותר טוב. קבלן שעושה את העבודה הזו בחודשיים ברצף ייקח פחות במחיר", דברי השר.
שר התחבורה נשאל האם העבודות יתקיימו גם בשבת, והשיב: "אם אפשר לא - אז לא. בכל מקרה, גם אם יעבדו 24/6, זה יהיה הרבה יותר מהר מאשר שנה וחצי".
יו"ר הוועדה, ח"כ
משה גפני: "העברנו ממליאת הכנסת הצעה לסדר של התחבורה הציבורית. הנושא הפך מרכזי מאוד בתוך המערכות הציבוריות בכלל ובתחום הכלכלי בפרט. אני רואים חשיבות גדולה בנושא הזה". ח"כ
אורי מקלב (יהדו"ת): "כשאנחנו מדברים על תחבורה ציבורית, דבר כה מכריע ומשפיע על ההתנהלות היום – יומית שלנו. יש פער גדול מאוד בין ההשקעות למבחן התוצאה בתחבורה הציבורית, שאתה שואל האם יש תחבורה ציבורית נגישה וטובה, התשובות לא טובות. השאלות אלי מהציבור הן על התחבורה הציבורית. עובדת כנסת יצאה מאלעד ב-6 וחצי, הגיעה ברבע ל-10. ברגע שאתה מוסיף ומשפר את התחבורה, אתה מוסיף נוסעים. בכל ההשקעות שיש ל
משרד התחבורה, רוב הכסף זה על כבישים ורכבת, בסופו של דברים אוטובוסים ומערכות הסעה דומות, מדובר על 10 אחוזים בלבד".
ח"כ
רם שפע (כחו"ל): "קיבלתי הודעה מאחד מאנשי הרכב, אם יש בעיה, שהרכב שלי פה בכנסת. נכנסת למשרד עם פערים אדירים בכמעט כל פרמטר, כל תחום שאני מנסה להבין מה הוליד את הבעיות שלו, אני מבין שזו הזנחה של המון שנים. המהפכה צריכה להיות אדירה". ח"כ רויטל סוויד (העבו"ג): "במדינת ישראל אי-אפשר להתנייד ממקום למקום בצורה סבירה. מי שטייל ראה איך זה עובד באירופה. אני גרה ברעננה, אין רכבת ישירה לת"א. לוקח 40 דקות, במקום 10 דקות ברכבת".
שר התחבורה,
בצלאל סמוטריץ': "ללא כל ספק סוגיית השירות, זה מענה חשוב מאוד, הצורך גדול לסנכרן בין הולכי הרגל, בין נסיעה באופניים לשימוש באוטובוסים. אנחנו עובדים על התקציב הבא שיגיע עם סל מאוד רחב של כלים. יש מיסוי שיש לעשות. זה חשוב למיזמים שאנחנו רוצים להקדם. הסובסידיה עלתה משבעה מיליארד לתשע מיליארד בעניין של תוספות שירות. קיבלנו התחייבות מהאוצר וזה נתקע תקציבית. יש דברים שישדרו צעדים דרמטיים. צריך את הזמן לראות שהם עובדים, יש צורך ללמוד ולתקן, כמו למשל בנושא הנתיב המיוחד".
ח"כ אורית פרקש הכהן (כחו"ל): "בתשתיות תחבורה המשמעות של עיכובים הם עלויות כבדות מאוד לציבור, כל עיכוב גורם להתייקרות. הפרויקט של הרכבת נצרת–חיפה, מתעכב 13 שנה, אנחנו מדברים על למעלה מ-11 מיליארד שקל חריגות בגין פרויקטים שאנחנו יודעים עליהם, ובטוח שיש עוד מיליארדים. כולנו משלמים את החשבון הזה, בימים שאנחנו בגרעון תקציבי של 15 מיליארד שקל, תחשוב מה היינו יכולים לעשות עם הכסף הזה. אתה כשר התחבורה, יכול לתת פוש בנושא הזה. גם בביצוע וגם בהתנהלות מעכשיו ולהבא".
ח"כ
יעקב אשר (יהדו"ת): "אני מודה לחבריי החכי"ם גפני ומקלב על הדיון החשוב בתח"צ. אין איזון בין צרכי הציבור והתנהלות התח"צ. חסרה גמישות תוך כדי תנועה שתתן פתרונות לביקושים בתח"צ בגלל החלוקה של החברות לאשכולות. יש אזורים עם חוסר משווע באוטובוסים ובאותה שעה יש אזורים שאוטובוסים נוסעים ריקים בגלל שאי-אפשר לתגבר מאשכול לאשכול". ח"כ אוסמה סעדי (המשותפת): "אני מייצג את הציבור הערבי שברובו מהשכבות שידם אינה משגת לרכישת רכב, ולכן אנו שמים דגש על התחבורה הציבורית והכנסתה לתוך האוכלוסייה הערבית. גם בתוכנית הנוגעת למגזר יש פרק הנוגע לתחבורה ציבורית. יש התחלות, אבל יש עדיין ישובים ללא תחבורה ציבורית, למשל הישוב שלי – עראבה בצפון". ח"כ
קרן ברק (ליכוד): "אני צרכנית של תחבורה ציבורית מאז ומתמיד, היום אני גרה בת"א, בתוך העיר ת"א אתה יכול להתנייד באופניים או באוטובוסים, לכן זהו נושא שממש חשוב לי. אנחנו מגיעים בעוד 10 עד 30 מצב למצב אליו אנחנו מכוונים היום, ואז שוב יהיה פער וזה לא יספיק".
אמיר אסרף, מנהל רשות ארצית לתחבורה ציבורית: "הכשרה של נהג שהייתה לוקחת שנתיים, לוקחת 3 חודשים, משלמים 40 אלף שקל לחברת אוטובוסים להכשרת כל נהג. אנחנו זקוקים לשיתופי פעולה של רשויות. לא כל הרשויות מאפשרות לנו תא שטח, דורשים מאיתנו ארנונה וכל מיני דברים הזויים. נהג בלי תחנת קצה, ובלי מקום לאכול ומקום להשתין, קשה לו לתפקד. השכר עלה לסביבות ה-40 שקל לשעה, הבעיה אינה שכר, אבל אם לא תהייה התגייסות כוללת, זה לא ייפתר".
סמוטריץ': "באוטובוסים במדינת ישראל מתבצעות 800 מיליון נסיעות נוסע בשנה, 25 מיליון נסיעות אוטובוסים בשנה. יש 2 עד 3 אחוז של אי-ביצוע, למעלה מ-97 אחוז ביצוע. על נסיעות לא מממשות החברות נקנסות, אבל שינינו קצת את התפישה, אין לי מה לקנוס אם אתה לא אשם. כשהחברות לא בסדר, הן נקנסות. גם לחברות אין פתרון קסם, יש מצוקה אמתית. פעם זה היה מקצוע מכובד ומועדף. הרפורמה בתחבורה הציבורית שינתה את זה, בסוף צריך לעמוד על מעמד הנהג. על תהליך דיגיטלי להורדת החיכוך בין הנהג לנוסע, על הורדת הפקקים, על שירות לנוסע".
אחד הפרויקטים שלנו הוא לייצר סוג של ותמ"ל לתשתיות בתחום התחבורה, יש משבר, צריך הוראת שעה לכמה שנים לפתור את הפלונטר. אתם יודעים כמה שנים לוקח רק למכרז רכבת? אני חושב שאת רוב המכרזים אנחנו צריכים לקיים אצלנו בחברות המבצעות ולא בחשכ"ל. זה שינוי במערכת הביורוקרטית הישראלית שחייבים לבצע".
לעניין הנתיבים המהירים ציין: "אנחנו רוצים לרשת את כל אזור גוש-דן בנתיבים מהירים, ברגע שרשות אחת תוקעת לי נתיב, זה תוקע לי את כל הפרויקט".
לעניין הכניסה לירושלים, ציין השר כי בתוכניות "רכבל ממבשרת לכניסה ירושלים, זה יוצא מהר ובזול. 3,000 אישה בשעה, תכף יפתח בחיפה. יש מהחאן לאזור הכותל. כמעט אין לו פגיעה בסביבה".
עוד ציין כי הרב קו יכנס לפעולה באזור יהודה ושומרון מחודש ינואר הקרוב.
יו"ר הוועדה, ח"כ גפני סיכם את הדיון: "אני חושב שזה נושא משמעותי לציבור וזה משמעותי ששר התחבורה מגיע לדיון כזה, ובפעם השלישית בתוך תקופה מגיע לכאן, מודה לכל מי שעסק בזה. נמשיך את הדיון. אני לא יודע אם תהייה שר התחבורה או לא, אני רוצה שתהיה".