X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ברק-ארז: אין פגם בהנחיית רשות החברות, לפיה חברות בנות 50 עובדים ומעלה יעסיקו מבקרי פנים שכירים ולא במיקור חוץ החברות יוכלו לפעול אחרת בהחלטה מנומקת
▪  ▪  ▪
ברק-ארז. שיקול דעת מקצועי [צילום: עידן גרוס]

מבקרי הפנים ברוב החברות הממשלתיות יהיו ככלל עובדי החברה, ולא מבקרים עצמאיים שיועסקו במיקור חוץ. זו משמעות פסק דינו של בג"ץ, אשר דחה (יום ב', 18.11.19) שתי עתירות נגד הנחיה זו של רשות החברות הממשלתיות.
הרשות פרסמה בינואר השנה חוזר, ולפיו בחברות ממשלתיות המעסיקות 50 עובדים ומעלה, מבקר הפנים יהיה שכיר של החברה. דירקטוריון החברה רשאי לסטות מהנחיה זו, אך הוא חייב לפני כן לדון בהנחיית הרשות ולקבל החלטה מנומקת. כאשר מבקר הפנים הוא גורם חיצוני, ההתקשרות איתו תהיה לתקופה של לפחות חמש שנים ולא יותר משבע שנים.
נגד חוזר זה עתרו רו"ח קובי נבון, לשכת רואי חשבון וארגון המבקרים הפנימיים. בעתירות נטען, כי הרשות אינה רשאית לתת לחברות הוראות בנוגע לניהול עסקיהן; מדובר בהמלצה שתתפרש בפועל כהנחיה מחייבת; החוזר הוצא בהליך חפוז ופגום; הוא פוגע בשיקול דעתו של הדירקטוריון ובעקרונות הממשל התאגידי; אין יתרון למבקר פנים שהוא שכיר, ואולי אף קיים חיסרון בדמות קשריו עם המבוקרים; והחוזר פוגע בחופש העיסוק של המבקרים העצמאיים.
השופטת דפנה ברק-ארז דוחה את כל הטענות. לדבריה, רשות החברות מוסמכת להוציא הנחיות וכללים לחברות הממשלתיות. היא מזכירה, כי מדובר בחוזר המהווה המלצה בלבד, וכי כבר ב-1992 הוציאה הרשות הנחיה דומה - אשר לא הוטמעה, דבר המלמד שהחברות שומרות על שיקול דעתן העצמאי בנושא. הרשות קיימה הליך שימוע ראוי לפני שפרסמה את החוזר, ואף הכניסה בו שינויים לאור ההערות שקיבלה.
עוד אומרת ברק-ארז כי מינויו של מבקר הפנים כלל אינו נוגע לטובתה של המדינה כבעלת המניות בחברות הממשלתיות, ולכן ההנחיות אינן פוגעות בשיקול דעתו של הדירקטוריון - שכאמור רשאי לסטות מהן בהתקיים סיבות מוצדקות. הרשות זכאית לקבוע שהעסקת מבקר פנים שכיר עדיפה על פני העסקת מבקר פנים עצמאי, ובית המשפט לא יתערב בשיקול דעתה המקצועי. אכן, קיים חשש שמבקר שכיר יהיה תלוי במבוקרים - אך יש גם היגיון בעמדתה של הרשות, לפיה הוא ישרת רק את אותה חברה, ולא מספר אדונים כמו מבקר פנים עצמאי.
גם הטענה בדבר פגיעה בחופש העיסוק נדחית. ברק-ארז מזכירה, כי חופש זה אין משמעותו הזכות להיות מועסק דווקא בתפקיד מסוים, וכי מבקרי פנים עצמאיים יוכלו להיות מועסקים בידי מבקר הפנים השכיר. גם תחימת כהונתו של מבקר עצמאי היא עניין לשיקול דעת מקצועי, ועולה בקנה אחד עם מגמתה של רשות החברות - להגביל את כהונתם של נושאי משרה בחברות הממשלתיות.
העותרים חויבו בתשלום הוצאות בסך 40,000 שקל. השופטים יעל וילנר ואלכס שטיין הסכימו עם ברק-ארז. את נבון ייצגו עוה"ד עו"ד יואב זטורסקי ודן פרידמן; את הלשכה והארגון ייצגו עוה"ד זוהר לנדה ועדי שוהם; ואת המדינה - עו"ד יונתן נד"ב.

תאריך:  18/11/2019   |   עודכן:  18/11/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מבקרי פנים שכירים בחברות הממשלתיות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
מערך היסעי העיריות צפוי להתחיל בשבת הקרובה בארבע ערים    יכלול 6 קווים, 300 ק"מ ומעל 500 תחנות
עידן יוסף
יו"ר ש"ס: כחול לבן היו מוכנים לתת לנו הכל, ולחתום לנו כולל שמירת הסטטוס-קוו    נתניהו: "אם זה היה תלוי בלפיד, ברגע האמת היה לובש שטריימל והיה עושה פעמיים ברית מילה"    ליצמן נגד רעיונות מהליכוד להתגמשות בנושאי דת: "הייתם מוותרים על בקעת הירדן?!"
איתמר לוין
חוקר מח"ש אלון שפיצר אינו שולל את האפשרות של עיון מוקדם בתוצרי הפלאפונים של רונאל פישר ועוזרתו ע"י    התובע שוב הטיח בשופט: "אדוני עכשיו נתן להם תביעה אזרחית"
מירב ארד
מספר הילדים למשק בית שבו יש ילדים הוא 2.43 בממוצע ברמה הארצית    כ-88% מהמשפחות שבהן ילדים עד גיל 17 הן משפחות של זוגות עם ילדים. וכ-12% הן משפחות חד-הוריות
עידן יוסף
אומר כי אחר כך איש-איש יהיה לנפשו    ליברמן מבהיר שוב שהשיחות עם נתניהו הן על ממשלת אחדות ולא ממשלת ימין-חרדים    "ממשלה צרה היא אסון"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il