X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
הצהרתו של פומפאו על ההתנחלויות היא חזרה למדיניות של נשיאים רפובליקנים קודמים: הימנעות מקביעה שהן בלתי חוקיות, אך גם ראייה שלהן כבלתי רצויות
▪  ▪  ▪
פומפאו. ניסוח זהיר [צילום: ג'נס מאייר, AP]

מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, הכריז אמש (יום ב', 18.11.19) שארה"ב אינה רואה עוד את ההתנחלויות כבלתי חוקיות בהגדרה (per se) לפי המשפט הבינלאומי, אך חשוב לשים לב לכמה ניואנסים.
ראשית, מבחינה היסטורית, פומפאו תאר את המצב כך: בזמן ממשל קרטר נקבע שההתנחלויות אינן עולות בקנה אחד עם המשפט הבינלאומי (במסמך הידוע בשם Hansell Memorandom). בשנת 1981 הכריז הנשיא רונלד רייגן הכריז שהתנחלויות אינן בלתי חוקיות. לצד זאת, הוא אמר שהן אינן רצויות (illadvised), ובהצעת השלום שלו משנת 1982 גם הציע הקפאה של כל ההתנחלויות, ואמר שארה"ב לא תתמוך בסיפוח יהודה ושומרון לישראל. ממשלים אמריקניים לאורך השנים מאז נזהרו מההגדרה שההתנחלויות לא-חוקיות.
שר החוץ ג'ון קרי שינה את המצב כשהכריז ב-2016, שההתנחלויות אינן חוקיות לפי המשפט הבינלאומי. ממשל אובמה לא הטיל וטו על החלטת מועצת הביטחון, שקבעה במפורש שההתנחלויות מהוות הפרה בוטה (flagrant) של המשפט הבינלאומי.
פומפאו נזהר כעת באומרו, כי הכרזתו רק מחזירה את המצב לקדמותו. ונזכיר: "קדמותו" היא עמדה שלפחות חלק מההתנחלויות הן מכשול לשלום, בלי לקבוע שהן בלתי חוקיות. פומפאו לא חזר על הדברים שהנשיא ג'ורג' בוש הבן כתב לאריאל שרון לאחר ההחלטה על ההינתקות, ולפיהם ארה"ב מכירה בכך שיש שינויים דמוגרפיים בשטח, ולכן לא תדרוש חזרה לגבולות 1967, מכתב שפורש כהתחייבות לא לדרוש פינוי התנחלויות ב"גושי ההתיישבות". לא סביר שפומפאו "שכח" את ההתחייבות הזו, והעובדה שלא הזכיר אותה כלל - צריכה להדליק נורה, אם כי אולי נורה קטנה.
עוד נקודה שעולה באופן ברור מהצהרת פומפאו, היא שהמדיניות האמריקנית כלפי הההתנחלויות היא כעת "מפלגתית". סביר להניח שנשיא דמוקרטי עתידי ישנה שוב את המדיניות האמריקנית ביחס להתנחלויות.
נקודה נוספת שפומפאו הדגיש היא, שארה"ב אינה מביעה כל עמדה לגבי ההחלטות של בתי המשפט הישראלים לגבי פינוי התנחלויות ספציפיות. הוא גם אמר, שבתי המשפט בישראל אישרו את החוקיות של כמה התנחלויות. אפשר לטעון שכאן הוא טעה: בית המשפט העליון לא עסק בחוקיות ההתנחלויות באופן עקרוני, אלא קבע בפסק דין ברגיל שזו שאלה פוליטית שהוא לא מתערב בה.
על כל פנים, פומפאו הדגיש שבתי המשפט בישראל מאפשרים לטעון נגד התנחלויות על בסיס הומניטרי. המילים כאן חשובות: The Israeli legal system affords an opportunity to challange settlement activity, and assess humanitarian considerations connected with it. ההתנחלויות היחידות שבית המשפט קבע שאינן חוקיות ויש לפרקן, היו במקרים של בנייה על קרקע פלשתינית פרטית (עמונה, מגרון וכו'). אין תקדים לקביעה משפטית ישראלית על בסיס אחר, לפיה התנחלות היא בלתי חוקית. מכיוון שהצהרה זו נוסחה בזהירות רבה, ניתן לראות בה ביקורת מרומזת על חוק ההסדרה, שבפועל שולל מבית המשפט את הסמכות להכריז על התנחלויות כבלתי חוקיות על-פי הבסיס היחיד שהשתמש בו עד כה כדי לקבוע כך.
ולבסוף: פומפאו טרח להדגיש שהצדדים צריכים לשבת לשולחן המו"מ ולהשיג הסכם, ושארה"ב תתמוך בהסכם. שוב, הייתה כאן חזרה מסוימת למדיניות האמריקנית המסורתית, שלפיה ההתנחלויות הן לא נושא משפטי, אבל פומפאו לא אמר שהן לא צריכות להתפנות.
לסיכום: פומפאו שינה את העמדה החדה שהביעו ממשלי קרטר ואובמה, לפיה באופן מוחלט ההתנחלויות בלתי חוקיות. אבל הוא הקפיד להדגיש שהוא רק חוזר למדיניות האמריקנית המסורתית. המדיניות הזו התנגדה לפחות לחלק מההתנחלויות, על בסיס מדיניות, וגם לא תמכה בסיפוח יהודה ושומרון. אין למהר ולצרף את ההצהרה למצע של האיחוד הלאומי. כמובן, ייתכן שההצהרה נועדה להקדים הצהרה חשובה בהרבה בדבר תמיכה בסיפוח גושי ההתיישבות או כל ההתנחלויות, שתהיה שינוי כיוון משמעותי הרבה יותר.

הכותב הוא מומחה למשפט בינלאומי בקריה האקדמית אונו ובמכון הישראלי לדמוקרטיה.
תאריך:  19/11/2019   |   עודכן:  19/11/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מה באמת אמר פומפאו
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
אין ניואנסים יש הכרזה ברורה
פיליפ  |  19/11/19 09:04
2
בכל מקרה תיקון הרשעות של אובמה ל"ת
מעודד  |  19/11/19 10:13
3
מוטב לא לסמוך על הפרשנות שלו
שאול א.  |  19/11/19 10:24
4
אמרת "המכון הישראלי לדמוקרטיה"
אברהם 101010  |  19/11/19 12:25
5
עמיחי,תקרא את הדוח של אדמונד
טירה  |  19/11/19 14:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-ערבי
דביר מור
רצועת עזה משולה היום לבסיס הגדול ביותר של ציר ההתנגדות האיסלאמי בהובלה ובתמיכת אירן - סה"כ 60 ק"מ מנתב"ג
גרשון הכהן
האיומים האסטרטגיים המתהווים בימים אלה בהשראתה והנחייתה של אירן מחייבים את צה"ל לאמץ ללא דיחוי תפיסה מבצעית חדשה (ובכלל זה התארגנות מחודשת והצטיידות מתאימה) ואת הציבור הישראלי להיערך להתמודדות עם מצבי חרום נוכח איומים חדשים חסרי תקדים. זו המציאות כהווייתה, לא מניפולציה פוליטית
יוני בן-מנחם
תקיפת בכירי הג'יהאד האיסלאמי בעזה ובדמשק הינה מסר לאירן כי לישראל יש מידע מדויק על תוכניותיה לפגוע במטרות במדינה ויכולת מבצעית לסכלן מבעוד מועד. הפעולה הישראלית הינה שלב ראשון בשיקום ההרתעה, ישראל פעלה נכון כשיזמה והפתיעה את הג'יהאד האיסלאמי, יש להמשיך במגמה הזו
סוזי דים
דוברת מטות ערים משתפת בזיכרונותיה משנת 1994, עת נחתם ההסכם, שבעטיו נמסרו נהריים וצופר לידיים ערביות, השבוע
יוני בן-מנחם
מנהיג המורדים החו'תים בתימן הפרו אירני שיגר אזהרה לישראל כי ביכולת ארגונו להנחית עליה מכות קשות אם תתקוף בתימן. אירן חוששת שישראל איתרה את הכנותיה לתקיפת מטרות ישראליות משטח תימן והיא מתכננת מכת מנע מקדימה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il