X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ביקורת יוצאת דופן בחומרתה של בית הדין המשמעתי המשטרתי על החקירה שניהלה מח"ש נגד סגן-ניצב יעקב לופז ועל התנהלות התביעה המשטרתית בתיק נגדו החוקרים התעלמו מהאווירה העכורה בלהב ולא גבו עדויות לטובתו של לופז; הדלפות ממח"ש נגד לופז התנהלות התביעה הביאה לדליפת מידע מדיון בדלתיים סגורות
▪  ▪  ▪
תשאולים פתוחים [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

המחלקה לחקירות שוטרים ניהלה בשנת 2016 חקירה פגומה במיוחד נגד סגן-ניצב יעקב לופז, שהיה ראש יחידת התביעות ביחידת להב, ואילו התביעה המשטרתית בהליך המשמעתי נגדו פעלה גם היא בצורה פסולה. כך קובע, בפסק דין יוצא דופן בחריפותו, בית הדין המשמעתי של המשטרה.
נגד לופז הוגשו שורה של תלונות ולפיהן התבטא כלפי פיקודיו באופן בלתי הולם; פסק הדין אינו מפרט במה מדובר. כתב האישום נדון בפני ניצב-משנה רקפת לוין-גורדון, ניצב-משנה דרור אסרף וסגן-ניצב תמר עמית. הם אומרים (26.11.19), כי לאחר שמיעת כמה מן העדים, החלו לחשוש שמא העדויות אינן משקפות נכונה את העובדות, ולכן שלחו את הצדדים לגישור בפני נשיאת בית הדין המשמעתי לערעורים - שולמית דותן, לשעבר נשיאת בית משפט השלום בירושלים.
הליך הגישור והראיות לעונש חשפו בפני בית הדין שורה של ליקויים חמורים בהתנהלותן של מח"ש והתביעה. בית הדין קובע, כי לא הייתה כל הצדקה לעכב את לופז בנתב"ג כאשר שב מטיול בר-מצוה עם בנו. אחת מחוקרות מח"ש הייתה עורכת דין שבקשתה להתגייס ללהב נדחתה בידי לופז. מספר פעמים ניהלו החוקרים "תשאולים פתוחים", בו לא רשמו את חקירותיו של לופז. עוד נקבע, כי מהחקירה היו הדלפות מגמתיות נגד לופז, אשר לא יכלו לבוא מההגנה: באותה עת ייצגה אותו רעייתו.
מסקנתו החמורה ביותר של בית הדין היא, כי "החוקרים ירו אץ החץ, חץ אשמתו של הנאשם, ורק לאחר מכן סימנו את המטרה". לופז מסר לחוקריו שמות של עדים שיכלו להסביר את הרקע להגשת התלונות נגדו, על-רקע של אווירה תחרותית, סכסוכים אישיים, רכילויות ורגשות קנאה בין המשרתים בלהב. ביחידה הייתה מחנאות: האחד של לופז והאחר של מתנגדיו. אולם חקירת מח"ש התמקדה בעדים ממתנגדיו של לופז ולדבר הייתה השפעה ברורה על תוצאות החקירה. החוקרים גם נמנעו מאיסוף ראיות אובייקטיביות שיכלו להוכיח את חפותו של לופז.
פסק הדין ממשיך ומונה את כשליה של התביעה המשטרתית. כאשר לופז ביקש לצלם את חומרי החקירה, אך כל שהותר לו ולסניגורו היה להעתיק בכתב יד את העדויות; היה צורך בעתירה לבג"ץ ובהתערבות של פרקליט המדינה, שי ניצן, כדי שיורשו לצלם את החומר. כתב האישום לימד על אימוץ מלא של טענות המתלוננות, תוך התעלמות מוחלטת מטענותיו של לופז.
גם במהלך הדיון, ממשיך בית הדין, לא תמיד פעלה התביעה כמצופה ממנה. התנהלותה הביאה לזליגת ראיות בין המתלוננות ולדליפה מתוך דיון שהתנהל בדלתיים סגורות. בית הדין מעיר גם לגבי המתלוננות - שהן גם עורכות דין וגם קצינות משטרה - ואשר לא הפנו את תשומת ליבה של התביעה להתנהלותה הבעייתית. הסדר הטיעון מנע את הצורך לבחון את התנהלותן של השתיים ואולי אף להסיק מסקנות כלפיהן.
לאחר הליך הגישור בפני דותן, בוטל כתב האישום המקורי ובכתב האישום המתוקן אין התייחסות למתלוננות ולקונוטציות מיניות. בית הדין קובע, כי לופז "כשל באופן שחרג קמעה מההתנהגות המצופה ממפקד" - ולצד זאת אומרים, שחובתם של מפקדיו הייתה להיות ערים למתנהל ביחידה. הדיינים מאריכים בשבחו של לופז ומאמצים את הסדר הטיעון - נזיפה. הם הורו להעביר את פסק הדין לידיעת סגן המפכ"ל, ראש אגף משאבי אנוש וראש מח"ש.

תאריך:  09/12/2019   |   עודכן:  09/12/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יחסי קנאה, רכילות וסכסוכים ביחידת להב; מח"ש ניהלה חקירה שסימנה מראש את המטרה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משטרה במוקד
עו"ד פנחס (פיני) פישלר
המפכ"ל לשעבר רב-ניצב (בדימ') רוני אלשיך טועה, שוגה, מטעה ושבוי בתוך קונספציה רופסת שכולה שגגה ונפרסה בפני באי כינוס חיפה למשפט
איתמר לוין
בית המשפט העליון קבע בינואר 2012 שהמשטרה יכולה להשתמש במהלך החקירה בראיות שהשיגה שלא כדין. התנהלותן של המשטרה והפרקליטות מאז מצדיקה בחינה מחדש של הלכה זו, ואימוץ לפחות חלקי של דוקטרינת "פרי העץ המורעל"
איתמר לוין
שוטר שהיכה את פיקודיו הועבר לצה"ל ונקנס ב-553.80 שקל    רס"ר שביצע חיפוש משפיל על נכה נקנס ב-1,500 שקל    750 שקל קנס לרס"ם שהטריד מינית שתי שוטרות צעירות
איתמר לוין
איסור הפרסום - למרות שמדובר כבר באישום ולא בחשד, למרות שההגנה הסכימה שיש ראיות לכאורה, למרות העניין הציבורי המוגבר בשל זהות הנאשם ובניגוד לפסיקת ביהמ"ש העליון
איתמר לוין
המחוזי דחה את ערעוריהם של עופר גולן ויונתן אוריך על ההיתר למשטרה לחפש בטלפונים שלהם, למרות שהחיפוש הראשוני היה בלתי חוקי    החיפוש עוכב כדי לאפשר פנייה לעליון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il