X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ערכי טבע מוגנים [צילום אילוסטרציה: אל ברמן/AP]
לאחר עשור ללא עידכון
נחתמה תוספת לרשימת המינים המוגנים
לרשימה הוכנסו מינים שונים, רובם צמחים שנמצאים בסכנת הכחדה, דגי מים מתוקים ודגי ים אשר נמצאים בים תיכון ובמפרץ אילת
אלקין. חתם על הצו [צילום: פלאש 90]

"אלקין נכנע לדייגים"
מהחברה להגנת הטבע נמסר: "לצערנו, השר אלקין, שכבר לפני כשנה חתם על האכרזה של דקר הסלעים והטונה כחולת הסנפיר, כמינים מוגנים, נכנע ללחץ של קבוצת אינטרס צרה, הדייגים, והעדיף אותה על פני האינטרס הציבורי הרחב, שעליו הוא מופקד. דקר הסלעים מוגדר בסכנת הכחדה בים התיכון, וכמין שעתידו בסכנה ברמה הגלובלית. ציד לא מבוקר של הדקר, מוביל לקריסת המערכת האקולוגית של השוניות הסלעיות בים התיכון, ולהפיכתן למדבר ימי. אפילו טורקיה נקטה בצעדים להגנה על הדקר, ואסרה על הדיג שלו.
טענתו של השר אלקין, כאילו שמורות הטבע הימיות נותנות מענה להגנה על דקר הסלעים, משוללת אחיזה במציאות, מכיוון שכיום רק 2.5% משטח הים התיכון של ישראל, מוכרז כשמורות טבע.
רק בשנת 2030, לערך, צפוי מימוש של השטחים המיועדים לשמורות ברמה המתארית, וגם אז - רק 30% מהשוניות הסלעיות יוכרזו כשמורות טבע, ולכן – טענתו של השר אינה תואמת את המציאות התכנונית.
החברה להגנת הטבע תמשיך לפעול כדי לקדם את ההגנה על דגי הים התיכון המצויים בסיכון - כערכי טבע מוגנים, לצד המשך קידום השמורות הימיות, כאזורים ללא דיג".

השר להגנת הסביבה ח"כ זאב אלקין חתם (יום ה', 12.1219) על תיקון לאכרזת גנים לאומיים, שמורות טבע, אתרים לאומיים ואתרי הנצחה (ערכי טבע מוגנים), שעיקרו עידכון ותוספת לרשימת המינים המופיעים באכרזה, שלא עודכנה מזה עשור. האכרזה תיכנס לתוקפה 30 ימים ממועד פרסומה ברשומות.
לאור האכרזה נוספו מאות מיני צמחים ובעלי חיים שיהיו מוגנים, ולראשונה נכנסו לרשימה מינים של דגי מים מתוקים. האכרזה עולה בקנה אחד עם התחייבויות ישראל לאמנות הבינלאומיות לשמירה על המגוון הביולוגי (CBD), אמנת ה-Eurobats ואמנת המינים הנודדים (CMS).
החוק מסמיך את השר להגנת הסביבה להכריז על מינים שלדעתו יש ערך בשמירתם או יש סכנה להכחדתם, כעל ערכי טבע מוגנים. עוד נקבע איסור על פגיעה בערכי טבע מוגנים אלא בהיתר כללי או מיוחד מאת מנהל רשות הטבע והגנים. כמו-כן, סחר בערכי טבע מוגנים טעון אף הוא היתר כללי או מיוחד.
הרשימה החדשה כוללת לראשונה הכרזה על מיני דגי מים מתוקים בבתי גידול לחים, שהם מבתי הגידול המאוימים ביותר בישראל. הכרזה על 13 מיני דגי מים מתוקים תהווה נדבך נוסף במאמצי השיקום הלאומיים של בתי גידול אלו. מתוך דגים אלו ניתן לציין את בינון דור (Oxynoemacheilus dori), שהוא מין אנדמי לישראל ומתקיים רק בבית גידול טבעי אחד בעמק המעיינות ואת לבנון ירקון ((Acnthobrama telavivensis שאוכלוסייתו בנחל הירקון ובבתי גידול נוספים, מתחילה להתאושש בשנים האחרונות בעקבות מיזם שיקום והשבה לטבע.
רשימת הצמחים הורחבה מאוד ולנוסח החדש נוספו עשרות מינים חדשים של צמחים. בעוד שבעבר נקבעה הרשימה בעיקר כתגובת מניעה לקטיף לצרכי פעילות האדם, עתה, בנוסף לאיום זה (שעדיין קיים), נוספו לרשימה מאות מיני צמחים שמצבם התדרדר עקב הפגיעה החמורה בבית הגידול שלהם.
לרשימה החדשה הוכנס גם עטלף הפירות המצוי (Rousettus aegyptiacus) שנחשב בעבר כמזיק לחקלאות. הכנסת עטלף הפירות לרשימת ערכי טבע מוגנים תואמת את התחייבותה של מדינת ישראל להסכם ה- EUROBATS. לבסוף, עודכנו גם רשימות מינים מזיקים של עופות ונעשה דיוק במונחים המקצועיים לנוכח ידע מדעי חדש שנאסף במהלך השנים.
במהלך השנים האחרונות חלה התדרדרות במצב הטבע בישראל. כיום, רוב השינויים הם כתוצאה מפעילות האדם אשר מגבירה את הלחץ על המגוון הביולוגי. הגורמים העיקריים לאבדן המגוון הביולוגי בישראל הם הרס וקיטוע בתי גידול, התמרת שטחים פתוחים, התבססות מינים פולשים, ניצול יתר של מינים ושינוי אקלים. למרות השינויים שהתרחשו במערכות האקולוגיות לאורך השנים ואיומים חדשים שנוספו, רשימת ערכי הטבע המוגנים לא עודכנה מאז שנת 2009. הרשימה החדשה שגובשה על-ידי רשות הטבע והגנים יחד עם המשרד להגנת הסביבה, מבוססת על ניתוח מצב הטבע בישראל ומידע מקצועי עדכני שהוצג לשר.
בנוסף, החליט השר כי יש לשוב ולבחון בעוד כשנתיים את המידע לגבי מצב מיני דגים בים התיכון ובמידת הצורך להוסיף מינים נוספים לרשימת ערכי הטבע המוגנים. ההחלטה על הצורך בהכרזה על מינים אלה כערך טבע מוגן תיבחן בין השאר על-פי תוצאות ניטור הדגה והתקדמות של תהליכי ההכרזה על השמורות הימיות.
במשרד להגנת הסביבה מדגישים כי עידכון רשימת ערכי הטבע המוגנים נדרש גם לאור מחויבותה של ישראל לאמנה לשמירה על המגוון הביולוגי (Convention on Biological Diversity), עליה חתומה ישראל יחד עם עוד 195 מדינות. במסגרת זאת, התחייבו המדינות החתומות לקדם את מטרות האמנה ולפעול לשימור המגוון הביולוגי בתחומן; והגדרת מינים אשר נמצאים בסכנת הכחדה כערכי טבע מוגנים ופעולה ממוקדת להגנתן היא אחד היעדים החשובים שנקבעו בתוכנית האסטרטגית של האמנה.
מדינת ישראל פעילה במסגרת המשא-ומתן של המדינות לקראת אישור תוכנית אסטרטגית חדשה לעשור הבא (עד 2030) ומשכך, לוקחת על עצמה מחויבויות נוספות לשמירה על המגוון הביולוגי. עידכון האכרזה על רשימת ערכי טבע מוגנים בישראל יוצג באוקטובר 2020 בסין במסגרת מפגש הצדדים של אמנת המגוון הביולוגי (COP 15).
השר אלקין: "אני שמח שהשלמנו היום תהליך מקצועי ארוך ויסודי של עידכון ברשימת המינים המוגנים, עידכון שלא התבצע מזה עשור. אני מודה לאנשי המקצוע של רשות הטבע והגנים, המשרד להגנת הסביבה ומשרד החקלאות, שהובילו את התהליך המקצועי, וכמו-כן מודה לציבור הרחב שהביע את דעתו על טיוטת הרשימה, ועזר לנו להגיע להחלטות נכונות. נמשיך לעבוד ביחד, כדי להגן על הטבע במדינת ישראל".
שאול גולדשטיין, מנכ"ל רשות הטבע והגנים: "זהו יום חג לרשות הטבע והגנים, ויום טוב למאות מיני יצורים שמרכיבים את עולמנו הנפלא שמעכשיו יזכו להגנה. אנחנו מברכים את השר זאב אלקין על שהוסיף מאות מינים חשובים ביותר לרשימת ערכי הטבע המוגנים. רשות הטבע והגנים הגישה לשר רשימה ארוכה להגנה אשר נדרש להוסיפם לרשימת המינים המוגנים בישראל. הרשימה התבססה על מידע שהצטבר ב-15 שנים במסגרתו הוספנו בקשה להגן על מינים רובם צמחים שנמצאים בסכנת הכחדה, דגי מים מתוקים ודגי ים אשר נמצאים בים תיכון ומפרץ אילת. השר הוביל תהליך עמוק ויסודי בסיומו חתם על הרשימה ועל כך תודתנו. ישראל מצטרפת למדינות המתקדמות הנותנות מקום מיוחד למינים מגוונים".

תאריך:  12/12/2019   |   עודכן:  12/12/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 זאב אלקין / Ze'ev Elkin
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נחתמה תוספת לרשימת המינים המוגנים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
המשנה לשעבר לראש המל"ל שנחשד בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים בתיק 3000 נחקר שוב בימים האחרונים    טרם הוגש נגדו כתב החשדות
איציק וולף
ח"כ גדעון סער קורא לממשלת ישראל לנצל את התפנית בעמדת הממשל האמריקני ביחס לחוקיות היישובים ביהודה ובשומרון ולאמץ את מסקנות דוח השופט המנוח אדמונד לוי משנת 2012
איציק וולף
שי באב"ד העריך שהיעדר תקציב מדינה מאושר יפגע באופן קשה ביכולת הממשלה לספק את השירותים לציבור    "אמרנו למקבלי ההחלטות מה תהיה המשמעות של ללכת שוב לבחירות והזהרנו שאנחנו, הפקידים, לא נצליח לעמוד בתפקידנו"
עידן יוסף
ריבלין: ״אל לנו לשקוע בשעה זו לייאוש או טרוניה חסרת תועלת    "אסור שנאבד את האמון בשיטה הדמוקרטית וביכולת שלנו לעצב את מציאות חיינו בידינו שלנו בזכותה״
איתמר לוין
חוקרי מח"ש עיינו בפלאפון של פרקליטת המחוז לשעבר בלא נוכחותו של נציג לשכת עורכי הדין; אין מזכר על החיפוש; המעטפה בה אמורים היו להימצא תוצרי החיפוש נפתחה בבית המשפט - ונמצאה ריקה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il