X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
השופט המחוזי מבאר שבע נמנע מלפסוק פיצוי לנפגע עבירה, בנימוק שהנזק כה גדול - עד שיש לנקוט הליך אזרחי הנדל: פסיקת העליון מחייבת לתת פיצוי ברון: פסיקת אזולאי מעקרת מתוכן את החוק ואין בה כל היגיון
▪  ▪  ▪
אזולאי. "הפיצוי ייראה בלתי הולם"

שופט בית המשפט המחוזי בבאר שבע, ג'ורג' אזולאי, סטה מהלכות בית המשפט העליון, עיקר מתוכן את החוק למתן פיצוי לנפגעי עבירה ופסק בצורה בלתי הגיונית. כך קובע (יום ה', 26.12.19) בית המשפט העליון.
שלושה נאשמים הורשעו בידי אזולאי בעבירות שלא פורטו (על-פי ההקשר, מדובר ככל הנראה בעבירות מין) ונדונו למאסרים. הוא דחה את בקשת המדינה לחייב את השלושה בתשלום פיצוי למתלונן, וזאת בנימוק הבא:
"נראה כי סוגיית הפיצוי כאשר הנזק הנטען הוא כה גדול, יש מקום אחד בלבד ובו ניתן לאמוד נזק שכזה והוא הליך אזרחי. פיצוי עונשי אינו יכול לשקף את הנזק שנגרם למתלונן בהיקף כזה, כאשר אין לבית משפט הליך פלילי כלים לאמוד את הנזק, בנוסף למגבלות הקבועות בחוק, ועל כן כל פיצוי שייגזר בהליך פלילי זה ייראה בלתי הולם. כך או כך, לאור ההיקף לו טוענת התביעה, יצטרך המתלונן להגיש תביעה אזרחית. נראה כי פיצוי עונשי נועד יותר למקרים בהם בית המשפט כבר בהליך פלילי קובע פיצוי עונשי ובכך מבטא עמדה כלפי המעשים, ובד בבד למעשה חוסך הליך נוסף לצד הנפגע, לא כך במקרה שלנו".
השופט ניל הנדל דוחה גישה זו ומדגיש: "ההשקפה המשפטית שהציג בית המשפט המחוזי אינה תואמת את פסיקת בית משפט זה. הפיצוי הוא רכיב עונשי לכל דבר... מבחינה עקרונית, מדובר בחלק מעונשו של הנאשם, דהיינו הוא נגזר מאחריותו בפלילים. מבחינה מעשית, יש אפשרות להעניק פיצוי מהיר שאינו כפוף לכל שלבי פסיקת הפיצוי בהליך אזרחי... אין לקבל את גישת בית המשפט המחוזי, שאינה תואמת - בכל הכבוד - לגישה ולתקדימים של בית משפט זה".
הנדל מוסיף: "אליבא דבית המשפט המחוזי, היתרונות שיש לפיצוי הפלילי ביחס לרעהו האזרחי נמנעים - ללא בסיס משפטי - כאשר נזקו של נפגע העבירה גדול. ברם, תוצאה כזו עלולה לסכל במידה רבה את תכליותיו של הפיצוי הפלילי במקרים כאלה. בית המשפט המחוזי הוסיף וקבע מעין 'תקרה' לפיצוי העונשי. ברם, לא מדובר בתקרה שנקבעה בחוק, העומדת על 258,000 שקל, אלא נקבע כלל לפיו אם הנזק גדול - יש מקום אחד בלבד לאמדו, והוא במסגרת הליך אזרחי, שכן בית המשפט הליך הפלילי לא אוחז בכלים להעריך את הנזק. אין לקבל טענות אלה".
השופטת ענת ברון התבטאה בחריפות רבה יותר: "ההנמקה שעליה השתית בית המשפט המחוזי את החלטתו שלא לפסוק פיצויים לנפגע העבירה במקרה דנן, למעשה מרוקנת מתוכן את הוראת סעיף 77 לחוק העונשין [הקובע פיצוי בהליך הפלילי]; מתעלמת מתכליות הפיצוי הנפסק במסגרתו של הליך פלילי, ובראשן הכרה חברתית בנזקו של הנפגע ומתן סעד מיידי; אף אינה עולה בקנה אחד עם ההלכה הפסוקה בנושא זה.
"...איני מוצאת כל היגיון בנימוק שדווקא משום היותו של הנזק הנטען 'כה גדול' אין מקום לפסיקת פיצוי בגדרי ההליך הפלילי, ודומה כי ההפך הוא הנכון. מדובר לא פעם בפיצוי שאותו פוסק בית המשפט - לעיתים בסיוע תסקיר נפגע עבירה או הצהרה מטעמו - שנועד ליתן סעד ראשוני גם אם חלקי. ומכל מקום, גם אם נזקו של נפגע העבירה הוא גדול - בין נזק פיזי או נפשי, בין נזק לרכוש - ומצדיק על פניו נקיטה בהליך אזרחי לפסיקת פיצויים, ניתן להניח כי לא פעם יעדיף הנפגע ש'צלח' את ההליך הפלילי להימנע מפתיחת חזית נוספת אל מול מי שגרם לו לנזק, בין אם מדובר בעבירת אלימות כבענייננו ובין עבירה אחרת".
התיק הוחזר לאזולאי כדי שיפסוק את גובה הפיצוי. את המדינה ייצגה עו"ד נילי פינקלשטיין, ואת הנאשמים - עוה"ד לב נטע, עסאם טנוס וסוהאד אגא.

תאריך:  26/12/2019   |   עודכן:  26/12/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השופט אזולאי פסק נגד ההלכה וההיגיון
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אזאוליי
שמ  |  26/12/19 16:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משמר המשפט
איתמר לוין
היומן שהעבירה לשכתו של ניצן כולל מאות שעות ריקות ואין בו אף רישום בימי שישי    ניצן נפגש עם "עובד", "פרקליט", "עיתונאי" ו"עורך דין" - אך שמותיהם לא נמסרו    נפגש גם עם מנכ"ל קרן וקסנר בישראל ונציגי מיקרוסופט    ההכנה של ניצן לפגישות נמשכה כמו הפגישות עצמן
איתמר לוין
נציב הביקורת על הפרקליטות קורא לעורכי הדין להגיש תלונות על התביעה והמשטרה - למרות חששותיהם מפני נקמנות    "כשמישהו פונה אלי עם ריח לשחיתות - שום דבר לא יעצור אותי"
איתמר לוין
המחוזי בבאר שבע: שופט השלום רון סולקין הציג הסבר חסר בסיס להתנהגותו של שוטר שהתיז גז מדמיע על נהג, כולל קביעה עובדתית ללא הסבר
איתמר לוין
הקלטת השיחה בין אפי נוה לעורך דינו, וההסברים המזגזגים והבלתי-משכנעים שנותנות המשטרה והפרקליטות למעשה חמור זה, מוכיחים שבמשטרה יושבים חוקרים טיפשים העוברים על החוק - ובטוחים שיכולים למכור לנו לוקשים
איתמר לוין
בבית המשפט המחוזי הסכימה הפרקליטות להימנע מאיסור פרסום שמו של רופא הנאשם בעבירות מין במטופל - ואילו בעליון פרסה שורה של נימוקים בעד הפרסום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il