X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
עמית. לשקול בכובד ראש [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
מקפת לא תעביר את הכסף לנאמן
הלכה מחייבת בכל הליכי פשיטת הרגל של יחידים

העליון מגביל העברת פיצויים בפשיטת רגל

עמית: כאשר אדם נכנס להליכי פשיטת רגל, יש צורך באישורו של בית המשפט כדי להעביר לנאמן לנכסיו - וממנו לנושיו - את כספי הפיצויים שהצטברו על שמו בקופת גמל קובע שורה של שיקולים שעל בית המשפט להביא בחשבון לפני שיתן את אישורו
▪  ▪  ▪

העברת כספי פיצויים שנצברו בקופת גמל לטובתו של חייב לידי הנאמן לנכסיו, תיעשה רק באישורו של בית המשפט - שעליו לשקול זאת בכובד ראש ולהביא בחשבון שורה של שיקולים. כך קובע לראשונה (יום א', 2.2.20) שופט בית המשפט העליון, יצחק עמית.
עמית מזכיר, כי מאז שנת 2008 חלה על כל מעסיק החובה להפקיד לטובת עובדיו כספים לטובת פיצויי פיטורים, לצד כספי הביטוח הפנסיוני. כספי הפיצויים מצטברים לזכותו של העובד בקופת הגמל, וככלל - הוא יהיה זכאי להם בתום תקופת ההעסקה. השאלה בה הכריע העליון בנוגע למקרה של פשיטת רגל היא, האם סכומים אלו נחשבים לחלק מכספי קופת הגמל שאין כל דרך להעביר לרשותו של הנאמן (דהיינו לחלוקה לנושים), או שניתן להעבירם באישורו של בית המשפט.
עמית מסביר: "בעוד שאין חולק כי ייעודם של כספי התגמולים הוא קצבתי, קיים ספק אם כספי הפיצויים נועדו 'למטרת קיצבה'. כספי הפיצויים וכספי התגמולים נבדלים האחד מהשני במספר היבטים, ועל אף התמורות שחלו בשוק הביטוח הפנסיוני ובהסדר תשלום פיצויי פיטורים, מעמדם של כספי הפיצויים שונה ממעמדם של כספי התגמולים ומצדיק התייחסות שונה".
מסקנתו על עמית היא, כי ככלל - את כספי הפיצויים הצבורים בחסכונות הפנסיוניים, ניתן להעביר לנאמן באישורו של בית המשפט. הוא מדגיש: "להעברת כספי פיצויים של חייב לנאמן השלכות משמעותיות. בשל כך, על בית המשפט של פשיטת רגל לשקול בכובד ראש אם ראוי להורות על גריעת כספי הפיצויים מקופת הגמל של החייב, והדבר תלוי בנסיבות המקרה הנדון. לצורך קבלת ההחלטה יידרש בית המשפט לשיקולים הקשורים בצרכי החייב וברווחתו כמו גם לשיקולים הקשורים באינטרסים של נושי החייב".
עמית גם מונה את השיקולים שיש להביא בחשבון: גובה הקיצבה שיקבל החייב לאחר גריעת כספי הפיצויים, מצבם הכלכלי הנוכחי והעתידי של החייב ושל התלויים בו, מצבו הבריאותי והמשפחתי של החייב, יכולתו של החייב לצבור בעתיד זכויות פנסיוניות נוספות, שיעור החוב שייפרע לנושים, סוג החוב, סוג הנושים, אפשרויות פרעון אחרות (השימוש בכספי הפיצויים צריך להיות המוצא האחרון), נסיבות ההסתבכות של החייב והתנהלותו לאורך ההליכים.
עמית מחריג מקביעתו את קופות הפנסיה הוותיקות (הקופות ההסתדרותיות שעמדו על סף קריסה, עברו לניהול המדינה ונמכרו - ובראשן מבטחים ומקפת). קיים איסור למשוך כספי פיצויים של החייב מקרן כזאת, שכן התקנון האחיד שלהן מתנה את זכאותו של המבוטח לקבל קיצבה מהקרן בהימנעותו מלמשוך כספים כלשהם מהפנסיה - כך שמשיכה כעת תמנע ממנו פנסיה בעתיד, וממצב זה יש להימנע.
הדברים נאמרו בהחלטתו של בית המשפט העליון לקבל את ערעורה של מקפת הוותיקה, ולקבוע שהנאמן לנכסיו של רון לוי אינו יכול למשוך 97,000 שקל שהצטברו בה לזכותו כפיצויי פיטורין. מאחר שמדובר בקרן ותיקה, המסקנה כאמור היא שאין כל אפשרות להעביר כספים אלו לנאמן, עו"ד דוד הרשקוביץ. השופטים דפנה ברק-ארז ודוד מינץ הסכימו עם עמית. את מקפת ייצגו עוה"ד אלישע שור ומעיין לוי, את לוי ייצג עו"ד גואל זכריה, את הכנ"ר ייצג עו"ד אסף ברקוביץ, ואת היועץ המשפטי לממשלה - עו"ד לימור פלד.

תאריך:  02/02/2020   |   עודכן:  02/02/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העליון מגביל העברת פיצויים בפשיטת רגל
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
כמה רשעות יש במנהלים המיוחדים
מכיר אותם  |  2/02/20 23:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
דרורי קבע שעל המדינה לפחות את השניים ב-300,000 שקל - אך מינץ ביטל את פסק הדין ביחס לפיצוי, תוך ביקורת גם על פסק הדין המזכה של דרורי
איציק וולף
רשות התחרות פרסמה כתב חשדות שלפיו מנעה חברת פורום פילם, המחזיקה בזכויות ההפצה הבלעדיות של ארבעה מתוך ששת האולפנים הגדולים בארצות הברית, סירבה לאפשר הקרנה של סרטים בבתי קולנוע מתחרים    בעלי החברה, מוקי גרידינגר, ושתי מנהלות זומנו לשימוע
איציק וולף
פרס ישראל יוענק לפרופ' זמיר על טיפוח והשבחה של זני עגבניות וגידולים אחרים    פיתח אוכלוסייה של עגבניות תרבותיות שמכילות קטעי דנ"א ממיני בר של עגבנייה המקנים עמידות לעקות כמו יובש ומלח ועמידות כנגד מחלות צמחים.
איציק וולף
שלטונות סין דיווחו על התפרצות חדשה של נגיף H5N1 המועבר באוויר ואשר מסוגל לסכן גם בני אדם    4,500 תרנגולות מתו בחווה ו-17,800 נוספות הושמדו בניסיון למנוע את התפשטות המחלה
יואב יצחק
המוצר פותח נבדק ואושר בסין    בשלב זה מתבצע אישור בהול בארה"ב    המוצר נועד להתראה וזיהוי של נגיף הקורונה הסיני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il