X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מ"מ נציב קבילות החיילים החיילים ומבקר מערכת הביטחון, תא"ל (מיל') איתן דהן [צילום: טל עוז, משרד הביטחון]
דוח נציב קבילות החיילים לשנת 2019
ירידה של 10% במספר הקבילות
- לצד החמרה במקרי האלימות
6,114 קבילות הוגשו בשנת 2019, 59% מהקבילות שטופלו נמצאו מוצדקות 31% מהקבילות עסקו ביחסי מפקד-פקוד ו-13% בתחומי הרפואה

מ"מ נציב קבילות החיילים ומבקר מערכת הביטחון, תא"ל (מיל') איתן דהן, הגיש לשר הביטחון נפתלי בנט ולוועדת החוץ והביטחון של הכנסת את הדוח השנתי ה-48, המסכם את שנת 2019 (התש"ף). דוח נקח"ל התאפיין בשנה החולפת בקבילות על אלימות פיזית ושימוש בכוח מופרז של מפקדים, מקרים של אמירות גזעניות כנגד חיילים בני העדה האתיופית וטיפול לקוי בזכויות רפואיות של חיילים. כמו-כן, נותר על-כנו מספר הקבילות הגבוה והמדאיג של אנשי קבע - קצינים ונגדים.
בשנת 2019 הוגשו בסך-הכל 6,114 קבילות, 59% מהקבילות שטופלו נמצאו מוצדקות. כ-55% ממגישי הקבילות היו חיילים בשירות חובה, כ-12% אנשי קבע, כ-11% משרתי מילואים וכ-17% מלש"בים. עוד נמצא כי כ-68% מהקובלים בשירות חובה היו בדרגות טוראי עד רב"ט, 31% מהקבילות עסקו ביחסי מפקד-פקוד ו-13% בתחומי הרפואה.
  • ריבוי קבילות של משרתי קבע: ב-2019 הוגשו 750 קבילות. קבילה של איש קבע, שקשר את גורלו בגורל המערכת הצבאית והוא לרוב אף חלק מהפיקוד הבכיר ביחידה - היא בבחינת דגל אדום ואמורה לעורר דאגה ומחשבה בקרב מפקדיו וגם בקרב הפיקוד הבכיר בצה"ל. כאשר איש קבע קובל, יש בקבילתו מרכיב גדול יותר מהנראה לעין, מרכיב של מערכת יחסים שאינה מיטבית עם מפקדיו ושל אובדן האמון בגופים האמונים על הטיפול בפרט.
  • אלימות פיזית ומילולית של מפקדים - בשנה האחרונה התגברה המגמה המדאיגה של שימוש מפקדים בכוח מופרז כלפי חיילים, עד כדי אלימות פיזית. בדוח מובאות דוגמאות לתופעות חמורות של אלימות מילולית בצורת התבטאויות על-רקע גזעני. מדובר במעשי תוקפנות שאין להם כל מקום בחברה הישראלית, בכלל, ובוודאי שלא בצה"ל.
  • פערים בין פקודות הצבא, מדיניותו ואופן מימושן - חוסר ההלימה בין פקודות הצבא הכתובות ובין מסמכי מדיניות שמפיצים גורמים שונים באגפי המטה הכללי ובזרועות הצבא. הסיבה העיקרית לכך היא חוסר התיאום בין גופי המטה, שקבעו את מסמכי המדיניות בניגוד לפקודות המחייבות וללא שיח מספק. לא אחת נתקלו חיילים בשיבושים ובעיכובים בשל אי-שיתוף פעולה ותיאום לקוי בין גופי המטה הנוגעים בדבר.
  • הטיפול הרפואי בחיילים - בימים אלו מגבש צה"ל את המתווה למימוש ההחלטה על מיקור חוץ של שירותי הרפואה. תקופת המעבר עד לגיבוש המתווה הסופי ניכרת בחוסר ודאות של המשרתים והמטפלים, וכן - בבחינה מחדש של כדאיות פתיחת שירותים ותהליכי בינוי בחיל הרפואה, בעיקר בתחום התשתיות. הדבר הביא להגשת קבילות העוסקות באיכות הקלינית של הטיפול הרפואי, באי-שמירה על הרצף הטיפולי בשל פערים בתפקוד החובשים בצה"ל, בפערים בתיווך החלטות רפואיות-מקצועיות לחיילים ולמשרתי קבע וכן - בהחלטות לא תקינות של מפקדים בנושאי בריאות החיילים.
אי-תקינות ברישומי הצבא - לא אחת רישומי הצבא בעניינם של חיילי צה"ל אינם תקינים, באופן הפוגע בזכויותיהם. מלבד הפגיעה במעמד הפרט ובהטבות המגיעות לו, חוסר ההקפדה על תקינות הרישומים עלול להעיד על תרבות ארגונית בעייתית ולעיתים גם על מקצועיות לקויה. במקרים מסוימים נדרשים אנשי קבע שפרשו מצה"ל לשלם עשרות אלפי שקלים מבלי שידעו על כך טרם שחרורם.
  • מיועדים לשירות הביטחון (מלש"בים) - נמשכת מגמת השיפור בעצם המענה לפניות המתגייסים והוריהם לצה"ל . עם זה, עדיין יש פערים מובהקים בדבר תוכן המענה למלש"ּבים הפונים לצה"ל ולזמני ההמתנה הממושכים לקביעת תורים לבדיקת גורמי בריאות הנפש. בירור קבילות המלש"בים הראה לא אחת פערים מקצועיים של נותני השירות, אך גם קשיים ועיכובים הנובעים ממגבלות ביורוקרטיות, באופן הפוגע תדיר בסיכוייהם להתמיין ולהשתבץ בתפקידים התואמים את יכולותיהם.

תאריך:  19/02/2020   |   עודכן:  19/02/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ירידה של 10% במספר הקבילות - לצד החמרה במקרי האלימות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
יו"ר כחול לבן מגיב להזמנה לעימות טלוויזיוני: "נתניהו נמנע זה למעלה מעשור מעימותים וגם מקריאותיי לעימותים בסבבי הבחירות האחרונים. הוא נזכר בזה עכשיו, כשיש תאריך למשפט שלו"    נתניהו: "אם גנץ מפחד לבוא לעימות מול ראש הממשלה איך הוא יעמוד באתגרים הגדולים של מדינת ישראל?"
מירב ארד
פרשר פורש לאחר כשבע שנים בתפקיד המנכ"ל ו-16 שנים כחבר הנהלה    אמר בישיבה: "זו נקודת הזמן המתאימה ביותר להעביר את עמדת ההובלה למנכ"ל אחר"
עידן יוסף
מירב ארד
הצהיר: "נדרוש לקבוע בקווי היסוד של הממשלה החדשה שתוך 90 יום מיום הקמת הממשלה יחודש התהליך המדיני"    הורוביץ: "הסכם אוסלו שהימין דואג להשמיץ, עדיין שריר וקיים. אנחנו צריכים שגנץ יילך בכיוון שלנו"
איתמר לוין
השופטת אירית הרמל: לבית הדין יש סמכות לדון בתביעה של עובד, בה נטען שהמעביד הפר את הוראות החוק הנוגעות למניעת עישון במקום העבודה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il