X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
סדרה של פעולות חריגות בתחומי ההוצאות וההכנסות אפשרו לכחלון להציג, ערב הבחירות לכנסת ה-21, עמידה ביעד הגרעון אנגלמן: לא הייתה זו הפרה של חוק או תקנה, אם כי הליך קבלת ההחלטות לא היה מיטבי
▪  ▪  ▪
כחלון. מריבות בצמרת [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90]

משרד האוצר לא הפר חוק או תקנות כאשר הביא לכך שגרעון 2018 יעמוד ביעד שנקבע, אם כי תהליך קבלת ההחלטות לא היה מיטבי. כך קובע (יום ב', 23.3.20) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן.
שיעור הגרעון ב-2018 פורסם זמן קצר לפני הבחירות לכנסת ה-21, שהתקיימו באפריל 2019. גורמים מקצועיים רבים טענו, כי השר משה כחלון הורה "לשחק" בנתונים כדי שלא להציג ערב הבחירות את הגרעון האמיתי, שהיה גדול בהרבה. מהדוח של אנגלמן עולה, כי אכן נעשו פעולות חריגות שהובילו לכך שהגרעון הרשמי היה בדיוק ביעד - 2.9% תוצר - אם כי כאמור אין המדובר במעשים פסולים מבחינה חוקית.
אנגלמן מתאר בפרוטרוט את המהלכים שהובילו לצעדים אלו. ב-8.8.18 נערכה במשרד האוצר ישיבה בראשות המנכ"ל שי באב"ד, שנכחו בה החשב הכללי, רוני חזקיהו, סגן הממונה על התקציבים ונציגה מרשות המיסים. חזקיהו העריך, כי הגרעון בסוף אותה שנה יהיה 3.1% תוצר. באב"ד הורה "לבצע מעקב ובקרה הדוקים בחודשים שנותרו על-מנת לוודא כי הגירעון לא מתבדר כלפי מעלה".
ב-7.11.19 התריע אגף התקציבים בפני ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי לראשונה מאז 2012 מסתמנת בשנת 2018 חריגה מתקרת הגירעון בחוק, וכי הוא צפוי להמשיך ולעלות. האגף המליץ לבצע מעקב הדוק אחר ההכנסות וההוצאות, להימנע מצעדים בשנת 2018 שיחמירו את המצב בשנת 2019, לבלום דרישות להוצאות נוספות, ולהשתמש ברזרבת ההתאמות כברירת מחדל בהתמודדות עם הגירעון.
בשבועות הבאים נערכו בצמרת האוצר ישיבות נוספות לגבי הגרעון המסתמן ב-2018 ותחזית הגרעון ב-2019. בין היתר הזהיר מנהל רשות המיסים, ערן יעקב, מפני ירידה משמעותית בגביית המיסים ב-2019. הממונה על התקציבים, שאול מרידור, הדגיש את "התנגדותו לצעדים להסטת הכנסות משנת 2019 לשנת 2018 על-מנת שלא להגדיל שלא לצורך את הגירעון המתוכנן הגבוה מלכתחילה לשנה זו [2019] ביחס למחזור העסקים".
ב-31.12.18 שלח אגף התקציבים נייר עמדה לכחלון, באב"ד ואחרים באוצר, ולפיו הגרעון בשנת 2019 יהיה 3.6% מהאוצר או אף 3.8% להערכת רשות המיסים, ועמד על ההשלכות השליליות של מצב זה. התחזיות שהוצגו שבוע לאחר מכן למשרד ראש הממשלה היו לגרעון של 3.6% ב-2019 ושל 3.7% ב-2020. בפני הממשלה הוצגו התחזיות רק ב-13.1.19. התוצאה הייתה, מציין אנגלמן, שהתחזית המעודכנת הוצגה רק לאחר שהתקציב נכנס לתוקפו. ההסבר של באב"ד: הוא עיכב את הדיונים מחשש להדלפות.
לקראת סוף 2018, ברבעון האחרון ובמיוחד בחודש דצמבר, חלה ירידה בקצב ההוצאה של הממשלה, הן בהשוואה לרבעונים הקודמים, והן בהשוואה לדצמבר בשנים קודמות. לעומת זאת, בינואר 2019 וברבעון הראשון כולו גדלו הוצאות הממשלה בהשוואה לשנים קודמות. סיבה עיקרית לירידה בהוצאות הייתה הנחיות של חזקיהו לחשבי המשרדים, להוציא בדצמבר 2018 רק את ההוצאות המחויבות בחוק ולא להקדים הוצאות מ-2019 כפי שנעשה בשנים קודמות.
אנגלמן מדגיש, כי ההוראה לא חרגה מהחוק או מהוראות ניהול התקציב, אם כי היה ראוי שתתקבל לאחר דיון עם גורמים מקצועיים נוספים באוצר. חזקיהו הסביר, שהיא נבעה מכך שהקדמת הוצאות היא תופעה פסולה, וכי איש לא הורה לו להפחית את ההוצאות. באב"ד אמר כי קיימת חובה ממלכתית להתכנס ליעד הגרעון שנקבע, במיוחד משום שמדובר בחקיקה. אנגלמן מציין, כי הוראתו של חזקיהו הביאה לצמצום הגרעון ב-2018 ב-0.2% תוצר.
אנגלמן ממליץ, כי החלטה בדבר העדפת שנת תקציב על פני רעותה וזקיפת הוצאות, או נקיטה במאמצי גבייה המביאים להגדלת הכנסות לשנת תקציב מסוימת, ובפרט כאשר מדובר בהיקפים בעלי השפעה על יעד הגרעון, תתקבל לאחר הצגת התמונה הכוללת בדבר המצב הכלכלי. יש לקבל עידכון מכל הגורמים המקצועיים הנוגעים בדבר, והם הממונה על התקציבים, הכלכלן הראשי, החשב הכללי ומנהל רשות המיסים. יש לקיים הליך זה, כי החלטה על העדפת שנת תקציב משפיעה על הגירעון של שתי השנים, יכולה להחריף את הקיצוצים הנדרשים על-מנת לעמוד במסגרות התקציב, ואף ייתכן שיהיו לה השלכות על דירוג האשראי של המדינה.
עוד מצא אנגלמן, כי הכנסות המדינה ממיסים עלו באופן משמעותי ביחס לשנים קודמות וביחס לתחזית ההכנסות, במיוחד בדצמבר 2018. במקביל, החזרי המס בחודשים ינואר ופברואר 2019 היו גבוהים משמעותית לעומת שנים קודמות. עודפי התקבולים בשנת 2018 הקטינו את הגירעון באותה שנה, ואילו עודפי התשלומים בשנת 2019 הגדילו את החריגה המסתמנת מיעד הגירעון המתוכנן. רשות המיסים לא חרגה מהוראות החוק, מדגיש אנגלמן, אם כי גם כאן - ראוי שההחלטה להעדיף שנה אחת על פני חברתה תתקבל בפורום רחב. בשולי הדברים ממליץ אנגלמן להוריד את הריבית במערכת המס (על חובות נישומים ועל החזרים), העומדת על 4% לשנה - בעוד הריבית במשק נמוכה בהרבה.
אנגלמן בדק גם את האופן בו החליטה הממשלה בנובמבר 2018 להעניק "תוספת בגין העדר ביטחון תעסוקתי" לשוטרים וסוהרים, כפי שניתנת למשרתי הקבע בצה"ל. ההחלטה התקבלה בעקבות פסק דין בנוגע לגמלאי המוסד והשב"כ, ותביעה דומה שהגישו שוטרים וסוהרים. עלות ההחלטה הייתה 22 מיליארד שקל בשנים 2035-2019, והיא חייבה קיצוץ רוחבי של 1.38% בבסיס התקציב של משרדי הממשלה בשנת 2018 וקיצוץ נוסף של 0.2% בשנת 2020.
קיצוצים אלו באו לאחר שורה של קיצוצים רוחביים בשנת 2018, שהסתכמו ב-8.7% בשנת 2019 (שהם 6.56 מיליארד שקל), 11.4% בשנת 2020 (שהם 8.5 מיליארד שקל) ו-18.4% בשנת 2012 (שהם 13.5 מיליארד שקל). קיצוצים אלו נעשים תמיד בסעיפים ה"גמישים" - כגון קניות, תמיכות ופיתוח - משום שאין אפשרות לקצץ בשכר, בחוזים חתומים ובקצבאות. לכן, הנטל תמיד נופל על אותם 20% מתקציב המדינה ובפועל הוא שונה מהותית בין המשרדים. במקרה זה, אומר אנגלמן, קיבלה הממשלה בתוך שלושה חודשים בלבד החלטה שמשמעותה הכספית ניכרת.
על מערכת היחסים בשנת 2018, אומר אנגלמן, כי הדיונים על הגרעון "הציפו יחסי עבודה שאינם מיטביים בתוך משרד האוצר, שהתבטאו בין היתר בשיתוף פעולה לקוי בין הגורמים השונים, בביטול ישיבות הנהלה, בחסימת הרשאות מחשוב ובהדלפות רבות. בעקבות זאת נדרשה מעורבות של היועץ המשפטי של משרד האוצר והוא הכריע בסוגיה כיצד להגיש תחזית". כך למשל, חזקיהו חסם את הרשאות הצפייה של אגף התקציבים במערכת ביצוע התקציב ובאב"ד כאמור דחה ישיבות - ושניהם טענו שעשו זאת בשל החשש מהדלפות. אגף התקציבים טען, כי הצעדים נבעו מנימוקים לא-ענייניים.
ביוני 2017 הקים כחלון ועדה ציבורית "לנוכח המבנה המורכב של משרד האוצר והסמכויות השונות שבתחום פעילות המשרד, ובשים לב להערות מבקר המדינה בעניין זה בדוחות המבקר בעניין 'הכנת תקציב 2011-2012 ועמידה ביעד הגירעון' מחודש יולי 2014 ובעניין 'הסדרי הפנסיה במדינה' מחודש אוקטובר 2016 שתבחן את "מבנה הסמכויות של מנכ"ל משרד האוצר וראשי האגפים השונים, לרבות מנהלי יחידות הסמך". הוועדה הגישה לכחלון את המלצותיה לאחר חמישה חודשים, אך הוא לא עשה דבר. אנגלמן אומר: יש לסיים את המלאכה.

תאריך:  23/03/2020   |   עודכן:  23/03/2020
+צמצום הנטל לעסקים נתקע בביורוקרטיה
16:14 23/03/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

הורדת הנטל בשליש תוסיף למשק 58 מיליארד שקל - אך בשנים 2019-2015 הוכנו רק שליש מהתוכניות הדרושות, ובמשך שמונה שנים התקדמה בעצלתיים האחדת התנאים לרישוי עסקים

קשה לשלם מיסים [צילום: נתי שוחט, פלאש 90]
+הובלת מטענים ברכבת - בפיגור ניכר
16:13 23/03/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

הסיבות: הליכי התכנון להרחבת המסילות ולהקמת מסופי מטען נמשכים חמש-תשע שנים, חוסר יעילות בהפעלת הקטרים והקרונות

רק 5.5% מן המטענים
+נמלי חיפה ואשדוד אינם ערוכים לתחרות
16:12 23/03/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

בשנה הבאה יחלו לפעול הנמלים הפרטיים הסמוכים לאלו הממשלתיים - אך האחרונים לא השלימו את ההתייעלות, לא יהיו מוכנים בזמן לעגינת אוניות גדולות וצפויים להפסדים ניכרים ב-2023

נמל חיפה. יחכו ל-2033? [צילום: דוד כהן, פלאש 90]
+קברים נמכרים ברבבות שקלים
16:11 23/03/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

מספר גופי קבורה מכרו קברים בבתי עלמין שבאופן רשמי לא נותרו בהם חלקות - תמורת סכומי עתק  ▪  רבבות קברים נבנו ללא היתר ותוך פלישה לקרקעות המיועדות לתשתיות ומגורים

פגיעה בכבוד הנפטרים [צילום: תומר נויברג, פלאש 90]
+הסדר בעייתי עם חברת החשמל
16:08 23/03/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

הסדר הנכסים משנת 2018, בהיקף של מיליארדי שקלים, בוצע בלא בדיקה ראויה מצד משרד האוצר, אשר גם לא הביא בחשבון את מלוא משמעויותיו בעת קביעת הרפורמה במשק החשמל

החברה הרוויחה מיליארדים [צילום: ענת חרמוני, פלאש 90]
+מכ"ם העננים מושבת מ-2018
16:07 23/03/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

השירות המטאורולוגי משתמש בציוד מיושן וחלק מתחנות המדידה נבנו בימי המנדט  ▪  112 תקנים בינלאומיים מחייבים טרם הוטמעו בדין הישראלי, למרות שהעבודה עליהם החלה ב-2017

דרושה היערכות מראש [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+ישראל תיפגע מירידת השקעות זרות בהיי-טק
16:00 23/03/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

המדינה תלויה בהשקעות חוץ בטכנולוגיה ולכן יש להכין כלים שיתנו מענה לירידה בהן  ▪  אנגלמן: הגדלת היצע בעלי התארים המתקדמים בענפי הטכנולוגיה היא יעד לאומי

לשמור על היתרון [צילום: דרור גרתי, פלאש 90]
+דירות גדולות מדי בתוכנית מחיר למשתכן
15:58 23/03/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

תוכנית הדגל של כחלון שיווקה בעיקר דירות גדולות - שאינן בהישג ידם של משקי הבית הצעירים, קהל היעד של התוכנית  ▪  משרד הבינוי לא בדק את מידת הצלחתה

רק 1,050 דירות נבנו בפועל

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הפחתת הגרעון ב-2018 הייתה חריגה אך חוקית
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבקר המדינה
איתמר לוין
המדינה תלויה בהשקעות חוץ בטכנולוגיה ולכן יש להכין כלים שיתנו מענה לירידה בהן    אנגלמן: הגדלת היצע בעלי התארים המתקדמים בענפי הטכנולוגיה היא יעד לאומי
איתמר לוין
תוכנית הדגל של כחלון שיווקה בעיקר דירות גדולות - שאינן בהישג ידם של משקי הבית הצעירים, קהל היעד של התוכנית    משרד הבינוי לא בדק את מידת הצלחתה
עידן יוסף
דוח ביקורת 70ב כולל ביקורת על הפרקליטות, המשטרה והתאגיד    המבקר אנגלמן: "ליקויים משמעותיים במגוון תחומים, ובכלל זה בהיבטים של מנהל תקין וטוהר המידות, יעילות וכן בהתנהלות הגופים הציבוריים ובשירות לאזרח"
איתמר לוין
התנועה לטוהר המידות טענה לזיקה פוליטית של שלושה מחברי הוועדה שמינה אנגלמן    בג"ץ: אין מקום להתקפה תיאורטית; ניתן יהיה לעתור אם יתעורר חשש ספציפי
איילת פישביין
עדויות שנשמעו בפרשת ישראל ביתנו מפיו של עד המדינה מרדכי (מוצי) דהמן ומפיו של מתן דהן שהורשע במתן שוחד מעלות חשש ליחסים בעייתיים ביותר בין המבקר יוסף שפירא לבין שותפו לשעבר למשרד עורכי הדין    למרות זאת - נושא זה לא נחקר כדבעי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il