סערה בעקבות מכתב רבנים שהתיר בשעת הדחק לקיים שידור של ליל הסדר להורים זקנים באמצעות תוכנת זום. הרב שמואל אליהו, חבר מועצת הרבנות הראשית לישראל ורב העיר צפת, כינה את המכתב תמוה. בראיון לכאן מורשת אמר: "חס וחלילה, זו טעות חמורה. אסור לעשות כך בשום אופן, וזה גם הורס את אווירת ליל הסדר. אלו שחתמו על ההיתר - טעו".
בזה אחר זה, גם רבנים שחתימתם צורפה למכתב, התנערו מפסק ההלכה. הרב יונתן סרור כתב כי מדובר בטעות מצערת והבהיר: "אינני מתיר בשום פנים שימוש לא במחשב, לא בטבלט, ולא בפלאפון ביום טוב. לא בצורה ישירה, לא על-ידי גוי, ואפילו לא בגרמא. הופץ בפייסבוק סרטון שבו אני דן בשאלה שנשאלה על-ידי הגולשים, אבל אינני מכריע בנושא. הדגשתי שהדבר מצריך הכרעת גדולי הדור, והרבנות הראשית. לצערי, דברי הובנו לא נכון וכתוצאה מכך התפרסם בשמי שאני מתיר. לשמחתי הדבר תוקן מיד. בנוסף, כעת פנינו צריכים להיות לאחדות בקרב הרבנים, ולחיזוק מעמדה של הרבנות הראשית".
הרב
משה סויסה הבהיר: "כוונתי הייתה למקרי קיצון ביותר, על גבול פיקוח נפש, של אותם בודדים שרגילים לחוג מדי שנה עם משפחתם. בהסתמך על רבים מפוסקי ספרד שהתירו לכתחילה את הדלקת האור ביום טוב, וכפי שסקרתי בספרי עטרת אבות, ועתה מסתמכים על כך לפיקוח נפש בלבד.
"עניין זה בורר הלכתית בתוך פורום סגור, במסגרת שאלה הלכתית שרב קהילה קיבל מאדם בקהילתו. ולא היה אמור לצאת כפסק הלכה לכלל הציבור, כדי שלא יהווה מדרון חלקלק. וגם זאת רק לאחר שראיתי את חתימותיהם של תלמידי חכמים מובהקים כמו רבי אליהו אברז'ל ורבי משה אלחרר. הדברים הוצאו מהקשרם, שנזכרו לעניין מצב פיקוח נפש בלבד, עבור אנשים ספציפיים, והופצו כהיתר לכתחילה. לכך הנני מסיר את ידי ממכתב זה".
רב הישוב יקיר, אהרון כהן כתב: "הפסק שפורסם בשם חכמי מערב, פורסם ללא הסכמתי וללא ידיעתי. התקיים שיח רבנים בנושא, אולם אני דחפתי כדי שימשיכו לפנות לגדולי ישראל וכן לתמיכת מכון צומת ולא יצאו בפסק בשלב כזה ולכן אני מסיר ידי ממנו".
יו"ר מכון "צומת", לטכנולוגיה על-פי ההלכה, הרב מנחם פרל, התראיין לאתר כיפה ואמר כי "מדובר במכתב מסוכן שאיני מסכים איתו מכל וכל, החשש הוא בעיקר המסקנות שעלולות לצאת ממנו. כבר עכשיו אני שומע תגובות שונות, למשל זוג צעיר שכתב שנפתרה הבעיה שלהם ויכולים לקיים את ליל הסדר מהבית".
לדבריו, בהיבט ההלכתי, גם ההיתר שניתן על-ידי הרב שלוש, לשימוש בחשמל, הוא בשל היותו מוליך אש. אך בזמננו, במכשירים החדשים יותר, כמו מחשב, כמדובר בהיותו מוליך למחצה ואין קשר להולכת אש. לכן, הוא אומר, הבעיה היא איסור "מוליד" ולא מוליד אש, אלא יצירת תופעה חדשה. כמו האיסור על הפעלת מאוורר, שאינו כרוך בהולכת אש.
בנוסף, אומר הרב פרל, הציבור לא מבדיל בין חג ליום טוב, ובין נסיעה בשבת וחשמל, וההוכחה לכך היא כבר האמירות שנשמעו כתוצאה מההיתר, כך שיש סכנת "מדרון חלקלק" גדולה ביחס לחילול שבת ואפילו נסיעה בשבת.