X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
בית המשפט המחוזי אישר הסדר פשרה: סימנס, אלסטום ו-ABB יפצו את חברת החשמל ב-450 מיליון שקל והסכום יופחת מתעריף החשמל; 15 מיליון שקל לתובעים הייצוגים ובאי-כוחם
▪  ▪  ▪
הקרטל נמשך 16 שנים [צילום: פלאש 90]

חברות סימנס, אלסטום ו-ABB ישלמו לחברת החשמל פיצוי של 450 מיליון שקל על קרטל כבלי מתח גבוה שניהלו בשנים 2004-1988, וסכום זה יובא בחשבון בעת קביעת תעריף החשמל - כך שפועל יגיע לכיסו של הציבור. סגן נשיאת בית המשפט המחוזי מרכז, יעקב שינמן, אישר (26.3.20) את הסדר הפשרה בתביעה ייצוגית נגד החברות הכבלים וחברת החשמל, ובתביעה של חברת החשמל נגד חברות הכבלים.
בצורה יוצאת דופן, אוחד הדיון בשתי התביעות למרות שמדובר בהליכים שונים, וזאת בשל הרקע העובדתי הזהה. ABB חשפה את הקרטל ב-2004 בפני נציבות האיחוד האירופי (תמורת חסינות מדין פלילי), וזו קבעה שלוש שנים מאוחר יותר שהוא אכן התקיים והטילה קנסות כבדים על החברות שהיו שותפות בו. גם בישראל הייתה זו ABB שחשפה את הקרטל באותה צורה, ובשנת 2013 קבע הממונה על התחרות שהוא התקיים גם בארץ במכרזים של חברת החשמל.
את התביעה הייצוגית הגישו עו"ד שי צוקרמן, רעייתו אוסי לביא-צוקרמן ומשרד עורכי הדין שלו, והיא עמדה על 2.79 מיליארד שקל - מחיר החשמל העודף שלטענתם שילמו הצרכנים בשל התייקרות הכבלים בעטיו של הקרטל; הם טענו, כי חברת החשמל הייתה מודעת לקיומו. חברת החשמל תבעה מן היצרניות 3.78 מיליארד שקל, בטענה שזהו הסכום ששילמה להן ביתר בשל הקרטל. התביעות הועברו לגישור בפני השופטת בדימוס הילה גרסטל, שם הושג הסכם הפשרה.
על-פי ההסדר, סימנס תשלם 162.5 מיליון שקל, אלסטום תשלם סכום זהה, ו-ABB תשלם 140 מיליון שקל. סכום זה כולל גמול של 300,000 שקל לבני הזוג צוקרמן ותשלום של 14.7 מיליון שקל לעורכי דינם - דביר גליזר, זיו עירוני וגיא הרמלין. החברות אף הסכימו להחזיר לחברת החשמל את האגרה ששילמה, בסך 19 מיליון שקל, אם לא תקבל אותה בחזרה מבית המשפט.
היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, ביקש להכניס מספר שינויים בתנאי ההסכם (אשר חלק מהם אכן בוצעו) ולהפחית את שכר הטרחה לעורכי הדין. רשות החשמל המליצה לאשר את ההסכם והבטיחה להפחית את הסכום מחישוב התעריף; 215 מיליון שקל כבר הופחתו ב-2018. כמו-כן הוגשו מספר התנגדויות של גורמים מן הציבור.
בהחליטו לאשר את ההסכם אומר שינמן, כי הפיצוי סביר ואף למעלה מכך, בהתחשב בקושי שעמד בפני צוקרמן להוכיח את הנזק שנגרם לציבור ובכך שהעד המרכזי בחקירת הקרטל כבר הלך לעולמו. בין היתר מציין שינמן, כי חלוף הזמן מקשה להעריך כיום את גובה הנזק, וכי הכבלים מיוצרים עבור הלקוח הספציפי ולכן קשה לקבוע מה היה מחירם אלמלא הקרטל. סיבה נוספת לאישור ההסכם היא שבכך יינתן לציבור פיצוי מיידי, ולא - אם בכלל - בעוד שנים רבות. יש משקל גם לכך שהסכום נקבע בסיוע של גרסטל וזכה לתמיכתם של כל גורמי המקצוע.

תאריך:  29/03/2020   |   עודכן:  29/03/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
465 מיליון שקל פיצוי בקרטל כבלי המתח הגבוה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
ההסתדרות טוענת כי הנהלת המפעל הודיעה על כוונתה להפסיק את העסקתם של 300 עובדי הייצור ולפטרם לפני פסח
מירב ארד
בקרב הציבור הכללי 44.3% תומכיםו בח"כ ניר ברקת כשר האוצר הבא, 19.3% - בסער ו-11.8% בישראל כ"ץ
איציק וולף
שמה של מפלגת כחול לבן יישאר בידי היו"ר והפורשים ממנה בראשות יאיר לפיד ומשה יעלון יהיו חברים בסיעת יש עתיד    חברי הכנסת צבי האוזר ויועז הנדל הקימו מפלגה חדשה - דרך ארץ
איציק וולף
בכירה במשרד הבריאות טוענת כי צוותים העובדים במוסדות גריאטריים לא מוכנים לעבודה בבידוד, באופן העלול לסכן מטופלים קשישים    התייחסה לאישפוז הצעיר בן ה-20: הנפטרים והחולים קשה רובם מבוגרים, אבל אין חסינות לצעירים. זו יכולה להיות מחלה קשה ולא 'עוד שפעת'
איציק וולף
תקנות שעת החירום שאושרו על-ידי הממשלה ביום שישי האחרון מאריכות את מועד פקיעת הליכי מס    הסדר זה יחול גם לגבי החלטות מנהליות נוספות של הרשות, כמו הודעות על פסילת ספרים, וחובות יידוע שונות הקיימות בדיני המס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il