X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המשטרה מבלבלת בין נהגי המרוץ המקצועיים, לפירחחי 'חרקות' הקניונים
▪  ▪  ▪

"גונבה שמועה לאזני, ששוטרים בשכר מכוונים את התנועה בארועי ספורט מוטורי האסורים על-פי חוק," אמר בקריצה שובבה ח"כ צבי הנדל (ישראל ביתנו), בראיון טלוויזיה שערך עימו הערוץ הראשון במבט של ערב שישי ה-12.12.03.
"אני לא צופה כמובן בארועים הנערכים או משודרים במהלך שבת קודש," אמר הנדל, שהינו האישיות הבכירה ביותר במערכת הציבורית העוסק כיום במיסוד הספורט המוטורי, וזאת מתוקף תפקידו כסגן שרת החינוך והספורט. בבוקר שבת העוקבת תינתן ההוכחה באם אכן מתנהגת משטרת ישראל בעקביות מבצעית, או שהיא נוהגת איפה ואיפה בגורמים מסחריים המבצעים לשיטתה עבירות זהות.
השרה לימור ליבנת הטילה על הנדל את העיסוק בקידום מלאכת החקיקה המתחייבת. הנדל, מצידו, הפקיד על הנושא את רן לוין מרשות הספורט, השוקד על הוצאתה לפועל של ההנחייה המינסטריאלית. לוין מרכז צוות של מומחים לדבר, ובינם איש המרוצים הוותיק,ברוך שליט, שהוא אשר אירגן את המרוץ אותו הפסיקה משטרת התנועה הארצית ביום ו' לפני הצהריים (12.12.03), בסמוך לחוות השקמים. אנשי החווה אינם עוסקים כידוע לפרנסתם בקטל קנים, ודבר אינו נעשה בשיטחם בלא הסכמתם וידיעתם מראש.
אלא ששרים, חברי כנסת וכאמור - הפעם אף ראש ממשלה בישראל, מתגמדים למול כוחו הדורסני של ניצב יעקב רז, מפקד משטרת התנועה הארצית, המשסה את כוחותיו בלא אבחנה בכל מי שעשוי להביא לו כותרות בעיתון. אפילו נצ"מ משה בן-זיקרי החכם והטוב האמון על תיקון ההטעיות שמוסר מפקדו הישיר בפני רשויות המדינה ובהן הרשות המחוקקת, הוטעה עת דיבר בטלוויזיה על השינויים המכאניים הנעשים במכוניות המרוץ לשם הסבתן למטרות ספורט מוטורי. הסיבה לטעותו של בן-זיקרי, נובעת כנראה מהעבודה כי הכתבה צולמה עוד טרם המעצרים של יום השידור.
המשטרה מבלבלת קשות בין 11 נהגי המרוצי הוותיקים שביקשו להשתתף בארוע הספורטיבי שתוכנן להערך בנגב, לבין פירחחי הקניונים המסכנים נפשות במרוצי הכבישים הנערכים בערבי שבת בפרברי הערים. הפירחחים מתחרים לרוב בספרינט של קו ישר, להבדיל מביצועי הסלאלום הנידרשים במרוצים המקצועיים. נסיעה בקו ישר נידרשת גם בתחום מסילות הברזל, וכמי ששואף לנהל את רכבת ישראל, על רז לאמץ את האקסיומה הגאומטרית הקובעת כי בין 2 נקודות עובר רק קו ישר אחד.
במקרה הטוב רז אינו שולט בחומר, ובמקרה האחר הוא חוטא לאמת ביודעין: כך למשל, טרם הוסבר מדוע אמר השבוע לעיתונאי בישיבת ועדת הכלכלה של הכנסת כי "אנני יודע מי כבודו", וזאת לאחר שיחות ומפגשים רבים עימי בוועדות הלאומיות העוסקות בבטיחות בדרכים, ובהן עשרות ישיבותיה של ועדת החקירה הפרלמנטרית בראשות ח"כ לשעבר עו"ד נחום לנגנטל. רז תהה על קנקנו של הזר, לו סיפר בין היתר באריכות עוד לפני מספר חודשים (בכנס הגורם האנושי של אוניברסיטת בר-אילן) כי אין בדעתו להתמודד על תפקיד המפכ"ל.
ההוראה לעצירת המרוץ לא יצאה משולחנו של המפכ"ל. רנ"צ אהרונישקי היה עסוק בארועי טרור מבית, תוך שמיתנדבי המשמר האזרחי בראשותה של סנ"צ רונית בנך, ובמימונה של עמותת אור ירוק, מפנים עבורו את הזמן הדרוש למלחמתו בפשע ובטרור. זעמו של רז יצא במושב ועדת הכנסת כנגד שאלה מדוע שכח להזכיר את אלפי מתנדבי המשמר האזרחי, עת דיבר על הקיפאון בכוח האדם השומר על הסדר במדינה, בהציגו פרטים שעלולים היו להטעות את השואל המתעמק עתה בלימוד הנושא - ח"כ גלעד ארדן (ליכוד), ראש תת הועדה לחקר תאונות הדרכים הפועלת במסגרת ועדת הכלכלה של הכנסת.
משטרת התנועה הארצית טרחה והשקיעה בהעלאת מסוק שיטור לאוויר, בסיועו עצרה 11 נהגי מרוצים, וכלאה את מכוניותיהם במשמורת חניון משטרת קריית גת. (עוד אי דיוק - המשטרה טענה כי "החרימה" את המכוניות, אבל אפילו השר ליברמן מדבר רק על "חילוט" כלי רכב, שכן הרי ברור כי לבסוף הם יוחזרו לבעליהם).
הנהגים שנעצרו הינם וותיקי ענף הספורט המוטורי הישראלי, וחלקם מייצג בכבוד את המדינה בתחרויות ספורט מוטורי הנערכות ברחבי העולם. משטרת התנועה הכריזה כי "פעלה על בסיס מידע מודיעיני מוקדם," אף למעשה לא היה כל סוד במרוץ, שכן מארגניו תיאמו מראש את עריכתו גם עם אנשי קיבוץ דורות השכן, אשר כל שביקשו היה שלא לפגוע בגידולים החקלאיים בשדות הנטושים בהם נערך המרוץ - בניגוד כאמור למרוצי הרחוב המסוכנים.
ומי במעוכבים לחקירה ? ברוך שליט, מארגן המרוץ, מי ששוקד על הכנת ה"פיילוט" שיוצג לשרי הממשלה לקראת הסדר ענף הספורט המוטורי. רמי שוכטוביץ (מיצובישי אבולושין) - מבכירי הספורטאים הישראלים המשתתפים בליגה הרישמית של ראלי קפריסין, דני לוי (סובארו אימפרזה) - מגיש הבג"צ נגד ממשלת ישראל בדבר העיכוב במיסוד הספורט המוטורי - באמצעות עו"ד רון דרור, אשר חבר עתה למשרדי המשפטים והספורט לקידום הנושא.
ומי עוד ? יובל מלמד - איש שיפורי הרכב ומי שהעניק את מכונית הפרס בתכנית G10 של ערוץ 10, ניתקע עם מכוניתו בדרך וניצל מבילוי ערב שבת במשטרת קריית גת. לא כך שפר גורלו של נדב דותן, ספורטאי ישראלי בינלאומי צעיר ומבטיח ובנו של השותף למייסד עמותת אור ירוק, אבי נאור, הממן מכיסו הפרטי, ומכיסו שלו בלבד, את כ- 120 ניידות המשמר האזרחי העושות בשימוש משטרת התנועה. ועוד במעוכבים - גבי סרוגו, איש המרוצים שהחל דרכו באשקלון של ראשית שנות השמונים, ורק מישל גדז' לא הגיע, לאחר שלפני שבועים אירגן מרוץ למופת בגליל, בהשתתפות גורמים רישמיים מהרשויות המוניציפאליות שבמקום.
אנשי משטרה בכירים אשר נאלצו לבצע את הוראת מפקדם, ובהם מפקד מרחב השרון, תת ניצב עמיחי שי, קבלו באזני הספורטאים העצורים כי למעשה מנסה המשטרה להאיץ בחברי הכנסת למסד את הספורט המוטורי, כן מצב הביניים גורם למשטרה לעומס מבצעי עימו אין היא מסוגלת להתמודד במתכונתה הנוכחית.
תת ניצב שי סיפר על מדיניות המשטרה בנוגע לכלי הרכב המשתתפים במירוצים: " אנחנו נבדוק רכב - רכב, בצורה מסודרת לגבי השינויים המכניים שבו, וכל רכב כזה ייתפס יהיה אצלנו לתקופה לא מבוטלת. אנשים פשוט לא מבינים באיזו סכנה הם מעמידים אנשים אחרים".
ושוב קצת סדר בדברים: רפ"ק עינת גיל צובארי דוברת את"ן החדשה הפנתה את דעת הציבור לגורמים אשר אכן מסכנים את הציבור, וזאת עת הוציאה לתקשורת דברים קודמים שאמרו רפ"ק אבי אסרף - מפקד שלוחת זבולון אשר עצר את הפירחחים שניסו להתחרות באזור הקניון שבחוף הכרמל בחיפה, ומפקד מתנ"א דרום, רפ"ק עופר פיטוסי, אשר עצר אופנוענים המהווים סכנה לעצמם ולציבור.
לעומת זאת המשתתפים במירוץ חוות השיקמים, מחו על פעולת המשטרה. ה"וטראנים" של הספורט המוטורי שרובם החלו דרכם באשקלון של שנות ה- 80', אמרו: "הספורט המוטורי המבוקר מקובל בכל מדינות העולם הנאור, ואף פופולארי מאוד במדינות ערב השכנות. רק בישראל אטומים לכל הספורט המוטורי, וזה צריך להיפסק". הגורמים האחראיים אכן שוקדים על מיסוד הנושא, וחבל שהמשטרה אינה עושה את שעורי הבית הנידרשים.
בסוף החודש תצא משלחת ספורטאים ישראלית להשתתף בראלי פריז דאקאר, הארוע המוטורי המפרך ומהמפורסמים בעולם. האם תעצור המשטרה את הנהגים איציק בריל ועידו כהן והנווט הלל סגל (- שזה לו הדאקאר הרביעי), עם שובם ארצה מאפריקה, שכן ביצעו בחו"ל עבירה על חוקי המדינה התקפים באשר הם ?
המשטרה טענה כי תפסה מכוניות "בהן בוצעו שיפורים טכניים אסורים," אף שלמעשה המכוניות שופרו על פי תקנון FIA - אירגון הספורט המוטורי הבינלאומי, ואף אינן מיועדות לנסיעה בכבישים הרגילים. להבדיל מ"מרוצי הקניונים", מרוץ הראלי אורגן בקפידה על ידי מומחה בעל שם, המייעץ לוועדה המשלימה בימים אלה את מלאכת מיסוד הספורט המוטורי, באמצעות "חוק הנהיגה הספורטיבית".
חברי הוועדה, עו"ד עדנה הראל ממשרד המשפטים, עו"ד צבי ענבר לשעבר היוע"מ המשפטי לכנסת, ורן לוין - המיועד לעמוד בראש רשות הספורט המוטורי העתידית, מעניקים חשיבות יתרה לתקנות ה- FIA ועמית הבינלאומי - FIM - המופקד על הספורט המוטורי הדו - גלגלי.
מלאכת השלמת הצעת החוק דורשת עתה דיונים בסעיפי האחריות הפלילית ודיני העונשין, וכן בסוגייה ניפרדת של האחריות הביטוחית. בשני סעיפים אלה ניקבעו ישיבות למועדים קרובים, אשר לאחריהם ניתן יהיה להניח על שולחן הכנסת הצעת חוק ממשלתית, להבדיל מהצעת החוק הטרומית אותה העביר באחרונה ח"כ אהוד הרצאבי (שינוי).
עת נעצר ברוך שליט הבוקר, הוא הסביר לשוטרים כי בנוסף לביטוח האישי של כל משתתף במרוץ, בצרוף פרמיה ל"סיכון גבוה", הוא ביטח בעצמו את הארוע כולו באמצעות חברת ביטוחי משנה זרה, ולא היה מעלה בדעתו לסתכן את עתידו בעריכת ארוע פרטיזאני.
בכנסת כבר התגבשה קואליציה נדירה למיסוד הספורט המוטורי, אשר החל על ידי האופוזיציה בראשות ח"כ מתן וילנאי עת היה שר הספורט, ועתה חברו לה ראשי הקואליציה ובהם שר התחבורה, אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו), שרת החינוך התרבות והספורט לימור ליבנת וסגנה צבי הנדל (האיחוד הלאומי).
את הפעילות הפרלמנטרית מאיץ ח"כ אליעזר (צי'טה) כהן, השר במשרד האוצר, מאיר שטרית (ליכוד) בסיועו של ח"כ עמרי שרון (ליכוד), אשר ליד ביתו נעצר אימון הראלי שנערך בתאום מוקדם, ואף מתוך כוונה שלא לפגוע במפלגות הדתיות, אשר רק ביקשו לעורכו טרם כניסת השבת.
ההצבעה שאישרה באחרונה בקריאה טרומית של הצעת חוק הספורט בנהיגה של ח"כ הרצאבי, נתנה אינדיקציה לגבי התמיכה הצפוייה לאישור החוק עוד במושב החורף הנוכחי של הכנסת.
כל שנותר לקראת הבאת החוק לאישור הינם פרטים טכניים - דוגמת ההבחנה באחריות הפלילית של נהג מרוצים שיתפס בלא רשיון בר תוקף בכיסו, בניגוד למי שלא טרח כלל להנפיק רשיון מרוצים - כפי שיתחייב ברוח החוק החדש. הדבר דומה להבדל בין עבירה מינהלית של אי נשיאת רשיון נהיגה רגיל, לבין עבירה פלילית חמורה של נהיגה בלא רשיון כלל (בלא לעבור תאורייה ו'טסט').
במקביל גם יערך פורום של "חשיבה יצרתית" בנושא הביטוח, בשיתוף עם המפקח על הביטוח במשרד האוצר, ולעת עתה משתדלים הרגולטורים לשמור על פרופיל נמוך, כדי לא לעורר מריבצם דובים העלולים לטרפד את העשייה שבעיצומה.
בעוד כחודשיים תוגש הצעת החוק לועדת השרים לחקיקה, ומחר כאמור - מבחן קטן ליושרה המשטרתית.

תאריך:  12/12/2003   |   עודכן:  13/12/2003
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
הנשיאה עדנה בקנשטיין "תפרה" תיק חדש לשופטת הדסי-הרמן; פרס תנחומים על המפלה בתיק חטר-ישי?
נסים ישעיהו
אקטואליה בפרשת השבוע; הגיע הזמן שנתבגר כבר ונתחיל להתאמץ למצוא חן בעיני הבורא יתברך וכאשר נעשה זאת, אז גם הגויים יאהבו אותנו
אברהם שרון
על טעם ועל ריח אין הכרח להתווכח. על טעם ועל ריח אפשר- ומומלץ - לשוחח. אני מבקש לשוחח. זה הכל. אסור לי? אני מנסה לקיים שיח ענייני ושקט, כי כאשר רבים, צועקים ומגדפים - הכל מתפרע ויוצא מכלל שליטה. אני לא חש נוח כאשר אני מאבד שליטה
רון בריימן
אלוף (מיל.) יעקב עמידרור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il