ידוע לכל שחופש הדיבור הוא ערך עליון במשטר דמוקרטי. במה שמכונה 'התיקון הראשון' (The First Amendment) של 'כתב הזכויות' (Bill of Rights) האמריקני כבר דובר על: "חופש הדיבור או העיתונות או זכותם של בני אדם להתכנס בדרך שלום ולבקש מן הממשל תיקונן של עוולות".
מאז ומתמיד,
חופש הביטוי היה סימן היכר מובהק למשטר חופשי; משטרים טוטליטריים מתאפיינים בסתימת פיות. לכן, כמה מצער הוא לראות בתוך שבוע אחד, שני ניסיונות בריש גלי של שלטון המתהדר בדמוקרטיות שלו, לסתום פיו של מי שמעלה על דל שפתיו דעה שאינה תואמת את דעת הממסד.
במקרה הראשון נדרש ד"ר בוקעי, מזרחן מוערך באוניברסיטת חיפה, לחתום על התחייבות שיימנע מהתבטאויות שונות - ולא, יעמוד לדין פלילי. במקרה הטרי, התבקש ראש ישיבת ההסדר ורב היישוב 'הר ברכה', הרב אליעזר מלמד, לחתום על מכתב מסוים - ולא, יתבטל ההסדר הצבאי עם הישיבה שהוא עומד בראשה. בשני המקרים האולטימטום הוגש בצורה לא מכובדת בעליל, שלא לדבר על כך שהגשת אולטימטומים שכאלה נראית כלקוחה ממשטרים עריצים חשוכים.
הגדילה לעשות לשכת שר הביטחון שהודיעה חגיגית ש"מעשיו ודבריו של הרב מלמד מערערים את יסודות הדמוקרטיה הישראלית". האומנם? ואנחנו חשבנו לתומנו שדווקא סתימת פיות מערערת את הדמוקרטיה...
ועוד פנינה מאותה הודעה: "[דבריו של הרב] עודדו והסיתו חלק מתלמידיו לסרבנות, להפגנות, ולפגיעה ברוח צה"ל". ואולי צריך לחפש את האשמים דווקא בלשכת שר הביטחון? אולי השימוש הציני בצבא ההגנה לישראל לצורך גירוש אזרחים נאמנים מבתיהם, הוא-הוא מה שעודד לסרבנות ולהפגנות? שמא הערעור בדמוקרטיה בא דווקא מכיוון שלטון שמתנהג כלפי אוכלוסיה אזרחית נאמנה כאילו היא אויבת המדינה?
שמעתי מתלמידים שעלו ארצה מרוסיה הסובייטית שתחת השלטון הקומוניסטי, שמעשי השלטון לדכא ביטוי חופשי של תושבים היה תמיד מגובה ב"חוק". האם זה הפך את הצעד למוסרי? האם זה הפך את השלטון הקומוניסטי ל'דמוקרטי'? ניצול לרעה של סמכויות מחד-גיסא, ושלילת זכויות יסוד מאידך-גיסא, הם-הם האיום הגדול על הדמוקרטיה באמת.
כבר אמרו רבותינו (קידושין דף ע): כל הפוסל... במומו פוסל. נדמה, שדווקא אלה שרוממות הדמוקרטיה בגרונם - בין אם הם יושבים בפרקליטות המדינה, ובין אם הם יושבים במשרד הביטחון - דווקא הם חייבים לערוך חשבון-נפש. דרוש כאן ניקוי אורוות של ממש, ביעור נגע השחיתות השלטונית, נגע ההתנשאות כלפי מי שחושב אחרת, נגע שמאיים על קיום המדינה היהודית בארץ ישראל.