X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הציבור האמוני, שמואשם בחוסר פתיחות מחשבתית וביכולת להטיל ספק, דווקא הוא מסוגל להטיל ספקות ולשמר את החירות במדינה
▪  ▪  ▪
שומרי החירות [צילום: AP]

פרשת ישיבת הר ברכה והעיסוק בציות לפקודות מהווה אבן בוחן מצוינת לבדיקת הלכי הרוח החברתיים-תרבותיים במדינת ישראל בעידן ה"הינתקותי". נדמה שהשיח הרדוד ממילא, שובר כל שיא כשמגיעים לסוגיית האי-ציות.
סיסמאות כגון "בצבא מקשיבים רק למפקד", "הסרבנות פוגעת בדמוקרטיה", "הצבא אינו בוחר את משימותיו" וכיוצא בהן - מזעזעות נוכח העובדה שהן נשמעות מפי בני העם היהודי, אשר נדמה שאין כמוהו לסבול מציות עיוור. אולם הזעזוע העמוק יותר מגיע כאשר סיסמאות אלה נזרקות לחלל האוויר באווירה כל כך פוסט-מודרנית אשר אמורה להוות לכאורה את האנטי-תזה המוחלטת לסיסמאות אלה.
התרבות הפוסט-מודרנית היא תרבות אשר התפתחה בהאצה בעקבות השבר שנוצר בתום מלחמת העולם השנייה מהאידיאולוגיות הקולקטיביות (בעיקר הפאשיזם אשר שם את האומה מעל הכל והקומוניזם אשר שם את המעמד החברתי מעל הכל), היא מעלה על נס את 'הטלת הספק' וכופרת בעצם קיומה של אמת - אמת כלשהי - ומסרבת להכיר בערכים מוחלטים. כל אמת היא רלאטיבית למעשה. בעקבות זאת, הפרט - האינדיבידואל - מועמד מעל הכל וכל ההוויה הופכת למאבק בין האינדיבידואל לקולקטיב.
הפוסט-מודרנה שולטת היום בעולם המערבי ושלא במפתיע התפשטה גם בישראל כבשדה קוצים, כאשר הביטוי המובהק שלה בא לידי ביטוי באידיאולוגיה הפוסט-ציונית. והנה, למרבה האירוניה, דווקא העמדה הפוסט-מודרנית, שאמורה הייתה לעמוד בקו ראשון נגד הסיסמאות הרדודות שמניתי לעיל ולתבוע את חירות הפרט, דווקא היא זו שיוצרת אותן במהלך דיאלקטי-סיבובי.
מתבהרת לה העובדה שמצד אחד לא ניתן לקיים חברה בכלל וצבא בפרט על-ידי אידיאולוגיה "פוסט"-ית, אך מאידך-גיסא, בשל העובדה שכל הערכים איבדו את משמעותם, הערך היחיד שנותר הוא הציות. כך קיבלנו למעשה פאשיזם קיצוני בדלת האחורית. לא עוד ציות לשם קיום אקט מוסרי (כי אין כזה) אלא ציות לשם ציות.
בעת שירותי בלבנון ובגבול הצפון לפני למעלה מ-10 שנים, המטרה שהוגדרה לנו כחיילים הייתה שמירת גבולה הצפוני של מדינת ישראל כדי להגן על תושביה - מטרה מוסרית ולא הודעה לקונית על כך שאנו מקיימים את החלטות הממשלה.
לשם השוואה - המטרה שנוסחה לחיילים בעת עקירת גוש קטיף הייתה 'לקיים את החלטות הממשלה והכנסת'. סתם ככה, לא עוד סיבה מוסרית כי אם ציות לשם ציות, ואין פוצה פה ומצפצף בנוגע לחירות הפרט ולחירות המחשבה - לא ספקנות ולא שאילת שאלות. קיום פקודה לשם קיום השלטון והמשטר, ותו לא. ומי שמעז לשאול שאלות מוקע מייד כאויב האומה והדמוקרטיה.
וכאן מגיעים אנו לפרשת ישיבת הר ברכה - למותר לציין שהאידיאולוגיה הפוסט-מודרנית מתנגשת חזיתית עם אמונת הייחוד היהודית המאמינה באמת אובייקטיבית אבסולוטית ואשר שמה חיץ ברור בין טוב לרע מוחלטים.
המוטיבציה לשרת בקרב הציבור האמוני בכלל ובקרב ישיבות ההסדר בפרט, נובעת מתוך הכרה בערך ההגנה על עם ישראל בניגוד לערכי אינדיבידואליזם של מימוש עצמי הפוסט-מודרניים המקובלים בחברה הכללית. מתוך הכרה זו, בוחנים חיילים אלה את הפקודות שניתנות להם. כך מצאנו מוטיבציה יוצאת דופן ומעשי גבורה מעוררי השתאות באחוזים פנומנאליים בקרב ציבור זה, כל זמן שהוא נדרש להילחם באויב ולהגן על ארצו. לעומת זאת, כל פעם שהצבא מופנה למאבק נגד ההתיישבות היהודית, עולה שאלת הציות ואי-הציות של ציבור זה לסדר היום.
ושוב, במהלך דיאלקטי סיבובי, מתגלה העובדה שדווקא הציבור האמוני, הציבור שמואשם בחוסר פתיחות מחשבתית וביכולת להטיל ספק, דווקא הוא (ודווקא מתוך הערכים המוחלטים בהם הוא מאמין) מסוגל להטיל ספקות ולשמר את רוח החירות במדינת ישראל המתנתקת. ולא אמרתי מילה על כך שההתנגשות הגיעה לשיאה דווקא בחג החנוכה. בימים ההם בזמן הזה...

הכותב הוא תושב נשר, בן 29, מהנדס תעשיה וניהול, עובד בהיי-טק, פעיל במטה צפון לחיזוק ההתיישבות ביש"ע ובתנועת הליכוד.
תאריך:  22/12/2009   |   עודכן:  22/12/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
על פוסטמודרניזם, חירות והר ברכה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרת אברמסון-משה
ישראל מנסה מאוד להיות כור היתוך, אבל לא מצליח לה, כי האזרחים, בני העדות השונות, עדיין מתייחסים זה לזה בזלזול
עו"ד משה גולדבלט
ממה נפשכם, אנשי השמאל הפוסט ציוני? האשמת סרן ר' ודומיו תאושש את מה שכבר ידעתם, אולם זיכויו רק יביאכם למאמרים מסוג זה שכתב עו"ד אביגדור פלדמן!
ראובן לייב
בצד פרס ישראל למפעל-חיים מגיע לדב לאוטמן ולליובה אליאב גם פרס-הוקרה על הגינות שאינה בת-תחרות    המדינה - מתעלמת
יורם דורי
תדמיתה של האשה הבדואית כאשה בורה ומרובת ילדים התבדתה    בכנס עם הנשיא פרס פגשתי נשים אשר מקדישות את חייהן למען הקהילה ולמען הזולת
יאיר דקל
משלחת ישראלית, שכללה חברי כנסת, אישי ציבור ועתונאים, ביקרה באוסטרליה לפני כשבועיים    המשלחת התקבלה בכבוד רב על-ידי ראש ממשלת אוסטרליה, ראש האופוזיציה וצמרת השלטון    זה מה שהם ראו ברחוב:
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il