X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
שני חשודים בעבירות מין קשות מסתובבים חופשי האחד בשם עיקרון החוקיות, והשני בשם עיקרון ההגנה מן הצדק ורק החף מפשע נכלא איך?
▪  ▪  ▪
בעוד שחשודים בעבירות מין קשות מסתובבים חופשי, בשם עקרונות היסוד של השיטה, אגייאר אינו זכאי אפילו ליהנות מהם [צילום: פלאש 90]
עיקרון החוקיות
ענבל בר-און
על חוק להיות ברור * עליו לחול מכאן ולהבא * על הרשות השלטונית נאסר לעשות הכל, אלא אם כן הדבר הותר לה בחוק * לאזרח מותר לעשות הכל, אלא אם כן הדבר נאסר עליו בחוק
לרשימה המלאה

זכויות הנאשם ניצחו את האינטרס החברתי וזכויות הקורבן
ענבל בר-און
מהו דינו של נאשם בעבירות מין חמורות כלפי קטינים אשר מערים על הרשויות, בורח מהן, ושולח להן אצבע משולשת? - הגנה מן הצדק, כמובן!
לרשימה המלאה

"הזכות להליך הוגן גוברת על אינטרס ההסגרה"
ענבל בר-און
כך קבעה השופטת פרוק'ציה בבקשתו של מונדרוביץ' שלא להיות מוסגר לארצות הברית * הרשויות לא נקטו פעולות לתיקון אמנת ההסגרה בזמן, תוך גרימת עינוי דין לנאשם
לרשימה המלאה

בשבוע האחרון נחשף הציבור בישראל לשלוש פרשיות, אשר לכאורה אין כל קשר ביניהן. הפרשייה האחת הינה פרשיית אשפוזו בכפייה של גומא אגייאר, הספונסר של בית"ר ירושלים, אשר אושפז בכפייה, לטענת משפחתו, עקב טענותיו ולפיהן הוא יכול להוציא את גלעד שליט משביו. הפרשייה השנייה הינה פרשת גואל רצון, גבר אשר ניהל ספק כת ספק הרמון, והחזיק נשים רבות בביתו מכוח שיעבוד רגשי ורוחני, תוך שהוא מחיל עליהן ספר חוקים מפחיד ודרקוני, בו הוא קונס אותן על כל התנהגות אנושית וטריוויאלית. הפרשייה השלישית הינה פרשת אברהם מונדרוביץ' - נאשם בעבירות מין נגד קטינים בגילאי 15-9 - אשר מעולם לא ישב בכלא בשל מחדל הקשור באמנות ההסגרה בין שתי המדינות.
הגם שבית המשפט המחוזי קבע שיש להסגירו לארה"ב, שכן חרף תחולת ההתיישנות על עבירותיו, הוא זה שגרם לאותו מחדל שבגינו הרשויות לא העמידו אותו לדין, ועל כן ההתיישנות נקטעת, בית המשפט העליון הפך את פסק דינו של בית המשפט המחוזי על פיו, וקבע כי חרף העובדה שבתקופה שבה ניתן היה להעמיד את מונדרוביץ' לדין לא היה הסכם הסגרה רלוונטי בין ארה"ב לבין ישראל, הרשויות יכלו לכונן הסכם כזה, ומשלא עשו כן, אלא בחלוף 23 שנה מיום ביצוע העבירות המיוחסות לנאשם, עומדת לנאשם ההגנה מן הצדק, שכן שיטת המשפט שלנו מעדיפה את זכויות הנאשם על פני אינטרס החברה בהסגרת עבריינים.
מהו טיב הקשר בין שלוש הפרשות? זהו קשר הופכי. מחד-גיסא, גואל רצון, איש שעל-פי החשד שיעבד נשים וילדים וכפף אותן למרותו בטכניקות של כת, ועל-פי החשד גם ביצע בחלקם עבירות מין, לא נכלא עד כה וזאת משום שלרשות הרשויות לא עמד סעיף חוק מכוחו ניתן להעמיד לדין את רצון, וכל עוד הדין לא איפשר לרשויות לעוצרו, הן לא יכלו להתערב באורח חייו, מוזר ככל שיהיה בעיניהן.
בפרשת מונדרוביץ' ביכר בית המשפט את זכויות הנאשם על פני האינטרס החברתי בהסגרת עבריינים ובמשתמע, על פני זכויות קורבנותיו, תוך שהוא מציין כי:
"מדינה נאורה נבחנת לא רק ביחס שהיא נותנת לאזרחיה הנאמנים, אלא גם בהתייחסותה לפושעים החיים בקרבה, ובהם הפושעים הניקלים ביותר, המבקשים לערער את יסודותיה הערכיים. במשטר חוקתי ראוי, מיטריית זכויות האדם פרושה על כל אדם באשר הוא, לרבות העבריין..."
ואילו בפרשת גומא אגייאר - אדם שהוא חף מפשע, וכל חטאו הוא שהתנהג בימים האחרונים, לדעת מקורבים, בצורה 'מחורפנת' - מאבד את חירותו. אותה חירות אשר שמורה לעבריין מין, רק משום שהשכיל להימלט מרשויות החוק, אשר לא הזדרזו לשים עליו את ידן וכאשר עשו כן בחלוף 23 שנים, הדבר נתפס בעיני בית המשפט כ"פגיעה קשה בתקנת הציבור" וב"צדק" עד כדי התגבשותה של עילת ה"הגנה מן הצדק". אותה חירות אשר שמורה לאדם אשר מחזיק בתנאי שיעבוד נשים וילדים, כל עוד לא ניתן להצביע על עבירה בחוק שעליה עבר וכל עוד אין די ראיות. להבדיל מגואל רצון, גומא אגייאר מאבד את חירותו חרף העובדה שלא ניתן להצביע על שום עבירה בחוק שעליה עבר. הגם שגואל רצון ואברהם מונדרוביץ' עברו (על-פי החשד) עבירות מין כלפי אחרים, אף אחד לא יעלה על דעתו לפלוש לגופם בניגוד לרצונם. ניתן להניח שבהיותו של גומא אגייאר באשפוז כפוי, סניטרים פסיכיאטרים פולשים לגופו בלא הפסק באמצעות זריקות בכפייה שנכפות עליו, מכוח הסטטוס הנחות שלו כ'מאושפז בכפייה'.
מדוע, מחד-גיסא, מי שמבצע עבירות מין חמורות, מוגן על-ידי עיקרון החוקיות (לא ניתן לעוצרו אלא אם הוא מבצע עבירה על החוק, ואם יש ראיות), או כאשר הוא נמלט מן הרשויות ואלו פועלות באיטיות מה, הימלטותו זוכה לגושפנקה של בג"צ וזאת בשם ההגנה מן הצדק? ומדוע מי שלא פגע בזבוב, וכל חטאו הוא 'התחרפנות' קלה, נכלא על לא עוול בכפו מאחורי סורג ובריח ומאבד את חירותו, בקלות כזו, שבה בתי המשפט שלנו לא היו שוללים את חירותם של עברייני מין?
התשובה טמונה בשפה, בשיח, ברטוריקה. כליאתם המיועדת של גואל רצון ושל אברהם מונדרוביץ' נתפסת כענישה, ועל כן בתי המשפט מתייחסים אליה כאל כזו, ומציבים משוכות גבוהות ודווקניות מאוד, טרם תטלנה סנקציה מסוג זה על אדם, ולו הנקלה שבפושעים. אך כליאה במוסד פסיכיאטרי נחשבת בדוחושב האורווליסטי כ"ריפוי", ועל כן, היא מותרת בתנאים מאוד קלים ונונשלנטיים, תוך שמן המאושפז בכפייה נמנעות אותן הגנות דיוניות אשר נתונות לאדם אשר עומדים לשלול את חירותו על דרך המאסר והמעצר. בפועל, כליאה במוסד פסיכיאטרי עשויה להיות גרועה מענישה - שכן בעוד אסירים - נשמרת להם זכותם לכבוד וזכותם על גופם - כלואים פסיכיאטרים מאבדים זכות זו כאשר במסגרת היותם מאושפזים בכפייה, ניתן להלעיטם בתרופות מטשטשות תודעה, ואף להזריק להם תרופות אלו בכוח אם יתנגדו, ככל שיעלה על דעתו של הצוות הרפואי. אמצעי טיפול ברוטליים כגון קשירת ארבעה גפיים למיטה מתאפשרת במוסדות פסיכיאטרים (אך לא יעלה על הדעת להטיל עונש שכזה על עבריינים) אך ורק משום שבדוחושב האורווליסטי של המוסדות הפסיכיאטרים קשירה שכזו מכונה בטעות "טיפול".
המנגנון שמאפשר כליאת אנשים חפים מפשע אך ורק משום התנהגותם המוזרה או הלא-קונפורמיסטית, בעוד הנקלים שבעברייני המין זכאים לחירותם כל עוד לא התקיימו תנאים מאוד דווקניים שבדין הפלילי, הוא חוק טיפול בחולי נפש, התשנ"א - 1991 אשר מאפשר, באופן חוקי, לכלוא בקלות חפים מפשע, כל עוד פסיכיאטר מצא שהם 'משוגעים'.
על הסובייקטיביות של האבחון הפסיכיאטרי נאמר רבות. אך הסובייקטיביות של האבחון הפסיכיאטרי, היעדר המדעיות שלו, אלו אינם מסוכנים כשלעצמם. הסכנה טמונה בחוק אשר מקנה גושפנקה לרשויות לכלוא אדם חף מפשע, בהסתמך על אבחון פסיכיאטרי, ותוך פגיעה בעקרונות היסוד של שיטת המשפט, עקרונות שהנקלים שבעברייני המין זכאים ליהנות מהם, אך לא אנשים שסטו מן הנורמה החברתית.

תאריך:  17/01/2010   |   עודכן:  17/01/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
על גומא אגייאר, אברהם מונדרוביץ' וגואל רצון
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
ניתן לרפא את מונדרוביץ
שחר העמים  |  18/01/10 13:35
2
כתבה מצויינת
נאור 123  |  21/01/10 05:45
3
דעת בית המשפט - מחרידה
בן דוגית  |  16/03/10 08:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
בני הדור הקשיש מתקשים בהפעלת מכשירים מתוחכמים, דוגמת האינטרנט והטלפון הסלולרי, ונותרים חסרי-אונים אל מול אטימותם של מוסדות-ציבור שמתעלמים מהם
איתמר לוין
סיקור תביעת העוזרת נגד שרה נתניהו הוא סימפטום למחלה הקשה בה לוקה העיתונות הישראלית    עורכים ועיתונאים נכנעים לאינטרסים מסחריים של מו"לים, ואת המחיר משלמת הדמוקרטיה הישראלית
יעקב בר-און
המטרה המרכזית הייתה לברר מה למיקה קרני, הזמרת החילונית מאמירים, ולמופע לציון 15 שנים לפטירתו של ר' שלמה קרליבך    מהר מאוד התברר שהקשר הרבה יותר חזק ממה שחשבנו    קבלו את קרני מודל תש"ע: מתחזקת והולכת בהדרגה, מצטערת על דברים שעשתה בעבר ומתפללת כמעט מדי יום
עמוס גורן
אילוץ הדרדקים לשנן "תיקוני לשון" רק ישניא עליהם את השפה    עדיף לקחת אותם לאתרי ההתרחשות של סיפורי התנ"ך, לצורך הקראת התנ"ך    על הקשר בין תחיה לאומית ללשון הלאומית    תענוגות העברית (ל"ג)
מרדכי קידר
חיסול מדען הגרעין האירני השבוע, היעלמות מדען הגרעין האירני לפני חצי שנה וחיסול מדען גרעין אירני אחר ב-2007, מוכיחים כי ארגוני המודיעין הזרים יודעים הרבה מאוד על פרויקט הגרעין האירני
רשימות נוספות
"הפושעת המסוכנת" של המשטרה הצבאית  /  מחלקה ראשונה
אלפים השתתפו בצעדת זכויות האדם  /  עופר וולפסון
אתר אינטרנט חדש לרגל יום זכויות האזרח  /  שמרית בן ארי
מערך הכליאה בצה"ל  /  מיכה לינדנשטראוס
גחמה מטופשת של פקידונים מגלומנים  /  ענבל בר-און
שנאת חינם לחינם  /  פרופ' עמיהוד אמיר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il