X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  פסיקה
השופט לא היה חייב לפסול את עצמו לפי החוק אך בהיות האתיקה מרחיקת לכת יותר מן החוק, לפי תפיסתו, הוא פסל את עצמו מהפך?
▪  ▪  ▪
השופט מנחם קליין. המבחן האתי גבר על המבחן המשפטי ה"טהור" [צילום: בוצ'צ'ו]
מסתבר: ל"בית המשפט" אין רגשות
ענבל בר-און
השופטת דורית ביניש קבעה כי היכרות שנסתיימה לפני כ-15 שנה אינה היכרות המקימה חשש למשוא פנים * ובכלל, מי כמונו אובייקטיבים השופטים * אמת או מניפולציה?
לרשימה המלאה

אחת המטרות המרכזיות של כללי האתיקה היא להביא לחיזוק אמון הציבור במערכת השפיטה. מבחן מראית פני הצדק מכוון בדיוק למטרה זו, שכן לב ליבו של המבחן הוא השאלה כיצד נתפס המשך ישיבתו של השופט בדין בעיני הציבור; אם יש בכך בכדי לפגוע במראית פני הצדק". כך קבע (יום ג', 26.01.10) באופן נדיר, שופט בית משפט השלום, מנחם קליין, בבקשת פסלות שהגיש עו"ד יעקב בלטר. באופן נדיר למדי במערכת המשפט שלנו, פסל השופט את עצמו מנימוקים שיפורטו להלן.
המבקש, יעקב בלטר, הגיש לשופט קליין בקשת פסלות וזאת מחמת היסטוריה עכורה בין הצדדים מלפני כעשור, כאשר שניהם היו עורכי דין. עורך הדין יעקב בלטר מתאר תיק רווי מאבקים אשר ניהלו השניים, כל אחד מצידו האחר של המתרס, ואשר במהלכו התייחס השופט מנחם קליין, אשר אז היה עוד עורך דין, לעו"ד יעקב בלטר וללקוחותיו, "בצורה מחפירה", לדבריו של בלטר. מן המסמכים עולה כי זכרונו של עו"ד יעקב בלטר מצולק בנקודה זו ואף יש עדים התומכים בטענתו. מנגד השופט מנחם קליין מציין כי אינו זוכר דבר מן התיק, או במילותיו:
  • "כנראה שאלפי תיקים משפטיים שעברו בשולחני ובאולמי תפסו את תאי המוח האפורים האחרונים שנותרו, ותיקים מזמן היותי עורך דין והמאבקים סביבם אינם שמורים ב"דיסק הקשיח" האנושי שלי... מאידך, המבקש ומצהירים מטעמו מציירים תמונה קשה וכואבת עד מאד".
עד כה היה נהוג בבתי המשפט מבחן דווקני ומצמצם מאד לפסלות שופט, מבחן שבמרביתם של המקרים הוביל להשארות השופט בתיק, חרף תחושתם של מי מהצדדים כי המצב עלול ליצור ניגוד עניינים - כך כאשר הייתה הכרות קרובה בין שופט לבין צד לדיון, כך כאשר שופט העיר הערה בראשית המשפט אשר ממנה עלה כי השופט גיבש את עמדתו וכו'. ההלכה הפסוקה הייתה כי השופט חוסה בצל חזקת המקצועיות, ואך ורק מקרים נדירים בלבד הזועקים לשמיים יובילו לפסלות שופט.
השופט מנחם קליין, בצעד נדיר, חדשני ואמיץ מחליט לאמץ מבחן אחר אשר נלקח מתוך מאמר של ד"ר לימור זר-גוטמן, מומחית לאתיקה: המאמר מציע להבין בין ניגוד העניינים המשפטי, אשר יונק חיותו מכוח דיני הפסלות של השופט, לבין ניגוד העניינים האתי, היונק חיותו מכוח חזקת הנאמנות האתית. לפי המחברת המלומדת, האתיקה המקצועית מטילה על השופט את החובה האתית שלא להיעצר בדיני פסלות השופט. במצב שבו הכלל המשפטי מוביל למסקנה שאין לחייב פסילה, על השופט להמשיך וליישם גם את המבחן לקביעת ניגוד עניינים אתי - המבחן המוצע קובע שניגוד העניינים האתי נוצר במקום שבו יש בהמשך ישיבת השופט בדין פגיעה במראית פני הצדק מנקודת מבט כללית - קולקטיבית, של כלל הציבור, שאת אמונו מבקשת מערכת השפיטה. במילים אחרות, לא כל מה שחוקי כשר, ויש והחלטה של שופט שלא לפסול את עצמו הגם שזו תעמוד במבחני החוק, לא תעמוד במבחני האתיקה, אשר מרחיבי-לכת הם, הרחק מעבר אל הוראות החוק. השופט מנחם קליין מצטט גם את פרופ' אסא כשר, מומחה לאתיקה, ולפיהם יש להבין בין סף לבין רף:
  • "החלק שמהסף עד הרף מייצג התנהגות המפרה את החוק ומובילה לסנקציה משפטית הקבועה בחוק, ואילו החלק שמהרף ומעלה מייצג את האתיקה המקצועית שהיא אידיאל ההתנהגות הראויה שיש לשאוף לה. לפי הבחנה זו, פעולה במתחם הבינוני שבין הסף לרף תהיה התנהגות נכונה לפי החוק, שהרי היא מעל הסף, אך בלתי ראויה מבחינת האתיקה, שהרי היא מתחת לרף."
לאור קביעה זו מגיע השופט קליין למסקנה ולפיה:
  • "קיימים מצבים שלא הוכרו בדיני פסלות השופט כמקיימים אחר התנאי של חשש ממשי למשוא פנים, אך עדיין נוצר בהם ניגוד עניינים אתי. מצבים אלו שייכים לחלק שמהרף ומעלה, בהיותם משקפים את אידאל האתיקה השיפוטית. במצבים אלו אין החוק מחייב פסילת השופט, אך האתיקה המקצועית מטילה חובה על השופט להיות קשוב לאידיאל המקצועי שלו ולפעול לפי חובותיו האתיות".
השופט קליין פוסל את עצמו מלדון בתיק בגלל טענתו של עורך הדין ל"דם רע" בינו לבין השופט. לטענת עורך הדין, לפני עשור בהיות שניהם עורכי דין, הם ניהלו מאבק מר וקשה, בהחלטה תקדימית ונדירה ביחס לנהוג במחוזותנו בדיני פסלות שופטים, ולא בכדי הוא פותח את פסק דינו המאלף בממרה הידועה ולפיה "ולמערכת השיפוטית אין לא חרב ולא ארנק, כל שיש בה הוא אמון הציבור בה".
לא פעם מרבים שופטים לצטט אימרות יפות בפסקי דינם, אך לעיתים לצורך קישוט גרידא, אך דומה כי במקרה זה, לא היה מקום מתאים יותר לצטט את האמרה, שכן שופט שלום שבר מסורת ארוכת שנים של נוקשות, דווקנות, צמצום ומיעוט בהנהגת דיני פסלות השופט, צמצום שהיה לרועץ בעיני הציבור, וקוראי אתר זה, אשר עורכו היה מעורב באחת הפרשות האבסורדיות בנושא (בג"צ 1622/00 יואב יצחק ואח' נ' הנשיא אהרן ברק ו-7 אח', פ"ד נד(2) 54), צריכים לדעת זאת יותר מכל.

עובדות המקרה

בפני השופט מנחם קליין הוגשה בקשת פסלות מטעם צד לדיון, וזאת בשל "הכרות שלילית קודמת" עם השופט. המבקש גרס בבקשה מנומקת ומפורטת כי השופט מנחם קלייין שימש בעבר כעורך דינה של חברה בע"מ בתיק משנת 1996, מול לקוחותיו של המבקש, כשסיום המשפט היה בכך שלקוחותיו של המבקש זכו בסכום נכבד ובהוצאות נכבדות, ובדין ודברים בין הצדדים. המבקש גורס כי לאורך המשפט זכו הוא ולקוחותיו ליחס מחפיר מצידו של השופט מנחם קליין. העובדות נתמכו בתצהירים של נילי גדות ושל יצחק טרדונסקי והן יוצרות אצל המבקש חשש ממשי למשוא פנים בניהול המשפט.

קביעות בית המשפט

  • השופט מנחם קליין אינו זוכר את האירועים - חרף היחסים העכורים בין באי-כוח של הצדדים, השופט קליין אינו זוכר "הפסד צורב" במשפט, או הגשת תלונות ללשכת האתיקה. התיק בוער בבית המשפט, ולא ניתן להשיגו.
  • המסגרת הנורמטיבית - סעיף 77 לחוק בתי המשפט [נוסח משולב], התשמ"ד – 1984, קובע כלדקמן: "בעל דין רשאי לבקש ששופט פלוני יפסול עצמו מלישב בדין אם קיימות נסיבות שיש בהן כדי ליצור חשש ממשי למשוא פנים בניהול המשפט". הפסיקה קבעה כי אותו "חשש ממשי למשוא פנים" אינו אלא מבחן הודאות הקרובה, מבחן אשר פורש על-ידי הנשיא אגרנט כ"אפשרות ממשית", להבדיל מ"חשש סביר" (פרשת ידיד), היינו, ש"מן הנסיבות החיצוניות הכרחי להתרשם שקיימת אפשרות מאד מסתברת, שאכן נבצר מהשופט לשפוט את דינם של בעלי הדין באובייקטיביות הדרושה".
  • הדרך הראויה לשופט לפעול - בניהול משפט חייב השופט לגלות אובייקטיביות, יושרה, הגינות וכושר מקצועי ואישי. על ליבו להיות נכון ופתוח לשמוע את טענות הצדדים כאשר עמדה סופית בקשר לעניינים שומה כי יגבש רק בסוף המשפט. בניהול משפט על השופט לפעול מתוך גישה של שוויון לצדדים שבפניו. הוא לא יכיר פנים במשפט, לא יהדר פני גדול ולא ישא פני דל. כל שופט היושב לדין צריך להיות מודע לכך שאותה עת הוא עצמו וכל מערכת המשפט עומדת לדין ובהכריעו בסכסוך מגשים השופט את שלטון החוק.
  • המבחן צריך להיות אובייקטיבי ולא סובייקטיבי - ההתרשמות ממשוא פנים על-פי הפסיקה איננה ההתרשמות הסובייקטיבית של בעל הדין, אלא ההערכה האובייקטיבית של בית המשפט. הכלל בדבר "האפשרות הממשית" אינו בנוי על מראית פני הדברים בעיני בעלי הדין אלא על הערכה אובייקטיבית של בית המשפט לגבי יכולתו של השופט לדון בעניין ללא משוא פנים.
  • הכרות או יחסי חברות בין שופט לבין אחד הצדדים לא בהכרח יובילו לפסלות השופט - כך נפסק בבג"צ 1622/00 יואב יצחק ואח' נ' הנשיא אהרן ברק ו-7 אח', פ"ד נד(2) 54; נפסק שם כי "הכרות או יחסי חברות בין שופט לבין פרקליט, להבדיל מיחסי קרבה משפחתית ביניהם, אינם פוסלים שופט מלדון בעניין בו מופיע אותו פרקליט... פרקטיקה זו מבוססת על ההנחה והניסיון, על פיהם אין חשש ממשי שחברות כזו תפגום באי התלות והפייטריות בה ינהג השופט".
  • פרקטיקה של צמצום בדיני פסלות שופט משרתת את אינטרס יעילות הדיון - שכן היא מונעת העברת תיקים משופט לשופט.
  • בישראל קשרים בין שופטים לעורכי דין נפוצים - וזאת משום שמרבית השופטים באו או מן הפרקטיקה - בה הכירו עורכי דין רבים, או מן האקדמיה – כאשר בספסל הלימודים הכירו את עורכי הדין דהיום. זאת להבדיל מן השיטה הקונטיננטלית בה מפרידים בין מסלולים הכשרת השופט לבין מסלולי הכשרת העו"ד ועל כן שם מסלולי שופטים ועורכי דין לרוב לא יפגשו. אולם כאמור, ההלכה הפסוקה קובעת כי "בשונה מנגיעה אישית ישירה של השופט בנושא הדיון, ובשונה מקירבה משפחתית או חברתית למי מבעלי הדין, הכרותו המקצועית של השופט על פרקליט המופיע לפניו אינה אמורה ליצור פסלות מובנית, היות והשופטים מוחזקית כיודעים ואמונים להבחין בין עשייתם על כס המשפט לבין חייהם הפרטיים, או "חייהם הקודמים" כפרקליטים.
  • המבחן בדבר מראית פני הצדק - השופט מנחם קליין מציין כי בחלוף עשר שנים מהמקרה ושבע שנים מהמינוי לתפקיד השיפוטי "כנראה שאלפי תיקים משפטיים שעברו בשולחני ובאולמי תפסו את תאי המוח האפורים האחרונים שנותרו, ותיקים מזמן היותי עורך דין והמאבקים סביבם אינם שמורים ב"דיסק הקשיח" האנושי שלי.. מאידך, המבקש ומצהירים מטעמו מציירים תמונה קשה וכואבת עד מאד".
  • המבחן לקביעה בדבר התקיימותו של ניגוד עניינים אשר הוצע על-ידי לימור זר גוטמן - ד"ר לימור זר גוטמן, במאמרה המאלף ניגוד עניינים אצל שופטים: בין דיון פסלות שופט לאתיקה", אשר פורסם במסגרת "ניגוד עניינים במרחב הציבורי", מאת המכון הישראלי לדמוקרטיה, בהוצאת נבו, מציע להבחין בין ניגוד העניינים המשפטי, אשר יונק חיותו מכוח דיני הפסלות של השופט, לבין ניגוד העניינים האתי, אשר יונק חיותו מכוח חזקת הנאמנות האתית. לפי המחברת המלומדת, האתיקה המקצועית מטילה על השופט את החובה האתית שלא להיעצר בדיני פסלות השופט. במצב שבו הכלל המשפטי מוביל למסקנה שאין לחייב פסילה, על השופט להמשיך וליישם גם את המבחן לקביעת ניגוד עניינים אתי - המבחן המוצע קובע שניגוד העניינים האתי נוצר במקום שבו יש בהמשך ישיבת השופט בדין פגיעה במראית פני הצדק מנקודת מבט כללית – קולקטיבית, של כלל הציבור, שאת אמונו מבקשת מערכת השפיטה
  • מדוע מבחן 'מראית פני הצדק' עדיף על מבחן הפסלות שנהג עד כה בפסיקה? - השופט מנחם קליין, בעקבות אסא כשר, מציין כי יש להבחין בין סף לרף, "החלק שמהסף עד הרף מייצג התנהגות המפרה את החוק ומובילה לסנקציה משפטית הקבועה בחוק, ואילו החלק שמהרף ומעלה מייצג את האתיקה המקצועית שהיא אידיאל ההתנהגות הראויה שיש לשאוף לה. לפי הבחנה זו, פעולה במתחם הבינוני שבין הסף לרף תהיה התנהגות נכונה לפי החוק, שהרי היא מעל הסף, אך בלתי ראויה מבחינת האתיקה, שהרי היא מתחת לרף. משכך קיימים מצבים שלא הוכרו בדיני פסלות השופט כמקיימים אחר התנאי של חשש ממשי למשוא פנים, אך עדיין נוצר בהם ניגוד עניינים אתי. מצבים אלו שייכים לחלק שמהרף ומעלה, בהיותם משקפים את אידאל האתיקה השיפוטית. במצבים אלו אין החוק מחייב פסילת השופט, אך האתיקה המקצועית מטילה חובה על השופט להיות קשוב לאידיאל המקצועי שלו ולפעול לפי חובותיו האתיות".
  • חוק ואתיקה? אתיקה עדיף! - שופט הנאמן לאתיקה המקצועית שלו לא יסתפק במצב שבו הוא אינו יושב בדין לאור דיני פסלות השופט, אלא יפעל לפי חובותיו האתיות במקרה שבו נוצר ניגוד עניינם אתי, מבחינת מבחן מראית פני הצדק.
  • שיקולי מדיניות שיפוטית - אחת המטרות המרכזיות של כללי האתיקה היא להביא לחיזוק אמון הציבור במערכת השפיטה. מבחן מראית פני הצדק מכוון בדיוק למטרה זו, שכן לב ליבו של המבחן הוא השאלה כיצד נתפס המשך ישיבתו של השופט בדין בעיני הציבור; אם יש בכך בכדי לפגוע במראית פני הצדק. יש לזכור כי האמון המוסדי של הציבור במערכת השפיטה מורכב משתי נקודות מבט: הראשונה - נקודת המבט האישית פרטנית של הצדדים שהביאו את עניינים לפני בית המשפט. השניה - נקודת המבט הכללית-קולקטיבית של הציבור כולו. סוגיית ניגוד עניינים אצל שופטים ממחישה היטב את שתי נקודות המבט האלה. הראשונה, נקודת המבט האישית פרטנית של הצדדים לסכסוך המבקשים כי בעניינם יכריע שופט ניטרלי. השניה - נקודת המבט הכללית קולקטיבית של הציבור כולו המבקש לבחון אם נשמרת האובייקטיביות השיפוטית בבתי המשפט.

תוצאת ההליך

השופט מנחם קליין פסל עצמו מלדון בעניינו של המבקש. הדיון יועבר למותב אחר.

פרטי ההליך

- בבית משפט השלום בתל אביב יפו
- בפני השופט מנחם קליין

תא"מ 11222-07 בנק דיסקונט סעיף יפו ראשי ואח' נ' בלטר יעקב ואח' (ניתן: 26.01.10)
תאריך:  29/01/2010   |   עודכן:  30/01/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שופט פסל עצמו בגלל "דם רע" בינו לבין עורך הדין
תגובות  [ 15 ] מוצגות  [ 15 ]  כתוב תגובה 
1
לרוב השופטים דם רע
המפוזר מכפר עזר  |  30/01/10 09:44
2
שופט ישר ויקר ל"ת
יצחק ס  |  30/01/10 10:35
3
פסולים באופן מובהק
עידןסובול  |  30/01/10 10:54
 
- פסלות שוּפטן
עידןסובול  |  31/01/10 10:41
4
הלוואי יתנהגו כך כלפי "שפטל" ל"ת
בן ניספים בשואה  |  30/01/10 11:17
5
אצל תיאודור אור זה לא עבד!
מימו  |  30/01/10 15:34
6
חנן וייס- קבוצת וייס בע"מ נ'
נגה עינת תעשיות   |  30/01/10 18:12
7
שופט למופת
קורא יקר  |  30/01/10 18:43
 
- חבל, יכולת לוותר על המשפט השני
שאול א.  |  30/01/10 22:43
8
חצי עבודה
חיים מגפר  |  30/01/10 19:41
9
סוף-סוף שופט אנושי ולא כוחני. ל"ת
דודו ביתן  |  31/01/10 02:50
10
בניגוד לשחיתות השופטים-ראוי לש
עירי  |  31/01/10 06:18
11
"אל דאגה" בייניש בסביבה...
חזאי  |  31/01/10 10:24
 
- נכון חזאי
אחד העם1  |  5/02/10 20:37
12
הכותרת שייכת לידיעה אחרת ...
גליה  |  6/02/10 18:32
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ענבל בר-און
מדובר באחד ממקרי האונס הקבוצתי הקשים שנדונו    הגוון הלאומני לא נעדר מן המעשה האכזרי ובמהלך האונס כינו הנאשמים את הקורבן, נערה בת 16, "יהודיה מסריחה"
ענבל בר-און
כך נפסק בתגובה לבקשת ידיעות אחרונות להתיר פרסום פרוטוקולי העדויות    בית המשפט העליון העדיף את הזכות לצנעת הפרט של המתלוננות על פני אינטרס פומביות הדיון
ענבל בר-און
הטעם: הגולש כתב בצורה עילגת, דבריו אינם מעוררים אמון, מה גם שהדברים שהטיח בעיתונאי נסתרו שכן העיתונאי לא "שב לרוסיה" כדברי הגולש, אלא המשיך לעבוד בעיתון
ענבל בר-און
כך פסק בית המשפט המחוזי בירושלים בעקבות שורה ארוכה של פסיקות שבהן חויבו סרבני גט לפצות את מסורבות הגט    "מדובר בתופעה מנוולת וכוחנית אשר פוגעת באוטונומיה האישית של הזולת, גבר או אישה"
ענבל בר-און
פלשתינים תושבי השטחים נכנסו לישראל שלא כדין, ונפגעו בתאונה    נפסק כי הם זכאים לפיצויים מקרנית, שכן לא ביצעו פשע, אלא עוון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il