X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  נאומים
נאום בטקס השבעת שופטים חדשים בבית הנשיא (11.3.10)
▪  ▪  ▪

אישי נשיא המדינה, אדוני שר המשפטים, חבריי נשיאי בתי המשפט, חבריי השופטים, חברי מנהל בתי המשפט, חברי ועדת הבחירה, השופטים המתמנים היום לכהונתם החדשה ובני משפחותיהם, אורחים נכבדים.
התכנסנו היום במשכן נשיא המדינה לטקס המסורתי של השבעת שופטים. לשמחתנו בשנתיים האחרונות אנו שבים ומתכנסים באכסניה נכבדה זו בטקסי השבעה של שופטים, אשר מינויים הינו פרי המאמץ של הוועדה לבחירת שופטים, בראשות שר המשפטים.
מעטים מקרב הציבור יודעים כמה מורכב הליך הבחירה, מה רבה השקעת הזמן של חברי ועדת הבחירה בהליכי המיון שנועדו לתת לוועדת הבחירה כלי עזר לבחירה מושכלת של השופטים המתאימים והראויים לכהונה. ביום ההשבעה אנו מברכים על המוגמר. כל טקס השבעה הוא בבחינת חג למערכת השיפוט ולבתי המשפט המשוועים לקליטתם של השופטים החדשים. אף כי קיימנו מספר טקסים בשנה שחלפה, לעולם אין בטקס שיגרה. אלה רגעי ההתחדשות של מערכת המשפט המקבלת את המצטרפים למשפחת השופטים, ואלה רגעי החג של השופטים המתמנים ומשפחותיהם. מיום ראשון הקרוב ירגישו הנשבעים היום, בעול הכבד שיוטל על כתפיהם בבת אחת. 23 השופטים המצטרפים אלינו היום, כמעט ומשלימים את ההליך של מילוי התקנים שהיו פנויים במערכת; כמובן, שגם עתה איננו מרגישים כי יש בכך כדי למלא אחר צרכי המערכת העמוסה, שכן הפער בין מספר התיקים המוגשים לבתי המשפט לבין מספר השופטים המכהנים שעליהם החובה לדון בתיקים, אינו עומד ביחס הולם כנדרש.
בין השופטים המתמנים היום, שופטים הבאים מקרב ציבור עורכי הדין ושופטים הבאים מהמגזר הציבורי. רבים מהמתמנים באים מקרב הרשמים שכיהנו שנים בין כתלי בתי המשפט. הרשמים הם חלק ממערכת המשפט, אך בעבודתם עומדים הם בפתח הטרקלין ועתה קוצרים הם את פרי ניסיונם ועמלם בהצטרפם למערכת כשופטים. שבעה מבין הנשבעים היום, עלו בסולם השיפוט מבתי משפט השלום לבתי המשפט המחוזיים ברחבי הארץ. שלושה שופטים מתמנים לבית המשפט המחוזי מרכז, אשר מעתה תהיינה סמכויותיו כשל כל בתי המשפט המחוזיים ברחבי הארץ והוא ידון בעניינים שלא היו בפניו עקב היותו בתקופת ההקמה וההתבססות. עתה נכנס בית המשפט של מחוז המרכז לעידן הבגרות.
שופט מחוזי חדש מתמנה לבית המשפט המחוזי בירושלים, בחיפה, בנצרת ובתל-אביב ואנו מברכים אותם ואת המערכת שמקבלת אותם.
שלושה מהנשבעים היום הם שופטים בבתי הדין האזוריים לעבודה - בחיפה, בתל-אביב ובבאר-שבע. אין לנו אלא לקוות שהציבור הנזקק לבתי הדין לעבודה לשם התמודדות עם בעיות חברתיות בעניינים הנוגעים לזכויותיהם של עובדים, לרבות עובדים זרים, לזכויות סוציאליות, לעניינים הנוגעים לביטוח הלאומי ולביטוח הבריאות, יחוש בהקדם את משמעות תוספת השופטים ואת תרומתם לקיצור תקופות ההמתנה בבתי הדין העמוסים הללו.
רוב המתמנים היום יכהנו בבתי משפט השלום ברחבי הארץ, במחוז הדרום - בבאר-שבע, במרכז, בתל-אביב, בחיפה, בירושלים, ובהם גם בבתי המשפט למשפחה ולתעבורה. גם לבית המשפט העליון מתמנית היום שופטת שלום כרשמת. בתי משפט השלום הם המסד הרחב שעליו בנויה מערכת השיפוט כולה. אלה הערכאות הדיוניות בהן מתבררים אלפי עניינים בשנה (עשרות אלפים). רוב התיקים במערכת מצויים בבתי משפט השלום. הם הכתובת העיקרית והראשונה לפניית תושבי ואזרחי ישראל. סמכויותיהם של בתי משפט השלום (שלא כבעבר) הן סמכויות נרחבות בתחום הפלילי, בתחום האזרחי ובבתי המשפט למשפחה שבפניהם מתבררים סכסוכים רווי מצוקות בנושאים רגישים וכואבים. כבר הודעתי בהזדמנות קודמת כי בימים אלה אנו שוקדים גם על הקמת מחלקות לעניינים מינהליים בבתי משפט השלום, בדומה למחלקות לעניינים מינהליים בבתי המשפט המחוזיים.
לשופטים החדשים, אתם מצטרפים לשורותינו בתקופה שאינה קלה למערכת אכיפת החוק על כל שלוחותיה.
לאחרונה, מרבים לדבר על אווירת הזילות והאיומים כלפי שופטים. אכן, האווירה של פריצת גדר, של אלימות ושל איומים מאפיינת את הימים הללו, והיא מופנית כלפי אנשים תמימים מקרב הציבור, כלפי נושאי תפקידים במגזר הציבורי וגם כלפי שופטים. עם זאת אסור להגזים ולהעצים את התופעות הקשות שהם מסממני התקופה. דווקא אנו, העושים במלאכת המשפט, רגילים לחשיפה לתופעות הפתולוגיות של החברה ויש בכוחנו להתמודד עימן. בין באי בתי המשפט אנשים קשי יום, אנשים מרירים ואף עבריינים אלימים. הטיפול בתופעות אלה אינו יכול להיות מסור רק לבתי המשפט. הוא מחייב התייחסות של מוסדות החברה, של אישי ציבור, של שינוי השיח הציבורי ושל שינוי תרבות הדיון; הוא גם מחייב היערכות של המסגרות החינוכיות, של שירותי הרווחה, בצד מנגנוני האכיפה. מכל מקום, אם יש מערכת עמידה ונחושה להתמודד עם תופעות של אלימות, זו מערכת האכיפה ובתי המשפט.
בתקופה זו יש ציפייה בקרב הציבור בישראל, כי בתי המשפט יהוו גורם מרכזי בהליכי השלטת החוק והמשפט. כולנו מודעים לכך שהאלימות והזילות בחיי אדם היו למציאות היומיומית בישראל; השבועות האחרונים המחישו את העובדה שהתנועה בכבישים הפכה לסיוט מתמשך של תאונות קטלניות, של אובדן חיים של ילדים רכים, של משפחות שלמות והכל מתוך זלזול וקלות ראש המכרסמים במרקם החברתי ומאיימים על חיי אדם. לנגד עינינו התרופפו חישוקי ההגנה על ביטחונו האישי ושלומו של כל אדם בישראל. במצב דברים זה על כל החוליות האמונות על האכיפה ועל ההגנה מפני הטרור הפלילי, שמקורו בפשיעה של יחידים ובפשיעה מאורגנת, למלא תפקיד במיגורן של תופעות אלה. השופטים מצויים בחזית הלחימה בעבריינות ובהגנה מפני הפוגעים בחיי אדם, לצידן של מערכות אכיפה אחרות. אולם תפקידם של השופטים מורכב יותר, שכן הם גם המופקדים על ההגנה על זכויות האדם, על הגנה על החלש מפני שימוש לרעה בכוח, לרבות השימוש בכוח השלטון. זוהי תמצית השליחות השיפוטית.
אני מאמינה כי הצטרפותכם לשורות השיפוט תתרום להקלת העומס המוטל על כתפי השופטים, תטיב את השירות שהמערכת נותנת לציבור, ותתרום את חלקה לכך שהפונים לבתי המשפט יקבלו את ההכרעה השיפוטית שהם מצפים לה יותר מהר. אנו מצידנו נפעל כדי לקדם את המטרות שהצבנו בפני המערכת, התחדשות ומתן שירות לציבור, יעילות שלא על חשבון איכות. ברוב בתי המשפט מכהנים כיום נשיאים חדשים שהתמנו במהלך השנה החולפת, והם שוקדים על שינוי תהליכי העבודה בבתי המשפט שהם עומדים בראשם. השופטים, ותיקים וחדשים כאחד, חדורי תחושת שליחות ומגלים נכונות ורצון להשתלב בתכניות החדשות לארגון ולשיפור עבודת המערכת.
מצפה לכם עבודה רבה. ימי העבודה של השופטת והשופט עמוסים. מרגע כניסתכם ללשכה ולאולם, המשימה היא שלכם בלבד. תלמדו לדעת כמה העבודה היא תובענית וכמה נדרשים השופטים לעשות לילותיהם כימים כדי להתמודד עם ערימות של תיקים, וכדי למצוא זמן לכתיבת החלטות ופסקי דין, אף על פי שהזמן הפנוי שמוקצה לכתיבה מצומצם מאוד.
במירוץ המתמיד של השופט, בין יומנו העמוס לבין האולם המלא, עשו מאמץ להקדיש מזמנכם גם לחשיבה, ללימוד ולהפקת מסקנות מתורת קודמיכם, מהפסיקה ומהניסיון השיפוטי הכללי שנצבר. קבעו לכם סדרי עדיפויות בעבודה על פי חשיבות, על פי דחיפות ובהתאם למידתיות. לא קל העול המוטל על כתפי השופט והתמורה האמיתית היא במימוש הייעוד של עשיית משפט, וזו תמורה רבת סיפוק.
השופט זקוק לכישוריו, לידע שרכש ובעיקר לחושיו המקצועיים כדי להבחין בין טוב לרע, להכריע הכרעות קשות על פי מיטב הבנתו ומצפונו. אנו זוכרים תמיד כי אין על השופט אלא מרות הדין, כי אין השופט תלוי באיש לבד מהעמידה בפני חובתו ואחריותו כלפי כלל הציבור וכלפי המתדיינים שבפניו.
הבדידות של השופט בעבודתו היומיומית היא גם זו הנותנת לו הגנה. עליו להיות קשוב לטוענים בפניו, לבעלי הדין ולעורכי הדין, אך לא לקולות הנשמעים מהרחוב, מהסביבה או מהתקשורת. השופט חייב לגלות אורך רוח אך לא לאפשר ניצול ההליך לרעה. ליבו צריך להיות פתוח, כמאמר החכם באדם "לב שומע", ועליו לנהל את ההליך שבפניו על פי מיטב שיקול הדעת והמזג השיפוטי הסבלני והסובלני. לא להיגרר בדיון אחרי קולות מקנטרים ולא לגרור אותו, לנהל דיון ביעילות אך לעולם לא על חשבון האיכות.
אין לי אלא לאחל לכם כי תעטו בכבוד ובגאון את גלימת השופט, כבודכם ודרך ההילוך שלכם היא שתעניק כבוד למערכת, תבטא את הכבוד לכל אדם ותחזק את האמון במערכת המשפט.
למשפחות היקרות שאתכם היום, אתן שותפות לחגיגה ואף לעול וזאת במתן עידוד ותמיכה ליקיריכם העולים היום על דרך חיים חדשה. בקרוב תמצאו סביבכם עולם בעל קודים שונים של התנהגות. אתם תתבקשו ליתן תמיכה וגיבוי מבית. קבלו על עצמכם מעמד זה בכבוד, בתחושת שיתוף ובנפש חפצה. מהיום אתם חלק ממשפחת השופטים המורחבת.
קבלו נא, אפוא, איחולים להצלחה ולסיפוק, ביחד עם הציבור כולו, אנו נושאים עינינו להצלחתכם היא הצלחתנו.

תאריך:  11/03/2010   |   עודכן:  11/03/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תקופה לא קלה למערכת אכיפת החוק
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
בג"צ - בינוניות, גמדות, צביעות
מב"י  |  12/03/10 21:24
2
בייניש חשודה בפשע נגד האנושות
פרופ פעלור  |  13/03/10 23:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שמעון פרס
"המדינה חייבת לתקצב את הדרוש כדי שניתן יהיה לנהל הליכים משפטיים כראוי, ולמנוע עינוי דין"    נאום בטקס השבעת 23 שופטים חדשים (11.3.10)
בנימין נתניהו
נאום ראש הממשלה באירוע שארגן המרכז למורשת בגין בירושלים במלאת 100 שנים לאביו, פרופ' בן ציון נתניהו    [כ"א באדר תש"ע, 07.03.2010]
גלעד ארדן
דברי השר להגנת הסביבה באירוע "מגן השר להגנת הסביבה"    [ט"ז באדר תש"ע, 02.03.2010]
ציפי לבני
דברי יושב-ראש האופוזיציה במועצת קדימה בנושא שנה לממשלה    [י' באדר תש"ע, 24.02.2010]
עו"ד יורי גיא-רון
נאום ראש לשכת עורכי הדין באירוע לרגל חילופי היועצים המשפטיים    [י"א באדר תש"ע, 25.02.2010]
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il