X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מנהיגים הולכים לפני המחנה - "קברנטים" ומובילים, לא מובלים, על-פי סקרי דעת קהל והשפעות תקשורתיות
▪  ▪  ▪
יש להבחין בין מנהיגים חיוביים למנהיגים שליליים. היטלר [צילום: AP]

ההתייחסות לתופעת המנהיגות הינה מאספקטים רבים ומגוונים. יש המתייחסים למימדי העוצמה והכוח כדבר המשפיע על המנהיגות, כמו ברנס אשר חקר התופעה בקרב נשיאי ארה"ב.
יש אשר מתייחסים לאלמנט המוטיבציה כמו פופר, אשר לטענתו המוטיבציה, ההנעה משפיעה על אופן ניצול משאבי הכוח. לדידו המנהיגות הינה בראש ובראשונה גורם המשפיע על המוטיבציה של האנשים. (פופר, 2004).
ברנס הוסיף, כי יש להבחין בין מנהיגות (LEDERSHIP) לבין שלטון(RULERSHIP) דהיינו בין ציות לסמכות רשמית, פורמלית לבין קבלת הסמכות (פופר, 2004) בשל כיבוד המנהיגות מתוך בעצם
קבלת הלגיטימציה של אותו מנהיג, כפי שציין וובר.
בחקר המנהיגות קיימות מספר גישות עיקריות:
גישת התכונות - המתייחסת לתכונותיו המולדות של המנהיג החוקר העיקרי, הטוען לכך - סטוג'דיל.
מרקס רואה במנהיג כחזות הכל, אישיות רבת-עוצמה המשפיעה.
הגישה המצבית - המתייחסת למנהיגות כגורם המושפע מנסיבות, ממצב מסוים המסביר ההתרחשויות, על-פי חפץ.
וובר טוען כי קיימות תכונות אובייקטיביות ברורות והוא רואה במנהיג בעל תכונות אובייקטיביות ברורות המאפשרות לו להנהיג. (אייזנשטאט,1968).
חלוקה נוספת הנה בין: מנהיגות מעצבת משנה - המשנה התייחסות מעצבת החברה, לבין מנהיגות מתגמלת - מנהיגות שהיא יותר עסקית ו/או עסקנית המשמרת ומתחזקת הארגון באמצעות תגמולים.
המנהיגות המעצבת המשנה או "המתמירה" מלשון תמורה, שינוי, אינה כה שכיחה במחוזותינו. המנהיג המעצב, כפי שציין ברנס, אינו מניע המונהגים להסתפק בצרכים הנמוכים בסולם מסלאו, אלא לשאוף להשיג הגשמה עצמית שהיא הרמה הגבוהה ביותר בסולם, כפי שמציין פופר, (פופר 2004). הוא שואף לרמה ערכית גבוהה ביותר(קולבי וקולברג, 1987).
חשוב גם לציין היחס בין המנהיג למונהגים והקשר ביניהם, בהקשר זה הטיפולוגיה של הופשטדה, יכולה לסייע באבחון על-פי ארבעת המרכיבים שהוא מונה:
א. מרחק הכוח - המידה שבה חברי תרבות מסוימת מקבלים העובדה שכוח מתחלק בצורה בלתי-שווה. למשל: בין המנהיג למונהגיו או בין חברים בקבוצה.
ב. אינדיבידואליזם/קולקטיביזם - ההבחנה בין המגמה הקולקטיביסטית לבין המגמה האינדיבידואליסטית המתייחסת אל הפרט.
ג. הימנעות מעמימות - דהיינו התייחסות למצבים מובנים ושאינם מובנים.
ד. נשיות/גבריות - האם ההתייחסות בשמות תואר גבריים או נשיים בפעולות המזוהות יותר כנשיות או כגבריות בעלות מימד פחות רגיש ויותר אגרסיבי.
אבחנה נוספת הינה בין: מנהיגים חיוביים ומנהיגים שליליים - למשל ההבדל בין מהטמה גנדי לבין היטלר, הראשון חיובי לעומת השני, המנצל את הכריזמה שלו בהיבטים שליליים מעיקרם.
כמו-כן חשוב להתייחס להיבטים פסיכולוגיים - להתפתחות המנהיג, למשל עבודתו של אריקסון על שלבי הצמיחה של האדם מינקות ועד בגרות.
כן חשובה תכונת "הכריזמה" כגורם ההנעה המוטיבציה של המונהגים לביטוי עצמי: חשיבות ההתנהגות של המנהיג וכיצד משפיעה על הקבוצה החברה.
גם לחזון המנהיג - מהווה מרכיב חשוב בגיוס המונהגים.
אלמנט נוסף הינו "טווח המנהיגות": קירבה לעומת עליונות המנהיג - כלומר קירבתם של המונהגים אליו או ההיפך, ריחוקם ממנו. דבר המסייע ביצירת וחיזוק זהויות - על-ידי המנהיג כלפי אלו הנוהים אחריו (שמיר, 2004).
אבוליו מתייחס לטווח המנהיגות כגורם להעלאת האפקטיביות של היחיד הקבוצה והארגון.
החלוקה היא לקטגוריות: מנהיגות מעצבת, מנהיגות מתגמלת, ואי-מנהיגות, בבחינת "שב ואל תעשה".
כאשר הרעיון הוא כי קיימת היררכיה של מנהיגות בה הרמה הגבוהה ביותר זו המנהיגות המעצבת, המשמשת מודל לחיקוי, לעומת המנהיגות האדישה "שב ואל תעשה", שזו הרמה הנמוכה ביותר בהיררכיה.
בארנס מציין, כי מנהיגות מעצבת מצליחה לגרום לאנשים המונהגים על-ידה לוותר מרצון על השגת רווחים אישיים לטובת השגת רווחים קבוצתיים. דרגה כזו של הקרבה מתרחשת בדרך-כלל כאשר חברי הקבוצה מזדהים עם יעדיו ומטרותיו של המנהיג. (אבוליו, 2004).
לבסוף, הסימביוזה בין מנהיגות וערכים:
"מנהיגות היא תהליך דינמי של הנעת אנשים לביצוע משימות לאורך זמן" (גונן, 2004).
מנהיגות אינה קיימת למען עצמה, וכל מנהיג המוביל אחריו אנשים מנסה להשיג מטרה כלשהיא.
דהיינו: המטרות גזורות מהעולם הערכי של אותו מנהיג. המנהיגות הינה תופעה חברתית המושפעת מערכיו של המנהיג (גונן, 2004).
הבסיס הערכי נשען על שלושה בסיסים: פורמלי, פונקציונלי ורגשי. הרי כבר ציין ויקטור פרנקל, כי "האדם מחפש משמעות" (פרנקל, 1963). המנהיג מעניק לו המשמעות על-פי הערכים אותם הוא מוצא לנכון כנכונים. בניס מוסיף, כי המנהיג הוא "אדריכל חברתי". (בניס, 1976).
מנהיגות הינה למעשה מודל חיקוי והזדהות עבור המונהגים בהתאם למטען הערכי של המנהיג, זאת כמובן אם קיים מטען ערכי או שמא מדובר ב"עגלה ריקה", או ב"כלי ריק" ואז ההשפעה היא בעייתית.
"תפקידו של מנהיג הוא להוביל את ההולכים אחריו מהיכן שהם נמצאים - אל מקום שלא היו בו מעולם". (הנרי קיסינג'ר).
אבל מה קורה שהמנהיגים אינם יודעים אנא נפנה?

תאריך:  24/04/2010   |   עודכן:  24/04/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אוטונומיה אישית
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מנהיגות - מאפייני התופעה וסוגיה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
דר. שוורץ - נקודה טובה למחשבה
מיטל_כהן_  |  27/04/10 22:16
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בועז ארד
התעמולה הבלתי-פוסקת מבקשת מאיתנו לכבות אורות, לחדול מנסיעה ברכב, למחזר ולהפסיק להשתמש במשאבים ולצרוך אנרגיה    בעצם - אנו נדרשים להכיר בכך שמה שאנו עושים ב-250 השנים האחרונות מאז המהפכה התעשייתית מוטעה, ולחוש אשמה על כך
עליס בליטנטל
סיפורה האמיתי של פניה פאנלון, זמרת ומוסיקאית שניצלה בזכות שצורפה לתזמורת שליוותה את ההולכים למשרפות באוושוויץ
ד"ר אברהם בן-עזרא
ביקורת על מומחים שלא יודעים לתכנן את מושא מומחיותם, ועל משפטנים הנכנסים לנישות לא להם תוך שגיאות בסיסיות וגרימת נזק שהוא לעיתים נזק בלתי-הפיך
דני בן-ישי
הצגת השואה כתופעה אנושית כללית - ולא כאנטישמיות גרמנית חולנית, משמשת לרמיסת חששם של יהודים מלהיות שוב קורבנות, תוך טיפוח חרדה קיצונית שמא יהפכו דווקא הם לפושעים נגד האנושות
עמנואל נבון
כשראש ממשלת טורקיה נוזף בישראל על דבקותה ברמת הגולן, אחרי שטורקיה נירמלה את יחסיה עם סוריה למרות כיבושו של חבל ארץ סורי על ידה, הגיע הזמן שיקומו מדינאי ישראל ויאמרו את האמת למבקריה הצבועים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il