X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  פסיקה
"בג"צ ימעט להתערב מקום בו שיקולי מדיניות הם הדומיננטים" לו הייתה נתנת למתנחלים זכות השמיעה, הם היו מנצלים אותה לבניה מאסיבית האפליה בין המתנחלים לבין תושבי איו"ש הערביים מושתת על שונות רלוונטית
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]
הממשלה החליטה: נפגעי ההקפאה יפוצו
איציק וולף
הפיצוי לגורמים פרטיים יגיע בסיכום כולל עד לסכום של בין 100 ל-200 מיליון שקלים * שדולת ארץ ישראל בכנסת: נפעל ליישום מיידי של ההחלטה
לרשימה המלאה

בג"צ למדינה: מהו מנגנון הפיצוי על ההקפאה?
רותי אברהם
בית המשפט העליון הורה למדינה להגיש בתוך חודש את הפירוט מתי ואיך יפוצו אלו שנפגעו מההקפאה בישובי יהודה ושומרון * הנשיאה ביניש: המדינה לא תקבל הארכת מועד
לרשימה המלאה

המדינה השיבה לבג"צ: ההקפאה חוקית
ספי קיני
"הרגישות המדינית שעמדה ברקע הצו מנעה שיתוף הציבור בקבלת ההחלטה" * הפרקליטות מבקשת שלא להוציא צו ביניים שישהה את ההגבלות עד להכרעה
לרשימה המלאה

"עולה חשש שמא - לו הייתה נתנת לעותרים זכות השמיעה, היא הייתה מנוצלת לצורך יצירת עובדות בשטח וקידום תנופת בנייה מסיבית, שתביא לסיכול מטרות ההקפאה תוך הסבת נזק מדיני רב". כך קבעה (יום ד', 21.04.10) שופטת בית המשפט העליון, דורית ביניש, בעתירה נוספת אשר הגיש הפורום המשפטי למען ארץ ישראל נגד תוכנית ההקפאה.
שורה של גופים אשר מייצגים את המתנחלים באיו"ש, לרבות חברות בניה אשר נפגעו מתוכנית ההקפאה, עתרו כנגד התוכנית - תוך שהם מעלים טענות לעניין אופן קבלת ההחלטה (בלא מתן זכות שמיעה, בלא סמכות) ותוכנה (פגיעה בזכות הקניין של המתנחלים, אי הלימה את דיני המשפט הבינ"ל, וכו').
השופטת ביניש הדפה אחת לאחת את טענותיהם, בציינה כי מקום בו החלטת הממשלה נושאת אופי מדיני מובהק ימעט בג"צ להתערב בתוכנה - כל עוד לא נפלו בה פגמים מהותיים. המתנחלים גרסו כי לא נתנה להם זכות שמיעה אולם טענה זו נדחתה בנימוק ולפיו לו הייתה ניתנת זכות כזו - היא הייתה מנוצלת בכדי לדחות את הקץ ובכדי לקבוע עובדות בשטח "על-ידי בניה מאסיבית". השופטת ביניש קבעה כי מנגנון הפיצוי שהוקם, כמו גם החריגים להקפאה - לדוגמה לצורך הקמת מבני ציבור, ביטחון ציבורי או אישי, והיכולת לבנות בתים שיציקתם כבר החלה, מגנים באופן מידתי על זכות הקניין של המתנחלים.

עובדות המקרה

ביום 25.11.2009 קיבלה ועדת השרים לענייני בטחון לאומי (הקבינט המדיני בטחוני) החלטה מס' ב/22, בה הוחלט על השעייה זמנית - בת עשרה חודשים - של הבנייה במרחב התכנון של ההתיישבות הישראלית ביהודה והשומרון. ההחלטה התקבלה ברוב של אחד עשר שרים נגד אחד. ההחלטה נועדה לעודד את חידוש המו"מ המדיני בין ישראל לרשות הפלשתינית ומדינות האזור. יום לאחר החלטת הקבינט חתם מפקד כוחות צה"ל ביהודה ושומרון על הצו נשוא העתירה. שורה של גורמים וביניהם הפורום המשפטי למען ארץ ישראל, מועצות מקומיות ביהודה ושומרון ואף חברת בניה אשר גורסת כי נגרם לה נזק כלכלי חברו יחדיו לצורך הגשת העתירה. חרף בקשת העותרים, לא ניתן צו בינים.
עיקרי הצו
מכוחו של הצו לא ינתנו בעשרת חודשי ההקפאה היתרי בניה, והיתרי בניה קימים יותלו, למעט היתרים אשר בעקבותיהם "נוצקו יסודות הבנין". בצו המתוקן הורחבה סמכות מוסדות התכנון במרחב התכנון של ההתיישבות הישראלית באיו"ש במובן זה שהותר להם להמשיך ולדון בבקשות לקבלת היתר בניה - עד שלב הנפקתו - וזאת בכפוף לחתימת מבקש ההיתר על הודעה לפיה ידוע לו כי מוסד התכנון אינו רשאי ליתן היתר בנייה כל עוד עומד הצו בתוקפו. לצו נוספו חריגים שעניינם "תוספת, שינוי או תיקון בבנין למגורים ששלב יציקת יסודותיו הושלם לפני תחילת הבניה"... ובלבד שאין בכך כדי להוות תוספת של יחידת דיור לבניין קים או המצוי בהקמה", "כאשר הדבר דרוש לשם שמירה על בטחון הציבור או על חיי אדם" וכן "במקרים חריגים ומטעמים מיוחדים שירשמו". כן מותר לחרוג מן ההקפאה "ביחס לעבודת לבניית מבני ציבור, תשתיות ציבוריות או לצרכי תעשיה ומסחר".
במקביל הוקמה 'ועדת תובענות' אשר אמורה לדון בפיצוי אשר ישולם למי שנגרם לו נזק ישיר עקב ההקפאה. בין היתר זכאים לפנות לועדה זו גם מי שהגישו בקשה להיתר ומי שהתקשרו בחוזה עם בעל היתר. המדינה איישה בתקציבה סכומים אשר מיועדים לפיצוי הנפגעים. כן הוקמו ועדות ערר – אשר אליהן מי שנפגעו מהחלטת המנהל האזרחי יוכלו לפנות. הצו תוקן בעקבות עתירה קודמת ועדיין – לאחר שבוצעו התיקונים – העותרים מלינים על הצו במתכונתו הנוכחית.

טענות הצדדים

העותרים העלו טענות בשלושה מישורים: הראשון, מישור הסמכות - הן סמכות הקבינט המדיני-ביטחוני בקבלת החלטת ההתלייה, והן סמכות המפקד הצבאי בהוצאת הצו; השני, המישור הפרוצדוראלי במסגרתו עולות טענות כנגד פגמים שנפלו בהליכי אישורו של הצו; והשלישי, טענות התוקפות את הסדרי הצו לגופם, הן על בסיס עילות מן המשפט המינהלי והן - ובעיקר - על בסיס עילות מן המשפט החוקתי, היינו טענות לפגיעה בזכויותיהם החוקתיות שלא כדין.

קביעות בית המשפט

  • היקף התערבות בג"ץ בהחלטות בעלות אופי מדיני יהא מצומצם - במקרה דנן תכלית ההקפאה הינה "קידום התהליך המדיני מול הפלסטינים באמצעות משא ומתן ישיר ללא תנאים מוקדמים, מתוך שאיפה להגיע לסיום הסכסוך ולהסדר שלום יציב": כידוע, היקף התערבותו של בית המשפט בהחלטות מדיניות מסוג זה הינו מטבע הדברים מצומצם ביותר ומוגבל למקרים חריגים וקיצוניים בהם ניתן להצביע על פגם חמור שנפל בהחלטה - בין אם בהליך קבלתה ובין אם בהחלטה לגופה.
  • החלטת ההקפאה נתקבלה בסמכות - החלטת ההתליה התקבלה כאמור על-ידי ועדת השרים לענייני בטחון לאומי (הקבינט המדיני-בטחוני), שהוקמה מכח סעיף 6 לחוק הממשלה, התשס"א – 2001. בהתאם לסעיף 44 לתקנון הממשלה, דין החלטות הקבינט המדיני-בטחוני "כדין החלטות ממשלה בישיבתה". החלטה זו התקבלה בהתאם לסמכויות שהוקנו לקבינט בהחלטת הממשלה מס' 9 מיום 5.4.2009, ולפיה מוסמך הוא בין היתר, לקבוע את "יעדי מערכת הביטחון ומדיניותה" ולעסוק ב"תיאום פעולות הממשלה באזורי יהודה, שומרון ועזה". צו המפקד הצבאי שנחתם בעקבות החלטת הקבינט הוצא בהתאם לסמכויות המוקנות למפקד הצבאי בסעיף 3 למנשר בדבר סדרי השלטון והמשפט (אזור הגדה המערבית) (מס' 2), תשכ"ז-1967.
  • האם החלטת ההקפאה עומדת בסתירה למשפט הבינ"ל המנהגי? - העותרים טענו עוד, כי דיני המשפט הבינלאומי הפומבי אינם מתירים למפקד הצבאי לשקול שיקולים מדיניים מוצהרים בקבלו החלטות הנוגעות לתושבי השטח הנתון בתפיסה לוחמתית, ולפיכך הוצאת הצו בהישען על החלטת הדרג המדיני כמוה כהשענות על שיקול זר, המקים עילה לביטולו. הממשל הצבאי ורשויותיו הם "זרועות של הרשות המבצעת בישראל" והם "מדברים בשם המדינה" בכל הנוגע לשטחים המצויים באזור, והמוחזקים בתפיסה לוחמתית. לפיכך, המפקד הצבאי מוסמך ואף חייב לפעול באזור שמצוי תחת פיקודו באופן העולה בקנה אחד עם המדיניות שנקבעה על-ידי הממשלה ובלבד שבמסגרת שיקול דעתו הוא פועל בהתאם לסמכויות המוקנות לו על פי כל דין, ובכפוף לאחריותו על פי המשפט הבינלאומי לביטחון ולסדר הציבורי באזור המוחזק בתפיסה הלוחמתית.
  • היות ובהחלטה בעלת אופי מדיני עסקינן לא עומדת לעותרים זכות השמיעה - נכון, אמנם, כי העותרים עשויים להפגע מן ההחלטה אך ההחלטה נוגעת לשיקולי מדיניות כלליים ולא להם בלבד, ועל כן אין זהו המקרה אשר מצדיק את מתן זכות השמיעה. זאת ועוד, עולה חשש שמא – לו הייתה נתנת לעותרים זכות השמיעה, היא הייתה מנוצלת לצורך יצירת עובדות בשטח וקידום תנופת בנייה מסיבית, שתביא לסיכול מטרות ההקפאה תוך הסבת נזק מדיני רב. אינטרס זה הינו מסוג האינטרסים שיכול ויצדיקו חריגה מן הכלל בדבר זכות הטיעון, אשר כידוע, וככל זכות, הינה זכות יחסית "שהיקפה ודרכי הגשמתה נגזרים מנסיבותיו של כל מקרה ומקרה.
  • גם אם החלטת ההקפאה פוגעת בזכות הקניין של העותרים – היא עושה כן באופן מידתי - בשל מנגנון הפיצוי אשר תואר לעיל ההחלטה מאזנת כדבעי בין זכות המתיישבים לקניין לבין האינטרס המדיני שבקידום המו"מ עם הרשות הפלשתינית. מסקנה זו מתחזקת נוכח אי-היותו של מנגנון הפיצוי בגדר הסדר שלילי: הנפגעים רשאים לפנות לבתי המשפט בתובענות ככל שנגרם להם נזק כלכלי.
  • צו ההקפאה אינו מפלה את המתנחלים לרעה - לא לעומת תושבי הגדה הערביים ולא לעומת תושביו הישראלים של הקו הירוק. זוהי הבחנה מותרת אשר נשענת על שונות רלוונטית – התושבים הערביים באזור יהודה ושומרון הם אוכלוסיה מוגנת על פי הדין הבינלאומי.

תוצאת ההליך

העתירה נדחית.

פרטי ההליך

בג"ץ 9594/09 פורום משפטי למען ארץ ישראל נ' ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי (ניתן: 21.04.10).

- בבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק
- בפני השופטים דורית ביניש, איילה פרוקצ'יה וניל הנדל
- בשם המדינה: עו"ד חני אופק
- בשם העותרים: עו"ד יוסי פוקס; עו"ד יצחק בם; עו"ד עובדיה כהן; עו"ד מיכאל דבורין; עו"ד שי גבסי; עו"ד עופר יעקב; עו"ד גילעד רוגל; עו"ד מרדכי מינצר; עו"ד אסף מינצר.
תאריך:  24/04/2010   |   עודכן:  24/04/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בג"צ דחה עתירה נוספת נגד תוכנית ההקפאה
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
בייניש שותה קפה עם שגריר ארה"ב
היא לא אוביקטיבית  |  24/04/10 19:37
2
רק 7 ח"כ מהליכוד נגד בג"ץ,כנסו
ליכודניק זועם  |  24/04/10 20:00
3
בג"ץ לא פוסק לפי החוק אלא רק
משיקולים פוליטיים  |  25/04/10 00:28
4
בג"ץ פוסק רק משיקולי פוליטיקה
הצדק לו מוכר לו  |  25/04/10 00:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ענבל בר-און
אדם שהוצא נגדו צו לטיפול מרפאתי כפוי התחמק    הפסיכיאטר המחוזי הוציא כנגדו צו אשפוז כפוי בתגובה    משלא אותר - קוימה התפלפלות משפטית בשאלה אם ניתן מבחינה חוקית להוציא כנגדו "צו הבאה"
ענבל בר-און
זאת לאחר שהתעורר אצלו ספק סביר בדבר מודעותו של מורגנשטיין לתרמית שרקם רבינוביץ    עונשו של רבינוביץ הוחמר שכן הוא פגע באינטרס חיוני של המדינה    הרשעתם של השניים בשיבוש הליכי משפט הושארה על-כנה
ענבל בר-און
אמנם המדינה העניקה להם חסינות, ומיד לאחר מכן התחרטה    אולם זה היה בסמכותה של התביעה הכללית    אם היו פגמים בהליך, כך קבעה השופטת שריזלי, עליהם להתברר בהליך גופו ולא להוביל לבטלותו
ענבל בר-און
כך קבע בית המשפט המחוזי בערעור שהגיש עו"ד פנחס (פיני) פישלר    לא עו"ס, לא מוסמך במדעי ההתנהגות ולא "מטפל משפחתי" מוסמכים לעסוק בתחום    ההכרעה נתנה בעקבות תביעתו מ"מטפלת זוגית" להשיב כספים שגבתה, לאחר שגרושתו הופנתה לטיפול פסיכותרפויטי אך למעשה קיבלו בני המשפחה טיפול זוגי    הניצחון של עו"ד פישלר הושג לאחר 12 שנות מאבק משפטי
ענבל בר-און
בית המשפט העליון הכריע, לאחר שנים של טלטלה בפסיקת הערכאות הנמוכות - הטוקבקיסטים, "אלו שיודעים", זכאים להגנה מפני חשיפת זהותם    מדוע? מפני שהזכות לאנונימיות ברשת היא הזכות לחופש ביטוי וגם הזכות לפרטיות    ואין כל הוראה חוקית או הסדר מכוח החוק שבגינו ניתן לחשוף זהותם    השופט רובינשטיין בדעת מיעוט - ממתי נדרש חוק בשיטת משפט המקצה זכויות בהליכים של פיתוח המשפט המקובל?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il