X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  פסיקה
זאת משום שזוהי הזדהות אסורה עם ארגון טרור טענות של אפליה כלפי ארגוני השמאל או קטין שלבש חולצת "כ"ך"והתיק כנגדו נסגר נדחו "חופש הביטוי אינו מהווה הכשר לעבירה על החוק"
▪  ▪  ▪
צועדים ועותרים. ברוך מרזל ואיתמר בן גביר [פלאש 90]
ביקורת בג"צ על הכנסת: גזענות
ענבל בר-און
בניגוד לדימוי שפרידמן מנסה ליצור, בג"צ נקט ריסון שיפוטי בעתירותיהם של חברי כנסת אחד כנגד השני * בניגוד לדימוי, הוא אינו כלי שרת של השמאל, והעניק סעדים גם לכהנא כאשר החוק דרש זאת * מאמר שני בסדרה
לרשימה המלאה

חופש הביטוי
ענבל בר-און
הגם שחופש הביטוי מהווה את ערך היסוד בחברה דמוקרטית, אל מולו עומדים זכויות ואינטרסים שונים: הזכות לשם טוב, לפרטיות, לכבוד, אינטרס בטחון המדינה ועוד
לרשימה המלאה

איתמר בן גביר הסית לגזענות
ענבל בר-און
ביהמ"ש העליון הותיר את הרשעתו של איתמר בן גביר על כנה * בן גביר הורשע בהסתה לגזענות, בהחזקת פרסום גזעני ובתמיכה בארגון טרור * טענתו ולפיה פעיל אחר אשר היה שותף למעשיו לא הועמד לדין, ועל כן יש לבטל את עונשו, נדחתה
לרשימה המלאה

"לאור האמור, עמדת המשטרה במקרה זה, לפיה אין להתיר הנפת דגלים המזוהים עם תנועת "כך" בהפגנת תנועתם של העותרים, עולה בקנה אחד עם סמכויותיה ועם אחריותה למנוע עבירות על החוק. המשטרה לא סרבה להתיר לעותרים, ביחד עם אחרים, לקיים תהלוכה או הפגנה. היא סרבה להתיר שימוש באמצעים פסולים, מפרי חוק, בהפגנה. החלטתה בעניין זה מצויה בגדרי הדין, ומתיישבת עם תקנת הציבור והאינטרס הציבורי. החלטת המשטרה הינה סבירה, ראויה ומידתית, ואין עילה להתערב בה". כך קבעה (יום ג', 18.04.10 ) שופטת בית משפט העליון, אילה פרוקצ'יה, בעתירה שהגישו איתמר ואילה בן גביר בטענה עקרונית כי על כוחות המשטרה לאפשר להם ולאחרים לצעוד בהפגנה במרכז העיר ירושלים עם דגלי כהנא, מנהיגה לשעעבר של תנועת "כך".
העותרים העלו טענות מן היקב ומן הגורן, ובין היתר, טענות ולפיהם הם מופלים לעומת קטין אשר לבש בעבר חולצה עם הכיתוב "כהנא חי" והתיק כנגדו נסגר, וכי הם מופלים לרעה לעומת ארגוני השמאל - אשר הניפו דגלי אש"ף בהפגנות, בעבר. השופטת פרוקצ'יה בפסק דין ארוך ומנומק מציינת כי אין הנדון דומה לראיה - שכן כנגד הקטין המדובר נסגר התיק בשל נסיבותיו הקונקרטיות של אותו קטין והעדר הוכחת יסוד נפשי במקרה שלו, ובמקרה של ארגוני השמאל - לא היה ידוע מראש כי חלק מן המפגינים יניפו דגלי אש"ף, ומשכך אירע, עצרה המשטרה את עצם הנפת הדגלים בעיצומה של הפגנת השמאל.
השופטת פרוק'ציה מאזכרת את החוק ולפיו הזדהות עם ארגון טרור על-ידי הנפת דגלים או סמלים אסורה, ואת עצם היותו של ארגון כ"ך ארגון טרור. "חופש הביטוי אינו מהווה הכשר לביצוע פשע" היא מסכמת את דבריה, תוך שהיא שונה ומזכירה כי עצם הנפת הדגלים כשלעצמה אינה אסורה.

עובדות המקרה

העותרים פנו למשטרה בבקשה להתיר להם לערוך תהלוכה במרכז העיר ירושלים, שכותרתה "עם דגלי הרב כהנא בעקבות הפגנת השמאל עם דגלי אש"ף". לדבריהם, מטרת התהלוכה "לבדוק האם יש בישראל שוויון בפני החוק". טענת העותרים היא כי המשטרה אישרה להניף דגלים של תנועת אש"ף במהלך הפגנה של תנועות השמאל שהתקיימה בתל-אביב. לפיכך, בשם עקרון השוויון, יש להתיר גם לתנועת הימין להניף דגלי תנועת "כך" בהפגנה מטעמה.
גורמי המשטרה סרבו לבקשת העותרים בנימוק כי הנפת דגלי כהנא בתהלוכה שהינם דגלי תנועת "כך", מהווה, לכאורה, עבירה על סעיף 4(ז) לפקודה למניעת טרור, התש"ח-1948, בהיותה מעשה שיש בו משום גילוי הזדהות עם ארגון טרור. הנפת דגל של ארגון טרור מהווה הצהרה ברורה וגלויה של הזדהות עם הארגון, וביטוי כזה מגיע כדי עבירה פלילית. בנסיבות אלה, לגישת המשטרה, אין מקום להתיר הנפת דגלי "כך" בהפגנה, בשל האופי הפלילי המתלווה למעשה, ובהתייחס להוראות הפקודה למניעת טרור, ופסיקת בית משפט זה.
במסגרת שיג ושיח בין העותרים למשטרה, הגישו העותרים בקשה חדשה לרשיון לעריכת תהלוכה, ובה בקשו להניף דגלים העונים לתיאור – "דגלי הרב כהנא – דגל ובו תמונת הרב כהנא, ובצידו השני, הרב כהנא צדק. הם לא ישברו אותנו".
המשטרה סרבה גם לבקשה חדשה זו.

טענות הצדדים

עמדת המשטרה היא, כי הנפת דגלי הרב כהנא, כמתואר בבקשתם החדשה של העותרים, מהווה פעילות שיש בה, על פני הדברים, משום עבירה פלילית של הבעת תמיכה גלויה בארגון טרור. משכך, אין מקום להתיר פעילות המהווה עבירה על החוק. המשטרה הודיעה כי אינה מתנגדת לעצם קיום הפגנה. התנגדותה נסבה על האמצעים שהעותרים מבקשים להשתמש בהם לצורך ההפגנה, הנוגדים, לעמדתה, את החוק.

קביעות בית המשפט

השופטת פרוקצ'יה מצאה כי דין העתירה להדחות מן הטעמים הבאים:
  • למשטרה נתון שיקול דעת, המוקנה לה מכוח חוק, להתיר/לאסור קיומה של הפגנה כל עוד שיקול הדעת נועד לתכלית ראויה - סעיף 84 לפקודת המשטרה (נוסח חדש), תשל"א-1971, מסמיך את משטרת ישראל ליתן רשיון לקיום הפגנה או תהלוכה. סעיף 85 לפקודה קובע, כי הגורם המוסמך במשטרה רשאי ליתן את הרישיון, להתנותו בתנאים או בערובות מסוימות, או לסרב להעניקו. את שיקול הדעת בהפעלת סמכות זו עליו להפעיל באופן ההולם את התכלית שלשמה ניתן כח זה בידיו. תפקידיה של המשטרה קבועים בפקודת המשטרה, ובמיוחד בסעיף 3 לה, הקובע כי המשטרה תעסוק במניעת עבירות וגילויין, ובקיום הסדר הציבורי ובטחון הנפש והרכוש. בצד סמכויות ספציפיות, מוקנות למשטרה סמכויות טבועות כפועל יוצא מתפקידה לקיים את הסדר הציבורי ולמנוע ביצוע עבירות.
  • בהפעלת שיקול דעתה תאזן המשטרה בין חופש הביטוי וההפגנה לבין אינטרס שמירת הסדר הציבורי - במסגרת סמכויות המשטרה להסדיר עריכת הפגנות ותהלוכות, עליה לתת משקל רב לעקרונות חופש הביטוי וחופש ההפגנה, שהם מיסודות המשטר הדמוקרטי. המגמה ברישוי ארועי אספות ותהלוכות היא להתיר את קיומן, ככל שהדבר אפשרי, בכפוף להגנה על שמירת החוק, הסדר הציבורי והבטחון, החיוניים אף הם לקיומו של משטר דמוקרטי. במסגרת חופש הביטוי החולש על חופש ההפגנה, המגמה היא להתיר חופש מירבי בבחירת האמצעים שהמפגינים מבקשים להשתמש בהם במסגרת הארוע. אולם חופש זה כפוף לשיקולים של אינטרס ציבורי במובן הרחב, הכולל שמירה על קיום החוק, והגנה על הסדר הציבורי.
  • כאשר עולה חשש לביצוע עבירה על החוק, למשטרה הסמכות לאסור את קיומה של ההגפנה - סמכויותיה של המשטרה במתן רשיונות לעריכת הפגנות ותהלוכות מצטלבות עם אחריותה הכללית למניעת עבירות ולשמירת הסדר הציבורי. כאשר הפגנה או תהלוכה טומנת בחובה חשש לביצוע עבירות על החוק, או צפונה בה סכנה לפגיעה ממשית בסדר הציבורי, על המשטרה לקחת בחשבון שיקולים אלה במסגרת אחריותה וסמכותה להתנות הפגנה בקבלת רשיון, ולקבוע תנאים לעריכתה. מוקד התנגדותה של המשטרה להתיר שימוש בדגלי כהנא המזוהים עם תנועת "כך" נסב בנסיבות מקרה זה על חשש בוודאות קרובה לביצוע עבירה על החוק, הכרוך בשימוש באמצעי זה בהפגנה.
  • תנועת כ"ך הוגדרה כארגון טרור, אשר ההזדהות עימו הינה אסורה - בהחלטת ממשלת ישראל 2757 מיום 13.3.94 הכריזה הממשלה מכח סמכותה על פי סעיף 8 לפקודה על תנועת 'כך', תנועת 'כהנא חי', צירופיהן ונגזרותיהן, כארגונים טרוריסטיים. סעיף 4ז' לפקודת מניעת טרור אוסר על הזדהות עם ארגון טרור באמצעות הנפת דגל, הצגת סמל או ססמא.. במקום ציבורי... "באופן שאנשים הנמצאים במקום ציבורי יכולים לראות או לשמוע גילוי כזה של הזדהות או אהדה". הנפת דגלי כהנא במסגרת תהלוכה, המזוהים עם דגלי תנועת "כך", שהוכרזה "ארגון טרור" על פי הפקודה, מהווה, לכאורה, עבירה על סעיף 4(ז) לפקודת מניעת טרור, בהיותה מעשה שיש בו משום גילוי הזדהות בציבור עם ארגון טרוריסטי. יש לזכור כי בעבר עצם לבישת חולצה עם הכיתוב 'כהנא חי' נתפסה בפסיקה כהזדהות עם ארגון טרור, ומקל וחומר, הנפת דגלי תנועת כ"ך מהווה הזדהות עם ארגון טרור.
  • איסור הנפת דגלי כ"ך במהלך התהלוכה הינו בסמכותה של המשטרה - במקום בו מתנגש עקרון חופש הביטוי וההפגנה עם חובתה של המשטרה למנוע הפרה של החוק הפלילי, מוסמכת המשטרה להגביל ואף לאסור שימוש באמצעי המפר תוך כדי קיום הפגנה או תהלוכה (הנחייה 3.1200 להנחיות היועץ המשפטי לממשלה). במסגרת עקרון חופש הביטוי, יש לחתור ככל האפשר להתרת ההפגנה עצמה, תוך הגבלת שימוש באמצעים המפרים את החוק במסגרתה. הפגנה שמבקשים להשתמש בה באמצעים המפרים את החוק – כגון אמצעים המהווים הבעת תמיכה גלויה בארגון טרור, מוסמכת המשטרה להתנות את קיומה באיסור שימוש באמצעים כגון אלה. לאור האמור, עמדת המשטרה במקרה זה, לפיה אין להתיר הנפת דגלים המזוהים עם תנועת "כך" בהפגנת תנועתם של העותרים, עולה בקנה אחד עם סמכויותיה ועם אחריותה למנוע עבירות על החוק. לאור האמור, עמדת המשטרה במקרה זה, לפיה אין להתיר הנפת דגלים המזוהים עם תנועת "כך" בהפגנת תנועתם של העותרים, עולה בקנה אחד עם סמכויותיה ועם אחריותה למנוע עבירות על החוק.
  • אין בהחלטת המשטרה אפליה פסולה לעומת יחסה אל ארגוני השמאל - "העותרים העלו טענת הפלייה ביחס למארגני תהלוכה, שעניינה נדון בבג"צ 48/09 מעוז מטר נ' משטרת ישראל (לא פורסם, 2.1.09). לטענתם, באותו ענין הותר למפגינים על ידי המשטרה להניף דגלי אש"ף, שהוא ארגון טרור. ואם הותרה ההנפה באותו ענין, מחייב השוויון להתיר להם להניף דגלי כהנא בהפגנה שהם יוזמים. המדינה הבהירה בתשובתה, כי באותו ענין לא דובר במתן היתר מראש למפגינים להניף דגלי אש"ף, אלא בטענת מארגני התהלוכה כי אין באפשרותם להבטיח מראש כי משתתפים כלשהם בתהלוכה לא יניפו דגלי אש"ף מטעמם הם. בנסיבות אלה, המשטרה הסתפקה בציון סמכותה להסיר דגלים כאלה אם אכן יונפו. ואמנם, אין המשל דומה לנמשל כלל ועיקר. בנסיבות המקרה שלפנינו הודיעו העותרים מראש על כוונתם להניף דגלי כהנא, ובקשו היתר לכך. בפנייתם זו, נהיר על פניו, כי מתבקש לעשות שימוש באמצעי פסול בהפגנה, המהווה עבירה על החוק. בנתונים אלה, היה מקום לאסור מראש על פעולות שמטרתן שימוש באמצעים מפרי חוק".
  • אין בהחלטת המשטרה אפליה לעומת קטין אשר נתפס בעבר עם חולצה של 'כהנא חי' והתיק כנגדו נסגר - "להשלמת הדברים יצויין, כי העותרים התייחסו בהודעתם להחלטת המשטרה בשיתוף הפרקליטות, לסגור תיק חקירה בעניינו של קטין, אשר נמצא לבוש חולצה שעליה כיתוב דומה לזה שהעותרים מבקשים כי יופיע על הדגלים. נטען על ידי העותרים, כי סגירת התיק הפלילי באותו ענין מזכה אותם בהנפת דגלים בעלי כיתוב דומה בהפגנות. המדינה מסבירה כי התיק באותו ענין נסגר על רקע שיקולים פרטניים-קונקרטיים הקשורים בחשוד. מדובר היה בקטין, בפעולת יחיד, וההחלטה שנתקבלה ביחס לאותו ענין לא היתה על בסיס עקרוני, אלא נקשרה לנסיבות ספציפיות של המקרה, ובין היתר, לשאלת היסוד הנפשי של הקטין. לכן, ההחלטה באותו ענין אינה ישימה לענייננו. מעבר לכל אלה, ניתן לומר, כי אין בהכרח זהות במרכיבי שיקול-דעת המופעל על ידי הרשות המוסמכת לצורך חקירה והגשת כתב אישום, שפניו צופים כלפי ארועי העבר, לבין שיקול דעת המופעל על ידה לצורך מתן רישוי לקיום הפגנה, שפניו צופים פני העתיד. במיוחד כך הוא, כשמתבקש מראש רישוי להפגנה בה יש כוונה לעשות שימוש באמצעי הנחשב, על פניו, בלתי חוקי. המצב האחד אינו מלמד בהכרח על האחר. נסיבות ענייננו שונות בתכלית מענין תיק החקירה הנוגע לקטין, ואין להקיש ממנו לפרשה שלפנינו".
  • חופש הביטוי אינו מהווה היתר לבצע עבירה - חופש הביטוי הנתון לעותרים להפגין בציבור ולבטא את עמדותיהם האידיאולוגיות הוא ערך מוגן בשיטת המשפט בישראל. אולם ערך זה כפוף לשמירת החוק והסדר הציבורי; "זכות ההפגנה אין פירושה מתן היתר להפרת שלום הציבור ... ההסתמכות הכללית על קיומה של חירות ההפגנה לא תושיע... . הווה אומר, החירות הכללית אינה בגדר היתר מכל וכל לביצוע מעשי עבירה".

תוצאת ההליך

העתירה נדחתה

פרטי ההליך

בג"ץ 333/09 איתמר בן גביר נ' מפקד מחוז ירולשים ניצב אהרון פרנקו

- בבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק
- בפני השופטים: אילה פרוקצ'יה, סאלים ג'וברן, אסתר חיות
- בשם העותרים: איתמר בן גביר
- בשם המדינה: עו"ד מיכאל צוק
תאריך:  01/05/2010   |   עודכן:  01/05/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בג"צ אסר על בן-גביר להניף דגלי כ"ך בתהלוכה
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
בג"ץ תומך בהנפת דגלי אש"ף
בהפגנה בת"א  |  1/05/10 17:41
2
בן-גביר ודגל ישראל חילול הדגל ל"ת
גילוי האמת הנוראה  |  1/05/10 18:22
 
- דגל אש"ף בת"א יותר טוב?  ל"ת
ספונג'דור  |  2/05/10 01:12
3
איילה פרוקאצ'ה אויבת הדמוקרטיה
מטאטא  |  1/05/10 18:38
 
- אי אפשר להסכים להצעותיך
ספונג'דור  |  2/05/10 01:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ענבל בר-און
התביעה ביקשה לגזור על הרופא, אשר זייף מחקר גיניקולוגי, ארבעה חודשי מאסר בעבודות שירות    ביהמ"ש - בצעד נדיר - סירב לקבל את עסקת הטיעון    הרופא המזייף ערער    ביהמ"ש המחוזי דחה אותו
ענבל בר-און
השופט אליקים רובינשטיין מבית המשפט העליון דחה את ערעורו ולפיו חרף העובדה שיחסי המין שקיים עם המתלוננת לא היו מוגנים, עצם העובדה שהמערער 'בא על סיפוקו מחוץ לגוף האישה' מונעת את הסיכון
ענבל בר-און
בית המשפט העליון דחה ערעורים על החלטת בית הדין המנהלי שלא לעצור עבודות תשתית במזרח י-ם    העבודות בעיצומן, נקבעו עובדות בשטח ובכל מקרה - העבודות משפרות את מצבן הרעוע של השכונות
ענבל בר-און
"בג"צ ימעט להתערב מקום בו שיקולי מדיניות הם הדומיננטים"    לו הייתה נתנת למתנחלים זכות השמיעה, הם היו מנצלים אותה לבניה מאסיבית    האפליה בין המתנחלים לבין תושבי איו"ש הערביים מושתת על שונות רלוונטית
ענבל בר-און
אדם שהוצא נגדו צו לטיפול מרפאתי כפוי התחמק    הפסיכיאטר המחוזי הוציא כנגדו צו אשפוז כפוי בתגובה    משלא אותר - קוימה התפלפלות משפטית בשאלה אם ניתן מבחינה חוקית להוציא כנגדו "צו הבאה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il