X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  פסיקה
פואד סעדי לא גילה לחברת "הראל" כי הוא מכור לסמים בעת ההתקשרות בחוזה הביטוח ובכל זאת נפסק כי החברה תכסה אותו, מן הטעם, שבזמן אמת המבוטח לא היה מודע לכך שזהו פרט מהותי שיש לגלותו
▪  ▪  ▪
לא עניין מהותי? [אמיר מורל דוברות משטרת תל אביב]
להוציא את הבנקים וחברות הביטוח מידי הטייקונים
סמי פרץ
על הפרק: להכריח טייקונים הנהנים משליטה על מקורות המימון להיפרד מאחזקות פיננסיות
לרשימה המלאה

כלל ביטוח הרוויחה 350 מיליון שקל
אלעזר לוין
לרשימה המלאה

"כאשר המבטחת אינה מגלה את דעתה שהעניין הוא מהותי, ואינה מכוונת את המבוטח לדעת שמדובר בעניין מהותי, לא ניתן לדרוש מהמבוטח מודעות לחשיבות ולמהותיות העניין". כך קבע (יום א', 9.05.10) שופט בית משפט השלום בנצרת, ערפאת טאהא, במענה לטעת "הראל חברה לביטוח" כי היא אינה חייבת לכסות את המבוטח בביטוח צד ג', וזאת היות והוא נמנע מלגלותה כי הוא מכור לסמים, טרם ההתקשרות בביטוח.
באותה פרשה, עקב תאונה קשה שאירעה, פיצתה "כלל" חברה לביטוח את מבוטחה בסכום של למעלה מ 114,000 ש"ח, ופנתה לחברת "הראל" לצורך שיפוי - שכן מבוטחה של הראל, פואד סעדי, גרם - לטענת כלל, ברשלנותו לתאונה. חברת "הראל" סירבה לכסות את מבוטחה בטענה כי הוא הסתיר ממנה את דבר התמכרותו לסמים במועד כריתת חוזה הביטוח.
השופט ערפאת טאהא אזכר את ההלכה הפסוקה, ולפיה, בכדי שתקום טענה כנגד מבוטח כי הפר את חובת הגילוי היזומה (קרי, חובה אשר קמה מקום בו חברת הביטוח אינה שואלת את המבוטח שאלות ישירות בנוגע לנתונים מסוימים, כפי שאירע במקרה דנן), יש להראות כי היה מודע להיות הפרט שלא גילה, פרט מהותי, וכן יש להראות כי הוא הסתיר פרט זה בכוונת מכוון, מתוך מטרה לזכות בפוליסה שלטעמו לא היה יכול לזכות בה אילו גילה את הפרט המהותי. השופט טאהא קבע, כממצא שבעובדה, כי המבוטח כלל לא היה מודע לכך שעצם היותו מכור לסמים (לטענתו בעבר) הינו פרט מהוי שיש לגלותו, ואם לא היה מודע ל'מהותיות' הפרט, ממילא לא ניתן לאמר כי "רימה" את חברת הביטוח.
השופט טאהא פטר אותו מלשפות את חברת "הראל", והשית על חברת "הראל" הוצאות משפט בסך 5,000 ש"ח.

עובדות המקרה

בעקבות תאונת דרכים אשר אירעה בסוף מאי שנת 2007, שילמה "כלל חברה לביטוח" סך של 114 אלף ש"ח בקירוב, לנתבע, וזאת בהתאם לפוליסת ביטוח במסגרתה בוטח. רכבו של הנתבע מס' 1, פואד סעדי, היה מבוטח בביטוח אחריות כלפי צד שלישי אצל הראל חברה לביטוח בע"מ. חברת כלל הגישה תביעה כנגד חברת "הראל" לשפותה בגין הסכומים ששילמה למבוטחה, שכן לטענתה, התאונה אירעה עקב רשלנותו של הנתבע. "הראל" גרסה בכתב הגנתה כי הנתבע מס' 1, פואד סעדי, הפר את חובת הגילוי המוטלת עליו בסיף 6 לחוק חוזה הביטוח, תשמ"א – 1981, ועל כן היא פטורה מחבותה על פי הפוליסה. בעקבות הסכם דיוני בין הצדדים הוחלט כי כצעד ביניים, "הראל" תשפה את "כלל", ואם יוחלט בבית המשפט כי הנתבע מס' 1, פואד סעדי, הפר את חובת הגילוי כלפי "הראל", הוא ישפה אותה על הסכום ששלמה ל"כלל". לטענתה של "הראל", פואד סעדי הוליך אותה שולל כאשר לא גילה את אוזנה כי הוא מכור לסמים, טרם ההתקשרות בפוליסת הביטוח.

טענות הצדדים

הראל טענה, כי במועד כריתת חוזה הביטוח, היה הנתבע מכור לסמים, וכי הוא לא גילה לה עובדה זו בעת החתימה על הצעת הביטוח. לטענתה, מדובר בעובדה מהותית שכל אדם מודע למהותיות שלה, ולכן אי גילויה מהווה הסתרת מידע בכוונת מרמה, כאמור בסעיף 6(ג) לחוק. הראל המשיכה וטענה, כי אילו הייתה מודעת לעובדה שהמבוטח צרכן סמים קבוע, בטרם כריתת חוזה ביטוח, היא לא היתה מוכנה לקבל אותו לביטוח אפילו תמורת תשלום פרמיות גבוהות. על בסיס האמור מבקשת הראל להפעיל את הוראת סעיף 7(ג)(1) ו-(2) ולפטור אותה כליל מחובת תשלום תגמולי הביטוח.
הנתבע טען מנגד, כי במועד עריכת הביטוח הוא לא היה מכור לסמים והיה נקי מסם. הוא הוסיף, כי גם אם תתקבל טענת הראל שכביכול הוא היה מכור לסמים, לא הייתה מוטלת עליו חובה כלשהי לגלות עובדה זו. לטענתו, הוא לא היה מודע לחשיבות העובדה, בעת עריכת הצעת הביטוח, לא הופנו אליו שאלות שעניינן מצבו הרפואי בכלל, ולא הוצגה לו שאלה הנוגעת לשימוש או התמכרות לסמים. בנסיבות אלו, כך נטען, לא ניתן לומר כי קיימת במקרה דנן "הסתרה בכוונת מרמה מצד המבוטח של עניין שהוא ידע כי הוא עניין מהותי".

קביעות בית המשפט

על חובת הגילוי בחוזה ביטוח - חובת הגילוי הוסדרה בסעיף 6 לחוק חוזה הביטוח. סעיפים 6(א) ו-6(ב) דנים במקרים בהם מוצגים למבוטח על ידי המבטח שאלות שלדעתו חשובות ומהותיות לצורך עריכת הסכם הביטוח, והמבוטח מוסר תשובות שגויות או מוסר מידע חלקי. סעיף 6(ג) דן בחובת הגילוי היזומה של המבוטח, דהיינו הסתרת מידע שהוא מהותי וחיוני על אף שלא הוצגה למבוטח שאלה הנוגעת למידע זה.
על חובת הגילוי היזום - עם זאת, לעניין חובת הגילוי היזום נקבע, כי "היא חובה מצומצמת שלא בנקל ניתן לקבוע כי הופרה. על הטוען להפרת חובת הגילוי לעמוד בדרישות מחמירות: לא זו בלבד שעליו להוכיח הסתרה בכוונת מרמה מצד המבוטח, אלא עליו להוכיח גם את מודעותו של זה האחרון שמדובר בעניין מהותי".לעניין יסוד ההסתרה נקבע, כי "לא די בכך שבית המשפט יקבע כי מידע בעניין מהותי – – לא נמסר למבוטח, אלא נדרש שבאי הגילוי ידבק כתם מוסרי הטמון ב"הסתרה". מקום שהוכח כי המבוטח היה מודע להיות המידע מהותי, אך בחר להחריש ולא לגלות את המידע מתוך הנחה שלו כי הדבר ישפיע על נכונות המבטח לבטחו או על התנאים שבהם יבוטח ומתוך רצון למנוע תוצאה שכזו, הרי שאי הגילוי, גם אם לא נעשה צעד אקטיבי להעלים המידע, קרוב ביותר ל"הסתרה", וההבדל ביניהם הוא דק מדק". על המבוטח לדעת כי בעניין מהותי עסקינן.
מהו עניין מהותי? - עניין יחשב כמהותי אם יש בו כדי להשפיע על נכונותו של מבטח סביר לכרות את חוזה הביטוח בכלל, או על תנאי הביטוח. לעומת זאת, "הדרישה לידיעת המבוטח שמדובר בעניין מהותי היא יסוד סובייקטיבי באופיו ... דהיינו, על בית המשפט לקבוע מה היה מצבו הנפשי של המבוטח בעת עשיית הפוליסה. הידיעה הנדרשת היא ידיעה של ממש. בידיעה קונסטרוקטיבית לא די". "כאשר המידע נוגע לעניין שכל בר דעת היה מבין כי הוא רלוונטי לעשיית הביטוח, על המבוטח לעמוד בנטל להראות כי הוא עצמו לא היה מודע לכך".
האם הנתבע הטעה את הראל? - גם אם התמכרותו של הנתבע לסמים הינה עניין מהותי, לא מתקיימים במקרה דנן יתר התנאים שעניינם מודעות הנתבע לכך שמדובר בעניין מהותי, ולא מתקיימים התנאים שעניינם הסתרה בכוונת מרמה. הנתבע פנה לסוכן הביטוח במטרה לערוך פוליסה לביטוח אחריות כלפי צד שלישי לרכב שבבעלותו. בעת עריכת ההצעה נשאל התובע לעניין גילאי הנהגים ברכב, זהות הנהגים המורשים לנהוג, האם היו לו תביעות קודמות לחברות ביטוח, האם חברת ביטוח דחתה בעבר בקשתו להיות מבוטח, ושאלות רבות אחרות הנוגעות לכיסוי הביטוחי שמבקש הנתבע לרכוש ולעברו הביטוחי. ההצעה אינה כוללת ולו שאלה אחת שעניינה שימוש או התמכרות לסמים. יתרה מכך, אין בהצעה ולו שאלה אחת שעניינה מצבו הרפואי והבריאותי של המבוטח – האם הוא סובל מנכות מסוימת, האם הוא משתמש בתרופות, או כל שאלה אחרת שעניינה כושר הנהיגה של המבוטח. בנסיבות אלו, כאשר נושא הביטוח אינו נוגע, באופן ישיר, לעניין המהותי שבמחלוקת, כאשר בהצעת הביטוח אין שום אינדיקציה או אפילו רמז לאותו עניין, לא ניתן לצפות מהמבוטח, שאין לו ידיעה בחוזה הביטוח, להיות מודע למהותיות העניין. כאשר המבטחת אינה מגלה את דעתה שהעניין הוא מהותי, ואינה מכוונת את המבוטח לדעת שמדובר בעניין מהותי, לא ניתן לדרוש מהמבוטח מודעות לחשיבות ולמהותיות העניין. במקרה דנן, לא הובאה שום ראיה שיש בה כדי להצביע, ולו ברמז, על מודעותו של הנתבע לכך שמדובר בעניין מהותי שהיה עליו לגלותו.
האם הסתיר המבוטח את המידע בכוונה? - משהוכח כי הנתבע לא היה מודע למהותיות העניין, ומשלא הוכח כי ההסתרה הייתה במתכוון ומתוך חשיבה ומודעות שהנתבע מסתיר מידע רלוונטי – הרי שלא ניתן לאמר כי דבק ב"הסתרה" כתם מוסרי. כך הוא המצב באשר ליסוד האחרון שעניינו הסתרת עניין מהותי בכוונת מרמה. לא הוכח, כי הנתבע הסתיר את עובדת היותו מכור לסמים מתוך חשש שמא הראל לא תסכים לבטח אותו, או מתוך חשש שהוא יידרש לשלם פרמיה גבוהה יותר.

תוצאת ההליך

הנתבע לא ישפה את 'הראל' בדמי הביטוח ששלמה ל'כלל', ו'הראל' לשלם לנתבע הוצאות משפט בסך של 5000 ש"ח.

פרטי ההליך

- בבית משפט השלום בנצרת
- בפני השופט ערפאת טאהא

תא (נצ') 10276-02-09 כלל חברה לביטוח בע"מ נ' פואד סעדי (ניתן: 9.05.10)
תאריך:  15/05/2010   |   עודכן:  15/05/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 ערפאת טאהא / Arafat Taha
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לא גילה למבטחת כי התמכר לסמים, ויכוסה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ענבל בר-און
קרן אפריים רק ביקשה לכתוב שיר אשר יתנוסס על ההזמנה לחתונה של חברתה הטובה, מעין    אלא שבית הדפוס החליט להפיץ את השיר על עוד הזמנות חתונה    זה הסתיים בפיצוי של 100 אלף שקלים
ענבל בר-און
בית הדין האזורי לעבודה בחיפה קבע כי לא ניתן לעקוף את הצורך בירור משמעתי בנוכחות ועד העובדים של חברת החשמל על-ידי יצירת הליך חדש בשם "בירור מנהלי"    הטלת סנקציות על עובד - רק בנוכחות ועד העובדים
ענבל בר-און
כחודש וחצי לאחר שנודע לחברת 'אמנון מסילות בע"מ' על הריונה של יסמין דהן, הם פטרו אותה    לא בשל ההריון אלא בשל "העדרות מסיבות בריאותיות הקשורות בהריון"    השופטת: בפיטורין אסורים עסקינן
ענבל בר-און
ילדיהם של עובדים זרים השוהים בישראל הלינו על משרד הפנים: הכיצד זה שילדי עובדים זרים שלא כחוק מקבלים מכוח החלטת ממשלה 156 הזדמנות למעמד קבע בישראל, ואנו לא?    ביהמ"ש - תוך הסתייגות רבה - נתן את ההזדמנות
ענבל בר-און
מנהל קמפיין של מועמד בבחירות נפגע מן המועמד המתחרה    הוא החליט להגיש נגדו קובלנה פלילית בלשון הרע    השופט חגי טרסי מזכירנו את ההלכה הפסוקה ולפיה - רק במקרים נדירים ייעשה שימוש בדין הפלילי להצרת חופש הביטוי    בטח לא כאשר המטרה הינה נקמה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il