X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  פסיקה
במסגרת רכישת השליטה ב'בנק אוצר החייל', דרש הבנק הבינלאומי הראשון מעובדיו להדריך את עובדי 'בנק אוצר החייל' במערכת המחשוב שלו עובדי הבנק סירבו בית הדין האזורי לעבודה ציווה עליהם לעשות כן
▪  ▪  ▪
בית הדין קבע כי השביתה נערכה שלא כדין [עידן יוסף]
ועד עובדי הבינלאומי וההסתדרות מבקשים להוציא צו מניעה
מחלקה ראשונה
פנו לביה"ד לעבודה להוציא צו מניעה נגד העסקה לא חוקית של עובדים חיצוניים * הדיון בבקשה יתקיים ביום ו'
לרשימה המלאה

"במונח "עבודה" או "מתן שירות" כלולים מטבע הדברים הן אותן פעולות במסגרת העבודה המהוות את החלק הארי של העבודה, והן אותן פעולות נילוות לעבודה העיקרית, אשר יש והינן מבוצעות בתדירות פחותה, אך גם הן חלק מהעבודה הנדרשת (כגון השתלמות של העובד עצמו שלעיתים היא חלק מחוייב המציאות מעבודתו, הדרכת עובד אחר וכד')". כ ך קבעה (יום ב', 10.05.10) שופטת בית הדין האזורי לעבודה בחיפה, עפרה ורבנר, בבקשה לצו מניעה אשר הגיש הבנק הלאומי הראשון כנגד ועד העובדים, כנגד החלטתם של עובדי הבנק שלא להדריך את עובדי "בנק אוצר החייל" במסגרת הבמיזוג בין הבנקים.
לאחר שהבנק הבינלאומי הראשון רכש את השליטה בבנק אוצר החייל, נתבקשו עובדי הבנק להדריך את עובדי בנק אוצר החייל, אולם ביום ההדרכה המיועד הם נמנעו מלעשות כן בהוראת ועד העובדים וההסתדרות. לטענתם, ביצוע עבודה זו חורגת מהגדרת תפקידם, היא מטילה עליהם עומס רב, וממילא הנהלת הבנק אינה נענית לדרישותיהם ואינה מתגמלת אותם על עבודתם הקשה חרף העובדה שחולק דיבדנד בסך 800 מיליון ש"ח לבעלי המניות.
בית הדין לעבודה פסל טענה זו וקבע כי משנכרת הסכם 'שקט תעשייתי' בין ועד העובדים לבין הבנק, מושתקים העובדים מלשבות, אלא במקרי קיצון, וכן - בכל מקרה הדרכת עובדי בנק אוצר החייל הינה חלק אינטגרלי מן העבודה ואין זו "דרישה עודפת או חורגת". כן קבע בית הדין לעבודה כי אם לעובדים טענות כלפי הנהלת הבנק, שיתכבדו ויפנו לבית הדין לעבודה אולם אל להם לנקוט ב'עיצומים אסורים' בניגוד להסכם קיבוצי, באופן חד-צדדי. בנסיבות אלו ניתן צו מניעה אשר מורה להם לשוב ולהדריך את עובדי בנק אוצר החייל במערכת המחשוב החדשה.

עובדות המקרה

בראשית שנת 2006 רכש הבנק הבינלאומי הראשון את השליטה בבנק אוצר החייל, ובאמצע שנת 2007 רכש הבנק הבינלאומי הראשון את השליטה בבנק מסד. בנק פועלי אגודת ישראל ויו-בנק נרכשו זה מכבר בידי הבנק הבינלאומי הראשון.
בסוף שנת 2006 נחתם בין הבנק לבין ועד העובדים וההסתדרות הסכם קיבוצי מיוחד המאריך את תוקפם של הסכמים קודמים. במסגרת הסכם זה הסכימו הצדדים על מתן שירות לחברות בקבוצת הבנק וללקוחותיהם. ההסכם קבע כי עובדי הבנק יתנו שירות לחברות בקבוצת הבנק גם בעת עיצומים או סכסוך עבודה. במקביל למיזוג חתמו העובדים על הסכם של שקט תעשייתי עד לשנת 2010, אשר ניתן יהא להפרו רק במקרים קיצוניים כגון פגיעה בלתי סבירה בזכויות העובדים, מכירת גרעין השליטה של הבנק וכו', או כאשר תוכרז כדין שביתה ארצית עו ענפית.
הנהלת הבנק החליטה כי הבנקים האחרים בקבוצת חברות הבנק שבשליטתו יקבלו את שירותי המחשב מהבנק הבינלואומי הראשון, או יסבו את מערכות המחשב שלהם לזו של הבנק. הסבת המחשב דורשת, מעבר למישור הטכנולוגי, גם הכשרה של עובדי הבנק המוסב, כך שיכירו את תוכנות המחשב החדשות וזאת באמצעות חניכתם ע"י עובדים המשתמשים כבר במערכות אלה.
פעולת החניכה וההדרכה של עובדי הבנק המוסב אמורה להתבצע בשני שלבים, השלב הראשון בסניפי הבנק הבינלאומי הראשון, כאשר הדרכה זו דומה להדרכה שמקבל עובד חדש בבנק, והשלב השני הינו תמיכה של עובדי הבנק הבינלאומי הראשון, ועובדי הבנק המוסב, בסיפי הבנק המוסב, עד להטמעת המערכת. הצורך בהכשרת עובדי הבנקים המוסבים נתקל ב'בעיה' שכן מכוח ההסכם הקיבוצי- יציאתם של עובדי הבנק לפעולות הקשורות לבנק אשר מתקיימות מחוצה לשטחו – צריכה להיעשות בהסכמת ועד העובדים.
יום 27.05.10 היה מועד ההסבה המתוכנן של עובדי בנק אוצר החייל, ברם, הועד הורה להם לשבות ולהפסיק את ההדרכה לעובדי בנק אוצר החייל. הועד נימק זאת בכך שההנהלה לא קיימה את הבטחותיה: בין היתר גרס הועד כי ההנהלה מטילה על העובדים עומס יתר, וכי היא אינה מתגמלת את העובדים על עבודתם הקשה, חרף העובדה שהיא מחלקת דיבידנד לבעלי המניות בשווי של 800 מליון ש"ח. הועד לא גרס כי ההדרכה אינה חלק מעבודת העובדים, אלא שבנסיבות שבהן ההנהלה מתעלמת מדרישות הועד, 'פעולת התגמול' המתאימה היא השביתה.

טענות הצדדים

לטענת הבנק, אי ביצוע ההדרכה יגרום לעיכוב בהסבת מערכת המחשוב של בנק אוצר החייל למערכת המחשוב של הבנק הבינלאומי הראשון, והמדובר בנזק של מליונים, כאשר לגרסת הבנק, המעבר של בנק אוצר החייל למערכת המחשוב של הבנק הבינלאומי הראשון יחסוך כ – 26 מליון ש"ח.
טענת ההסתדרות וועד העובדים הינה כי הם מבצעים את עבודתם הרגילה וכי אינם מחוייבים במסגרת עבודתם הרגילה לבצע הדרכה לעובדים של בנק אוצר החייל, לא בסניפי הבנק המבקש ולא בסניפי בנק אוצר החייל, ועל כן אינם שובתים ואינם מפרים את סעיף השקט התעשייתי עליו הם חתומים.

קביעות בית המשפט

האם עובדי הבנק נוקטים עיצומים? - אין למעשה מחלוקת בין הצדדים בדבר קיומו ותוקפו של סעיף שקט תעשייתי, ואין אף מחלוקת שלא ניתנה הודעה על שביתה או עיצומים, ובכל זאת העובדים נקטו עיצומים דה-פקטו.
האם הדרכת עובדים חדשים חורגת מתחומי התפקיד של עובדי הבנק? - במסגרת הפררוגטיבה הנתונה למעביד, לנהל מפעלו, הוא יכול לדרוש מהעובדים, כחלק מעבודתם, אף להדריך עובדים אחרים, ולמעשה גם המשיבים לא חלקו על כך, שככל שהמדובר בהדרכת עובד חדש של המבקש, עליהם לעשות כן, והם הדריכו בעבר, הן עובדים חדשים של הבנק המבקש או עובדים שעברו לתפקיד אחר והמעבר דרש הדרכה, והן את עובדי בנק מסד. בית הדין לא קיבל הסבר מניח את הדעת מדוע הדרכה של עובד אחר של הבנק המבקש, הינה בגדר עבודתם של עובדי המבקש בעוד שבדיוק אותה הדרכה של עובד של בנק מסד או אוצר החייל, שהינם עובדי בנקים במסגרת חברות בקבוצת הבנק, אינה חלק מעבודתם, למרות התחייבותם בהסכם הקיבוצי. נפסק בעניין אחר כי העובד חייב למלא אחר הוראות הבנק ושמורה לו הזכות לערער עליהן במסגרת הליך יישוב סכסוכים שנקבע בהסכם הקיבוצי, או לפנות לבית הדין, אולם אין בפניות אלה כדי לפתור את העובד מחובתו לקיים את הוראות ההנהלה, ואין הוא רשאי שלא לבצע את הוראות ההנהלה בשל הוראות שקיבל מהארגון היציג.
כיצד יש לפרש את ההסכם הקיבוצי בין העובדים לבין הבנק? - העובדים התחייבו במסגרת ההסכם הקיבוצי לתת כל שרות נדרש לחברות בקבוצת הבנק, ואין זה סביר כי פרשנות מילים אלה הינה, כי המדובר אך ורק בשרות בנקאי, אלא המדובר בכל שרות במסגרת יחסי העבודה ובמסגרת עבודתו של הפקיד, לרבות הדרכת חבר למקצוע. במונח "עבודה" או "מתן שירות" כלולים מטבע הדברים הן אותן פעולות במסגרת העבודה המהוות את החלק הארי של העבודה, והן אותן פעולות נילוות לעבודה העיקרית, אשר יש והינן מבוצעות בתדירות פחותה, אך גם הן חלק מהעבודה הנדרשת (כגון השתלמות של העובד עצמו שלעיתים היא חלק מחוייב המציאות מעבודתו, הדרכת עובד אחר וכד').
האם רשאים העובדים לנקוט 'עיצומים חלקיים' מקום בו לטעמם המעביד אינו ממלא כלפיהם התחייבות? - כאשר מעביד מפר התחייבות משפטית קיימת, כך לטענת העובדים, והפרה כזו לא הוכחה, יכולים העובדים לאכוף התחייבות קיימת באמצעות פניה מתאימה לבית הדין, אולם אין בהעלאת טענה כי המעביד הפר הסכם קיים, משום הצדקה להמנע ממחוייבות העובדים לבצע את עבודתם על כל חלקיה, כאשר אין קשר בין שני הדברים. לאור זאת, על עובדי הבנק לקיים את ההדרכה לעובדי בנק אוצר החייל, ברם, ככל שהדבר כרוך ביציאה משטח הבנק, על ההנהלה לקבל מראש את הסכמת הועד, וזאת מתוקף ההסכם הקיבוצי.
האם יש מקום ליתן צו מניעה כנגד העובדים? - ככלל צווי מניעה כנגד שביתות, כאשר המדובר בשביתות כלכליות במגזר הפרטי או לכל הפחות אצל מעסיק שאינו מספק לציבור שירות חיוני, ניתנים ביד קמוצה, אולם בנסיבות העניין התקיימו מספר סייגים המצדיקים את הגבלת חירות השביתה, וזאת בהתייחס לסירוב העובדים, הן הפקידים והן המנהלים ומורשי החתימה, לבצע עבודת הדרכה של עובדי בנק אוצר החייל, בתוך סניפי הבנק המבקש.

תוצאת ההליך

ניתן צו מניעה המורה לעובדים לבצע עבודתם הרגילה, לרבות הדרכה על תוכנת המחשב, אולם צו זה תקף בהתייחס לבנק הבינלאומי הראשון ולא בהתייחס לבנק אוצר החייל. מאחר ומדובר בסכסוך קיבוצי, אין צו להוצאות.

פרטי ההליך

סק (חי') 31658-04-10 הבנק הבינלאומי הראשון לישראל בע"מ נ' הסתדרות הכללית החדשה סניף ארלוזורוב (ניתן: 10.5.10).

- בבית הדין האזורי לעבודה בחיפה
- בפני השופטת עפרה ורבנר ובפני נציג העובדים אפריים רוזנר ונציג המעבידים שמואל כץ
- בשם המבקשים – עו"ד פיינברג ועו"ד שליט
- בשם ועד עובדי הבנק – עו"ד ארי הילל
- בשם ועד מנהלי ומורשי החתימה בבנק – עו"ד פרסו ועו"ד כלפון
תאריך:  15/05/2010   |   עודכן:  15/05/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 עפרה ורבנר
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הוצא צו מניעה כנגד עובדי הבנק הבינלאומי הראשון
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ענבל בר-און
פואד סעדי לא גילה לחברת "הראל" כי הוא מכור לסמים בעת ההתקשרות בחוזה הביטוח    ובכל זאת נפסק כי החברה תכסה אותו, מן הטעם, שבזמן אמת המבוטח לא היה מודע לכך שזהו פרט מהותי שיש לגלותו
ענבל בר-און
קרן אפריים רק ביקשה לכתוב שיר אשר יתנוסס על ההזמנה לחתונה של חברתה הטובה, מעין    אלא שבית הדפוס החליט להפיץ את השיר על עוד הזמנות חתונה    זה הסתיים בפיצוי של 100 אלף שקלים
ענבל בר-און
בית הדין האזורי לעבודה בחיפה קבע כי לא ניתן לעקוף את הצורך בירור משמעתי בנוכחות ועד העובדים של חברת החשמל על-ידי יצירת הליך חדש בשם "בירור מנהלי"    הטלת סנקציות על עובד - רק בנוכחות ועד העובדים
ענבל בר-און
כחודש וחצי לאחר שנודע לחברת 'אמנון מסילות בע"מ' על הריונה של יסמין דהן, הם פטרו אותה    לא בשל ההריון אלא בשל "העדרות מסיבות בריאותיות הקשורות בהריון"    השופטת: בפיטורין אסורים עסקינן
ענבל בר-און
ילדיהם של עובדים זרים השוהים בישראל הלינו על משרד הפנים: הכיצד זה שילדי עובדים זרים שלא כחוק מקבלים מכוח החלטת ממשלה 156 הזדמנות למעמד קבע בישראל, ואנו לא?    ביהמ"ש - תוך הסתייגות רבה - נתן את ההזדמנות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il