X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
למרות הנימה הפייסנית והדיפלומטית בה נקט הנשיא האירני במהלך שיחותיו עם חברי הממשלה בלבנון, הצהרותיו וגישתו - כאשר פנה לבן בריתו המקומי, ארגון חיזבאללה - גילו סדר יום שונה
▪  ▪  ▪
מחמוד אחמדינג'אד בביקורו בלבנון [AP]
סטיית תקן
אורן פרסיקו
אחמדינג'אד מסייר בלבנון * סייד קשוע חלש בסטטיסטיקה * וסבר פלוצקר מעניק לעצמו קרדיט
לרשימה המלאה

עירק - היעד האירני הבא
יוני בן-מנחם
אירן מגבירה את מעורבותה בעירק ותומכת במועמדותו של נורי אלמאלכי לתפקיד ראש הממשלה הבא * אלמאלכי ביקר השבוע באירן וזכה לברכתם של המנהיג הרוחני העליון ח'מינאי ושל נשיא אירן אחמדינג'אד * מדינות ערב המתונות מודאגות מאוד מהתהליך הזה אך אינן מצליחות למנוע אותו
לרשימה המלאה

הנשיא האירני מחמוד אחמדינג'אד השלים לאחרונה ביקור של יומיים בלבנון (15-14 באוקטובר 2010). במהלך ביקורו זה נפגש עם בכירי הממשל בלבנון כמו גם עם מנהיגי חיזבאללה. היה זה ביקורו הראשון של נשיא אירני בלבנון מאז 2005. בביקור זה חתמו ממשלות לבנון ואירן על שבעה-עשר הסכמים לשיתוף פעולה המבטאים את חיזוק יחסי השתיים בנושאים מגוונים כמו אנרגיה, מדיניות הגז והדלק, סחר, חקלאות ומיזמים משותפים.
למרות שאחמדינג'אד נזהר מאוד בדבריו כאשר תיאר את החלטתו לנסוע ללבנון כהפגנת רצון לחזק את "היחסים הדיפלומטיים הטובים" השוררים בין שתי המדינות, יהיו לביקורו השלכות מדיניות וגיאו-אסטרטגיות הרבה מעבר לשיתוף הפעולה המוסדי בין המדינות.
ראשית, נוכחותו של אחמדינג'אד בלבנון נועדה להדגיש את האינטרס המתמשך של אירן במילוי תפקיד מוביל בפוליטיקה הלבנונית הפנימית, בעיקר באמצעות תמיכתה בתנועה השיעית הלבנונית חיזבאללה, אך גם דרך הניסיון להגביר את השפעתה הישירה על לבנון. בהקשר זה, העניק הביקור בדרום לבנון לנשיא הזדמנות לשוב ולהבטיח את תמיכתו בחיזבאללה, ולשבח את "עמידתו" של הארגון מול ישראל ומול שאר "המדינות התוקפניות" לגביהן טען, כי הן מנסות להשתלט על האזור.
תמיכתה המלאה של טהרן בחיזבאללה - ציר מרכזי במדיניות החוץ האירנית מאז ייסודו של הארגון - מקבלת משמעות מכריעה הרבה יותר לנוכח העיתוי שנבחר לביקור זה. אחמדינג'אד הגיע ללבנון שבועות מעטים בלבד לפני פרסומם הצפוי של ממצאי בית המשפט המיוחד של האו"ם ללבנון, עליו הוטל לחקור את נסיבות רציחתו של ראש הממשלה לשעבר ראפיק חרירי בחודש פברואר 2005. בחלוף חמש שנות חקירה מתכונן בית המשפט בימים אלה לפרסם את מסקנותיו הראשוניות, אשר יקשרו לכאורה בעלי תפקידים בחיזבאללה, לרבות בכירים בארגון, לרציחתו של ראש ממשלת לבנון לשעבר.
בחודשים האחרונים התחלפו תגובותיו של חיזבאללה להאשמות האלה בין מערכה נזעמת כנגד בית המשפט, לבין דחיקת הממשלה הלבנונית לביטול המנדט שלו ולביטול ממצאיו במחי יד. בנוסף, המעיט המזכיר הכללי של הארגון חסן נסראללה מחשיבותו של כל קשר שייתכן שיעלה בין ארגונו לבין הרצח של ראש הממשלה לשעבר, תוך שהוא מציין כי כל קשר מעין זה יתייחס, לכל היותר, ל"חברים חסרי משמעת" עימם לא שומר ארגונו על קשרים כלשהם. ואולם, ללא קשר למערכה אינטנסיבית זו המנוהלת נגד בית המשפט של האו"ם, עצם קשירת הקשר בין חיזבאללה לרצח חרירי עלולה לשאת השלכות כבדות משקל על הפופולריות והלגיטימיות של הארגון מבית, וקשר מעין זה, שייתכן כי יתגלה, עלול אף להעלות ולהעצים באופן דרסטי את העימות בין חיזבאללה לקואליציית הרוב של ה-14 במרס. התפתחות זו עלולה להוביל לגל חדש של אי-יציבות פנימית, עם פוטנציאל ליצירת משבר פוליטי משתק ולקריסתה של ממשלת האחדות, או אפילו להתפרצות אלימה מחודשת של מעשי איבה בין-עדתיים.
בהקשר זה יש לראות את נוכחותו של אחמדינג'אד בלבנון ואת תמיכתו המוצהרת בחיזבאללה, יחד עם הטלת הספק הגלויה שלו בממצאי בית המשפט הבינלאומי, כמסר בעל עוצמה הנשלח לעבר ממשלת ה-14 במרס, שעליה להימנע מלתבוע, ואף לקשור בפומבי, את בן בריתה המקומי של טהרן, בכל הנוגע לרציחתו של ראש הממשלה חרירי. יתרה מכך, ערב הסעודית וסוריה היו שני השחקנים האזוריים המעורבים ביותר עד כה בניסיון למצוא פשרה בסוגיית בית המשפט המיוחד של האומות המאוחדות, והביקור האירני נועד גם כדי לתת יתר משקל לעמדתה של טהרן בסוגייה זו, תוך ביטול כל תיאוריה שטענה עד כה כי השפעתה של אירן בלבנון נמצאת במגמת דעיכה.
ארצות הברית פירשה אף היא, ככל הנראה, את ביקורו של הנשיא האירני ואת הערותיו באופן שצוין לעיל, שכן רק ימים מעטים אחרי עזיבתו של אחמדינג'אד היה זה ג'פרי פלטמן, עוזר מזכיר המדינה לענייני המזרח התיכון שביקר בביירות, תוך שהוא מדגיש את חשיבותו של בית המשפט של האו"ם וקורא ללבנון לכבד את המנדט ואת הממצאים שלו.
מאידך-גיסא, כאשר הוא רואה לנגד עיניו את הגברת השפעתה של אירן בלבנון, חזר אחמדינג'אד על הצעתו לאמן את צבא לבנון ולספק לו אמצעי לחימה, מהלך שזכה לתמיכתו הגלויה של נסראללה. בנאום שנשא בתאריך 9 באוקטובר 2010 ציין נסראללה: "האחים באירן נכונים להשתתף בפרויקטים ובמימון פרויקטים כדי לסייע במהלך ההצטיידות של צבא לבנון... יש לנו מחסור בציוד ובנשק. קיימת, אם כן, אומה המחבבת את לבנון והמצהירה כי היא נכונה לסייע". למרות סירובה של ממשלת לבנון לקבל סיוע צבאי אירני, נראה כי הצעתו של אחמדינג'אד לסייע לצבא לבנון, תוך החלפה בבוא העת של הסיוע הצבאי הזורם אליה מארצות המערב, מהווה דוגמה מוחשית נוספת לכוונתה של טהרן להמשיך ולשמש שחקן מפתח בזירה הפנימית הלבנונית.
לא פחות חשוב הוא שהמסר הזה - נכונות הסיוע ללבנון - מחזק את הרעיון לפיו אירן מעוניינת כי ביקור זה יפורש כסימן לכניסתה הממשמשת ובאה של לבנון ל"ציר ההתנגדות", הכולל בעת הזו את אירן ואת סוריה. מבחינת הזירה הלבנונית הפנימית עלול רעיון זה להוות כר נרחב לאי-יציבות ולמחלוקות קיצוניות, כאשר הוא מאומץ בהתלהבות על-ידי כוחות האופוזיציה בהנהגת חיזבאללה, ומאידך-גיסא נדחה בתוקף על-ידי מרביתה של הקואליציה השלטת של ה-14 במרס. חבריה של קואליציה זו פרסמו מכתב ערב הגעתו של אחמדינג'אד ללבנון, בו הם האשימו את אירן בהתערבות מוגזמת בענייניה הפנימיים של לבנון והטילו אשמה במנהיגה של הרפובליקה האיסלאמית, לפיה הוא מבקר בלבנון מתוך גישה של "מפקד עליון המבקר בקו החזית שלו".
לסיכום, למרות הנימה הפייסנית והדיפלומטית בה נקט הנשיא האירני במהלך שיחותיו עם חברי הממשלה בלבנון, הצהרותיו וגישתו - כאשר פנה לבן בריתו המקומי, ארגון חיזבאללה - גילו סדר יום שונה, מגוון הרבה פחות. לכן, כאשר הוא ביטא את תמיכתו בחיזבאללה תוך העברת ביקורת על חקירת האו"ם הנמשכת, שאף אחמדינג'אד ללחוץ על הממשלה לפסוח על האופציה של נקיטת צעדים נגד חיזבאללה. על-ידי תמיכתה בחיזבאללה, הבהירה אירן גם את האינטרס המתמשך שלה במילוי תפקיד מרכזי בזירה הלבנונית, לצד תקוותה, כי יעלה בידה להגביר את כוחה ואת השפעתה במדינה ים-תיכונית זו.

תאריך:  28/10/2010   |   עודכן:  28/10/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האישור להשפעתה של הרפובליקה האיסלאמית בלבנון
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מיקי גולדווסר
גם הילדים שלנו, החילונים, בדומה לחרדים, היו רוצים להקים משפחה תוך כדי זמן לימודיהם    אממה? לא חינכנו אותם לשנור
גלעד שיין
מי מממן עשרות מגיבים בתשלום שיפיצו דברי בלע גזעניים בסגנון אנטישמי קלאסי כלפי מיעוטים דתיים-חרדיים?    הרפורמים, כן...
צבי כסה
צבי י' כסה משיב לשואלים מה הביא אותו לכתוב את החוברת "היהדות הישראלית"    הוא מסביר כי עיקרה - ההוכחה כי ב-3,000 שנות היסטוריה אין אף דור שמגיע ביצירתו לקרסולי העוצמה היצירתית שעשינו כאן בשני דורות של הציונות והמדינה
משה לופיאנסקי
התנחלויות - לוותר בתנאים מסוימים    גבולות - להתבסס על "הקו הירוק"    זכות השיבה - להיצמד לכתוב בהסכם ז'נבה
ד"ר מוטי גולן
שרה אמנו הייתה דמות מיוחדת, אצילת נפש, אחת מ"שבע הנביאות שעמדו לישראל, וכן היוותה "הדירקטור הבכיר של החברה המשפחתית" שעל-ידי "בית אברהם ושרה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il