X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
אבי דוידוביץ קרימינולוג, ניצב-משנה (בדימוס), מומחה בפרופילאות פלילית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
בכירה לשעבר בבית הנשיא הגישה נגד המדינה תביעת נזיקין בסכום של מיליוני שקלים על נזקים רפואיים קשים שנגרמו לה לטענתה כתוצאה מחקירה אלימה ופרועה שעברה במשטרת-ישראל במהלך חקירת הנשיא משה קצב העיתון "ידיעות האחרונות" סיפר לקוראיו בהרחבה יתרה על התביעה אך לא דיווח על נסיבות החקירה נחשוף כאן את מה שהסתיר העיתון מקוראיו
▪  ▪  ▪
הנשיא לשעבר משה קצב באחד מנאומיו הידועים
   אבי דוידוביץ
להאיר את פרשת קצב

   אבי דוידוביץ
להאיר את פרשת קצב (ב')

   אבי דוידוביץ
להאיר את פרשת קצב (ג')

   אבי דוידוביץ
להאיר את פרשת קצב (ד')

   אבי דוידוביץ
להאיר את פרשת קצב (ה')

כתבה מאת העיתונאי ליאור אל-חי שהופיעה בעיתון ידיעות אחרונות, ביום 23.7.10, תחת כותרת שהודפסה באותיות קידוש לבנה כהאי לישנא: "נחקרת בפרשת קצב: הושפלתי ואושפזתי" צדה את עיני. הכתבה דיווחה על בכירה בבית הנשיא התובעת מיליוני שקלים מהמדינה בגלל שהתמוטטה נפשית כתוצאה מחקירתה במשטרה בפרשת קצב. הכתבה אינה נוקבת בשם התובעת, אך מציינת כי היא הייתה שופטת צבאית בדרגת סגן-אלוף והתקבלה לעבודה בבית הנשיא בזמן כהונתו של קצב, והייתה מקורבת אליו מאוד. כשנשאלה על-ידי עיתונאי על חקירתה במשטרה, היא סיפרה כי החוקרים ש"חיפשו" את הנשיא, השתוללו וצרחו עליה עד כדי כך שכל הבניין רעד: "אפשר היה לחשוב שמדובר בחקירה של מחבל בידי השב"כ" - תיארה התובעת את חקירתה.
התיאור אכן חמור ומצמרר. תגובת הרשויות לטענות כפי שהובאה בכתבה הייתה לקונית ואווילית, והסתכמה בהצהרה כללית כי תגובה לגופו של עניין תינתן כאשר הן תקבלנה את כתב התביעה. לכאורה יש היגיון רב בתגובה זו הנראית אחראית וממלכתית. סביר להניח כי עוד לא יבשה הדיו מחותמת מזכירות בית המשפט המאשרת את קבלת התביעה, וכבר ניתן האות לפרסם את הידיעה, עוד לפני שכתב התביעה הגיע לרשויות. התובעת זכתה בכותרת אוהדת. רשויות האכיפה לעומת זאת, בהתנהלות מסורבלת ופורמליסטית, הפקירו את הזירה התקשורתית, וגרמו לכך שבידי הציבור ייוותר המידע החד-צדדי שנכתב בכתבה. מן הסתם כתב ההגנה שיגישו רשויות האכיפה, חודשים לאחר פרסום הכתבה, לא יניב אף לא כותרת אחת בעיתון וייתכן שתוכנו אף לא ידווח בתקשורת. במרוץ על דעת הקהל, מי שלא מכה על הברזל בעודו חם - מפסיד.
קוראי העיתון הנפוץ במדינה בוודאי תהו מי זאת הבכירה מבית הנשיא שנחקרה עד כדי שנגרמו לה נזקים רפואיים קשים, שבעטיים היא נזקקה לאשפוזים בבתי-חולים, ואשפוז במצב קשה במרפאה לבריאות הנפש? ועל מה היא נחקרה? החלטתי לבדוק שאלות אלו עבור קוראי העיתון, ונזכרתי ב"נאום הזעם" שנשא משה קצב בתאריך 24.1.2007, כאשר עוד היה נשיא המדינה. זהו הנאום ששודר בשידור חי מבית הנשיא, במהלכו התעמת הנשיא קצב עם העיתונאי גדי סוקניק מערוץ 2. באותו נאום אמר, בין היתר, הנשיא השמיני של מדינת-ישראל, כי היועצת המשפטית של בית הנשיא, שהייתה קצינה בדרגת סגן-אלוף בצה"ל וכיהנה בתפקיד אב בית דין צבאי, שכבה חולה במשך ארבעה חודשים בגלל שנחקרה במשטרה. קצב גם ידע לספר לאומה כי חקירתה הייתה "חקירה משפילה, מבזה ומאיימת" וחוקרי המשטרה "חיפשו רק את הנשיא".

"נחקרתי כפי שמחבלים נחקרים על-ידי השב"כ"

המשכתי לנבור באינטרנט ומצאתי באתר "האמת על פרשת הנשיא קצב" אזכור לראיון שנתנה עו"ד יונה שיינדורף, היועצת המשפטית של בית הנשיא ונשיאת בית המשפט הצבאי בעזה בדימוס בדרגת סגן-אלוף, לעיתון לידיעות אחרונות, בו אמרה כי: "החוקרים חיפשו את הנשיא מתחילת החקירה, חד וחלק. החקירה הייתה מגמתית ורצופה במצגות שווא ובניסיונות הפחדה והטעיה. הטענות של החוקרים היו מנותקות מהמציאות. אפשר היה להבין שהם מחפשים את הנשיא. בחקירה הם השתוללו וצרחו עלי. כל הבניין רעד. אפשר היה לחשוב שמדובר בחקירה של מחבל בידי השב"כ".
כאשר קוראים את הכתבה על תביעת מיליוני השקלים שהוגשה נגד המדינה, ורואים את הדברים שסיפר קצב על היועצת המשפטית שלו, והראיון שנתנה יונה שיינדורף לעיתון ידיעות אחרונות, ניתן להגיע למסקנה בדבר זהותה האפשרית של התובעת. ככל הנראה היא סא"ל (ב(מיל.)) עו"ד יונה שיינדורף, שהייתה היועצת המשפטית של נשיא המדינה משה קצב, ואליבא דהעיתונאי ליאור אל-חי הייתה מקורבת אליו מאוד. היא כנראה התובעת אשר הלינה על חקירה ברוטאלית שנעשתה לה במשטרה.
לאחר שהתבררה זהותה האפשרית של התובעת, מצאתי לנכון לברר את הפרסומים שהיו לגבי נסיבות חקירתה, דבר שהעיתונאי ליאור אל-חי לא הביא לידיעת קוראיו. אם היה עושה העיתונאי את עבודתו העיתונאית נאמנה, הרי לא היה מסתפק רק בבקשת תגובה מרשויות האכיפה לעיקרי כתבתו, אלא בודק ודורש ומדווח לציבור לכל הפחות את אשר פורסם בשעתו על נסיבות חקירתה של יונה שיינדורף.

וכמה מילים על חבורת המקורבים של משה קצב

כבר ראינו כי יונה שיינדורף הוגדרה כמקורבת מאוד לנשיא קצב, עובדה שהזכירה כמה מחבריו של הנשיא לשעבר משה קצב.
כאשר התפרסמה הכרעת הדין במשפטו של קצב, נחשף הציבור לחבורה של מקורבים למשה קצב, שעשו למענו מעשים הנראים לכאורה על גבול הפליליות. כתוצאה מכך עלתה דרישה לנהל חקירה משטרתית על התנהגותם בפרשה. בהקשר לכך שתי הערות לסיום: האחת - העובדה שעניינים אלו נחשפו ברבים אך ורק עם פרסום הכרעת הדין מכרסמת בטענות כי חומרי חקירה הודלפו במזיד ובשיטתיות מטעם רשויות החקירה והתביעה. הנה, חומר הנושא פוטנציאל הבכה לא מעטה לנאשם - לא דלף.
ההערה שנייה היא לגופו של עניין: החומרים המחשידים בפלילים את אותם מקורבים של קצב היו בידי התביעה חודשים רבים לפני מתן הכרעת הדין על-ידי בית המשפט המחוזי בתל אביב, וייתכן אף שנים. אם כך, מה מנע מרשויות האכיפה לפתוח בחקירה בעניינם עוד קודם, אם אכן קיים חשד סביר שאותן פעולות שנעשו על-ידי אותם מקורבים הן בגדר הפלילי?

סא"ל (במיל.) עו"ד שיינדורף נחקרה כחשודה בקשר לטיפול בחנינות

בעיתון "הארץ online" מיום 15.9.2006 התפרסמה ידיעה מאת יהונתן ליס ורוני זינגר-חרותי, כי היועצת המשפטית של הנשיא נחקרה באזהרה בגין מרמה והפרת אמונים בחשדות לאי-סדרים בניהול מערך החנינות בבית הנשיא. על-פי החשד, מקורבים לקצב, שאינם נמנים עם סגל בית הנשיא או משרד המשפטים, פעלו לקידום מתן חנינות לאסירים שפנו אליהם. בתום חקירתה היא אף התבקשה על-ידי המשטרה שלא להגיע ללשכתה בבית הנשיא למשך כמה ימים. בתאריך 2.6.10 פרסמו יובל יועז ויהונתן ליס ב"הארץ online" כי פרקליט המדינה שוקל להגיש קובלנה נגד היועצת המשפטית של הנשיא, בשל החשד לביצוע עבירת הפרת אמונים בנוגע לאי-סדרים בטיפול בחנינות בבית הנשיא. על-פי החשד, היא העבירה מידע בנוגע לתיקי חנינות, לגורמים שלא היו מוסמכים לקבלו - בהם גם מקורבי קצב. ההחלטה הסופית טרם התקבלה, אך הוחלט שלא יוגש בעניין כתב אישום פלילי נגד שיינדורף.
העיתונאי אל-חי הנכבד, כאשר פנה לרשויות האכיפה וביקש תגובה על תביעת המיליונים שהוגשה נגד המדינה, יכול היה בהזדמנות זו לבקש תשובה לשאלה הפשוטה על מה בדיוק נחקרה יונה שיינדורף ומה הוחלט בסופו של דבר בעניינה. אבל אפשר שהעיתון נמנע מלהרוס לעצמו "סיפור טוב" עם כמה עובדות על התעללות אכזרית בנחקרת בעלת מעמד גבוה. מאימתי חשוב לפרסם את התמונה במלואה?! העיקר הכותרת.
יחד עם זאת, גם הדוברים של רשויות האכיפה לקו בליקוי מאורות חלקי. אם הם היו "מגדילים קצת ראש" הרי בצד העובדה שהם עדיין לא קיבלו את כתב התביעה ולא יכולים - ובצדק - להגיב לגופו של עניין, הם היו יכולים ביוזמתם - גם מבלי שנשאלו - לרענן את זיכרון הציבור ולעדכן אותו על העניין עליו נחקרה התובעת, ומה הוחלט בקשר להליכים הפליליים שהתנהלו נגדה ומדוע.
-הגיעה השעה לפרסם את תגובת המדינה לתביעת המילונים שהוגשה נגדה על-ידי הבכירה מבית הנשיא
מאז שהוגשה תביעת המיליונים ופורסמה את הכתבה, זרמו בירדן מים (לצערנו לא רבים) והמציאות תפחה על פני כמה וכמה גורמים בכל הנוגע לאשמתו של קצב. הרשעתו המהדהדת הייתה בוודאי למגינת ליבה של התובעת - שהייתה כאמור "מקורבת אליו מאד" וכנראה אינה מסייעת לה בתביעה האזרחית שהגישה. גם היום, בחלוף חצי שנה מאז שהוגשה התביעה, לא מאוחר לעשות מעקב עיתונאי אחר התנהלותה. האם הוגש כתב הגנה מטעם המדינה? מה טוענת המדינה? מה אומרים פרשנים משפטיים לגבי סיכויי התביעה? האם הציבור לא אמור לדעת פרטים נוספים על שופטת צבאית בכירה בדימוס, ועובדת ציבור בכירה לשעבר, שעברה לדבריה התעללות אכזרית בחדרי החקירות של משטרת-ישראל?

תאריך:  01/03/2011   |   עודכן:  02/03/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מספיחי פרשת קצב: תביעה אזרחית נגד המדינה
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
דוידוביץ
אחד+אחד  |  2/03/11 09:56
2
המשטרה-פרקליטות-שופטים- מסריח ל"ת
סמול-מסריח  |  2/03/11 10:14
3
דוידוביץ, פרצופה של משטרע
נחום שחף  |  2/03/11 10:32
 
- נשיא או אנסי, והעובדות
הנ"ל  |  2/03/11 13:16
4
וירוס הפפילומה והנשיא קצב
מהמאמר של הלל ויס  |  2/03/11 10:41
 
- וייס? מי זה הליצן הזה? ל"ת
ע. עגונות  |  10/03/11 12:58
5
הפעם צדה את עיני תגובת המשרד ל
ציונה  |  2/03/11 14:20
6
כל התגובות נגד אבי ולא נגד
המאמר. מעניין.  |  2/03/11 14:58
7
מעניין כמה אנשים הרשיעה
הא-אה -בל  |  2/03/11 16:13
8
תגובת הרשויות לטענות כפי שהובא
ברוך.  |  15/03/11 15:18
9
למה לא גילית שהיית עד בתיק????
ח ש י פ ה  |  29/03/15 12:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורן פרסיקו
ערוץ 10 הוציא את דיבתו של יו"ר ארגון המורים רן ארז, וישלם פיצוי בסך 35 אלף שקל, כך נפסק אתמול בתביעת ארז נגד ערוץ 10 ורביב דרוקר. התביעה עמדה על סך של מיליון שקל
עידית גור
הרצון להילה מקצועית הביא יבואנים ויצרנים של מוצרי הקוסמטיקה לתת למקצוע את התואר קוסמטיקה רפואית ולשייכו לתחום הרפואה, אלא שבפועל המקצוע אינו מוכר או מפוקח על-ידי משרד הבריאות או כל מוסד אקדמאי
זיו יצחקי
באי הגלות מגלה אוהד שאביב הוא הפתעת העונה, מרביץ בו את תורת הגבריות החדשה והולך איתו מחובק לעבר השקיעה    הכירו את הברומאנס של הישרדות 5
ד"ר מאיר כהן
קודם-כל לא מנתחים אנשים שנחשבים למנותחים סדרתיים    צריך לשים לב לניתוחים הנעשים על-ידי מנתחים מתחזים שאינם מומחים בכירורגיה פלסטית וניתוחים פלסטיים הנעשים על-ידי מנתחים הנעלמים בסוף הניתוח לארץ אחרת
צילה שיר-אל
מזל טלה יעבור שינויים בתחום העבודה; תפישת העולם של השור עומדת להשתנות; התאומים יחפש תשובות למה שקורה לו בחיים; הסרטן יעסוק בנושא הזוגיות; האריה ישנה את סגנון חייו; הבתולה ישלב יצירה והנאה גם יחד; המאזניים יעבור מהפך בתחום המשפחה הגרעינית; חיי העקרב עומדים להשתנות לטובה; הקשת ימשיך לעבוד על שרידותו הכלכלית; הגדי והדלי יתחברו אל ה"אני הפנימי" והדגים יכניס אנשים חדשים לחייו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il