X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
אין תוכנית הגנה על אזרחים מול טילים ורעידות-אדמה כל הדגלים האדומים, האותות, הסמלים והמופתים האפשריים הוצבו מול עיני ההנהגה הישראלית, להבנה שהעורף האזרחי תחת איום חד-משמעי ושהגיע הרגע להכין עצמנו בכל דרך לאיום הטילים מחד-גיסא ולאיום רעידת האדמה מאידך-גיסא
▪  ▪  ▪
מה נעשה ברגע האמת? [צילום: AP]

מכלול האיומים שמאיימים על העורף האזרחי הישראלי, כולל מגוון איומים רחב הנע מאיום בהפעלת טרור לא קונבנציונלי, דרך חשש מאסונות אקולוגיים וכלה בחשש מהפעלת איום טרור קונבנציונלי. אבל שני האיומים הבולטים בעוצמתם (השלילית) ושנגדם אמורה המערכת כולה - מרמת המדינה ועד רמת הפרט - להיערך כנדרש, הם תקיפת העורף האזרחי בטילים וברקטות והחשש מהתרחשותה של רעידת-אדמה.
שני איומים אלו מוחשיים מאוד ועצם הסיכוי להתרחשותם ולהיתכנות ההתממשות שלהם, נמצא ברמה גבוהה מאוד של סבירות. רק ביום שישי האחרון, בסוף חודש מרס, התבשרנו בו-זמנית על נפילת רקטת גראד באזור אשקלון ועל רעידת-אדמה בעוצמה של 6.2 בסולם ריכטר שהתרחשה במדינת ישראל, כתגובת לוואי לרעש שמוקדו היה באזור כרתים.
כל כרטיסי האזהרה כבר נשלפו מול מדינת ישראל. כל תמרורי הסכנה וכל הקלישאות הונפו ונאמרו לגבי רמת המוכנות הישראלית לרעידת-אדמה או לתקיפה בטילים כנגד העורף האזרחי ועדיין, למרות זאת, למרות העובדות, הכוללות את אסון הכרמל ואי-מוכנות שירותי הכבאות, את הודאתו של שר השיכון עצמו בדבר כשלון תוכנית תמ"א 38 לחיזוק מבנים לקראת רעידת-אדמה, את ירי 3,800 טילי החיזבאללה במלחמת לבנון השנייה ואת 1,000 טילי הקסאם והגראד במבצע "עופרת יצוקה" - למרות עובדות אלו עדיין מדינת ישראל איננה מוכנה לקידום האסון ההולך ומתממש, ועלינו לבצע את כל הנדרש בתחום הכנה זו באופן מיידי.
אל לנו להמשיך ולהיתלות במשפט הבנאלי והנדוש (ולכן גם המקומם) ש"כל דבר בישראל נכתב בדם" - ניתן, אפשר ורצוי שנכין עצמנו לקראת העתיד ושנפעל בדרכה של בריטניה, במהלך הכנותיה למלחמת העולם השנייה - הדרך שבה הוכשרו, הוכנו, אומנו ותורגלו כלל בני האוכלוסיה האזרחית בבריטניה לקראת העומד להתרחש - (הבריטים נערכו ואכן אף ספגו את מה שכונה לימים הבליץ הגדול שאחריו בא הבליץ הקטן ולבסוף תקיפת הרקטות וי-1 ווי-2 על כל בריטניה וכל זאת לאורך כל שש שנות מלחמת העולם השנייה - רק מוכנותם, הבנתם את המתרחש, אימוניהם, הצטיידותם והתארגנותם של הבריטים מנעו מהם אסון וקריסה אפשרית בפני גרמניה הנאצית) - אין סיבה שישראל לא תיערך באותה דרך לקראת הצפוי להתרחש, או כפי שפרופ' אורי ביאלר מכנה את העתיד בתחום תקיפת ישראל בטילים (לכך אוסיף את נושא רעידת-האדמה): "חשיבה על הבלתי ניתן לחשיבה - התקפת טילים על העורף האזרחי הישראלי".

כוח-אדם מיומן ומקצועי להתמודדות בעת אסון

מטרת מאמר זה לבחון את אחד הפרמטרים המרכזיים בהכנה ובמוכנות של חברה כלשהי ככלל והחברה הישראלית בפרט, להתמודדות עם האיומים המוצגים בפתיחת מאמר זה והוא נושא האימון, ההכשרה, ההתמקצעות והלמידה של איומים אלו ובעיקר של הדרכים להתמודד מולם.
ההיערכות, כנגד האיומים, חייבת להיות מושתתת על בסיס הרשות המקומית - העיר - המועצה האזורית ובהן הקהילות, השכונות והבתים/בניינים כאבן היסוד להתארגנות והכנה לקידום פני האיומים כנגד העורף. עלינו להכשיר ולאמן את כלל האוכלוסיה, ברמה הנדרשת והמתאימה להתארגנות אופטימלית מול האיומים.
לרשותנו משאב מצוין והוא כוח-האדם האזרחי ובו שני גרעינים מרכזיים: הגמלאים (כולל פורשים צעירים, זקנים, קשישים ואזרחים ותיקים - כשני מיליון בני אדם) והנשים (רובן ככולן אינן יוצאות לשירות מילואים ומספרן בין הגמלאים 22 ועד 62 (גיל הפרישה הנוכחי לפני העלאתו) הוא כ-2 מיליון). משאב זה חייב להיות מתוגבר ממקור נוסף, לדעת כותב מאמר זה, שהוא כוח-האדם בפיקוד העורף, שחייב לעבור תהליך פירוק שבמסגרתו יישארו בפיקוד אך ורק המחלקות המקצועיות (כיועצים תורתיים וארגוניים) כמחלקת המיגון ומחלקת תורת התנהגות האוכלוסיה, וכמו-כן יישארו בו היחצ"א (יחידת החילוץ וההצלה) והכוחות הקשורים בנושאים הבלתי קונבנציונליים (אב"כ) - כל שאר לוחמי הפיקוד, בסדיר ובמילואים, יופנו לערים או ליישובים בהם הם גרים, כשיחד עם גמלאי אותו ישוב והנשים באותו ישוב ישמשו ככוח ההגנה האזרחית המקומי.
כוח-אדם נוסף לטובת עתודה ענקית זו, הם כלל משתחררי צה"ל המחפשים את דרכם, דרך היחידה להכוונת חיילים משוחררים של משרד הביטחון. מדוע שלא נכשיר, נאמן, נמקצע, נכין ונארגן את כלל הגורמים הללו ככוח הגנה אזרחית מיומן, המכיר את האיומים, יודע להתמודד עימם, מסוגל לתפעל לפני אירוע כרעידת-אדמה את נפילת טילים, בעת אירוע כזה ואחרי אירוע כזה את כלל המערכות העירוניות או היישוביות הפרושות לטובת ולקראת התמודדות עם תרחישי יחוס אסוניים מסוג אלו המתוארים במאמר קצר זה.
לכוח-האדם המפורט בנייר זה, יש להכין מסגרות מאמנות ומדריכות ברמה האקדמית (כבמכללת רחובות או בבית-ברל) או המקצועית, וזאת כדי להעמיד מול האיומים בסיס איתן של כוח-אדם המסוגל להתמודד עם האסון האפשרי.
לסיכום, צו השעה הוא לפרק את פיקוד העורף, להכין עתודת כוח-אדם מיומנת ומקצועית לטובת התמודדות מול האיומים על העורף האזרחי בישראל, להכשיר כוח-אדם מקצועי ברמה של מקצוע עתידי או תואר אקדמי אפשרי בנושא הגנת העורף האזרחי הישראלי. טוב שנעשה כל זאת ומוטב "שעה אחת קודם לעומד להתרחש".

הכותב הוא סא"ל במילואים, לשעבר סמח"ט צנחנים, רע"ן ביצורים ומפקד ביה"ס לאב"כ. מנכ"ל המשרד לענייני גמלאים בממשלת ישראל לשעבר, מרצה בכיר במחלקה למדעי המדינה בבר-אילן, סגן ראש התוכנית לחברה, ביטחון והגנת העורף במכללה האקדמית בית-ברל, וראש ביה"ס למינהל ציבורי במכללת רחובות, בי"ס שבו הכוונה להכשיר, לאמן, להכין ולהתמקצע בתחום הנושאים הקשורים להגנת העורף האזרחי בישראל.
תאריך:  11/04/2011   |   עודכן:  11/04/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 עופרת יצוקה
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הכשרת האזרחים כעתודת הגנה אזרחית
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
ידידי לא מבין אותך???
בר דרור דוד  |  11/04/11 19:32
2
צר לי ד"ר ביצור. אתה מדבר לקיר ל"ת
חגא  |  12/04/11 12:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רנדי אברמס
אם אתם משתמשים בתיבת דואר אינטרנטית כדוגמת יאהו, הוטמייל או ג'ימייל ואתם מפחדים מחטיפת החשבון שלכם, אולי תשמחו לדעת שג'ימייל מציע אופציה לאבטחה טובה יותר מאשר יאהו והוטמייל ואפילו יותר מרוב ספקיות האינטרנט
איתן קלינסקי
הפרשות הנסמכות לחג הפסח מחייבות אותנו לפתיחות חברתית ואהבת אדם באשר הוא אדם. הקדושה בפרשה כמוה כאהבה, היא הקו שצריך להנחות אותנו ולנווט את חיינו. המסר העולה משתיהן - אהבה ורגש. לכן אנחנו כחברה נדרשים להגיע לקדושה דרך עשייה חברתית
ברוך שקד
אשתי - כמו נשים רבות - מעדיפה לצפות בסרטים נוסח "שלגיה ושבעת הגמדים" ואני - כמו גברים רבים - מעדיף סרטי מלחמה ומערבונים    מה עושים? לאיזה סרט הולכים?    הנשק הסודי שלי במלחמת הסרטים הזו הוא דיסק של "אגם הברבורים"
יאיר דקל
צה"ל לא תמיד צודק - גם בשיקולים צבאיים    לפעמים דרוש אזרח כדי לכוון את דרכם של אנשי הצבא
ד"ר צ'לו רוזנברג
ראוי היה שכל המבינים הבלעדיים - מנהיגי ישראל - המזלזלים באחרים כאילו כל התורה כולה ניתנה להם בלבד, להצניע לכת    שבענו עד די מרטוריקה מתלהמת של מנהיגים שחצנים וגנרלים מגודלים אשר מחשיבים את עצמם למה שאינם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il