X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
מימין לשמאל: אביב אלוש, עופר שכטר,עוז זהבי, ולמטה - ורד פלדמן [צילום: יח"צ]
אם יש גן עדן - בתיאטרון הלאומי הבימה
חוויה מלאה אנושיות וחום, מתח ודרמה שאי-אפשר להפסיקה לדקה כדי ליצור הפסקה

אין נושאים שירטיטו וירגשו את הקהל הישראלי כמו אלה הקשורים במלחמות ישראל. טובלים בדם הבחורים הצעירים והיפים שנתנו את חייהם למען קיומנו, הסיפורים האלה הם המיתולוגיה החדשה שלנו בהתהוותה. כך הצגת "אם יש גן עדן" שמעלה התיאטרון הלאומי הבימה, שאת המחזה שלו כתבה דפנה אנגל על-פי ספרו של רון לשם. אותו ספר שכבר ילד את הסרט "בופור", על החודש האחרון שלפני פינוי המוצב בופור שבדרום לבנון.
המחזה של דפנה אנגל שונה מהסרט בעושר הדמויות, ובמתן איפיון שונה לכל אחת מהן. קבוצת החיילים הלוחמים שנשלחה למוצב מהווה מיקרוקוסמוס של החברה הישראלית הצעירה. כולם עזי נפש, אמיצים ומוכנים לעשות הכל כדי למלא את משימתם - לשמור על המולדת מפני גדודי החיזבאללההמשוטטים ברצועת הביטחון, ומאיימים על ישראל בפעילותם החבלנית. הם עד כדי כך מסורים למטרה זו, שגם כאלה שעומדים ימים לפני שחרורם - התנדבו למשימה. גם זיתלאווי (אביב אלוש מלא הקסם, שמכניס רוח עליצות בבונקר האפלולי בו הם כלואים בלי יכולת לעשות את צרכיהם בחוץ, תוך כדי המצאת מילון מושגים אישי מרענן משלו, שמחדיר אור וחיוך לקדרות המצב המסוכן) - גם הוא, שאמו גוססת מסרטן, מסרב להתפנות מהמוצב הביתה, כי הוא רואה בזה השתמטות.
ארז, הסג"מ, מפקד הצוות (עוז זהבי הנפלא והכה מרשים), מנסה לאזן בין הבנתו העמוקה את הבזבוז בחיי אדם על המוצב, שבעצם עתיד להיות מופצץ על ידם כשיעזבו, לבין החלטות הפיקוד הגבוה, שנודפות ריח של איוולת, חוסר הבנה וטמטום. והכל - מתוך חוסר התחשבות בחיי הנערים המופלאים האלה. את הרובד הזה של הפיקוד מסמל פורמן, מפקד מוצב הבופור (יוסף סוייד), שמסתבר שכבר בעבר בעת קרב, לא הצטרף לפעולת חבריו, שכולם נפלו במהלכה, אלא התחבא מאחורי סלע, וכך ניצל. התנהגות האופינית להרבה מפקדים בשלשלת האירועים של המדינה. זוהי הביקורת החמורה ביותר שמפנה המחזה, כלפי החלטות הפיקוד העליון ומניעיו, שעד היום טושטשו ושונו למען הזכרון הקולקטיבי של כולנו, כשעקב כך - הטועים הפכו לגיבורים.
ריבר, החובש הקרבי (יואב דונט, שקורע את לב הצופים במאמציו להציל את חיי חבריו הפצועים), בייליס (דניאל סבן הרגיש) כדתי התורן שהצוות לועג למנהגיו, שפיצר (דני לשמן, שמשחקו מרטיט בכנותו ובוורסטיליות שלו), אושרי (עופר שכטר הסימפטי) והודיה, (ורד פלדמן העדינה ומתוקה) כדמות הסוריאליסטית המופיעה ברגעי חסד בדמיונם של אלה שחולמים אותה - כל אלה, בבימוי המזהיר של משה קפטן, מעניקים חוויה מלאה אנושיות וחום, מתח ודרמה שאי-אפשר להפסיקה לדקה כדי ליצור הפסקה. הכל בעוצמה כה חזקה, שהקהל לא חש שעוברות שעה וחמישים דקות, וכשאפשר לחזור לנשום רגיל, הקהל לא חדל למחוא כפיים לצוות המופלא.
עיצוב הבמה של ערן עצמון מרשים, מלא אופי ומשרת את הסיפור היטב. התלבושות של נמרוד עדן אותנטיות ומעניקות דגש בריאליזם מדויק. המוזיקה של אריק אביגדור נפלאה, וההצגה מרגשת ומרתקת כפי שמזמן לא חווינו. מסובבת את הבטן ולא מאפשרת להניד עפעף, על-מנת לא להחמיץ משהו. ציון 10. שאפו ליוצרים ולשחקנים.

תאריך:  28/06/2011   |   עודכן:  29/06/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אם יש גן עדן - בתיאטרון הלאומי הבימה
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
תיאטרון או מסעדה ?
יה-יה  |  28/06/11 15:31
 
- תגובה ליה יה
עליס  |  29/06/11 09:39
2
סוף סוף מתחילה להתפתח
אורי מילשטיין  |  29/06/11 12:08
3
טעות בשם
ירון$$  |  29/06/11 23:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יעל אברבוך
ניתן להכין לילדים חליטות קרות שמכינים מתיונים    המשקה המתקבל הוא צבעוני וטעים, לא מכיל קפאין ומבוסס על רכיבים טבעיים
ניב שטנדל
באמצעות אילוסטרציות וראיונות עם גיבורי הפרשה, מלווה הבמאית נילי טל את סיפור הרצח המזעזע ואת החקירה המפותלת    גם בלי להביא גילויים מסעירים היא מצליחה לשרטט את ההתרחשות בחומרה הראויה
אלעזר לוין
משפחות אשתו פלשו לקרקע שאינה שלהן, וניסו לטרפד תוכנית בנייה שתפגע בהן    עו"ד בר יצג את העירייה, שהתנגדה במשך שנים לתוכנית הבנייה    בית המשפט: התנהגות העירייה הונעה משיקולים זרים
דרור אידר
חמישה אתרים ארכיאולוגיים קטנים בצורה ייחודית של כף רגל עוררו את סקרנותו של הארכיאולוג פרופ' אדם זרטל ושופכים אור על ההיסטוריה של תקופת המקרא    הממצאים במקום מעידים כי מדובר באתרי כינוס ופולחן בני כ-3,200 שנה, מהתקופה שלאחר חזרת השבטים הישראלים ממצרים לכנען    זרטל, שחוקר את האזור יותר מ-30 שנה, מאמין שמדובר במקומות בהם התקיימו טקסים דתיים וכינוסים חברתיים בתקופת המעבר בין הנדודים במדבר להתיישבות הקבע    וגם: על המונח "עלייה לרגל"
יובל לובנשטיין
אחד החסמים הגדולים המונעים מאיתנו לבצע מהפכה שקטה היא הבושה - מה יגידו האנשים האחרים בתור, מה יגידו השכנים. האמת היא שזה בעצם ממש לא בושה לדלל את הקניות שלנו ולקנות פחות מצרכים, ההפך - זה יותר בריא ויותר נכון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il