X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
טל הריס מנכ"ל תנועת "קול אחד" בישראל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
גם אם יאמר העולם "לא" למדינה פלסטינית, אלה ודאי ימשיכו לדבוק בתביעתם לחירות נתניהו עלול להיתקל בשני תרחישים: אינתיפאדה שלישית, בעלת אופי בלתי-אלים כנראה, או פירוק הרשות הפלסטינית ודרישה גורפת לזכויות אזרח בישראל
▪  ▪  ▪
מה זה ''כן'' ומה זה ''לא''? [צילום: AP]

מטרת הממשלה היא סיכול הצבעת האו"ם על מדינה פלסטינית בספטמבר, כך לפי נתניהו. בהתחשב במטרתה, פעילות הממשלה לקראת ספטמבר זוכה להצלחה לא מבוטלת. ארה"ב חוזרת על מחויבותה להטיל וטו על הצבעה שתעלה במועצת הביטחון ולהתנגד בעצרת הכללית. קולות דומים נשמעים מצד איטליה, קנדה ומנהיגים אירופאים לשעבר. אפילו רוסיה, סין וטורקיה מסתייגות, מאחורי דלתיים סגורות, מההצבעה באו"ם.
ההצלחה עד כה בוודאי מפתיעה רבים בקהילה הבינלאומית, וכנראה גם אצלנו. הרי בסופו של דבר ההצבעה באו"ם תחייב את ישראל ואת העולם להכריע בשאלה כמעט רטורית - האם תקום מדינה פלסטינית עצמאית. מובן שכן. על כך הסכימו כבר ששת ראשי הממשלה האחרונים בישראל, נשיאי ארה"ב מאז בוש האב, האיחוד האירופי, הליגה הערבית והאו"ם. הצלחתנו לסכל תמיכה במהלך שלעקרונותיו כבר הסכימו הכל לאורך שנים רבות - היא ללא ספק מדהימה. הפלסטינים נמצאים במרוץ דיפלומטי מול ממשלת ישראל, וניכר שהם משתרכים מאחור.
עם כל הכבוד שמגיע לממשלה בהקשר זה, נותרת עדיין שאלה שאסור להתעלם ממנה. פחות מחודשיים נותרו למהלך הצפוי בספטמבר. חודשיים הם אמנם הרבה זמן למשחק הפוליטי במזרח התיכון, אך בכל זאת חשוב לבחון את האסטרטגיה שלנו לפני הדקה התשעים. האם הבחירה במטרה שהוצבה מלכתחילה הייתה נכונה?
הבחירה לסכל את המהלך הפלסטיני הצפוי יכולה לשקף אינטרס אחד בלבד. אינטרס זה הוא שגבולות הקבע יסוכמו במשא ומתן מול הפלסטינים, ולא מול העולם כולו. עם זאת, העולם יאזין בקשב רב, ואף הציבור הפלסטיני עשוי לגלות אמפתיה, לאמירה חיובית של ישראל בספטמבר. אמירה זו יכולה להיות מסויגת, ולהיות מלווה ב"אבל", אך עדיין תיזקף לזכותנו. ישראל יכולה לומר "כן" עקרוני באו"ם, ולהבהיר במשא ומתן למה היא מתכוונת. זו עמדתם של מומחים רבים, החרדים מהתקופה שתבוא אחרי ההצבעה המתקרבת. הדאגה מהדהדת בהצעות חיוביות של "ביטחוניסטים" דוגמת מאיר דגן, שאול מופז ושלמה גזית, דרך עיתונאים כתומאס פרידמן, ועד ל"חברתיים" כמו בוז'י הרצוג וקולט אביטל.
כך או אחרת, קשה לחשוב על נזק כלשהו אשר יכול לנבוע מתמיכה ישראלית במהלך הפלסטיני. אם יקבל המהלך את תמיכתה של ישראל - היא תזכה בתמיכת העולם בכלל, ובאמון המחודש של הפלסטינים בפרט. תמיכה ואמון אלה יחזירו את המנהיגים לחדר המשא-ומתן, וישיבו את הסיכוי לשלום בעבור אזרחיהם. יש, אפוא, יתרון מובהק באמירת "כן" עקרוני למדינה פלסטינית בספטמבר.
מצד שני, הסכנות הטמונות באסטרטגיה לסיכול ההצבעה הן אדירות. במקרה של הצלחה באו"ם, האתגר בבית רק יתעצם. גם אם יאמר העולם "לא" למדינה פלסטינית, ישוב נתניהו הביתה להתמודד עם הפלסטינים עצמם. אלה ודאי ימשיכו לדבוק בתביעתם לחירות. נתניהו עלול להיתקל בשני תרחישים. האחד מבשר אינתיפאדה שלישית, בעלת אופי בלתי-אלים ככל הנראה. התרחיש השני טומן בחובו את פירוק הרשות, ודרישה גורפת לזכויות אזרח בישראל. ראש הממשלה סלאם פיאד לא המציא דבר כאשר הבטיח חירות לעם שלו "בלי ישראל, או בתוכה". הוא רק שיקף את הלך הרוח שכבר שורר ברחוב הפלסטיני. במקרה של כישלון באו"ם, הסכנה המובהקת היא שנעמוד בודדים אל מול העולם כולו באמירת "לא" סתום. משם הדרך לדה-לגיטימציה ונידוי בינלאומי חמור היא קצרה.
בין אם יהיה מפנה במרוץ הדיפלומטי לקראת ספטמבר ובין אם לאו, סבלנותו של העולם עומדת לפקוע. עלינו לספק תשובה משכנעת למה אנו מתכוונים כשאנו אומרים "כן" לשלום. כך או אחרת, יש לנו רק מה להרוויח מאמירת "כן" למדינה פלסטינית.

תאריך:  18/07/2011   |   עודכן:  18/07/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כשהיא אומרת כן, למה היא מתכוונת?
תגובות  [ 13 ] מוצגות  [ 13 ]  כתוב תגובה 
1
הם רוצים חירות? שיחזרו לארצות
חנה שרה-  |  18/07/11 17:01
 
- כשערבי הגון אומר"חרות"הוא מתכו
קורןנאוה טבריה  |  19/07/11 07:58
2
לא מספיק עם הפחדות של ילדים
עמי, ת"א  |  18/07/11 18:37
3
פרט לא נכון
ע.ג.  |  18/07/11 19:43
4
אתה כותב בביטחון על נושאים
מיכאל ב  |  19/07/11 00:04
5
חשבנו שיהיה צונאמי!
אלי הרחובותי  |  19/07/11 00:10
6
עוד נביא צונאמי המפחיד את עצמו
ע. הנביא  |  19/07/11 01:03
7
אינפנטיל נארקיסיסט שהחלב עדיין
מטאטא  |  19/07/11 01:05
8
לא הייתי סומכת על ה"ביטחוניסטי
קורןנאוה טבריה  |  19/07/11 05:21
9
טל אתה פשוט מדהים בתמימותך
יואל קורנבלום  |  19/07/11 07:35
10
די לשלום
סתם_1  |  19/07/11 08:29
11
מי שמנהל פה זה בג"ץ ולא ביבי
בג"ץ יפתור הכל  |  19/07/11 08:45
12
נתוח כואב אך נכון לצערי
משה לופיאנסקי  |  21/07/11 03:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
זכריה פלווין
קריאה לישראלים שהחירות ועתידנו כאן יקרים להם, להראות סימן חיים - לשלוח את ה"אני תומך/ת במאבק על חירותנו, נגד הכיבוש, בעד האדם בישראל" לכתובת: zechariatanya@gmail.com, כדי ליצור מעגל של שותפות שיילך ויתרחב
משה חסדאי
אימת המלחמה החיצונית והפנימית ואימת הדמוגרפיה הן שם המשחק של השמאל הרדיקלי, וכך הם מהלכים אימים על הציבור בישראל, בכל עת שהם מזהים שעת כושר לעיצוב דמותה החילונית האוניברסלית של ישראל, כשאת הקמתה של מדינה פלשתינית נוספת ביהודה ושומרון הם מזהים כמנוף הכביר ביותר לחיסולן של החילוניות היהודית ושל היהדות והזהות היהודית של מדינת ישראל
מוני מרדכי
האוליגרכים עשו את הונם בשלהי ברית המועצות עם התמוטטות המשטר הסובייטי והצליחו להשתלט בדרך זו או אחרת על משאבי המדינה בכסף זול. ובארץ? אין הבדל. הטייקונים עשו ועושים את הונם ממשאבי המדינה שחולקו להם כמעט בחינם
בתיה רודד
התחלנו ברדיפת פלסטינים חסרי זכויות הנתונים תחת כיבוש צבאי, וסיימנו בניסיונות להשתיק ולתייג את אזרחי ישראל המתנגדים לדרך שמתווים המתנחלים. האם המתנחלים חותרים לבלעדיות באמצעות גירושם של כל "האחרים"? או שמא פניהם לכפיית דעתם על כל המתנגדים?
דניאל גיגי
מחאת הדירות ומחאת הקוטג' הן רק שלב ראשון במאבק האזרחי שצריך היה להתחיל כבר מזמן בישראל    במשך שנים עושים לנו בעלי ההון והמעמד הגבוה במדינה מניפולציה כשהם נהנים מהוויכוחים האידיאולוגיים ומשתמשים בהם באופן ציני, אך ורק כדי להפיק רווחים עבור עצמם    הגיע הזמן לחשוף את הצביעות הזאת ולהתחיל להיאבק על הזכות שלנו לחיות פה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il