X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עבודה בסביבה ממוחשבת אינה חייבת להיחשב כעבודת הייטק [צילום: פלאש 90]
עבודה בסביבה ממוחשבת יכולה להיחשב עבודה יצרנית
פסיקה תקדימית של נשיא בית הדין האזורי לעבודה בחיפה קובעת כי גם עבודה בסביבה ממוחשבת יכולהל היחשב "עבודה יצרנית" וכן עשויה להיחשב עבודה בלתי מקצועית, כך שהיא תזכה חייל משוחרר במענק עבודה מעודפת מאת המוסד לביטוח לאומי

  • שופט: רמי כהן.
  • לתובעת: עו"ד בנימין קצוב, במינוי מטעם הלשכה לסיוע משפטי - מחוז חיפה
  • לנתבעת: עו"ד מירב אבירם (מטעם הלשכה המשפטית - המוסד לביטוח לאומי חיפה).
התובעת, חיילת משוחררת, עבדה במרכז הלוגיסטי של חברת יורוקום בנתניה ועסקה בהתאמת מכשירי הטלפון של חברת נוקיה לשימוש על-ידי הצרכן ברשתות הסלולריות בארץ. ההתאמה כללה הן פעולות פנימיות: הטמעת תוכנות בעברית והוספת אפליקציות, והן פעולות חיצוניות: הדבקת תוויות בעברית והוספת חומר הפעלה בעברית.
בכדי לעודד חיילים משוחררים לעבוד בעבודות יצרניות ובלתי מקצועיות לאחר שחרורם מהשירות הצבאי, משלמת המדינה באמצעות המוסד לביטוח לאומי מענק כספי לחיילים משוחררים שעבדו בסוגי העבודות הנ"ל לאורך תקופות העבודה הקבועות בחוק.
סעיף 174 לחוק הביטוח הלאומי (נוסח משולב), התשנ"ה - 1995 קובע את התנאים למתן מענק בגין עבודה מועדפת, כאשר לוח ח' בתוספת לחוק מונה את סוגי העבודות שהן בבחינת "עבודה המועדפת".
חלקן של העבודות המזכות במענק הן עבודות יצרניות, היינו - עבודות במפעלי תעשיה ובבתי מלאכה, ובהן נכללות עבודות בתחום המתכת: במסגרות, ריתוך, חרטות, חשמלאות, מכונאות ועוד, ובתחום ההלבשה: בחייטות, תפירה, גזרנות ועוד.
בנוסף, ביחס לתחום העבודות במפעלי התעשיה ובתי המלאכה שהינן "עבודה יצרנית", קיים (בלוח ח' הנ"ל) סעיף סל, אשר כולל בהגדרת "עבודה מועדפת" גם עבודות בלתי מקצועיות בתעשיות הבניה, המזון והטקסטיל ובתעשיות אחרות, לרבות הפעלת מכונות ועבודות ניקיון, ולמעט עבודה פקידותית.
התובעת ביקשה בתביעתה לכלול את עבודתה בסעיף הסל, תחת הסיווג "עבודה בלתי מקצועית בתעשיות אחרות". התובעת טענה בתביעתה, כי "גיור" הטלפונים שהוא הפעולה האחרונה בקו היצור של המפעל, הינו פעולה יצרנית, אשר בלעדיה יישארו מכשירי הטלפון כחומר גלם שלא ניתן למכור אותו ולערוך בו שימוש בישראל.
המוסד לביטוח לאומי טען כי עבודת התובעת אינה פעולה יצרנית.
בפסק הדין קיבל נשיא בית הדין האזורי לעבודה בחיפה, כב' הנשיא רמי כהן, את התביעה וקבע כדלקמן:
הואיל והציוד המיובא על-ידי חברת יורוקום עובר תהליך תעשייתי, הרי שיש לראות בחברה כחברה תעשייתית ובמרכז השיווק הלוגיסטי שלה כמפעל תעשייתי.
הפעולות שבוצעו על-ידי התובעת במפעל הן פעולות ייצור, הואיל ואין מחלוקת, שללא פעולות ההתאמה והתכנות מכשיר הטלפון אינו יכול להיות מופעל בישראל.
המהפכה הטכנולוגית הביאה לשינויים בהליכי העבודה, כך שפעולות שבוצעו בעבר בעבודת כפיים על-ידי פועל ייצור מבוצעות כיום תוך שימוש במחשבים, וכי דבר זה אינו הופך את המפעיל לכזה המבצע עבודה פקידותית.
יש לבדוק את מהות העבודה המתבצעת לאורך כל תהליך הייצור, ולפיכך עבודה ההופכת חומר גלם למכשיר פועל שניתן לשימוש הינה עבודת ייצור, והמקום בו מתבצעת עבודה כזו הינו מפעל תעשייתי.
עבודת התובעת הינה עבודה בלתי מקצועית, הואיל ולעבודה כזו לא נדרשת השכלה או הכשרה מקצועית מיוחדת, אלא די היה בחניכה והדרכה קצרה, בה הידע והמיומנות נרכשים תוך כדי העבודה.
לדעתנו, החשיבות בפסק הדין היא בשני תחומים:
ראשית, ההכרה בכך שכפעולה יצרנית לא תיחשב רק פעולה יצרנית מסורתית, היינו עבודת כפיים פיזית, אלא גם עבודה באמצעים מודרניים כגון מחשב.
שנית, עבודה בסביבה ממוחשבת אינה חייבת להיחשב כעבודת הייטק, אלא יכולה להיחשב גם כעבודה בלתי מקצועית. כיום, כאשר ברוב הבתים נמצא מחשב וקיים חיבור לאינטרנט, וכאשר כמעט כל אדם מחזיק בטלפון סלולרי, יש לאנשים ידע בסיסי בשימוש במחשב, כך שבאמצעות הדרכה קצרה ניתן ללמד עובד לבצע עבודה פשוטה באמצעות מחשב.
בל (חיפה) 09 - 12 - 1148, ליאל (אולגה) שיינין נ' המוסד לביטוח לאומי חיפה (מיום 28.2.11).

פורסם במקור במגזין "עת סיוע", כתב עת מקוון לאגף סיוע משפטי במשרד המשפטים (גליון מס 1, יולי 2011).
הכותב מייצג מטעם האגף לסיוע משפטי
תאריך:  04/08/2011   |   עודכן:  04/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יורוקום
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עבודה בסביבה ממוחשבת יכולה להיחשב עבודה יצרנית
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר מוטי גולן
"הוכח תוכיח את עמיתך" - משה רבינו מלמדנו את הדרך לביצוע מעשי של מצוות התוכחה בצורה הנכוחה, הנכונה והרצויה ביותר
עו"ד ישראלה זטרמן
פסיקה חדשה של ביה"ד הארצי לעבודה משנה מעיקרה את תמונת המצב בתביעות נגד המוסד לביטוח לאומי להכרה באירוע מוחי כתאונת עבודה בטענה כי נגרם מאירוע דחק נפשי (סטרס). ביה"ד הארצי אימץ חוות דעת של מומחה אשר קבע כי האסכולה הרווחת היא שייתכן קשר סיבתי בין אירוע דחק נפשי ובין אירוע מוחי, ושאין סימוכין לקיומה של אסכולה השוללת קשר סיבתי בין אירועים בעבודה ובין אירועים מוחיים
אריה אגוזי
מה עלוב יותר - התגובות של האו"ם למה שקורה בסוריה או התגובה של צה"ל לירי רקטות על ישובי הדרום?
טליה פישמן
אחת התוצאות הנלוות לכל הדיון על התקציב הייתה הפניית זרקור לעבר האישים שהתבלטו. קודם כל מוביל המרד הרפובליקני ג'ון בונר, דובר בית הנבחרים, שבּהררכייַת השלטון האמריקני מגיע שלישי בתור, אחרי הנשיא וסגן הנשיא
איתן קלינסקי
כמה מצער שביבי יודע, שקיים כבר חוק חינוך חובה חינם לגילאי שלוש-ארבע בספר החוקים של מדינת ישראל. 12 שנים החוק הזה שחור על גבי לבן כתוב בספר החוקים של מדינת ישראל. חברת הכנסת תמר גוז'נסקי מסיעת חד"ש הצליחה להעביר את החוק כבר בשנת 1999, אבל כל שנה החוק מתמוסס ומתאדה בחוק ההסדרים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il