X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  נאומים
נאומה של דורית ביניש, נשיאת בית המשפט העליון בטקס השבעת שופטים בבית הנשיא [ט"ו באב תשע"א, 15.8.2011]
▪  ▪  ▪
אין בידינו ואין זה מתפקידנו לשנות תפישות מאקרו המעוגנות במדיניות לגיטימית של הרשות המבצעת. אך יש בכוחנו, וזהו בהחלט תפקידנו, לתרום לאדם הנזקק ולשנות את המציאות ברמת המיקרו.

   רשימות קודמות
  חתירה נגד אושיות השיטה
  שת"פ בין עו"ד לשופטים - תנאי להגשמת יעדי מערכת המשפט
  חובת הנאמנות למשפט ולחוק
  שופטת למדנית, חרוצה ומשקיעה
  ע"פ 8133/09 שחר מזרחי נגד מדינת ישראל (21.7.2010)

אישי נשיא המדינה, אדוני שר המשפטים, נשיאת בית הדין הארצי לעבודה, חבריי נשיאי בתי המשפט, חבריי השופטים, חברי ועדת הבחירה לשופטים, שופטות ושופטים חדשים הנכנסים היום בעול השיפוט ובני משפחותיהם היקרים.
מדי מספר חודשים אנו שבים ומתכנסים במשכן נשיא המדינה לטקס המסורתי של השבעת שופטים. הטקס הזה לעולם אינו בגדר שיגרה. לכם היום הזה הוא יום חג וההתרגשות רבה. שותפים לה בני זוג, ילדים והורים, והמעמד הנושא אופי מיוחד מסמל את הדרך החדשה שאתם צועדים בה. בוודאי כך ביחס לאלה שמצטרפים לראשונה למשפחת השופטים. גם לנו, במערכת השיפוט, זהו יום חג, ואנו מקבלים בשמחה ובאמון רב את השופטים החדשים לשורותינו.
היום מצטרפים אלינו 22 שופטים אשר יתרמו מכישוריהם, מכישרונם וממרצם למערכת שכה זקוקה לכל שופט ושופטת. בין השופטים המתמנים היום, שופטים הבאים מקרב ציבור עורכי-הדין, שופטים הבאים מהמגזר הציבורי ואף רשמים שכיהנו שנים במערכת, אך רק עתה חצו את המבואה ונכנסו לטרקלין - לשיפוט.
חמישה מהנשבעים היום הם שופטים שעלו במעלות השיפוט. ארבעה מתמנים מבתי משפט השלום לבתי המשפט המחוזיים: בנצרת, בחיפה, בתל אביב ובבאר-שבע. השופטת לאה גליקסמן-כוכבי נבחרה לבית הדין הארצי לעבודה. שלושה שופטים מתמנים לבתי הדין האזוריים לעבודה בחיפה ובתל אביב. בתי משפט השלום ברחבי הארץ, בצפון, בחיפה, בתל אביב, בירושלים ובבאר-שבע מקבלים היום תגבורת של 14 שופטים חדשים.
אתם יוצאים היום לדרך חדשה כשברקע, על סדר היום הציבורי, תביעות לשינוי סדרי העדיפויות החברתיים במדינה. קריאה דומה השמעתי מעל במה זו בטקס השבעת שופטים שהתקיים כאן לפני שנה בדיוק. דיברתי אז על התופעות הקשות של אלימות, איומים ועבריינות שפשטו במקומותינו. הזכרתי את המצוקות הקשות שבתי המשפט נחשפים אליהן מידי יום ביומו. ציינתי אז, ואני שבה ומציינת גם היום, כי על בתי המשפט לעשות כל מאמץ למיגור עבריינות ופשיעה, לקידום השוויון ולהגנה על זכויות אדם ואזרח; אך כפי שאמרתי אז, פתרון הבעיות בפניהם ניצבת המדינה והחברה בישראל אינו מסור לבתי המשפט בלבד.
משך שנים קופחה מערכת אכיפת החוק, ובתי המשפט בכלל זה, כיוון שאיושה והקצאת המשאבים לחיזוקה לא היו בסדרי העדיפויות של כל ממשלות ישראל. התוצאה היא, אפוא, שגם בעמדנו כמעט בשיא כוח האדם השיפוטי, עדיין הפער בין מספר התיקים המוגשים לכל הערכאות לבין מספר השופטים שעליהם מוטל לדון בתיקים, הוא פער עצום; והיחס בין מספר השופטים למספר התיקים והעניינים שמוטל עליהם לדון בהם אינו יחס הולם. מטעם זה אנו שבים ומזכירים פעמים רבות כי אין לאפיין את עבודת בתי המשפט כסחבת אלא כעומס. עומס הנובע מאי ההתאמה בין האמצעים המוקצים למשפט - שופטים, כוח עזר משפטי ומינהלי, ומכך שטרם הושלם בינוי הולם המאפשר לקלוט שופטים ועובדים נוספים.
אנחנו חוליה נוספת בתפיסה חברתית כוללת המצויה בחסר. לא רק בתי המשפט אינם מותאמים לצרכים עימם מתמודדת המערכת, אלא גם הסביבה הלוויינית שהיא תנאי להשלטת החוק והמשפט אשר נדחקה שנים רבות לקרן זווית. די להציץ לתנאים בבתי המעצר, בבתי הסוהר, בהיעדר מוסדות לנוער, לשיקום ולנזקקים - כדי להכיר בכך שרק פעולה משולבת, שראשיתה בחינוך וסופה בבתי המשפט ובחוליות הקשורות למערכת המשפט, תתן ביטוי לחלק כה חיוני מצרכי החברה.
מערכת המשפט, שאתם מצטרפים לשורותיה היום, היא אומנם רשות מבין רשויות השלטון, אך אין היא מופקדת על קביעת המדיניות הכלכלית או החברתית במדינה. תפקידם של בתי המשפט להתערב - כפי שאף נעשה בעבר - כשהכלים המשפטיים בידיהם: כאשר יש פגיעה בזכויות אדם מוגנות וכאשר בא בפניהם עניין המצביע על הפרת עיקרון השוויון בחלוקת משאבים בין שווים בקרב האוכלוסיה. אין בידינו ואין זה מתפקידנו לשנות תפיסות מאקרו המעוגנות במדיניות לגיטימית של הרשות המבצעת. אך יש בכוחנו, וזהו בהחלט תפקידנו, לתרום לאדם הנזקק ולשנות את המציאות ברמת המיקרו.
ממחר תוצבו בבתי המשפט השונים ותתרגמו להחלטות ולמעשים את משמעות המונח "לעשות צדק". אלפי תיקים יבואו בפניכם. בבתי המשפט השונים ובמיוחד בבתי משפט השלום, בתי המשפט לנוער ולמשפחה, ובערכאות בתי הדין לעבודה, יובאו בפניכם ענייניהם של אנשים המתמודדים עם בעיות שונות. בבתי הדין לעבודה תדונו בבעיות חברתיות סוציאליות; בעניינים הנוגעים לזכויות אדם ואזרח; בזכויות עובדים, לרבות עובדים זרים ובעניינים הנוגעים לביטוח הלאומי ולביטוח הבריאות. ביתר בתי המשפט תדונו בעניינים הנוגעים להתמודדויות יומיומיות שבין אדם לחברו ובין האזרח למוסדות השלטון. זכרו תמיד שמאחרי כל תיק מסתתר עולם ומלואו. מאחרי כל תיק עומד אדם הפונה לבתי המשפט כדי שיתנו לו סעד. היום ניתנים לכם הכוח והסמכות לתת את הסעד הנכון והראוי על-פי הדין ובהתאם לצו מצפונכם. אתם מצטרפים לשרשרת של גורמים שבכוחם להשפיע על מציאות חייהם של אנשים רבים. השתמשו בכוחכם זה בתבונה וברגישות.
בהצטרפותכם לשורות השיפוט תהיו חלק מן המאמץ הכולל לשיפור עבודת מערכת המשפט ולניהול מתחדש של עבודת המערכת בכלים שעומדים לרשותנו. מצפה לכם עבודה לא קלה. ימיכם יהיו עמוסים. מרגע כניסתכם ללשכה ולאולם, המשימה היא שלכם בלבד. תלמדו לדעת כמה העבודה היא תובענית וכמה נדרשים השופטים לעשות לילותיהם כימים כדי לקבל את ההכרעות הנכונות וכדי להתמודד עם כמויות התיקים.
במירוץ המתמיד של השיפוט, בין היומן העמוס לאולם המלא, עשו מאמץ להקדיש מזמנכם גם לחשיבה, ללימוד ולהפקת מסקנות מתורת קודמיכם, מהפסיקה ומהניסיון השיפוטי הכללי שנצבר. לא קל העול שיוטל על כתפיכם, אך בצידו תמורה ממשית במימוש הייעוד של עשיית משפט.
זכרו כי אין עליכם אלא מרות הדין. פעלו בהתאם לכישוריכם, לידע המקצועי שרכשתם ובעיקר בהתאם לחוש המקצועי שלכם להבחין בין טוב לרע. אינכם תלויים באיש, אך אתם חבים באחריות כלפי כלל הציבור וכלפי המתדיינים שבפניכם.
עבודת השופט לעיתים מלווה בבדידות; אך הבדידות היא גם זו הנותנת לו הגנה. היו קשובים לטענות בעלי הדין. תנו למתדיינים בפניכם את התחושה שהיה להם יומם בבית המשפט. זכרו, כי בחלק גדול מן המקרים, זהו המפגש היחידי של אנשים עם מערכת השיפוט. הצדיקו את האמון שנותן הציבור במערכת זו. גלו אורך רוח ובחנו בקפידה את טענות בעלי הדין ועורכי הדין, אך אל תשעו לקולות הנשמעים מהרחוב, מהסביבה ומהתקשורת. נהלו את הדיון בפניכם ביעילות, אך לעולם לא על חשבון האיכות.
אין לי אלא לאחל לכם שהדרך אליה יצאתם היום תהא מלאת סיפוק, שליחות ותחושת עשייה. ראו ברכה לימים טובים בעבודתכם. המשפחות הקרובות לכם ודאי ייטלו חלק בצורך לסייע לכם לשאת בעול החדש בשמחה ובגאווה. קבלו על עצמכם מעמד זה בתחושת שיתוף ובנפש חפצה. מהיום אתם חלק ממשפחת השופטים המורחבת. הצלחתכם היא הצלחתנו.

תאריך:  15/08/2011   |   עודכן:  15/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מערכת המשפט אינה מופקדת על קביעת מדיניות כלכלית או חברתית
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
"העומס" נובע מטיפשות השופטים
שופטים על הפנים  |  15/08/11 19:48
2
הפער בין ההצהרות לשחפוט בפועל
אלישמע  |  15/08/11 23:47
3
נוהג שהשתרש - לבלף את הציבור
פרפלה  |  16/08/11 04:20
4
שחיתות זו שיטת קלקליתה!!
וולף לפיד   |  17/08/11 18:12
5
שהעליון ימנע קלקלה מושחתת!!
וולף לפיד  |  17/08/11 18:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר יאיר ברקאי
דברי ברכה של ראש מכללת ליפשיץ לכינוס בנושא תקשורת ומדיה חדשה, בית התפוצות, תל אביב [כ"ז בסיוון תשע"א, 29.06.2011]
בלפור חקק
נאום יו"ר אגודת הסופרים העברים ביום חנוכת מכון "גנזים" [22.06.2011, כ' בסיוון תשע"א]
עו"ד יורי גיא-רון
נאומו של ראש לשכת עורכי הדין בכינוס "ניהול בוררות הלכה למעשה" של המוסד לבוררות של הלשכה בכפר המכבייה [י"ג בסיוון תשע"א, 15.06.2011]
יהודה וינשטיין
נאום היועץ המשפטי לממשלה בטקס הסמכת עורכי-דין חדשים בבנייני האומה [י"ג בסיוון תשע"א, 15.06.2011]
בנימין נתניהו
דברי ראש הממשלה בישיבת 'מרכז הרב' לרגל יום ירושלים [כ"ז באייר תשע"א, 31.05.2011]
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il