X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  נאומים
דברי נשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש בטקס הנחת אבן הפינה לבית המשפט המחוזי בתל אביב בלובי היכל המשפט בתל אביב [ה' באלול תשע"א, 04.09.2011]
▪  ▪  ▪

אדוני שר המשפטים פרופ' יעקב נאמן, ראש העיר תל אביב-יפו מר רון חולדאי, מנהל בתי המשפט השופט משה גל, נשיאת בית המשפט המחוזי, הנשיאה ד' ברלינר, נשיאות בתי משפט השלום והנוער, סגן החשבת הכללית מר גבי שוחט, יושב-ראש לשכת עורכי הדין עו"ד דורון ברזילי, יושב-ראש ועד מחוז תל אביב של לשכת עורכי הדין, שופטות, שופטים ועובדי בתי המשפט בתל אביב; מכובדי כולם.
מעמד הנחת אבן פינה לבניין ציבורי נושא על-פי טיבו אופי של מעמד היסטורי, משום שהוא צופה פני עתיד, משום שהוא מבטא תקווה להתחדשות ולשינוי. עצם ציון הנחת אבן פינה בטקס חגיגי מקנה לאירוע צביון של הבטחה עתידית, ראשיתו של חזון לעתיד. בדומה לזרע הנזרע באדמה ויניב פריו, המעמד הסמלי מעורר ציפייה לקראת חנוכת הבניין בעתיד. המעמד שאנו מציינים כאן היום הוא שלב בהישגים שנטביע בזיכרון של המערכת שלנו.
אנחנו צנועים יותר ולא נשתמש בביטוי אירוע היסטורי כי החזון שלנו הוא ארצי ומעשי. מערכת השיפוט מבקשת לממש את הצורך בבית הולם וראוי שישמש את בית המשפט המחוזי של תל אביב-יפו וישנה את מצבו של בית משפט השלום כראוי לבית המשפט הגדול במדינה. אנחנו מבקשים לתת לעוסקים במלאכת השיפוט אכסניה נאותה המכבדת את יושביה ושופטיה. ללא מבנה נאות חסרים השופטים תנאים חיוניים לעבודתם, תנאים בסיסיים שאינם בגדר מותרות. בניין בית משפט המותאם לייעודו הוא חיוני לא פחות מכך גם לציבור הרחב הנזקק לו. לאלפים הפוקדים את בית המשפט מדי יום, וכמובן לציבור עורכי-הדין שהוא השותף לכל עשייה בהליך השיפוטי, התנאים הפיזיים של בית המשפט, הם החומר והבסיס בבחינת "הקמח" שבלעדיו אין תורה.
כאשר נחנך בניין בית המשפט של תל אביב-יפו בשנת 1966 היה זה אירוע מרגש ומרשים בכל היבט. היה זה בית המשפט הראשון בישראל שנבנה כדי למלא יעוד של בית משפט - היה זה מבנה מודרני וחדשני פרי יצירתם האדריכלית של האדריכלים זאב ויעקב רכטר המנוחים, שנתפס כפלא ארכיטקטוני בתעוזה של בטון חשוף - סמל לישראליות, בלב ליבה של תל אביב באזור שהיה אז בתחילת פריחתו, ולימים נמצא נטוע בלב מרכז התרבות התל אביבי כחלק מקומפלקס שלם. אולם הזמן שחלף מאז, כיובל שנים, שחק את הפלא והבניין שהתיישן אינו יכול עוד לשאת את יעודו כנדרש בעידן שלנו.
צר המקום מלהכיל את יושביו ומכדי להעניק את התנאים המינימליים החיוניים לתפקודו. ההלם הראשון של כל שופט שמתמנה לכהונה שיפוטית בבית משפט השלום או המחוזי בתל אביב, הרגע המתסכל ביותר שבו השופט החדש שואל עצמו - "רגע לאן הגעתי", איפה אשב, למה כל-כך רציתי להגיע הנה, איפה אוכל לעבוד, לעיין בחומר, האם אני אכן בבית המשפט שלי. זהו הלם המפגש עם הסביבה הפיזית. תחושה זו אינה מרפה מכל עובדי המנהלה בבניין היושבים צפופים ודחוקים; ולא פחות מאכזבת התרשמותו של הקהל הרב המגיע לדיונים בבניין שהוא סמל למשפט. השאלה איך נרחיב לא ירדה מסדר יומנו. שנים רבות התנהל שיח בלתי נלאה, דיונים פנימיים בין משרד האוצר למשרד המשפטים; מדי פעם עלתה האפשרות להקים בית משפט חדש במקום אחר, לא במרכז המרכזים של העיר. השיקולים היו מסוגים שונים והיה חשש שבתנאים המקובלים במקומותינו כל שינוי יארך שנים ארוכות וצרכי המערכת לא יתמלאו לעולם. היה זמן שאף אני תהיתי אם יש להקים את בית המשפט כאן בליבת העיר. היום אין לי ספק כי חשוב שבצד המרכז התרבותי, האמנותי והציבורי של העיר, יעמוד המרכז השיפוטי כסמל לחשיבותו של בית משפט בתוך מרכז תרבותי, רוחני וחברתי.
בשלב זה אפשר כבר לברך שהחיינו, ולהודות לכל הגורמים שהשקיעו כל-כך הרבה זמן, מחשבה, מאמץ - לתכנון ולהקצאת משאבים, כדי שהתוכנית להקים את בניין בית המשפט כאן במקום הזה - במגדל מודרני ועכשווי תתממש. שוב נהיה מובילים בהגשמת חזון הקמת בית המשפט בתל אביב כבית משפט חדשני ובמבנה המתאים לייעודו.
נראה כי אפשר כבר להודיע במעמד זה כי נפלה ההחלטה שגם הבניין המקורי המשמש כיום את בתי המשפט יחודש וישופץ כדי שניתן יהיה להמשיך ולתפקד בו בתנאים ראויים והולמים. והלוואי ששני המבנים גם יחד יתנו מענה מספק לצרכי בית המשפט בעתיד כשתושלם המלאכה.
היום הזה מגיעות ברכות לעיר תל אביב, שתזכה לבית המשפט הראוי לעיר הגדולה בישראל, שליבה פועם באופן המצדיק בית משפט גדול ומלא חיים. ברכות למערכת בתי המשפט כולה, ותודות לכל מי שתרם שהתוכנית הזו שהמתינה למעלה מעשור למימושה יוצאת בימים אלה לדרך ההגשמה. לשר המשפטים, לראש עיריית תל אביב, למנהל בתי המשפט, לאנשי הנהלת בתי המשפט, לאנשי האוצר ולמר גבי שוחט. נציין בהקשר זה כי הבניין שייבנה כאן יצטרף לשורה של בתי משפט שנבנו ונבנים עדיין במשך כשני עשורים ושינו את פניה של מערכת בתי המשפט במקומות שונים בארץ, והמלאכה בתחום זה עדיין לא תמה. שוב מקדימה תל אביב את הבירה ירושלים הממתינה לתורה. נאחל לעצמנו שהבנייה כאן תסתיים בהקדם ונברך את נשיאת בית המשפט המחוזי - הנשיאה ברלינר, נשיאת בתי משפט השלום - הנשיאה הדסי הרמן, כל שופטי ועובדי בית המשפט המחוזי והשלום בתל אביב, שישאו בסבלנות את תלאות הבנייה ושיזכו ליהנות בקרוב מהרווחה הצפויה.
בברכת שנה טובה ומוצלחת לכל המשתתפים עימנו כאן היום, ונקווה לשנה של שיתוף פעולה פורה, לקידום מטרותינו המשותפות לשם עשיית משפט.

תאריך:  05/09/2011   |   עודכן:  05/09/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בית הולם שישמש את ביהמ"ש המחוזי ת"א-יפו
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
תל אביב לא העיר הגדולה בישראל
אייל1  |  5/09/11 21:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דורית ביניש
נאומה של דורית ביניש, נשיאת בית המשפט העליון בטקס השבעת שופטים בבית הנשיא [ט"ו באב תשע"א, 15.8.2011]
ד"ר יאיר ברקאי
דברי ברכה של ראש מכללת ליפשיץ לכינוס בנושא תקשורת ומדיה חדשה, בית התפוצות, תל אביב [כ"ז בסיוון תשע"א, 29.06.2011]
בלפור חקק
נאום יו"ר אגודת הסופרים העברים ביום חנוכת מכון "גנזים" [22.06.2011, כ' בסיוון תשע"א]
עו"ד יורי גיא-רון
נאומו של ראש לשכת עורכי הדין בכינוס "ניהול בוררות הלכה למעשה" של המוסד לבוררות של הלשכה בכפר המכבייה [י"ג בסיוון תשע"א, 15.06.2011]
יהודה וינשטיין
נאום היועץ המשפטי לממשלה בטקס הסמכת עורכי-דין חדשים בבנייני האומה [י"ג בסיוון תשע"א, 15.06.2011]
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il