X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מה הם כללי הזהירות לעסקות ניכיון שיקים בבנקים? באלו מקרים הבנק לא ימלא את חובתו נאמנה אל מול הלקוח אשר הפקיד בידיו המחאות דחויות לגבייה במסגרת עסקת ניכיון? ומה הן חובות האמון המוטלות על בנק בעסקות מסוג זה? עו"ד טל קדש על פסיקת בית המשפט בנושא
▪  ▪  ▪
הבנק לא תמיד שש לנקוט בהליכי הוצאה לפועל במקרים הנחזים להיות קשים לגבייה [צילום: פלאש 90]

מבוא - עסקת ניכיון שיקים כעסקת מימון
עסקת ניכיון שיקים יכולה להוות פתרון למצוקת תזרים מזומנים שאליו נקלע בית עסק ויש לראותה כעסקת מימון לכל דבר. ניתן לבצע עסקת ניכיון בבנקים מסחריים או בחברות העוסקות בתחום בשוק הפרטי.
עסקת ניכיון הינה עסקה שבה רוכש הבנק מהלקוח המחאה מעותדת (אותה מחזיק הלקוח כנפרע או כנסב) כאשר הבנק מזכה את חשבון הלקוח מיידית בסכום ההמחאה בניכוי ריבית אותה גובה הבנק (בדרך כלל כפונקציה של משך הזמן שעוד נותר עד מועד פירעונה של ההמחאה (ד. תמיר, י. יערי, דיני שטרות בפסיקת בתי המשפט, מהדורה שנייה, תשס"א -2001, עמ' 465).
במסגרת עסקת הניכיון, מקבל הבנק באמצעות הסבת שיק לזכותו מעמד הידוע כמעמד של "אוחז כשורה", הווה אומר, כי הבנק נכנס לנעלי הלקוח (הנמשך המקורי) ולמעשה מוטלת עליו החובה לדאוג לפירעונה של ההמחאה ולנקוט בהליכי גבייה בהנחה שזו חוללה.
כללי זהירות ללקוח בעסקת ניכיון מול בנק
בבואכם לחתום על הסכם ניכיון עם הבנק, עליכם לשים לב לדרכי הפעולה של הבנק במקרה שבו השיק שנמסר לו על ידכם מחולל. במקרה זה, הבנק יחייב את חשבונכם בגובה השיק שחולל לצד חיוב נוסף בריבית וגם בעמלה בגין החזר השיק, ובדרך כלל אמור הבנק לנקוט בהליכי הוצאה לפועל לגביית השיק, על-מנת להקטין את נזק הלקוח ולזכות את חשבונו, בהתאם לתוצאות הגבייה.
עליכם לפקח אחר הפעולות שננקטות על-ידי הבנק על-מנת לגבות את השיק לצד זכותכם הלגיטימית לקבל את השיק לרשותכם, ככל שתבחרו לעשות כן, לשם נקיטת הליכי הוצאה לפועל באופן עצמאי ובלתי תלוי בבנק.
המציאות בשטח מוכיחה כי הבנק לא תמיד שש לנקוט בהליכי הוצאה לפועל במקרים הנחזים להיות קשים מבחינת סיכויי גבייה, וזאת מכמה טעמים כלכליים: ראשית, נקיטת הליכי הוצאה לפועל כרוכה בעלויות משפטיות גבוהות- אגרות, איתור חייבים, חקירות, שכ"ט עורכי דין ועוד. שנית, הבנק אדיש לנקיטת הליכי גבייה מאחר שחייב את חשבון הלקוח, וייתכן כי עדיף לו להתרכז בגבייה מאת הלקוח שאותו הוא מכיר, מאשר להפנות את המשאבים לנמשך בשיק. התנהלות זו כמובן אינה עולה בקנה אחד עם חובת הבנק לצמצם את נזקו של הלקוח, ובמקרים מסוימים מהווה הפרה בוטה של חובת הנאמנות המוגברת המוטלת על הבנק, כפי שיתואר במקרה של בנק מרכנתיל דיסקונט בהמשך.
בכך לא די, שכן הבנק לעיתים תכופות לא ישתף פעולה עם לקוח שיבקש לקבל אינפורמציה באשר להיקף פעולות הגבייה שננקטו לרבות אילו פעולות דרישה וחקירה בוצעו, בייחוד לא בשעה שחשבון הנמשך על-פי השיק שחולל, מצוי ביתרת חובה ובחריגה, ושאלת האפקטיביות של הגבייה מוטלת בספק. גם במקרים מסוג זה יש לראות את הבנק אשר אוחז בשתי קצות החבל, כמי שנוקט בטקטיקה פסולה שאינה עולה בקנה אחד עם חובתו להבטיח את האינטרסים של לקוח הסניף ולהקטין את נזקו.
דוגמה מאת הפסיקה להפרת חובת האמון של הלקוח בעסקת ניכיון בקונטקסט המשפטי נציין, כי משחוללה המחאה יש לראות בכך כביטול הסכם המחייב השבה הדדית, הווה אומר, כי הבנק רשאי לחייב את חשבון הלקוח אשר כביכול מחזיר את התמורה שקיבל מהבנק, ומנגד על הבנק להחזיר ללקוח את מה שהוא קיבל מאת הלקוח במסגרת העסקה - כלומר את השיקים.
בפסק דין שניתן לאחרונה בבית המשפט השלום בחיפה בת"א (חי) 8100-08-09 בנק מרכנתיל דיסקונט בע"מ נ' גל ד.מ. חפירות ובנין בע"מ, נמתחה ביקורת נוקבת על התנהלות סניף בנק מרכנתיל דיסקונט, אגב דחיית תביעתו לנוכח אי נקיטת הליכי הוצאה לפועל למימוש החמאות שהועמדו לסניף על-ידי הלקוח במסגרת עסקת ניכיון.
באותו המקרה, הגיש הבנק תביעה כנגד חברה בע"מ ושני מנהליה, הערבים לפירעון חובותיה בגין חוב של למעלה מ-130,000 שקלים בחשבון. לטענת הנתבעים, החוב בחשבון נוצר בשל התנהלות הבנק אשר החזיק בשיקים (ששוויים עולה על יתרת החובה של החברה בחשבון הבנק), אשר הוסבו לבנק במסגרת עסקת ניכיון על-ידי החברה. בית המשפט, בדחותו את תביעת הבנק, ביקר את התנהלות מנהל הסניף אשר הציג מצג שווא בפני החברה כי הבנק עתיד לנקוט בהליכי הוצאה לפועל אך הלכה למעשה, נקט במדיניות של "שב ואל תעשה", תוך שיתרת החובה בחשבון המשיכה לגדול באין מפריע ותוך שהבנק נמנע מלהעביר לחברה את יתרת ההמחאות שאחז.
בית המשפט קבע, כי בסמוך לאחר חילול השיקים ניתן היה להגדיל את סיכויי הגבייה באופן משמעותי שכן החברה אשר ההמחאות היו משוכות על שמה הייתה חברה סולבנטית, ברם הימנעות הבנק מלממש את ההמחאות בתוך פרק זמן סביר והימנעותו מלהעביר אותן ללקוחות, עולה כדי הפרת חובת הנאמנות של הבנק כלפי החברה והערבים כמו גם כשל בשמירה של הבנק על האינטרסים של לקוח הסניף.
לסיכום
לבנק קיימת האפשרות המעשית להעריך את הסיכונים הנחזים בעסקת ניכיון כדוגמת ביצוע בדיקות בסיסיות אודות חוסנו הכלכלי של מושך ההמחאה, וניתן היה לסבור כי הבנק, כגוף בעל הניסיון והמיומנות הנדרשת בעסקות דומות, ידע להעריך את הסיכונים הנחזים בעסקת ניכיון, עוד בשלב המשא-ומתן עם הלקוח, ולצד זאת ישקיע את כל המשאבים הדרושים על-מנת לגבות בעצמו את השיקים ויימנע מחיוב חשבון הלקוח במקרה של חילול.
עם זאת נוכחנו לדעת שהבנק אינו נושא בסיכון כלכלי במסגרת עסקת ניכיון, כאשר בפרקטיקה הנוהגת משבוטל הסכם הניכיון, כלומר בעת חילול שיק שנמסר לבנק ומשכשל הבנק מלממש את השיק בעצמו, מחויב הבנק בפרק זמן סביר לצמצם את נזקו של הלקוח וליתן לו את הכלים לנקוט בהליכי גבייה במישרין אל מול בעל ההמחאה (בז'רגון המשפטי הכוונה למימוש הזכות לסברוגציה כלפי החייב על-פי השטר).
סיטואציה בה ניתן הכשר לבנק מצד אחד לחייב את חשבון הלקוח ומצד שני לשמור לעצמו את הזכות לגבות את ההמחאות מבלי להגביל עצמו לסד זמנים ולטובת הלקוח, אינה דבר מובן מאליו ועל הלקוח לחשוד כי טובתו אינה נגד עיניו של הבנק בנסיבות העניין.
עליכם לשמור על זכותכם הלגיטימית לקבל את המחאות לאחר חילולן ולאחר שהבנק מסר דיווח אלו פעולות הוא ביצע על-מנת לגבות את ההמחאות כדין, וזאת בכדי לדעת באם הבנק פעל כמצופה ממנו להקטין את נזקכם בזמן אמת, תוך נקיטת הליכי גבייה אימתניים או שמא נקט בגישת שב ואל תעשה וגרם לכם לנזקים כספיים.

קדש, מורנו - עורכי דין
הכותב הוא מומחה למשפט אזרחי ומסחרי, דיני בנקאות ודיני חברות. מגדל משה אביב רמת גן.
תאריך:  14/09/2011   |   עודכן:  15/09/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עסקת ניכיון שיקים מול הבנק: כללי זהירות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ליאור רזניק
רבים מאמינים שהנה הגיע ספטמבר - ההכרה במדינה פלשתינית באו"ם - הגיע הסוף שלנו, הגיע אלינו הגהינום. אני דווקא טוען אחרת - ספטמבר הוא אפשרות לתקן חלק מטעויות העבר, להוציא אותנו מהחלום ל"שלום" ו"מזרח תיכון חדש" ועל הדרך גם להציל את כבודנו
יוסי שחר
צה"ל הפך לפרד עצל, מתמגן, מתחפר, מתגדר על הקרקע ומתכסה בכיפת ברזל מלמעלה. רק מגיב וגם אז במידה ובמשורה ומרחוק כדי לא להיפגע ולא לפגוע ממש, כדי לא להגביה חלילה את גובה הלהבות ולמנוע את התפשטותן
ראובן לייב
להבדיל באלף אלפי הבדלות מהשב"כ, פועל הימין הקיצוני בשיטות אפלות של "שו-שו" נגד כל מי שאינו לרוחו. בבנק המטרות שלו מסומנים לא רק כפריים ערביים בגדה, אלא גם אנשי שמאל, ואפילו, לא להאמין, צה"ל עצמו!
רפאל בוכניק
צירוף של נאום בנוי לתלפיות ו"סל מסרים" מושכל ישמש תחמושת חיונית למדינת ישראל בשעה קשה מהבחינה הדיפלומטית. התעלמות מממדי האירוע בכינוס העצרת הכללית של האו"ם, עלולה להתחוור כטעות קשה בשיקול הדעת של מקבלי ההחלטות במדינת ישראל. לכן, הכרחי הדבר כי ישראל תיוצג בעצרת בדרג אקסקוטיבי בכיר ביותר, ובמקרה דנן - ראש הממשלה
איתן קלינסקי
זה יותר ממכאיב לומר, שבישראל הלכנו שולל אחרי דגם כלכלי מופקר, שיצר כלכלת בועות עם עודפי הון גדולים בתאגידים, שנאכלו על-ידי הנהלות בכירות. הנהלות שהתירו לעצמן רשות ליטול משכורות עתק ובונוסים אסטרונומיים, שהתחלקו על-ידי דיוידנדים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il