X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  נאומים
דברי נשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש בטקס פתיחת שנת המשפט של לשכת עורכי הדין [ט"ו באלול תשע"א, 14.09.2011]
▪  ▪  ▪

אדוני שר המשפטים, יושב-ראש ועדת החוקה, חוק ומשפט חבר הכנסת דוד רותם, יו"ר לשכת עורכי הדין, יושב-ראש ועד מחוז ירושלים של לשכת עורכי הדין, שופטים, היועץ המשפטי לממשלה, עורכי דין, חברים יקרים.
ערב טוב, שנה טובה ואיחולים לפתיחת שנת משפט מוצלחת.
כמדי שנה, בפתח שנת המשפט, אנו נפגשים בחסות לשכת עורכי הדין לקבל את השנה החדשה. לפני שבועות מספר סיימנו את שנת המשפט ועמדנו כאן לסכם את השנה החולפת, שהייתה עמוסה ועתירת אירועים. פגרת בתי המשפט אפשרה לכל העוסקים במלאכה לצמצם פערים, להיערך לקראת השנה העומדת בפתח וגם, אני מקווה, לנוח ולאגור כוחות חדשים.
מפגשים תקופתיים אלה ממחישים את שיתוף הפעולה בין כל אנשי המשפט. נוכחים כאן היום שופטים, עורכי דין, יועצים משפטיים ואישי ציבור. כולנו יחד אמונים על השירות המשפטי הניתן בישראל. כל אחד מנושאי התפקידים אחראי, בתחומו שלו, לכך שכל מי שנדרש לשירות משפטי יקבל סעד ענייני, מקצועי ומהיר ככל הניתן. בשנים האחרונות, בטקסי פתיחת וסיום השנה ובכנס השנתי של לשכת עורכי הדין, תיארתי בהרחבה את המאמצים הניכרים שאנו משקיעים לשם ייעול עבודת מערכת המשפט.
חלק מן השינויים שהובלנו בשנים האחרונות מוכרים לכם היטב: נוהל דחיית הדיונים, שקליטתו לא הייתה קלה, אך נראה שהצדדים כולם מתרגלים אליו; רפורמת שמיעת הדיונים ברצף נוסתה בהצלחה במספר בתי משפט, וגם מערכת המחשוב - "נט המשפט" - שלקח לכולנו זמן להתרגל לעבודה במסגרתה, הוטמעה במערכת ואני מקווה שהיא תאפשר לכולנו עבודה בממשק מודרני התואם את ההתקדמות הטכנולוגית המואצת של השנים האחרונות.
מאמצים ניכרים הושקעו גם בהליך ההכשרה של שופטים חדשים ובהעמקת הידע והמקצועיות של שופטים ותיקים. צעדים אלה נותנים אותותיהם בייעול עבודת המערכת, ובמבט על ניתן להבחין בשינויים מסוימים. הדוח החצי-שנתי האחרון שפרסמה הנהלת בתי המשפט מצביע על ירידה במלאי התיקים שהצטבר בבתי המשפט משך שנים רבות, וזאת, על-אף עלייה מתמדת במספר ההליכים המוגשים לבתי המשפט.
מעת לעת מועלות הצעות נוספות לייעול המערכת, ובהן הצעות להוציא עניינים מסוימים מתחומי הרשות השופטת. בין היתר, עלתה ההצעה להעביר עניינים המוגשים לבית משפט שלום למסלול של בוררות חובה. ידוע לי ששר המשפטים מאמין שהצעה זו היא הפתרון היחיד והחיוני לעומס במערכת המשפט. מאמציו הכנים של השר מכוונים על-פי תפיסתו ל"הציל" את המערכת. בעיניי, הצעה זו בעייתית ומעוררת קשיים עקרוניים שאיני רואה לפרטם כאן ועכשיו. החשש העיקרי הוא כי הלכה למעשה מאפשרת הצעת החוק הפרטה של שירותי משפט בישראל.
שר המשפטים, מתוך מודעות לבעייתיות, הציע מספר סייגים להיקף תחולת החוק ובהם צמצום תקופת תחולתו לחמש שנים. עם זאת, קשה להתעלם מהחשש כי הצעת החוק עלולה לפגוע בזכות הגישה לערכאות ויש בה כדי לכרסם בתפקידיה הבסיסיים ביותר של הרשות השופטת. כללי האתיקה החלים על שופטים אינם חלים על בוררים, אשר אינם כפופים לאותה מערכת מחייבת של נורמות המבטיחה הימנעות מהימצאות במצב של ניגוד עניינים או אף הימנעות ממראית עין של ניגוד עניינים. אין לי ספק כי הצעת החוק מבוססת על כוונה טובה של סיוע למערכת השיפוט.
הרציונל העומד ביסוד הצעת החוק הוא הקטנת הנטל המוטל על מערכת השיפוט בישראל, שהיא אכן בין העמוסות בעולם. אלא, שספק אם הפתרון היחיד להקטנת הנטל הוא בניתוב התיקים לגורמים פרטיים. דומה כי מלבד הפתרון הנחוץ של הגדלת תקני השופטים והתאמתם לצרכים של החברה בישראל, יש לעשות מאמץ למצוא דרכים מינהליות ודיוניות נוספות לשיפור עבודת המערכת.
אכן, כששר המשפטים נכנס לתפקידו מלאי התיקים שהצטבר היה גדול מאוד והוא פעל נמרצות לגיבוש פתרונות שונים לשיפור עבודת המערכת ובעניין זה זכינו לשיתוף פעולה מצידו של השר. אני מאמינה כי המצב השתפר בעזרת האמצעים המינהליים שהונהגו על ידינו. בעיות העומס הן בעיות שכל שיטות המשפט במדינות השונות מחפשות דרכים לפתרונן. יש מסלולים שונים לפתרון סכסוכים מחוץ לכתלי בית המשפט, ובהם גם גישור ובוררות בהסכמה. אך יש להיזהר מקידום פתרונות שעלולים לפגוע בזכות הגישה לערכאות ולכרסם בתפקידיה הבסיסיים של הרשות השופטת.
נכונה לכולנו תקופה לא פשוטה ושנה מלאת אתגרים בתחום המדיני, החברתי והמשפטי. דומה כי אנו חיים בעידן של שינוי מתמיד. מי יכול היה לחזות לפני שנה את נפילת המשטרים הותיקים בעולם הערבי? המון האנשים שיצא לרחובות שינה את פני המזרח התיכון. קשה לצפות כיום, ואני ודאי איני מומחית לדבר, מה תהיינה השלכות השינויים המשטריים על מדינת ישראל, אך לבטח נושאים אלה יעסיקו את הרשויות הנבחרות וייתכן שתהיה להם השפעה גם על מערכת המשפט.
סדר היום החברתי הפנימי עומד אף הוא לדיון ציבורי. אירועי הקיץ האחרון העלו על נס את כוחה של החברה האזרחית. המשפט, במסגרתו אנו פועלים, מושפע משינויים חברתיים. המשפט מבטא את הבחירות הערכיות של החברה וככזה, הוא שחקן מרכזי בכל שינוי חברתי. מטבע הדברים, לכל אחד מאיתנו תפקיד שונה הנגזר ממקומנו הגיאומטרי בעולם המשפט. חלק מבעלי התפקידים המשפטיים נוטלים חלק פעיל בפעילות לשינוי חברתי, וחלק - ובהם בתי המשפט - בעלי תפקיד סביל יותר, כנגזר מהגדרת תפקידם.
יחד עם זאת, חשוב לציין כי הגם שעולם המשפט הוא דינמי ומשתנה בהתאם לסביבה הנורמטיבית בה הוא פועל, ישנם עקרונות יסוד העומדים בבסיס קיומנו כחברה וכמדינה. עקרונות אלה נועדו לעמוד אל מול רוחות שעה חולפות ולכוון את דרכה של החברה. חלק מעקרונות יסוד אלה מגובשים בחוקי היסוד שלנו, אך חלק מהם טרם קיבלו ביטוי בחוקה המתהווית.
האירועים האחרונים בישראל ובעולם ממחישים את הצורך בהשלמת מפעל החוקה, ובכלל זאת בחקיקת חוק יסוד: החקיקה וחוק יסוד: זכויות חברתיות. ללא חוקה יציבה, יהיה קשה לשמר את העקרונות הדמוקרטיים שהצלחנו להנהיג במדינה ישראל. החוקה היא המצפן הערכי והמוסרי שלנו, ובזכות יציבותה, בכוחה לאחד את החברה בישראל.
תמורות נוספות חלות בקצב מסחרר גם בתחומים אחרים. השינויים הטכנולוגיים הדינמיים והמרשימים שחוללו מהפך בקנה מידה בינלאומי מחלחלים לעולם המשפט ומחייבים התאמה מהירה יותר של החוק והמשפט למציאות המשתנה. ספק בעיני אם המשפט כבר ערוך או יהיה ערוך בתקופה הקרובה להתמודד עם מכלול חידושי הטכנולוגיה של העולם התקשורתי ושל העולם האינטרנטי. הרשתות החברתיות, המידע הזמין ולעיתים עודף המידע, היכולת לארגן קבוצת אנשים במהירות וביעילות - אלה ואחרים משפיעים על תפיסות יסודיות בעולם המשפט; והמשימה שתעמוד גם לפתחם של בתי המשפט בשנים הקרובות תהיה להתאים את המונחים המשפטיים לדינמיות המאפיינת את העולם המודרני.
גם בדלת האמות של הרשות השופטת צפויים שינויים משמעותיים בשנה הקרובה. מספר שופטים יפרשו במהלך השנה מכהונה בבית המשפט העליון. הצעות שונות מבקשות להנהיג פוליטיזציה של הליך בחירת השופטים. אלה הצעות הרסניות שיפגעו במערכת העצמאית שקמה כאן מאז קום המדינה. לשופטי בית המשפט העליון אין רוב בוועדה לבחירת שופטים. זוהי ועדה המבטאת איזון בין פוליטיקאים ואנשי משפט; איזון שהוא חשוב והכרחי לשמירה על ייצוג הגורמים הרלוונטיים בוועדה ולהבטחת הבחירה העניינית של השופטים, המוּנעת לא משיקולים פוליטיים כי אם מבחירה המבוססת על מקצועיותם של המועמדים. גם הקריאות לביטול שיטת ה"סניוריטי" בבחירת נשיא בית המשפט העליון פוגעות במסורת הקונסטיטוציונית שהתפתחה במשך השנים והבטיחה את עצמאותם ואי תלותם המלאה של השופטים.
אלה אך מקצת השינויים הדרמטיים שאנו חווים בתקופה האחרונה. אני מקווה שנשכיל להתמודד בתבונה עם השינויים והאתגרים הרבים הניצבים לפתחנו. אאחל בהזדמנות זו הצלחה גם לראש הלשכה החדש, עו"ד דורון ברזילי. בתקווה שהלשכה כולה תשתף פעולה ותחזק את השורות לטובת המשפט בישראל. אני שבה ואומרת בכל הזדמנות, לא במחלוקות ובהתנצחויות נוכל למלא בהצלחה את השליחות המוטלת עלינו, אלא בשיתוף פעולה, בהידברות והבנה והשקעת מאמצים משותפים.
נאחל לכולנו שנה טובה ומוצלחת בפן האישי ובפן המקצועי ושנת עבודה פורייה שתצעיד את מערכת המשפט להגשמת יעדיה.

תאריך:  15/09/2011   |   עודכן:  15/09/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האירועים האחרונים בישראל ובעולם ממחישים את הצורך בהשלמת מפעל החוקה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שמואל האוזר
הרצאתו של יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, בוועידת economix.il השנתית לחיזוק המגזר העסקי של לשכת המסחר ת"א והמרכז, בשיתוף גלובס [ט"ו באלול תשע"א, 14.09.2011]
שמואל האוזר
הרצאתו של יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, בכינוס כלכליסט [ח' באלול תשע"א, 07.09.2011]
דורית ביניש
דברי נשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש בטקס הנחת אבן הפינה לבית המשפט המחוזי בתל אביב בלובי היכל המשפט בתל אביב [ה' באלול תשע"א, 04.09.2011]
דורית ביניש
נאומה של דורית ביניש, נשיאת בית המשפט העליון בטקס השבעת שופטים בבית הנשיא [ט"ו באב תשע"א, 15.8.2011]
ד"ר יאיר ברקאי
דברי ברכה של ראש מכללת ליפשיץ לכינוס בנושא תקשורת ומדיה חדשה, בית התפוצות, תל אביב [כ"ז בסיוון תשע"א, 29.06.2011]
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il