X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
נראה כי המחאה הגדולה ביותר הייתה צריכה להתרחש במסדרונות הבנקים הגדולים, אשר מחזיקים בקשרים צולבים עם חברות גדולות במשק והן מעצמם העובדה שאין כמעט משק בית אחד (שלא לדבר על חברה) אשר אין לו חשבון בנק אחד לפחות
▪  ▪  ▪
אין כיום כמעט כל תחרות בין הבנקים [צילום: איתמר לוין]

לפני מספר ימים פורסמו מסקנות ועדת הריכוזיות שמינה ראש הממשלה לפני זמן רב, עוד בטרם הוקמו אוהלי המחאה הראשונים ברחוב רוטשילד. בין יתר מסקנותיה נקבע כי יש לפרק את הקשר בין הבנקים ובעליהם לבין חברות גדולות אחרות במשק.
כמו-כן בימים האחרונים מתפרסמות שוב ושוב דליפות של ועדת טרכטנברג, אותה מינה ראש הממשלה לאחר שהמחאה החברתית פרצה. מעיון במסקנות ועדת הריכוזיות והן בבלוג שפורסם על-ידי ראש הוועדה עצמו, בו כתב "על הממשלה להבטיח כללי משחק הוגנים לכלכלת השוק תוך מניעת היווצרותם של חסמי כניסה, ריכוזיות, וכוח מונופוליסטי, וכמו-כן כללי העסקה הוגנים לכלל העובדים ושמירה על זכויותיהם הבסיסיות.", מתברר כי אוהלי המחאה לא מוקמו בכלל במקום הנכון.
נראה כי המחאה הגדולה ביותר הייתה צריכה להתרחש במסדרונות הבנקים הגדולים, אשר מחזיקים בקשרים צולבים עם חברות גדולות במשק והן מעצמם העובדהשאין כמעט משק בית אחד (שלא לדבר על חברה) אשר אין לו חשבון בנק אחד לפחות.
כל משק בית, ובודאי כל חברה נתון בכל מועד נתון לגחמותיו של הבנק, כתוצאה מכך שאין כיום כל אפשרות לנהל חיים מודרניים ללא פתיחת חשבון בנק, ושלא לדבר על הקמת ותפעול עסק וקבלת הלוואות לצורך כך.
אין כיום כמעט כל תחרות בין הבנקים, ולמעשה ישנם בנקים בודדים שמחזיקים באחוז ניכר מהמשק במדינת ישראל, ואין לאזרח הפשוט ואף לא לחברות גדולות ומכובדות, כל אפשרות להתנגד לגחמותיו של הבנק או להתמקח עם הבנק על העמלות המושתות עליו. יצוין, כי בניגוד למשרד התקשורת שהביא לידי כך שניתן להתנייד היום בין חברות הסלולר בקלות, הרי שבין בנקים קשה מאוד להתנייד.
לדוגמה, אף בנק לא ישוש שתפתח אצלו חשבון בד-בבד עם נטילת ההלוואה הקודמת שלך בבנק הקודם או שיתרת החובה של הבנק הקודם תעבור אליו. לזה מתווסף עניין פיצויי ההיוון שיש לשלם בגין ההלוואה בבנק הקודם, דבר שגם מביא לידי כך שקשה לעזוב את הבנק ללא סגירת כל הקצוות, ותוך עלות גבוהה.
שהרי כל פקיד יכול בכל יום נתון להחליט כי יש להפחית את האשראי באופן מיידי, וזאת באופן חד-צדדי או אף פחות מכך - להחליט כי העמלות מועלות בכך וכך אחוזים ולאזרח או לחברה אין כל דרך להתמודד עם גחמה זו בזמן אמת.
אין לאזרח הקטן כל אפשרות להתנגד כשווה מול הבנק, שהרי כל התנגדות כזו יכולה להביא לכדי העמדת ההלוואה או יתרת האשראי לפרעון מיידי, ניהול משפטים ארוכים מול עורכי הדין של הבנק, תוך שבפרק זמן זה ההליכים המשפטיים מתפרסמים במאגרי המידע ואף בנק לא ייתן לפתוח אצלו חשבון, שלא לדבר על אשראי, כדי להמשיך ולהתנהל כבעבר.
מצב דברים זה בו ניהול משפט לוקח זמן רב וכסף (שמן הסתם לא תמיד קיים אם מסגרת האשראי שלך הופסקה והניהול התקין שלך לא עובד כבעבר), ואף מביא לכדי חוסר ודאות, מביא כל עו"ד שמבין עניין להמליץ ללקוח שלו לשכוח מהעוולה שבוצעה כנגדו ולהגיע להסדר כזה או אחר עם הבנק, ובלבד שיוכל להמשיך ולבצע עסקים כבימים ימימה, וכדי שלא יהיה מצורע בקרב הגילדה הבנקאית שלא תתקרב אל מישהו שהעיז להתלונן ולטעון טענות כנגד בנק ומנהל נגדו הליכים משפטיים.
לכן ברור ביותר מדוע בין חברות הסלולר קיימת התניידות גבוהה ביותר, ואילו בין הבנקים לא קיימת כמעט כל התניידות, ומרגע שפתחת חשבון בגיל צבא - רוב הסיכויים שמשיך לנהל את חשבונך באותו בנק עד יום מותך.
ברור הוא כי יש ליתן את הדעת בדבר כשל שוק זה, וברור הוא כי ככל שוועדת הריכוזיות וועדת טרכטנברג תביא בסופו של יום לכך שניתן להתנייד בין בנקים וכן לכך שתתקיים תחרות אמיתי בין הבנקים בעניין עמלות, ותפקח יותר על פעולות הבנקים, ובזמן אמת (ולא לאחר שהנזק נגרם), כי הציבור בכללותו יחסוך לעצמו אלפי שקלים לחודש, ואף יביא לידי תחרות אמיתי בין הבנקים.

הכותבים הם ממשרד עוה"ד גלעד נרקיס עוסק בתחום הבנקאות. עו"ד גלעד נרקיס הינו מחבר סדרת הספרים – החובות החלות על הבנקים
תאריך:  06/10/2011   |   עודכן:  06/10/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מדוע אוהלי המחאה לא מוקמו במשרדי הבנקים?
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
הטיפשות מעוגנת בנטילת אשראי
zoomarch  |  6/10/11 22:49
2
אף אחד לא יודע כלום
המומחה  |  7/10/11 07:52
3
הבנקים הרשמיים הם השוק השחור
סובול עידן  |  8/10/11 00:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמי דור-און
במקום להניח מראש כי "קיצונים יהודים" הציתו את המסגד בטובא זנגריה סביר, באותה מידה, יש להעריך כי ההצתה היא תולדה של פרובוקציה מצד מיליטנטים איסלאמים, המבקשים לזרוע אש של שנאה כנגד המדינה בקרב אזרחי ישראל הערבים
הרב אפרים זלמנוביץ
בימינו, אין כל צורך להתאכזר לבעלי החיים - תרנגולים ותרנגולות - ועדיף לקיים את מצוות הכפרות על-ידי נתינת כסף לצדקה, העובר לנזקקים    כפרה אמיתית
דרור אידר
שלא כדוקטורנטים במדעי הרוח והחברה, המתמחים ברפואה רואים את האור בקצה המנהרה; יש תכלית לפעולתם. בסופה של ההתמחות מחכה משרה ודאית עם משכורת מצוינת שרק תעלה עם השנים. ולא רק משרה מחכה; בעיקר יש להם מה שכמעט אין לאף אחד אחר במשק: ודאות תעסוקתית
איתן קלינסקי
מדיניות נלוזה אפשרה מציאות בלתי נסבלת שבה 300,000 עובדים נתונים לחרפת ניצול של חברת עבדים ברשות ובדין .
את הדין הזה אנחנו חייבים למחוק . אני מברך את הסתדרות העובדים והעומד בראשה, עופר עיני , שנרתמו למאבק שחייב להצליח
משה חסדאי
התלמיד החכם הארץ ישראלי, עלה למרומים, ורוחו מפעמת בקרבנו ובכל מפעלינו, ותאיר אותם לנצח. 'צדיקים במיתתם קרויים חיים', הוא חי בתוכנו בכל יצירתו הענקית לתחיית האומה בארצה על-פי תורתה מתוך אהבת ישראל עצומה שתהיה כמורשת חייו לדורות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il