X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
עו"ד מיכאל ספרד מאשים קצין בכיר בצה"ל בכך שהפיץ לכתבים מידע שקרי על מחלת סרטן שהייתה כביכול לג'וואהר אבו רחמה שמתה לאחר הפגנה בבילעין
▪  ▪  ▪
הלוויית ג'וואהר אבו-רחמה. התקשורת עומדת לצידו של צה''ל [צילום: פלאש 90]

השבוע לפני שנה בילה עו"ד מיכאל ספרד בכפר בילעין שבגדה המערבית, עם בני משפחתה של ג'וואהר אבו רחמה. כמה שעות קודם לכן התמוטטה אבו רחמה ומתה, לטענת פלשתינים לאחר ששאפה כמות גדולה של גז מדמיע בהפגנה נגד התוואי הלא חוקי של גדר ההפרדה באזור הכפר; לטענת צה"ל, על-רקע שאיפה של מעט גז מדמיע אולם בעיקר בשל בעיות רפואיות קודמות וטיפול לקוי שקיבלה בבית חולים ברמאללה.
לאחר מותה צוטטו בעיתונות הישראלית גורמים צה"ליים שטענו כי אבו רחמה הייתה חולת סרטן וכלל לא שהתה באזור ההפגנה. עו"ד ספרד, שייצג את משפחת המנוחה מטעם ארגון "יש דין", הקדיש את אותם הימים לניסיונות להפריך גרסה הזו. המטרה שלו הייתה להעמיד דברים על דיוקם, וחשוב מכך - להביא את הפרקליט הצבאי הראשי להורות על פתיחת חקירת מצ"ח לבירור נסיבות המוות.
"התחלנו לבנות את הסיפור", נזכר ספרד בהרצאה שנתן בשבוע שעבר בתל אביב. לדבריו, הוא ומוחמד חטיב, ממארגני המחאה בבילעין, הצליחו לאתר את האדם שניגש אל אבו רחמה לאחר שקרסה משאיפת גז מדמיע ושמעו את גרסתו. כמו-כן השיגו תצהיר מנהג האמבולנס שהסיע אותה מהאזור שבו קרסה אל בית החולים. מידע זה, ומידע נוסף, הועבר מטעמם לכל הכתבים הרלוונטיים בעיתונות הישראלית.
"למחרת בבוקר אנחנו קמים ומסתבר שדיברנו עם הבנאדם הלא נכון, משום שהעורכים עושים בסופו של דבר מה שהם רוצים", אומר ספרד. הכותרות עסקו במחלת הסרטן של אבו רחמה ובטענות כי הפלשתינים מפברקים את נסיבות מותה. "לכתבים היה את המידע, והוא נכנס לעיתונים", מבהיר ספרד, "אבל הוא נכנס בצורה כזו שאין לו שום ערך. [...] אני משוכנע שאת הגישה הזו לעורכים, שלי אין, יש לצה"ל".
במקום להבליט את עדויות הנוכחים בשטח, אשר לוקטו על-ידי ספרד וצוותו, העיתונות הישראלית העדיפה לדבוק בטענות על מחלת הסרטן ממנה כביכול סבלה אבו רחמה. "הסיפורים האלה", אומר ספרד, "הופצו על-ידי גורם בכיר בצה"ל (ספר נקב בשמו ובתפקידו, אך "העין השביעית" נמנע מלהזכירו כי ספרד לא סיפק ראייה משכנעת שאכן באיש הנדון מדובר). בשיחות רקע הוא המציא המצאה על מחלת סרטן".
ספרד מדגיש כי בכלי התקשורת הישראלים לא ננקב שמו של הגורם הצבאי שטען כי אבו רחמה סבלה ממחלת הסרטן. "אם היה מתייצב בשמו", הוא מדגיש, "אפשר היה לגבות ממנו מחיר על כך ששיקר". לדברי ספרד, "הדבר המצער בפרשה הוא שאותו גורם לא שילם מחיר. ברגע שהתברר שהעובדות שהוא האכיל את עיתונאי החצר האלה לא היו נכונות, היה אפשר לצפות שהעיתונאים - לא בשל אימוץ הנרטיב הפלשתיני אלא משום ההשפלה שבשיתוף פעולה עם שקר, משום העובדה שהם היו צינור לרמייה של הציבור, מתוקף הכבוד המקצועי שהם רוחשים לעצמם - היה אפשר לצפות שיבואו חשבון עם אותו גורם. שלפחות יהיו מאמרי דעה, איזשהו עיסוק תקשורתי נרחב בשאלה איך זה שגורם צבאי מרשה לעצמו לשקר כך לעיתונאים. אפילו זה לא היה, והעובדה הזו היא שמבטיחה שמקרים כאלה יוכלו לקרות שוב ושוב".
מדובר צה"ל נמסר: טענות הכתב אינן נכונות ואין בכוונתנו להתייחס לנאמר בתדרוך סגור. יודגש כי עתירה בעניינה של ג'ווהאר אבו רחמה תלויה ועומדת בבג"ץ ועתידה להתברר בחודש יולי 2012.
התקשורת הישראלית: מקבלת עמדת צה"ל כמו רפלקס מותנה
ספרד סיפר על חוויותיו בבילעין ודיבר על השפעת התקשורת על מערכת המשפט הצבאית באירוע שנערך ביום חמישי שעבר בתל אביב בשיתוף פעולה בין העמותות "יש דין" ו"קשב". בחודש שעבר פרסם "קשב" מחקר שערך על סיקור התקשורת הישראלית את מותה של אבו רחמה. תוצאות המחקר נראות מוכרות לכל מי שקרא בשנים האחרונות עיתונות ישראלית, או דוחות קודמים של "קשב".
"רוב העיתונות הישראלית הוכיחה שוב, כי בכל הקשור למדיניות הפעלת הכוח של צה"ל מול האוכלוסיה הפלשתינית בשטחים, היא נוטה, כמו ברפלקס מותנה, להתייצב לצידו ולקבל את עמדתו, כמעט ללא שאלות, ללא בדיקה עצמאית וללא ביקורת", נכתב בדברי הסיכום למחקר.
"[...] באמצעות עריכה מגמתית ומטעה, התקשורת פיזרה מסך עשן על הסיפור כולו. כל מידע שהטיל אחריות על הצבא נדחק לשוליים, כך שהציבור הישראלי נשאר עם הנרטיב השגור, לפיו הפלשתינים משקרים באופן שיטתי בניסיון לעשות דה-לגיטימציה לישראל. למעט בעיתון 'הארץ', הסיקור התמקד במלחמת הגרסאות בין הצבא הישראלי לבין הפלשתינים, תוך העברת מסר חד-משמעי לקוראים כי הפלשתינים ממציאים בדותות, והצבא חף מכל פשע.
"[...] אפילו לאחר שהתפרסם תחקיר הצבא, אשר קבע כי אבו-רחמה אכן נכחה באזור ההפגנה ושאפה גז מדמיע (כפי שהפלשתינים טענו), אך טען כי טיפול לקוי בבית החולים ברמאללה הוא שגרם למותה, לא פנתה התקשורת לשאול את השאלות המתחייבות על התנהלות הצבא. כיצד ייתכן שסיבת פינוייה של אבו-רחמה לבית החולים הייתה שאיפת גז מדמיע, אך אין לכך שום קשר למותה? כיצד הצליח צה"ל להסיר מעצמו כל אחריות למותה של אזרחית פלשתינית חפה מפשע? נדמה כי השאלות אשר העולם כולו שאל, נעדרו לחלוטין מהשיח הציבורי הישראלי".
"פרשת מותה של ג'וואהר אבו רחמה היא משל", אמר יזהר באר, מנכ"ל "קשב", לקהל שנכח באירוע. "משל לאופן שבו אנחנו רואים לאורך כל השנים כיצד סיפור מותם של פלשתינים אזרחיים חפים מפשע מסוקר על-ידי התקשורת הישראלית. זה לא מקרה שעלינו עליו, זו תופעה, דפוס, ולכן המקרה הזה הוא חשוב".
באר תיאר בהרחבה, שלב אחר שלב, כיצד סיקרו כלי התקשורת המרכזיים בישראל את מותה של אבו רחמה (מומלץ לקרוא את המחקר המלא כאן), ובסוף דבריו ציין כי במקביל למחקר זה נערכה סקירה של העיתונות הפלשתינית באותה תקופה, במסגרת שיתוף פעולה עם ארגון פלשתיני לביקורת התקשורת.
"התקשורת הפלשתינית סיקרה את הסיפור בצורה מוטה, שטחית ולא רצינית", ציין באר. "רובו התבסס על ציטוטים מהעיתונות הישראלית ופתחון פה רחב שניתן לדוברים פוליטיים מהפת"ח וארגונים אחרים שהבליטו את הממד הלאומי. לא הייתה עבודת עיתונות, אפילו לא בהשוואה לעיתונות הישראלית. הפלשתינים שחיים לצידנו לא מקבלים מידע טוב יותר מאיתנו, למעשה הרבה פחות טוב. העיתונות הפלשתינית חלשה ולא מקצועית".
קרמניצר: בהתחשב במעמד המקרו - גם אני לא הייתי חושד
באירוע נשא דברים גם פרופ' מרדכי קרמניצר, סגן נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה (מו"ל שותף של אתר זה). "אני לא חושב שהצבא מדבר עם העורכים", אמר קרמניצר בתגובה לטענת עו"ד ספרד. "אני חושב שהעורכים פועלים משיקולי רקע ושל מה שהם חושבים שמצפים מהם המו"לים והציבור. לא צריך להגיד להם, הם מבינים לבד מה המפקד הצבאי היה אומר להם לו היה מתקשר, ולכן הוא לא צריך להתקשר".
ביחס לדברי ספרד על חוסר הפקפוק של העיתונאים הישראלים בגרסה הצבאית, ציין קרמניצר כי קל להבין זאת בהתחשב במעמד המקור שמסר להם את עמדת צה"ל (לפי גרסת ספרד). "אני לא בטוח שאני הייתי חשדן לו (מקור כה בכיר) (קרמניצר זיהה במפורש את המקור, לפי גרסת עו"ד ספרד), היה אומר לי שהיא חולת סרטן. הייתי מאמין שהוא יודע על מה הוא מדבר. כמובן שאני שותף לתמיהה איך התקשורת לא הגיבה בצורה יותר חריפה אחרי שהסתבר לה שמכרו לה סתם דברים חסרי שחר".
עוד טען קרמניצר כי הביקורת על כך שהתקשורת אינה מספקת את ההקשר הראוי, מחטיאה את המטרה. לדבריו, אין מקום לצפות מהעיתונות שתעסוק בעמודי החדשות בשאלות עקרוניות כגון מדוע אין מאפשרים לקיים הפגנות באזור או מדוע צה"ל עושה שימוש באמצעים שמתבררים פעם אחר פעם כקטלניים. "זו דרישה שהעיתונות לא יכולה לעמוד בה", אמר. לדברי קרמניצר, בשאלות האלה יש לטפל במאמרים ולא בידיעות חדשותיות. "אם מאמרים נקראים פחות מהידיעות, אין מה לעשות. אי-אפשר להפוך לחדשה מה שאינו חדשה".
ספרד ציין בדבריו כי הכותרות שהופיעו בעיתונות הישראלית בימים שלאחר מותה של אבו רחמה, כאילו היא סבלה ממחלת הסרטן, סיכלו את הסיכוי שהפרקליט הצבאי ייעתר לדרישת ארגון "יש דין" ויורה על חקירת מותה (מעבר לתחקיר המבצעי שערך צה"ל). לדבריו, הפצ"ר לא רצה להיתפס כמי שעומד לצד הנרטיב הפלשתיני ולכן העדיף לא להורות על חקירה פלילית. גם היום, שנה לאחר המקרה, הפרקליטות הצבאית טרם הורתה לפתוח בחקירה. לפני כשלושה חודשים עתרה לבג"צ אמה של אבו-רחמה, באמצעות ארגון "יש דין", בדרישה שיורה לפצ"ר לעשות כן. התיק עדיין תלוי ועומד.

תאריך:  05/01/2012   |   עודכן:  05/01/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מרדכי קרמניצר
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אז איך כל הפאזל הזה מסתדר
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
היא לא חילקה שם עוגיות
לטחון קמח טחון  |  5/01/12 19:13
2
אני באמת תמה
פרנציסקוס  |  6/01/12 07:57
3
מסיבת פיג'מות של שמאלנים.
יוסי78  |  6/01/12 09:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
הפארק הלאומי של צ'ילה, טורס דל פאינה, שמאות אלפי הדונם שלו עלו בימים אלה באש - לפי החשד בידי תרמילאים ישראלים - הוא אחת משמורות הטבע היפות ביותר על פני הגלובוס כולו. כמה חבל על דאובדן
אלי אלון
חתני וכלות חב"ד מתבקשים ומוזהרים להירשם בזמן ובמועד החוקי לנישואין שאם לא כן לא ירשמו לנישואין במועצה הדתית . באחרונה היו מספר מקרים שחתנים וכלות מכפר חב"ד לא התייצבו במועד במשרדי המועצה הדתית לרישום לנישואין. יש התולים זאת במנהגם של חתני כפר חב"ד לצאת מספר שבועות לפני החתונה לחצר "הרבי" בארה"ב כדי להתעלות בקדושה
ראובן לייב
מותה של יפה ירקוני, ענקית הזמר העברי, הוא גם מותו של הזמר הישראלי שידע לשלב הירואיקה של ימי קרבות סוערים ועקובים מדם עם רומנטיקה רגשנית של ימי רגיעה    רקוויים לזמרת הישראלית הגדולה מכולם
איתמר לוין
אחרי ביקורים באולמותיהם של 14 מבין 20 השופטים המחוזיים המועמדים לבית המשפט העליון, ניתן לסכם. שבעה מהם קיבלו את הציון המירבי והוכיחו שהם אכן נמנים על הטובים שבשופטי ישראל. מצד שני, הכנסתם לרשימה של "מועמדי קש" מלמדת על הצורך לשכלל את עבודתה של הוועדה למינוי שופטים
מכון ויצמן למדע
הניסיון לבצע חישובים על מידע רגיש אשר מאוחסן על שרתים מרוחקים משאיר את המידע חשוף, כך ששיטות ההצפנה המסורתיות אינן יכולות להגן עליו. הבעיה העיקרית היא, שביצוע פעולות שונות על הנתונים מחייב
לפענח את הקידוד שלהם. הפתרון שהוצע לבעיה זו הוא למצוא דרך להצפין את המידע, כך שהשרת יוכל לבצע את הפעולות הנדרשות כשהמידע עדיין מוצפן
רשימות נוספות
לא שוחד   /  אורן פרסיקו
הנשר נחת ונחשף  /  אורן פרסיקו
הכתב משה נוסבאום מבוקש לעדות  /  אורן פרסיקו
עיתונאית נולדה   /  אורן פרסיקו
קול-ישראל מירושלים   /  רפי מן
על הדרך   /  אורן פרסיקו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il