X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מאז עידן אהרן ברק, בית המשפט העליון בישראל בשבתו כבית דין גבוה לצדק מתפקד כבית משפט לחוקה לכל דבר ועניין
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]
ישנה אמירה נוספת שעלתה במחוזותינו: "צריך לשמור על עצמאות בית המשפט העליון". היא נשמעת אצילית, נכון?

אז אחרי שאלי ישי אמר בפה מלא את מה שכולם יודעים ("ללא חילונים אין הכנסות, אין מסים, אין תעשיה") לפני מספר שבועות היה זה תורה של דורית ביניש להגיד בפה מלא את מה שכולם יודעים - בית המשפט העליון אינו מייצג את כלל הקבוצות בחברה הישראלית. או במילותיה שלה: "אכן, ראוי שיתקיים בהרכב שופטי בית המשפט העליון 'שיקוף' של הציבור, אך שיקוף אין משמעו ייצוג".
ניסיתי להתייחס למשפט הזה ברצינות. לא הצלחתי. איך זה עובד בפועל? אם רק קבוצה אחת בחברה מיוצגת, איך בדיוק שאר הקבוצות "משוקפות"? מה, יושבים שלושה שופטים אשכנזים-חילונים-שמאלניים, אחד אחראי "לשקף" את המזרחיים, אחד את הדתיים ואחד את הימניים?
ביניש המשיכה ואמרה כי "הייצוגיות אינה מתאימה לגוף מקצועי מובהק שנועד לתת ביטוי אובייקטיבי ובלתי תלוי לערכיה של החברה כולה". אז עם כל הכבוד לכבוד השופטת, המשפט הזה הוא אובייקטיבית מופרך. ערכים הם דבר סובייקטיבי. ולכל קבוצה באוכלוסיה יש הערכים שלה המהווים את השקפת העולם הסובייקטיבית והייחודית לה. כך שאת הטיעון שלה יש לקרוא באופן הזה: "את המחלוקת - בין השקפות העולם הסובייקטיביות של הקבוצות השונות בחברה - תכריע אחת מהן באופן אובייקטיבי". וזה, מה לעשות, לא ממש הגיוני. על דרך משל: כבודה מציעה שיתכנסו הזאב והכבש, ואז יכריע הזאב -אובייקטיבית כמובן - מי ייטרף על-ידי מי (כאשר לִמשמע הכרעת הדין, על הכבש להגיב ב: "כן, כבוד הזאב").
ובהקשר הזה, ישנה אמירה נוספת שעלתה במחוזותינו: "צריך לשמור על עצמאות בית המשפט העליון". היא נשמעת אצילית, נכון? והיא גם באמת טובה, נכונה ויפה, כשמדובר בבית משפט הדן בעניינים פליליים או אזרחיים. בית משפט כזה עוסק בשאלות אובייקטיביות, של מי אשם ומי זכאי, מי חייב ומי לא. בנושאים אלה באמת לזהותו ולמאפייניו האישיים של השופט לא אמורה להיות השפעה, ויש אכן לוודא כי השופטים יהיו עצמאים מכל השפעה חיצונית בלתי רלוונטית.
אבל מאז עידן אהרן ברק, בית המשפט העליון בישראל בשבתו כבית דין גבוה לצדק מתפקד כבית משפט לחוקה לכל דבר ועניין. ככזה, הוא דן בשאלות הליבה (הסובייקטיביות) של מאפייני החברה בישראל. כמעצב אורחות חייה של החברה, ממה בדיוק אמור בית המשפט העליון להיות עצמאי - מרצון האזרחים החיים בה?
יש לציין כי במקרה הזה דווקא אין בעיה אימננטית באמירה. יש כמה וכמה שיטות משטר כאלו, שבהן המוסדות המעצבים את אורחותיה של החברה זוכים ל"עצמאות" מפני השפעת האזרחים החיים בה. דמוקרטיה היא לא אחת מהן.

לאתר מגזין מראה
הכותב הוא תלמיד תואר ראשון בפסיכולוגיה וממשל.
תאריך:  29/01/2012   |   עודכן:  29/01/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יצא ה(מר"צ)ע מהשק
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
יאעני "צדק"
המאוננת  |  30/01/12 09:49
2
אם היית מכיר את פסקי הדין
אלטע קאקער  |  30/01/12 10:02
3
חיים בשקר
ממתין שוב  |  30/01/12 10:42
4
דגל הפלורליזם: אני מוכן להלחם
נחום שחף  |  30/01/12 13:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר גבריאל אביטל
מותר ואף חובה על בן-סימון לקרב את הציבור הערבי להכרה שהם מיעוט הזכאי לכל הזכויות כבני אדם, אולם בהתקפתו על היהודים הבאים מארצות ניכר, הוא רומז בהכרח אל החמשיר של הח"כ הערבי אחמד טיבי מעל בימת הכנסת - היהודים הרוסים אינם רצויים
מרדכי קידר
הסיכויים לאיחוד החברה המצרית המזרחית המשוסעת בעזרת כלים מערביים    עתה תעמוד בפני המערכת המצרית השאלה הקשורה לשם המדינה, והעובדה שהאיסלאם נעדר ממנו. ייתכן כי שם המדינה יוחלף שוב, והפעם הוא יהיה משהו כמו "מדינת מצרים המוסלמית הערבית"
עו"ד אברהם פכטר
הרבה דברים קרו מאז הוועידה, בשנת 1942, בה התכנסו כמה מבכירי ההנהגה הנאצית כדי לתכנן את ביצוע השמדת יהדות אירופה. הרבה דברים השתנו מאז, אבל השנאה ליהודים ממשיכה לבעבע ולבעור בליבם של שונאי ישראל הישנים והחדשים. אירן וגרורותיה וכן המופתי של ירושלים שנאם בלהט להרוג את כל ה"כופרים" היהודים. אז מה השתנה?
יואב יצחק
יאיר לפיד הוא איש רקוב, שקרן ונכלולי. באופן התנהלותו הוא מזכיר לי את אביו, יוסף (טומי) לפיד, ש"ניחן" בתכונות דומות    צירופו למסלול לימודי תואר דוקטור באוניברסיטת בר-אילן מעיד על חשד לעבירות שוחד בינו לבין הנהלת האוניברסיטה; יד רוחצת יד
עמוס גורן
בעקבות "רצח בין ידידים - אורי אבנרי: סיפור מלחמה פוליטי" מאת אמנון לורד    איך קרה שמי שלחם ב"שועלי שמשון" של חטיבת גבעתי בחזית הדרום במלחמת העצמאות, נפצע קשה, וכתב על המלחמה את הספר הנפוץ "בשדות פלשת - 1948", כתב זמן קצר לאחר מכן את "הצד השני של המטבע", המאשים את חיילי צה"ל באונס שלא ביצעו?
רשימות נוספות
מי יציל את המציל   /  שלמה פרלה
לא ה"לבנים" אשמים, אלא ה"אדומים"  /  מוטי היינריך
התסכול והסחיטה  /  מרדכי קידר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il