X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שינויים דרסטיים שנעשים על-ידי בג"ץ גורמים לזעזוע, לכפייה ולתסיסת השטח באופן שגורם לא רק לאי ציות לחוק על-ידי האנשים הקשורים לעניין, אלא ובעיקר לזילות בחוקי בג"ץ, לתופעות של הכחשת חוקים אחרים ובעיקר לאי שיתוף פעולה במישור הפרקטי של יישום החוק
▪  ▪  ▪
בג''ץ. עולה לכותרות לא מהסיבות הנכונות [צילום: פלאש 90]

לפני חמישה חודשים חבר ביקש ממני לכתוב מאמר דעה על נושא קבלת משפחת זבידאת למושב רקפת. לאחר כמה ימים של מחשבות ולימוד הנושא הגעתי להבנה שכפיית חוקים על מגזרים מסויימים בחברה גורמת לכך שאנשים לא יפנימו את החוק, לא יעבדו לפיו ובמקרים מסויימים אף יתנגדו ויעשו את ההפך הגמור:
"אם כל-כך רוצים לשלב יהודים וערבים ביחד במושב אחד, אדרבא, הרי זה מבורך, אבל יש לעשות את זה בדרך נכונה שמקובלת על שני הצדדים. אם רוצים מושב כזה יש להקים מושב כזה יש מאין ולא לדחוף בכוח את האידיאולוגיה "הדמוקרטית" לתוך מושב במשגב שרק רוצה להמשיך את דפוס חייו בשקט ובשלווה כיאה למושב באזור.
הרי ברור לכל שמשפחת זבידאת לא תחגוג את "חג הקציר" או תשתתף בחג המעלות מטעם הנוער העובד והלומד, ובטח ובטח לא תעורה חברתית וילדיה לא ייבחרו במשחקי הכדורגל השכונתיים, וזה לא בגלל שמושב רקפת חרת על דגלו את הגזענות והסלידה מהזר, אלא פשוט כי כפו את ההחלטה על המושב וכי המלאכותיות הזאת לא תוביל לשום מקום מלבד כעס ורטינה כלפי הממסד וכלפי המיעוט המדובר.
כלומר, שינויים דרסטיים שנעשים ע"י בג"ץ גורמים לזעזוע, לכפייה ולתסיסת השטח באופן שגורם לא רק לאי ציות לחוק על-ידי האנשים הקשורים לעניין, אלא ובעיקר לזילות בחוקי בג"ץ, לתופעות של הכחשת חוקים אחרים ובעיקר לאי שיתוף פעולה במישור הפרקטי של יישום החוק.
איך הדבר מתקשר לביטול חוק טל?
אם אנחנו, הרוב החילוני-דתי שמשרת בצבא, ניתן יד לביטול חוק טל ולקביעת בג"ץ בדבר גיוס חובה של כלל תלמידי הישיבה, אנחנו ניצור מצב שבו תהליכים שאמורים להתרחש בשנים (ואולי אף עשרות שנים), יתרחשו בכמה חודשים ספורים. במקרה הזה, התוצאה לא תהיה 'כוכב נולד', אלא הרס מערכות חינוכיות שלמות שנבנו בעמל רב וזעזוע בכל רבדי המערכת. לפתע, בהחלטה שרירותית אחת, נגדעו כל המערכות הללו מתוך הרצון ליצור מצב בו כולם מתגייסים וכולם משרתים ביום בהיר אחד.
המציאות מעולם לא הייתה רחוקה כל-כך מחוקי בג"ץ
המטרה שלנו כחברה היא לדאוג למצב שבו תהליכים יתרחשו תוך דיאלוג, הבנה ויצירת תשתית מתאימה. גיוס בני ישיבות או הכנסת משפחה ערבית למושב במשגב, הם תהליכים שכופים את דעת הרוב על המיעוט (או להפך) ואין בהם בשביל ליצור תשתית הגיונית ושלווה, אלא תשתית שכפו עליה להתאים צרכיה לתכתיבי המערכת.
לא חסרים אירגונים חברתיים, הן מהצד החרדי והן מהצד החילוני-דתי, שיכולים לגשר על פערי תרומת החרדים למדינת ישראל. תרומות האברכים יכולים להיות במישורים של חינוך, שיעורי דת, קורס גיור בצבא ובאופן כללי שירות מתחשב שלא יכפה את הצבא על החרדים, אלא יכניסם בהדרגה תוך התחשבות והבניית מערכת ממוסדת שתדאג להבהיר לחייל החרדי כי תרומתו למדינה מתבטאת לא רק בלימוד, אלא גם בהענקת כלים לחיילים בביסוס אמונתם ובמשמעותם הדתית פה בארץ ישראל. מהצד הצבאי, ההתחשבות יכולה להתבטא בכך שהאברכים ישרתו כקבוצה אחת, תינתן להם הזכות ללמוד ולדרוש והבסיסים בהם ישרתו יהיו כאלו שמתחשבים בסוגיות צניעות והלכה.
אין תהליכי פלא ואנחנו לא חיים בחברה שבה תהליכים מתרחשים בין רגע (אלא אם כן אתה באיזו תוכנית ריאלטי). לכן חשוב להבין שביטול חוק טל ללא יישום חוק אחר שיביא להתמזגות העולמות, יביא לכך שבמקרה הטוב יהיו הפגנות ענק בירושלים של מאות אלפי חרדים שישביתו את העיר לכמה ימים, ובמקרה הרע יהיה פה קרע בעם בין שתי קבוצות בחברה הישראלית, שלא יצליחו לגשר על הפער עשרות שנים, אותו פער שהיה נעלם אם פשוט היינו עושים את התהליך בצורה מדודה ומתחשבת שתענה לדרישות שני הצדדים.
בג"ץ עולה לכותרות בשנים האחרונות ולצערנו לא מהסיבות הנכונות. חלק מחוקיו מבטאים דעות 'דמוקרטיות' שבאות לכונן חברה מתקדמת ושוויונית, אך לצערנו חברה כזאת לא תהיה אם יהיו חוקים שנכפים על העם (ע"ע האמנציפציה של היהודים באירופה במאה ה-18), אלא הבניית מערכות בסיבסוד הממשלה שיעשו את תהליך ההתמזגות בצורה איטית, שקולה ומתחשבת שתענה על צרכי הרוב בחברה מחד, ותשמור על ערכי הקבוצה האתנית מאידך.

הכותב הוא סטודנט באונ' בן-גוריון, פעיל בתנועת "אם תרצו"
תאריך:  27/02/2012   |   עודכן:  27/02/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 כוכב נולד
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הקשר בין מושב רקפת, חוק טל ובג"ץ
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרב אליהו קאופמן
הרבנים הליטאים הכבודים באמת והמתנגדים לצבא הקלוקל הזה חייבים להבין שאת החבל לא אוחזים בשני קצוותיו. אם מגמתם "ללכת עד הסוף" נגד הגיוס לצבא ולמלא את בתי הכלא בלומדי תורה שיישר כוחם לאורייתא, אך בתנאי אחד: שיעברו צד לגמרי ויוותרו על התקציבים הציוניים לישיבות ולעולם התורה
אליקים העצני
אצלנו, הכל מגנים את בשאר אסד ומבכים את קורבנותיו. צדיקים שבתוכנו כבר חולמים על שליחת סיוע לכוחות האופוזיציה בסוריה, וכל זה לפני ששאלנו את השאלות הנכונות: האם הכוחות החדשים מבשרים יותר דמוקרטיה והעיקר - יותר אנושיות?
יונה סוקולובסקי
ארגוני זכויות אדם, אחמד טיבי, עדאללה, בצלם ושוברי השתיקה הצליחו להשחיר וללכלך את פניה של ישראל בעיני העולם הערבי. אני מצדיע להצלחתם. דמם של אזרחי סוריה יחול על ראשם    מכתב גלוי לעיתונאי ראסם נטור
זאב בן-יוסף
ותיקי הליכוד לא הודחו. היו בחירות דמוקרטיות שהתנהלו למופת ושלא ניתן לערער על חוקיותן. ואכן עובדה היא שלא הייתה שום תלונה לפני הבחירות והמחאות החלו רק לאחר שהגיעו התוצאות
דודו קוכמן
בעוד מרבית מדינות העולם הנאור מבינות את חשיבות האנרגיות המתחדשות והרגולטורים פועלים שם להקל כניסתן של אנרגיות אלה, בארץ עסוקים הרגולטורים לעשות הכל כדי למנוע כניסתן ולהצדיק קיומן, ובכך גורמים נזק לכלכלה ולסביבה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il