|
|
|
|
תאונות הדרכים הפכו לאייטם קבוע שמופיע בסוף החדשות בין מזג האוויר לשער הדולר, למין קרבן תמיד הנדרש כדי לרצות את האלים, לסטטיסטיקה עיוורת. התאונות נתפסות כגזירת גורל דטרמיניסטית אף על פי שהדוחות המקצועיים (דוגמת דוח שיינין מ-2005) קובעים שרובן המוחלט נגרם בשל 'הגורם האנושי' | |
|
|
|
ההורים ניהלו מאבק משפטי ממושך נגד חברת הביטוח 'שירביט' שסירבה לפצות את שחר בסכום מלא, בטענה שלפי המחקרים תוחלת חייה של ילדה בגילה המצויה במצב צמח היא לא יותר מ-12 שנה. אבל מה שקומם אותם יותר מכול היה הטיפול המשפטי במרק פטריק, הנהג הפוגע. התברר להם שבשקט-בשקט הגיע עורך דינו דניאל אנושי (שמונה בינתיים לשופט תעבורה) להסדר טיעון מנצח עם שופטת בית המשפט לתעבורה טל אוסטפלד.
ביום 06.03.2011 ניתן גזר הדין נגד העבריין. פטריק יצא בזול. בית המשפט גזר עליו שירות לתועלת הציבור (להבדיל מעבודות שירות המהווים חלופת מאסר), שלילת רישיון נהיגה לתקופה של 6 שנים בלבד, וקנס כספי זעום של 1,000 ש"ח בלבד ללא מאסר בפועל. יעל, אחותה בת ה-18 של שחר, פרסמה מכתב אישי מרגש בדף הפייסבוק שלה, ובו הופיעו בין היתר הדברים הבאים:
- "אני מחפשת את המילים המתאימות לתאר את הכאב שלי כרגע, ופשוט לא מוצאת. דבר לא מספיק כדי לתאר את הכעס שאני חשה, ואת האכזבה, העלבון והעצב הזה... כבר שנה ו-3 חודשים שאני מחכה שאחותי הקטנה, שהייתה ימים ספורים לפני חגיגות בת-המצווה שלה, שאת יום הולדתה חגגנו לה כשהיא שוכבת בטיפול נמרץ, מונשמת, תקום על הרגליים ותצחק ותרקוד...
"על הדיון בעניינו של מרק פטריק אף אחד לא הודיע לנו... לבסוף, כאשר גזר הדין היה בידי, חשכו עיניי... נהג שנתפס מדבר בסלולרי בזמן נהיגה מקבל קנס של 1,000 שקל. אדם שזרק נעל על שופטת קיבל 3 שנות מאסר בפועל. האדם שלקח מאחותי את החיים, שהרס משפחה שלמה, הולך לחיות את חייו כאילו דבר לא קרה. ואני רוצה לצרוח. אני רוצה לצרוח בקולי קולות, ואין מי ששומע. לאף אחד במדינה הזאת לא אכפת מצדק ומהיגיון בריא. אכפת להם שהוא 'הודה וחסך זמן שיפוטי יקר'."
אבל החלק החשוב הופיע בסוף:
-
"שחר אינה צד בתביעה הזאת. היא מעולם לא הייתה. התביעה התנהלה בין מרק פטריק למדינת ישראל, שהאינטרסים שלה הם קודם כל לחסוך כסף, לחסוך זמן... שחר נפגעה במה שמכונה תאונת דרכים. אבל שחר היא לא חלק מסטטיסטיקה. היא הילדה הכי אנרגטית בעולם, החברה הכי טובה של כל מי שמכיר אותה, צופיפניקית, אוהבת בעלי חיים, שומעת מוזיקה מזעזעת, קרציה לא נורמלית. היא הבת של נחמה וישראל גרינשפן, והיא האחות הקטנה שלי ושל נטע. שחר היא קודם כול ומעל הכול – בן אדם".
בדרך אגב נגעה פה יעל בנקודה חשובה ביותר. כדי להבין אותה צריך לראות את ההקשר הרחב של הבעיה. מנטלית זה קשה כי 'הקטל בכבישים' הפך אצלנו למטבע לשון שחוקה. הצליל שלו באוזניים פורט לנו על תדר דומה לזה של ההתחממות הגלובלית או המצב הביטחוני. תאונות הדרכים הפכו לאייטם קבוע שמופיע בסוף החדשות בין מזג האוויר לשער הדולר, למין קרבן תמיד הנדרש כדי לרצות את האלים, לסטטיסטיקה עיוורת. התאונות נתפסות כגזירת גורל דטרמיניסטית אף על-פי שהדוחו"ת המקצועיים (דוגמת דוח שיינין מ-2005) קובעים שרובן המוחלט נגרם בשל 'הגורם האנושי'.
אך העובדה המטרידה ביותר היא שכנהגים אין לנו תמריץ להשתנות, כי המדינה דואגת לנתק בין ההתנהגות שלנו בכביש לבין התוצאות הכלכליות. זה קורה בגלל שבישראל כל נהג מחויב לרכוש ביטוח חובה, שמכסה במקרה תאונה את כל הוצאות נזקי הגוף של הנפגעים בתוך ומחוץ לרכב. הביטוח הזה מבוסס על שיטת no-fault, שמשמעותה היא שאין צורך לברר את שאלת האשמה, ולכן מבחינת הכיסוי הביטוחי אין הבדל בין הולך רגל שחצה מעבר חצייה באור ירוק ונפגע, לבין נהג שדהר בצומת באור אדום במהירות מופרזת תחת השפעת אלכוהול.
אז נכון, השיטה נחשבת לסוציאלית מאחר שהיא מבטיחה פיצוי לכל נפגע ומונעת סחרור כלכלי ופשיטות רגל. אבל בדרך, השיטה מנתקת בין האדם לבין תוצאות מעשיו, ובמילים אחרות, היא פוטרת אותנו מאחריות. כי כשהמדינה קובעת שגם אם פגעת בזולת האח הגדול ישלם, היא משדרת שמספיק להיות מכוסה ביטוחית.
יש אומנם מערכת פלילית הדואגת להעניש את העבריינים, אבל היא לעולם מלאכותית, כי היא לא דורשת מהפוגע לעמוד מול הנפגע ולתת לו דין וחשבון אישי. בהליך הפלילי לא נוצר שום מגע בין הפוגע לנפגע, לא כלכלי ולא רגשי. הביטוח משלם ישירות לנפגע ובית המשפט אולי יעניש את הפוגע, אך החציצה המלאכותית שהמערכת יוצרת בין הפוגע לנפגע גורמת לכך שבאופן פרדוקסלי הנהג לא מרגיש שמוטלת עליו החובה למנוע את תאונות הדרכים.
|