X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הממסד מנהל מסע הסתה נגד הדתיים כדי להסיח את דעת הציבור מתוכניתו האמיתית: פוטש חוקתי!
▪  ▪  ▪
קלפי. להפריד את הבחירות לרשות המבצעת מהבחירות לכנסת [צילום: AP]

כל הטיעונים החסודים בעד "שוויון בחלוקת הנטל" אינם מתייחסים כלל לתשעים אחוז מן המשתמטים, אשר כמחציתם הם ערבים ורק עשירית מהם חרדים. כמה פשוט, קל ונוח להסית נגד יהודים דתיים: אם הם חרדים שאינם מתגייסים - מותר להאשים אותם בהבדלה בין דם לדם, ואם הם חובשי כיפות סרוגות שמשרתים ביחידות המובחרות - מה יותר פוליטיקלי קורקט מהאשמתם במיליטריזם, פאשיזם וחומייניזם שמתעב שירת נשים?
אך כל זה אינו אלא מסך עשן, תרגיל נכלולי שנועד להסתיר את המזימה הגדולה: הקואליציה הענקית שקמה השבוע נועדה לחסל את המעט שנותר מאופיו הדמוקרטי של המשטר הישראלי. הסיסמא: שינוי שיטת הממשל. האמנם מבינים אזרחי ישראל מה עומד ליפול על ראשם?
נכון, קיימת בעיה של יכולת המְשִׁילוּת. ממשלות ישראל מתקשות מאד לתפקד ומעטות מהן השלימו את תקופת הכהונה הקצובה להן בחוק. בעיה שניה היא היעדר האחריותיות - הקשר ההדוק שבין נציגי הצבור לבוחריהם. אך מה מציעים כיום כדי "לפתור" את הבעיות? (א) הנהגת בחירות אזוריות שבהן יש קשר בין הבוחרים לנציג שנבחר אישית לתפקידו; (ב) העלאת אחוז החסימה.
אך שתי תרופות-האליל האלו לא רלוונטיות בכלל לבעיית המשילות. הן נועדו להשיג מטרה אחרת לגמרי: לבטל את היצוג ההוגן של כל מגזרי האוכלוסיה כדי להעצים את כוחו של המיעוט השליט ולסתום כליל את פיהם של כל המיעוטים המוחלשים והמקופחים במדינה. בעוד רוממות הדמוקרטיה הליברלית בפיהם, מנסים חברי הכת השולטת בכל מוקדי העוצמה בישראל להפוך את שלטונם האוליגרכי לדיקטטורה של ממש.
הפרדה בין הבחירות לרשות המבצעת לבין הבחירות לרשות המחוקקת
אם באמת רוצים לפתור את בעיית המשילות צריך להבין שהיא נובעת מתלותה החונקת של הממשלה בקיומה של קואליציה פרלמנטרית בכנסת. רק הפרדה מוחלטת בין הבחירות לרשות המבצעת לבין הבחירות לרשות המחוקקת תוכל ליצור איזונים ובלמים ראויים ולחזק את יכולת המשילות של הממשלה.
שום בחירות אזוריות לא יבטלו את התלות בקואליציה, אלא אם חזונם של גאוני האוליגרכיה הוא ליצור משטר חד-מפלגתי שישקף נאמנה את הלכי רוחו האמיתיים של "הצבור הנאור". כל עוד שיהיו לפחות שלוש מפלגות שלאף אחת מהן אין רוב מוחלט - יהא צורך בקואליציה פרלמנטרית ולא יחול שום שינוי ביכולת המשילות.
העלאת אחוז החסימה והנהגת בחירות אזוריות יועילו רק לדבר אחד: לעוות ולסלף את היצוג ההוגן של מגוון הקהילות והדעות בחברה הישראלית. זאת המטרה האמיתית: לסתום פיות ולהדיר מככר העיר קהילות שאינן נוחות לכת השלטת (ביחוד הזרמים הדתיים על כל גווניהם).
הרי אין במדינת ישראל חפיפה אמיתית בין מגזרים שונים של האוכלוסיה לבין אזורים גיאוגרפיים. אין כמעט שום קבוצה בחברה הישראלית שכולה מרוכזת באזור אחד ואין כמעט שום אזור בארץ שמאוכלס במגזר חברתי אחד - וטוב שכך! לפיכך, דתי המתגורר באזור חילוני יאבד מלכתחילה כל סיכוי לייצוג הוגן. ומה יוכל לעשות? או לעבור לאזור בעל רוב דתי, או לוותר על יצוג הוגן. האמנם מנסים לדחוף את המיעוטים לגטאות אתניים או תרבותיים בתמורה ליצוג שוויוני? האם זאת וריאציה על סיסמת "הם שם ואנחנו כאן" הזכורה לשמצה?
ועוד: פגיעה ביצוגן של קבוצות רבות בחברה עלולה לסכן את בטחון המדינה. אם המשטר ידחק מיעוטים מסויימים אל שולי החברה ואל מחוץ למערכת הפוליטית, עלולים להופיע גם גורמים שיפעלו מחוץ לתחומי החוק. התפתחות חמורה כזאת תספק למיעוט השליט הצדקה להפעלת אמצעי דיכוי ורדיפה המאפיינים משטרים אפלים במיוחד.
חשש לפגיעה ביצוג של הרוב עצמו
יתר על כן, שיטת הבחירות האזורית עלולה לפגוע לא רק ביצוג ההוגן של המיעוטים, אלא גם ביצוג של הרוב עצמו. ידועים מקרים רבים של יצוג מסולף במדינות עם שיטת בחירות אזורית. בגלל העיקרון של 'המנצח לוקח הכל', נוצר לעתים פער עצום בין ספירת הקולות הארצית לבין היחס המספרי בכל אזור.
הנה דוגמה אריתמטית פשוטה לסילוף רצון העם: נניח שישנם במדינה מסויימת אלף אזרחים בעלי זכות בחירה, כשהם מחולקים בשווה בין עשרה מחוזות בחירה - מאה בוחרים בכל אזור. נניח גם שיש רק שתי מפלגות המתמודדות בבחירות לפרלמנט - כחולים ואדומים. יתכן מצב שכל הבוחרים בשלושה אזורי בחירה יצביעו למפלגת הכחולים ובשבעת האזורים הנותרים יקבלו הכחולים מיעוט של ארבעים ותשעה אחוז. בסיכום כללי, תקבל מפלגת האדומים רק 357 קולות (51 כפול 7 אזורים), לעומת 643 קולות לכחולים (49 כפול 7 ועוד 100 כפול 3). בפרלמנט יווצר סילוף של רצון האזרחים, כאשר רוב ענק של 64.3% מן הבוחרים יקבל יצוג זעיר של 30% בפרלמנט.
מובן מכאן ששיטת הבחירות האזוריות לא תשפר את המשילות, תסלף את יצוג הרוב ותחסל את יצוג המיעוטים. את בעיית המשילות אפשר לפתור רק באמצעות בחירות נפרדות לממשלה ולכנסת. העובדה שניסיון כזה נכשל בעבר לא מוכיחה שעיקרון הפרדת ההצבעה שגוי, אלא שהחוק הקודם לא היה עקבי ושלם. הוא השאיר על כנן את רוב השיטות הפרלמנטריות ולא שִחרר את הממשלה מן הצורך לזכות באמון קואליציוני בכנסת - ועל טעויות אלו אסור לחזור.
את בעיית היעדר האחריותיות של נבחרי הצבור כלפי בוחריהם ניתן לפתור גם במסגרת הבחירות היחסיות. הנסיונות להנהיג בחירות מוקדמות ("פריימריז") כשל בגלל השחיתות במוסדות המפלגות, וזאת נובעת ממעורבותם של בעלי הון ושל 'קבלני קולות' למיניהם.
שיטת הבחירות היחסית
אך ישנה אפשרות אחרת. במדינות דמוקרטיות אחדות, נוהגת שיטת בחירות יחסית המשלבת גם בחירה אישית של מועמדי הרשימות לפרלמנט. הבחירה המשולבת יכולה להתבצע במועד אחד ולהיות פתוחה לכל בעלי זכות הבחירה לכנסת ולא רק לחברי המפלגה. השיטה פשוטה: כל פתק הצבעה של כל אחת מן הרשימות כולל את שם הרשימה ואת האותיות המשמשות כתו הזיהוי שלה, ובנוסף - רשימת שמות של אנשים שהציגו מועמדות לכהן בכנסת מטעם הרשימה. האזרח יצביע עבור מפלגה או תנועה על-ידי בחירת הפתק המתאים ויסמן על הפתק את שמות המועמדים הרצויים לו. מספר הנציגים בבית הנבחרים ישקף את חלקם היחסי של פתקי ההצבעה מכלל הקולות הכשרים, כאשר זהותם של חברי הכנסת תוכרע לפי הדרוג של שמותיהם על פתקי ההצבעה. כך יובטחו גם יצוג הוגן לכל המגזרים וגם בחירה אישית!
לצד שני התיקונים האלה - בחירה ישירה בראש הרשות המבצעת (נשיא או ראש ממשלה) ובחירה משולבת יחסית-ואישית לכנסת - יש גם לבזר את עוצמתו של השלטון הריכוזי בישראל. רק העצמה משמעותית של כל הקהילות הלגיטימיות במדינה ועידוד היוזמה והחרות האישית של כל האזרחים עשויים להציע תיקון אמיתי למשטר הקלוקל במדינה היהודית.

תאריך:  09/05/2012   |   עודכן:  09/05/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבא (אוברי) אבן (איבן)  אברהים צרצור  אברהם הירשזון  אברהם זילברברג  אהוד רצאבי  אהרן אבוחצירא  אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel  אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach  אורית זוארץ / Orit Zuaretz  אורית נוקד  אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis  אחמד א-ד`אהר  אטילה שומפלבי  אילן ליבוביץ'  אילן שלגי  איתן לבני (בנוזוביץ')  אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan  אליעזר אבטבי  אלכס מילר  אסתרינה טרטמן  אפרים תבורי  אתי לבני  בנימין אבניאל (גטשטיין)  ג'ון אדוארדס  גילה פינקלשטיין  גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan  דוד מנע  דן  גרטלר  דן מרידור / Dan Meridor  דניאל הרשקוביץ  דניאל-יצחק לוי  דרור זייגרמן  הרצל שפיר  ויצמן שירי  חיים אמסלם  חמאד אבו-רביעה  חנא סוייד  טובה אילן  יאיר שמיר / Yair  Shamir  יהודה-מאיר אברמוביץ'  יואב מני  יוליה שמאלוב-ברקוביץ'  יוסף שגל  יוסף שפרינצק  יורם מרציאנו  יחזקאל זכאי  יעקב כהן  יעקב פרי / Yaakov  Perry  יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch  יצחק בן - ישראל  יצחק ברמן  יצחק זיגר  יצחק זיו  ישראל ישעיהו-שרעבי  כרמל שאמה-הכהן  לביב חוסיין אבו-רוכן  לימור לבנת / Limor  Livnat  מאיר זורע (זארודינסקי)  מאיר תלמי  מאיר-דוד לוונשטיין  מאשה לובלסקי  מוטי ששון  מחמוד א-נאשף  מיכאל פואה  מיכאל רצון  מיכל ליברמן-גילון  מיקי לוי / Mickey  Levy  מלי פולישוק-בלוך  מנחם אליעזר מוזס  מרדכי זר  מרטין שלאף  משה זלמן פייגלין  משה מוץ מטלון  נדב פרי  נחום ניר-רפאלקס  נחמן שי  ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky  סופיה רון-מוריה  סילבן שלום / Silvan  Shalom  עבאס זכור  עבאס זקור  עבדול-עזיז זועבי  עוזי לנדאו / Uzi  Landau  עינת וילף  עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz  עמירה דותן  עמרי שרון  ערי ז'בוטינסקי  פנחס לבון (לוביאנקר)  פניה (פאינה) קירשנבאום  פריג`א זוארץ  ציון פיניאן  קדיש לוז (לוזינסקי)  ראובן ברקת (בורשטיין)  רוביק דנילוביץ'  רוחמה אברהם בלילא  רון בריימן  רוני בר-און  רחל אדטו  רן בנימיני  שלום זיסמן  שלמה לביא (לבקוביץ')  שמואל תמיר כצנלסון  שרון שלום  תאופיק זיאד
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רק לא שיטה אזורית!
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
הנחות שגויות במאמר
ד''ר אברהם שלום  |  9/05/12 15:17
 
- שיטה אזורית=תכניס60סיעות יחיד!
ע_הראל  |  10/05/12 20:35
 
- נלמד מאנגליה -בחירות אישיות
אברהם שלום  |  11/05/12 14:25
2
עיוורים ואינם רואים
אהרון שחר  |  12/05/12 21:27
3
לד"ר אברהם שלום - אתה מתפעל...
אהוד טוקטלי  |  12/05/12 21:54
4
כמה שקוף מתכוון לשמולנים
קול המציאות  |  13/05/12 03:44
 
- ל"קול המציאות" - אשריך ...
אהוד טוקטלי  |  13/05/12 12:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דניאל גיגי
הקמת ממשלת האחדות היא מהלך פוליטי מעורר בחילה, שבשום אופן אינו יכול לזכות לתואר "מהלך פוליטי מבריק". הקואליציה ה"רחבה" שהוקמה משקפת סדק עמוק בדמוקרטיה הישראלית, מאחר שמדובר בקואליציה וירטואלית שאינה מבוססת על תמיכת הציבור או על עקרונות אידיאולוגיים. הסיבות היחידות להקמת הקואליציה הזאת הן סיבות אינטרסנטיות של מנהיגים שאיבדו את התמיכה שלהם בציבור, ולכן חיפשו דרך להציל את עצמם
אברהם פכטר
הגל העכור של רציחות, תקיפות חמורות, עבירות פגע וברח, המסתיימות בנפגעים ובהרוגים, מחייב תשובה חדשה נוכח הענישה האנמית הלא מרתיעה. ריבוי עסקות הטיעון המורידות את גובה סעיפי האישום, בעבירות אלימות קשות, גורמות לחוסר הרתעה מספקת ולענישה מעוררת דחייה ציבורית. יש פתרונות, הדורשים חקיקה מרתיעה ושינויי תפיסה במערכת אכיפת החוק
ראובן לייב
ההחלטה על הקמת ממשלת אחדות בין שני היריבים התהומיים הותירה את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, במלוא-כוחו, בעוד שאת שאול מופז היא הצילה מתבוסה וחורבן, על אפה וחמתה של אופוזיציה מחושקת, בראשות שלי יחימוביץ', שיכולה עכשיו רק לחרוק שיניים
יהודה דרורי
ביבי ומופז טרפו לה את הקלפים ומכיוון שזה בעצם לא מזיז לנו, הבאסה היחידה שנרגיש תהיה שנאלץ כל שבוע לשמוע אותה כיו"ר האופוזיציה, בסיוע אדיב של התקשורת השמאלנית שתברבר לנו שוב ושוב מדוע ממשלה של רוב הסיעות בכנסת היא לא טובה לעם ישראל
איתמר לוין
קבוצת ידיעות אחרונות על כל שלוחותיה מתייצבת כאיש אחד נגד ממשלת האחדות    הדעה הנחרצת באה לידי ביטוי לא רק במאמרים אלא גם בכיסוי החדשותי    מוזס לא יסלח לנתניהו על ששלח את הבן-יקיר יאיר לפיד לעוד שנה וחצי במדבר הפוליטי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il