X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
במאה השנים האחרונות השתלטה על השיח ההלכתי אידיאולוגיה הרואה בערך הפריון וההולדה ערך מרכזי ודוחה מפניו ערכים רבים אחרים. ד"ר רונית עיר שי מראה כיצד "אידיאולוגיית הפריון" משפיעה על פסקי ההלכה בנושאים כמו תכנון המשפחה, ביצוע הפלות, הפריה מלאכותית ופונדקאות, ועומדת על ההשלכות החמורות של אידיאולוגיה זו על נשים דתיות
▪  ▪  ▪
ההולדה וגידול הילדים כערך מרכזי [צילום: פלאש 90]
חיסכון להתקן תוך-רחמי
נשים רבות כורעות תחת נטל ההריונות וגידול הילדים ומשוועות להגדלת רווחי הזמן שבין הלידות ולדחיית ההריון הבא. במקרה אחד סיפרה רופאה על אישה שהגיעה אליה ובידה כסף מזומן שצברה כדי לעבור תהליך של התקנת התקן-תוך-רחמי למניעת הריון, כנראה ללא ידיעת בעלה

לאורך ההיסטוריה מצאה ההלכה היהודית את האיזון המתמיד שבין קיום מצוות "פרו ורבו", הנתפסת כמצווה מרכזית ומכוננת במסורת היהודית, לבין ערכים ואינטרסים אחרים; כך למשל, שיקולים של פרנסה, חינוך הילדים ושלום בית נחשבו כלגיטימיים ונלקחו בחשבון מול חובת המצווה "פרו ורבו". אך בפסיקת ההלכה של מאה השנים האחרונות ניתן להבחין כי איזונים אלו פינו את מקומם לטובת תפיסה אותה אני מכנה "אידיאולוגיה של פריון", תפיסה שנפגעיה העיקריות הן הנשים.
במחקר מקיף שפרסמתי לאחרונה בחנתי את התייחסותם של פוסקי ההלכה במאה השנים האחרונות לשתי סוגיות מרכזיות, שניתן לכנותן "מין ללא פריון" (למשל הפלות, מניעת הריון ותכנון המשפחה) ו"פריון ללא מין" (הפרייה מלאכותית, הזרעה מלאכותית ופונדקאות). התייחסתי לפסקי ההלכה הללו מתוך נקודת מבט ביקורתית ולאור תיאוריות של מגדר. תוצאות מחקרי מצביעות על פער בין הפסיקה הנוגעת ל"מין ללא פריון" לבין זו העוסקת ב"פריון ללא מין": בעוד המגמות ההלכתיות השולטות גילו נטייה מובהקת להחמרה בכל מה שקשור להפלות, מניעת הריון ותכנון המשפחה, בסוגיות הקשורות לפריון מלאכותי ניכרת נטייה להקלה הלכתית מופלגת של הפוסקים המרכזיים.
לאחר עיון במאות תשובות הלכתיות הגעתי למסקנה כי בבסיס שתי התופעות הללו – הקלה על הבאת ילדים לעולם ללא קיום יחסי מין והחמרה על קיום יחסי מין שאינם כרוכים בפריון – עומד ערך מרכזי אחד: זו היא "האידיאולוגיה של הפריון" שהשתלטה על השיח ההלכתי במאה השנים האחרונות, בעיקר לאחר השואה והקמת מדינת ישראל. אידיאולוגיה זו מעמידה את ערך הפריון וההולדה כערך מרכזי בסולם הערכים שלה, ודוחה מפניו ערכים רבים אחרים.
ההשלכות המגדריות של אידיאולוגית הפריון על חיי הנשים הן מרחיקות לכת, ולמרבה הצער, מהתשובות ההלכתיות עולה כי הפוסקים לא מספיק רגישים אליהן. כל מי שמצוי בשיח המתהווה בקרב נשים דתיות ביחס לגופן ולתפקידן, במיוחד בהקשר ההולדה והפריון (שיח הנמצא בתחילתו, ומתרחש בעיקר ברשתות החברתיות האינטרנטיות), יכול להווכח בהיקף הפגיעה של אידיאולוגית הפריון בנשים ועד כמה קולן לא נשמע עד כה מבעד לפסיקות ההלכתיות ההגמוניות. קיימות עדויות מצטברות של נשים אודות התשישות מהלידות הצפופות ואודות חוסר ההצלחה "לשכנע" את הממסד הרבני מדוע חשוב להן לדחות את לידת הילד הראשון למשך כמה שנים לצורך ביסוס אקדמי, כלכלי או זוגי. אכן, מעיון בתשובות בנושא עולה כי הפוסקים אינם מחשיבים את הצרכים המקצועיים והאקדמיים כבעלי משקל בשאלת תכנון המשפחה, והם נפטרים בדרך-כלל כ"שיקולים קרייריסטים" שאין להעמידם באותו מישור מול החובה הערכית וההלכתית להולדת ילדים (יוצא מן הכלל המעיד על הכלל בנושא זה הוא הרב ליכטנשטיין, שהכיר ברכישת השכלה ובבניית זוגיות כערכים חשובים וכתב במפורש שהדבר יוצר תמונת מצב הלכתית שונה לחלוטין לגבי סוגיית תכנון המשפחה. בעקבות הרב ליכטנשטיין צעדו אף רבנים נוספים, אך הם אינם מהווים עדיין קול משמעותי מספיק בעולם ההלכה). לאחרונה אף נעשו כמה סרטים תיעודיים העוסקים בנושא זה ומביאים את סיפוריהן של נשים העסוקות במצוות "פרו ורבו" ובגידול ילדים, תוך המחשת המחיר שנשים אלו משלמות (למשל הסרטים "שירה" ו"חרדות").
אידיאולוגיה שלא אפיינה את המקורות ההלכתיים הקדומים
השלכות חמורות אחרות של אידיאולוגית הפריון על נשים נמצאות במישור הרפואי: המחקר המקיף שנערך לאחרונה בבית החולים הדסה עין-כרם העלה שנשים שיולדות בגיל מוקדם מעל חמישה ילדים נמצאות בסיכוני תחלואה ותמותה גבוהים בהרבה מאשר נשים שיולדות עד ארבעה ילדים.
ראיונות שקיימתי עם רופאות נשים באזור ירושלים הבאות במגע עם מטופלות דתיות וחרדיות העלו גם הן תמונה עגומה: נשים רבות כורעות תחת נטל ההריונות וגידול הילדים ומשוועות להגדלת רווחי הזמן שבין הלידות ולדחיית ההריון הבא. במקרה אחד סיפרה רופאה על אישה שהגיעה אליה ובידה כסף מזומן שצברה כדי לעבור תהליך של התקנת התקן-תוך-רחמי למניעת הריון, כנראה ללא ידיעת בעלה.
כאשר הקולות המושתקים הללו מתחילים להישמע, ניתן להבין כי הפסיקה ההלכתית שנכתבה עד כה נשענה בעיקר על תפיסות מהותניות לפיהן טבען של נשים הוא לרצות ללדת ולגדל ילדים רבים, וכי פסיקה זו לא אותגרה מספיק על-ידי קולותיהן של הנשים עצמן.
כאמור לעיל, אידיאולוגיה זו של פריון לא אפיינה את המקורות ההלכתיים הקדומים, ששמרו תמיד על מערכת של איזונים ובלמים מול מצוות "פרו ורבו". השיח ההלכתי הקודם למאה השנים האחרונות מגלה גמישות רבה ביחס לשאלות של מין ללא פריון. כך למשל, בסוגיות הקשורות להפלה ישנם מקורות תלמודיים שבניגוד לשיח ההלכתי המודרני אינם מתחשבים בחיי העובר ובשמירה עליהם כערך הלכתי. מנגד, בשאלות של פריון מלאכותי, מתבלטת הפסיקה של המאה האחרונה בהקלות המופלגות שאימצה כדי לאפשר את ההולדה גם במצבים מסובכים מבחינה הלכתית ומוסרית. שיקולים מוסריים בסוגיות כמו הפריות מלאכותיות ופונדקאות (כמו למשל סחר באיברים או ניצול נשים ממעמדות נמוכים) כמעט שאינם נשמעים בשיח ההלכתי.
כיצד נולדה "האידיאולוגיה של הפריון"?
לדעתי ניתן להראות בצורה די ברורה כי זו היא תגובת-נגד לתמורות האדירות שחלו במעמד האישה במאה וחמישים השנים האחרונות. דוגמה בולטת לכך היא פסיקתו של הרב משה פיינשטיין, שהתשובה הראשונה והמחמירה שחיבר בנושא הפלות נכתבה ברוסיה בדיוק באותה תקופה בה המשטר הסובייטי התיר בחוק ביצוע הפלות באופן גורף. בפסיקות מאוחרות יותר מציין הרב פיינשטיין במפורש כי עמדתו ההלכתית מכוונת כנגד הפרצה שיצרה הרוח הליברלית בחיים המסורתיים, ומבהיר את עמדתו לפיה תפקידן של נשים הוא הולדה וגידול ילדים.
המחקר המתואר כאן עשוי לטעמי להוות פתח לפרויקט חדש במחקר של הפילוסופיה של ההלכה – הפרויקט המגדרי. לפרויקט זה יהיו שתי מטרות מרכזיות: הראשונה היא לחלץ מתוך פסיקות הלכתיות בתחומים שונים את התפיסות המגדריות הגלומות בהן, הן ביחס לנשים והן ביחס לגברים. המטרה השנייה היא לחשוף את העובדה כי הדרך ההלכתית הרווחת כיום אינה מחוייבת המציאות, והיא רק אפשרות אחת מתוך כמה גישות הלכתיות, כולן מרכזיות בשיח ההלכתי הקדום ו"אותנטיות" באותה מידה. לא פעם מתגלה כי תפיסות אידיאולוגיות הגמוניות השתלטו על השיח ההלכתי במסווה של "הכרחיות" הלכתית, אך כשחושפים את הקונטינגנטיות שלהן ואת מניע האידיאולוגי העומד מאחוריהן מתגלה הכוחניות המסתתרת במהלך. כך יציע הפרויקט המגדרי מעין "גניאולוגיה" של פסיקות הלכתיות והתפתחותן, ובאמצעותה יבחן אילו גישות הלכתיות נדדו מן השוליים למרכז ואילו נדחקו מן המרכז לשוליים. שאלה מרכזית נוספת בפרויקט זה תהיה את מי משרתת ההבנייה שעברו המקורות ההלכתיים ובעיקר – במי היא פוגעת.

פורסם במקור: מכון שלום הרטמן
ד"ר רונית עיר-שי היא עמיתת מחקר במכון שלום הרטמן ומרצה בתוכנית ללימודי מגדר בבר-אילן ובפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית. לאחרונה יצא לאור ספרה "Fertility and Jewish Law: Feminist Perspectives on Orthodox Responsa Literature" בהוצאת אוניברסיטת ברנדייס.
תאריך:  19/06/2012   |   עודכן:  19/06/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"אידיאולוגיה של פריון" בפסיקה המודרנית
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
לעזאזל העובדות העיקר התאוריה
פנחס  |  19/06/12 19:44
2
מה זה לימודי מגדר?
ד"ר כנניהו המיסר  |  19/06/12 22:49
3
ומעל לכל שאלת האלוהים...
נוכח נפקד  |  20/06/12 09:18
4
ביבי יתקצב פיריון טפילי הפולחן
שירזי  |  20/06/12 18:55
5
תיאוריה של "מגדר"
אוקסימורון  |  21/06/12 10:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עינת בודנשטיין
נשים מניקות צריכות להקפיד ולהצטייד בתזונה טובה ואיכותית, בשתייה מספקת ובמנוחה אמיתית, כדי שגופן יעמוד במשימת ייצור החלב    כך אוכלים ומאכילים בתקופה ההנקה
ד"ר שרית כהן
ניתוחי הצערת פנים התפתחו משמעותית בעשורים האחרונים    כיום מתבצעת לא רק מתיחה אלא גם הרמה של רקמות הפנים והצוואר    כאשר קיימת צניחת רקמות הפנים והצוואר וקיימים עודפי עור, הפתרון האידיאלי הינו הרמת פנים וצוואר במטופלים המעוניינים ליהנות ממראה פנים צעיר
אלונה אזאגי-ירון
השומן במזון מספק לנו את כמות האנרגיה הגבוהה ביותר    אפשר להודות או לשמוח על קיומן של אלטרנטיבות לשעת הצורך, כמו אוכל קפוא ומזנון מהיר, רק זכרו שהם תחליף מזדמן לשעות חירום
ד"ר ג'לאל אשקר
החופשה הגדולה מתחילה השבוע, אבל עונת הרחצה כבר בשיאה מזמן    הכתבה הבאה מציגה מספר נתונים ועצות כדי שתוכלו ליהנות מהביקור בים או בבריכה ולא להזדקק לטיפול בחדר מיון בגלל הבילוי המימי שמצנן לנו את הקיץ
איתמר לוין
שוש שטרית מבית המשפט באילת יודעת להתייחס בתקיפות אל נאשם המבזבז זמן במשך שנים, לצד דיבור בטון אימהי כלפי צעיר שעומד לדין לראשונה    שתי הפנים הללו הן ביטוי למזג שיפוטי מצוין, היודע להתאים את עצמו לנסיבות
רשימות נוספות
היכרות מחודשת עם אנדרה נהר  /  ד"ר רניירו פונטנה
ציונות - בין קניין לשוויון  /  פרופ' חיים גנז
על האופוזיציה  /  מכון שלום הרטמן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il