X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
6 שנים למלחמת לבנון השנייה:
בלבנון חיזבאללה מתחפר, בגולן השקט מתערער

לבנון שנייה במזרח

מלחמת האזרחים בסוריה מאיימת להפוך את הגבול עם ישראל לגבול טרור. צה"ל מגביר ערנות ומתארגן לביצור הגדר. ובינתיים, בגבול לבנון, חיזבאללה מתחמש אך נזהר מפרובוקציות, צבא לבנון נזהר פחות, ובצה"ל מאיימים שסיבוב מלחמה נוסף יגרום ללבנונים להתגעגע להרס שנזרע שם לפני שש שנים
▪  ▪  ▪
חייל לבנוני משקיף לעבר ישראל [צילום: AP]
ארגון אמריקני: לבנון - מכבסת הכספים של אירן
איציק וולף
ארגון אמריקני אשר נאבק באפשרות שאירן תשיג נשק גרעיני טוען כי האירנים משתמשים בכלכלת לבנון כמערכת שיטתית להלבנת הון * באופן זה מחזקת טהרן את הקשרים עם חיזבאללה ועוקפת את הסנקציות
לרשימה המלאה

האם לבנון תיגרר לעימות בשם אינטרסים זרים?
יורם שוייצר, עוז גרטנר
ייתכן שגורלו של העם הלבנוני אינו נתון עוד בידיו וכי האינטרסים הלאומיים שלו הופקעו לטובת אינטרסים של מדינות זרות, שידי ארגון השליח שלהן עושות בלבנון כבתוך שלהן
לרשימה המלאה

שתי פצצות מרגמה נפלו בשבוע שעבר 400 מטר מהגבול הצפוני, באזור הכפר הסורי ג'ובתא אל-חשב. כשמצרפים לאירוע הזה את הדי הפיצוצים ששמע שר הביטחון אהוד ברק בביקורו בגבול הצפון בשבוע שעבר ואת כלל האירועים הפנימיים בסוריה, נראה שמלחמת משטרו הקורס של אסד מתקרבת בצעדי ענק לכיוון ישראל. גורמים בצה"ל אומנם מסבירים שהירי אינו מכוון לשטח ישראל, אך אי-אפשר להתעלם מהמתיחות הביטחונית השוררת באזור ומההיערכות לתרחיש שבו מצפון תיפתח הרעה. החשש הגדול של הרמטכ"ל גנץ ושל בכירי מערכת הביטחון הוא שנשק בלתי קונבנציונלי שנמצא בכמויות אדירות בידי משטר אסד יתגלגל עם נפילתו לרשות חיזבאללה בלבנון.
מיד לאחר הפיגוע שבו נהרגו בכירי המשטר הסורי בשבוע שעבר הנחה הרמטכ"ל את אנשי אגף המודיעין להגביר את המעקב אחרי הנעשה בסוריה, כדי להתריע בזמן על מעבר שיירות נשק לכיוון לבנון. בראיון לרשת 'פוקס ניוז' אמר ראש הממשלה נתניהו כי "ייתכן תרחיש שבו ישראל תידרש לתקוף בסוריה. תארו לכם שחיזבאללה, הארגון שמבצע את כל פעולות הטרור מסביב לעולם עם אירן, ישים את ידיו על נשק כימי. זה יהיה כאילו אל-קאעידה ישיג נשק שכזה". הרמטכ"ל גנץ אמר בשבוע שעבר בוועדת החוץ והביטחון שצה"ל בוחן את האפשרויות לסיכול העברה של אמצעי לחימה, אולם אין הבטחה שהפעולה לא תתרחב למערכה רחבה יותר. יתרה מזאת, גם אם הסיכול יצלח ולא תיווצר הסלמה, "צריך לקחת בחשבון גם את הנשק שיישאר אחרי שנפעל ולאילו ידיים הוא עלול להגיע", דברי גנץ.
שש שנים אחרי מלחמת לבנון השנייה, מסתמנת לבנון שנייה. קוראים לה סוריה. השכנה המזרחית הגדולה של לבנון ושלנו חווה לבנוניזציה ואובדן שליטה פנימי העלולים להבעיר את גבולה איתנו.
גדר הגבול בגולן היא אותה גדר שנבנתה לפני כארבעים שנה, למעט 8 מתוך 80 הקילומטרים שלה שנבנו מחדש - אך ההתרחשויות בה הן חידוש. חידוש לגמרי לא מרנין. בעת האחרונה נרשמו כמה ניסיונות חדירה ואירועי השלכת מוקשים לכיוונה ולעבר כוחותינו שעברו סמוך אליה. הכוחות הסוריים ברמת הגולן כבר עייפו, ואינם מסכלים פעילות עוינת נגד ישראל; ובחסות מלחמת האזרחים בסוריה והתערערות השלטון המרכזי, טרוריסטים ואמצעי לחימה מפֵרי-איזון מגיעים לקרבת הגבול.
התרחישים המצטיירים כיום בצה"ל באשר להתרחשויות האפשריות בגבול סוריה השתנו מאוד מאז מלחמת לבנון השנייה, עת גבול סוריה היה שקט. "אז חשבנו על דיוויזיות סוריות שיעלו לרמת הגולן, והיום אופי הפעילות הוא של אירועי טרור דוגמת מה שקורה בסיני", אומר אלוף ב(מיל.) אייל בן-ראובן, שהיה סגן מפקד פיקוד הצפון בימי המלחמה. "סוריה מתפרקת וגורמי הטרור משחרים לטרף. אם משטר אסד ייפול, ישנה אפשרות שהגבול השקט ביותר מאז מלחמת יום כיפור יהיה קשה וקטלני הרבה יותר. צה"ל מנסה ללמוד את השטח כדי שלא יהיה מופתע וידע להגיב בזמן".
בראש סולם הדאגות ניצבים תרחישי טרור בגבול: פיגוע משולב של ירי וחדירה, ירי מתוך סוריה, חטיפה והפרות סדר אלימות על הגדר. חשש סביר נוסף הוא שעם נפילתו של משטר אסד יופנו מכונות הירי לעבר ישראל כדי להסיט את תשומת הלב.
בעוצבת געש, המופקדת על הגזרה הסורית, מעריכים שפעילות הג'יהאד העולמי בסוריה היא בעלת פוטנציאל עתידי להגיע לגבול ישראל. "אנחנו חוששים מפיגוע שיבוא בלא התרעה, והדבר אפשרי בכל מקום לאורך גבול הגולן", אומר מפקד האוגדה תת-אלוף תמיר היימן. "בהעדר ממצאים מודיעיניים, עלינו להיות מוכנים לכול". באוגדה אומרים כי "השינוי בסוריה הוביל את האוגדה למקום אחר. בעבר עסקנו יותר בביטחון שוטף ובעורף. עכשיו, לנוכח החשש מפיגוע ואפילו מהתחלת מלחמה, שונו נהלים ופקודות. מתנהלת עבודה להקמת גדר מול סוריה והגדר תקנה בעתיד שקט רב יותר".

נערכים לחטוף בעיטה
הגבול עם לבנון [צילום: פלאש 90]

אלוף (במיל.) בן-ראובן:
"לפני מלחמת לבנון השנייה הייתה תמונת מודיעין של חיזבאללה הולך ומתעצם, שמנסה לצבור בעיקר יכולות לירי תלול מסלול ונ"ט. הבעיה היא שמה שנקרא סימני מלחמה בעולם המלחמה המודרני אינו מופיע במערכה עם חיזבאללה. כשלפניך ארגון גרילה מיומן שפועל בחוכמה, בלי לפרוס טנקים, מלאכת האיתור והחיזוי קשה. אבל אף על-פי שהארגון מתחזק, אסור להגזים בהערכת עוצמתו"

ובתוך כל ההפיכות והקריסות בעולם הערבי, דווקא המעורערת הסדרתית לבנון מצליחה לשמר את השקט בתוכה - וזאת בזכות פורום הנהגתי שמתכנס ושולט בעניינים. ארגון הטרור חיזבאללה התמסד. לוחמיו עוברים טירונות מסודרת וקורסים ייעודיים לתפקידי לחימה ומקבלים משכורות. מפקדות מטה הוקמו והביורוקרטיה גדלה, כיאה לארגון שהתעצם.
וכיצד משמרים שם רוח לחימה, שש שנים אחרי? מפקדי הארגון מנסים לשכנע את אנשיהם שיש ג'יהאד והמלחמה פשוט מתעכבת, אך ספק אם השכנועים מרגיעים את הלוחמים שוחרי האקשן והג'יהאד. מזכ"ל הארגון השייח' חסן נסראללה יודע שלתוקפנות שתעבור את הסף יהיה מחיר כבד. תקיפה ישראלית באירן, פטרוניתו ובת בריתו, תגדיל את הדילמה עוד - אך גם אז ספק אם יישמע להוראות משטר ח'מינאי ויסתכן בעימות קשה עם ישראל.
"לפני מלחמת לבנון השנייה", מסביר האלוף ב(מיל.) בן-ראובן, "הייתה תמונת מודיעין של חיזבאללה הולך ומתעצם, שמנסה לצבור בעיקר יכולות לירי תלול מסלול ונ"ט. הבעיה היא שמה שנקרא סימני מלחמה בעולם המלחמה המודרני אינו מופיע במערכה עם חיזבאללה. כשלפניך ארגון גרילה מיומן שפועל בחוכמה, בלי לפרוס טנקים, מלאכת האיתור והחיזוי קשה. אבל אף על-פי שהארגון מתחזק, אסור להגזים בהערכת עוצמתו".
אלוף-משנה עמית פישר, מפקד החטיבה המזרחית בגבול לבנון, רואה אף הוא מציאות חדשה. בימי טרום המלחמה בחר פישר להציע נישואין לרעייתו בטיול על גבול הצפון. כששאלה אותו בתמימות אם הדגלים הצהובים המתנוססים בגאון על הגדר הם של חטיבת גולני ענה שאלו דגלי חיזבאללה. כיום חיזבאללה מרסן את יצר הפרובוקציה וניקור העיניים שלו, ומעדיף לפעול מתחת לפני השטח. הדגלים נמצאים, אבל הרבה יותר בעומק.
בגבול שורר בדרך כלל, מאז תום המלחמה, שקט יחסי. זו התקופה השקטה ביותר בגבול לבנון מאז שנות השבעים, אומרים בפיקוד צפון. התרעות ממוקדות אינן קיימות בימים אלו, אך גם להפתעה אפשר לצפות - ובפיקוד הצפון נערכים לנהל אירוע אחרי שיקבלו בעיטה בבטן. לוחמי חיזבאללה מוסיפים לבצע תצפיות, והארגון מתחדש בהתמדה באמצעי לחימה: רקטות מתקדמות, טילים נגד טנקים ומטענים משופרים, ושיפור יכולות הירי של הצלפים. החשש הוא שכל אלה יתלכדו למתקפה משולבת.
בפיקוד הצפון חוששים גם מיכולות המודיעין המשוכללות של ארגון הגרילה הלבנוני. חיזבאללה כבר הוכיח שהוא מסוגל לאסוף מודיעין על יחידה צבאית ישראלית על-פי בחירתו ולחולל בעזרתו פיגוע שבו ייחטף חייל. סיורי צה"ל על הגדר נמשכים בתדירות גבוהה, גם באזור החטיפה משנת 2006 - ולעתים, לטענת צה"ל, בלי מיגון מתאים בשל מחסור בכלי רכב.
תצפיות צה"ל מלמדות כי חיזבאללה אוסף מידע על כוחותינו גם בעזרתם של רועי צאן המתקרבים לגדר ומבצעים תצפיות. לוחמי האיסוף והתצפיתניות של צה"ל כבר יודעים לזהות פנים מסוימות ולאפיין כלי רכב שנעים על הגדר. רק לפני כשבוע פורסמו תמונות של שני כלי רכב ופעילים המגיעים לתדרוך בשטח רכס רמים מול משגב-עם, במה שנראה כהכנה לקראת פעילות עתידית. נבחנת אפשרות שמדובר באנשי משמרות המהפכה האירניים, המרבים להגיע לאזור.

משפיל את יוניפיל
חיילי יוניפיל בגבול [צילום: AP]

חיזבאללה פעיל
לוחמי חיזבאללה מוסיפים לבצע תצפיות, והארגון מתחדש בהתמדה באמצעי לחימה: רקטות מתקדמות, טילים נגד טנקים ומטענים משופרים, ושיפור יכולות הירי של הצלפים. החשש הוא שכל אלה יתלכדו למתקפה משולבת

על הגדר נרשמות כל העת הפרות של החלטת מועצת הביטחון 1701, שהתקבלה בסיום מלחמת לבנון השנייה. אנשי כוח המשקיפים של האו"ם, יוניפיל, מוגבלים בתגובתם. חיזבאללה עושה ככל העולה על רוחו - גם נגד המשקיפים. בכלל זה הפעלת מטענים והטלת אימה. לפני שבועות אחדים נקלט באמצעי התצפית של צה"ל איש חיזבאללה משפיל בפומבי מפקד של אחד מכוחות המשקיפים לאחר שהלה העז להרים את מצלמתו כדי לתעד הפרה של ההחלטה שנעשתה באותה שעה. החיזבאללאי טיפס על הרכב המשוריין, סטר למפקד הכוח, לקח מידיו את המצלמה והחרים מתוכה את כרטיס הזיכרון.
צבא לבנון, מצדו, נהיה מקצועי וממושמע יותר. הוא הקים עמדות חדשות ורכש אמצעי לחימה. את שלושת הפיגועים היחידים שהתרחשו על גדר הגבול מאז מלחמת לבנון השנייה ביצעו לא אנשי חיזבאללה, אלא חיילי צבא לבנון. הראשון אירע לפני כשנתיים: ירי לעבר כוח של מילואים. מפקדו, סגן-אלוף דב הררי, נהרג. לוחם נוסף נפצע. מתגובת צה"ל נהרגו ארבע חיילי צבא לבנון. איש המודיעין הלבנוני שהתסיס את השטח ושהיה אחראי לירי לא רק שלא נענש, אלא קודַם.
לפני תשעה חודשים נרשמה תקרית גבול נוספת. אש נפתחה לעבר כוח צה"ל ליד נהר החצבאני. התקרית השלישית אירעה באותו מקום לפני כשבועיים. שמונה חיילי צנחנים זכו לקבלת פנים חמה כאשר חמישה חיילי צבא לבנון כיוונו לעברם את קני הנשק ואף החלו לסמן מטרות; כך על-פי עדותו של הגשש שהיה בכוח. תגובה מהירה בדמות הגעת טנקים אל המקום הניסה את הלבנונים. "הם הבינו שמול חיפוי טנקים לא כדאי להם לירות", אמר גורם בכיר בפיקוד הצפון. "אנחנו מנחים את הלוחמים שלנו שבתקרית כזו, אם פותחים עליהם באש, שיהרגו את לוחמי האויב אך ישאירו שניים מהם בחיים, כדי שיוכלו לספר לחבריהם כמה היה כואב וקשה בקרב".
לא פעם נצפים כלי רכב של אנשי חיזבאללה ושל קציני צבא לבנון נועדים יחד ומחליפים עמדות. המתח בין הצדדים נמוך לעומת תקופת שלטונו של סעד אל-חרירי האנטי-חיזבאללאי בלבנון. ועם זה, למרות קשרי הידידות בשטח, נראה שבשעת מעשה צבא לבנון לא יהיה מיודע בתוכניות הלחימה של חיזבאללה. במקרה כזה, מבחינת צה"ל, צבא לבנון לא צפוי להיפגע כל עוד אינו מעורב.

הדקות הראשונות יכריעו

לאורך הגבול עדיין נותרו 13 אזורים שהריבונות עליהם נתונה בוויכוח. באחד מאזורים אלה, סמוך לכפר הלבנוני קילא הצמוד למטולה, נבנתה לאורך קילומטר אחד של הכביש הלבנוני, במרחק חצי מטר ממנו, חומה שגובהה שבעה מטרים כדי למנוע פגיעה בחקלאים העובדים בצד הישראלי.
בד בבד נמשך גם מאמץ חיזבאללה לבניית בונקרים מוסווים - מסוג אלה שהפתיעו את צה"ל בחורש הלבנוני ובשטחים הפתוחים וזכו לכינוי 'שמורות טבע'. כל שינוי במיקום של אבן או עץ מעלה מיד את החשד הזה. לבנון, כך יודעים בצה"ל, משקרת ומשכרת, וכל עמדה עשויה להתפוצץ ברגע ולהפוך לאירוע קטלני. בפיקוד הצפון אומרים היום כי המצב מבחינת איסוף תמונת המודיעין טוב במידה ניכרת מזה שהיה ערב מלחמת לבנון השנייה. קציני מודיעין ומפקדי חטיבות חשופים היום לחומרי מודיעין מסווגים ולהערכות מצב על האויב שכמותם לא ראו בעבר.
האלוף בן-ראובן סבור שמאז המלחמה הופקו הלקחים בצה"ל, ובפיקוד הצפון בפרט. הדבר ניכר בהיקף האימונים, בהצטיידות הכוחות והמלאי במחסנים ובלמידת השטח והתרחישים שנעשית באוגדות הצפוניות מדי יום. "המלחמה הבאה יכולה להיות קשה מאוד גם בעורף, שכן האיום עליו נהיה רחב יותר", הוא אומר. "זה מחייב את צה"ל לפעול בצורה נחושה ואגרסיבית, כדי לסיים מהלכים בצורה המהירה והברורה ביותר".
"צה"ל מתאמן למלחמה בלבנון וגם לומד איך להתמודד עם חיזבאללה שנמצא בתוך אוכלוסיה", אומר מפקד אוגדת לבנון, תת-אלוף הרצי הלוי. "אם יופר השקט נידרש להיכנס לעומק כדי לטפל באויב היכן שהוא נמצא. הנזק למדינת לבנון יהיה גדול לאין שיעור מזה שהיה במלחמת לבנון השנייה. לצה"ל יהיה מענה חד וברור. תהיה לחימה אחרת, ולחימה בכללה היא לא דבר יפה". או כדבריו של גורם בעוצבת הגליל - "ברגע של הפרת השקט ניכנס כאן לימי לחימה ספורים עם אש כבדה של שני הצדדים. חמש הדקות הראשונות של קבלת ההחלטות יכריעו, כי בתוך חצי שעה נידרש להראות כוח ולהגיב מהר ובמקצועיות כדי שהם יבינו שהם מוגבלים. שיקומה של בינת-ג'בייל הושלם רק לפני חודשים ספורים, והם לא רוצים לחזור לזה. אם הלבנונים יבינו את יחס חומר הנפץ שייפול שם ביחס לפה הם יחשבו שוב. מה שנראָה בעזה יהיה קטן לעומת הנזק בלבנון".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  07/08/2012   |   עודכן:  07/08/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לבנון שנייה במזרח
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
3 רעיונות: מיקוש, מיקוש ומיקוש
האיסטרטג  |  7/08/12 17:52
 
- צודק
צודק  |  8/08/12 01:03
2
ומה לגבי תסריט שבו חזבאללה
אביגדור המאירי  |  26/08/12 00:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ירון סאסי
תחזוקה נכונה של דוד השמש בקיץ יכולה לחסוך לכם הרבה כסף ולהבטיח דוד תקין בחורף קבלו מדריך מזורז
ד"ר מרגלית מולנר גויטיין
ב -5 באוגוסט 1962 נפטרה מרילין מונרו ((Marilyn Monroe והיא בת 36 בלבד. 50 שנה עברו מאז, אולם הקסם לא פג. או כך, לפחות, חושבים מחברי ספרים והוצאות ספרים למיניהם. אחרת איך אפשר להסביר את הזרם ההולך וגואה של ספרים ומוצרים המעלים חדשות לבקרים מבחר ספקולציות הקשורות בה. רבים הסתמכו על חוסר הבהירות בנסיבות מותה: מנת יתר של סמי הרגעה? התאבדות? רצח ע"י הסי. אי. איי. האמריקני?
ציונה אברהם
המים הם המרכיב ההכרחי לתפקוד החלבונים ולקיומם של תהליכי חילוף החומרים בתא    רוב הפירות והירקות מכילים 80%-90% מים    בארץ חמה כמו שלנו, חשוב מאוד לשתות כמויות גדולות של מים כדי למנוע התהוות אבני כליות
הדס יריב
מומלץ להשתמש בטחינה גולמית מלאה, המכילה את קליפות הגרעינים ומעניקה ערך תזונתי רב    הוסיפו טחינה גולמית מלאה, כפי שהיא, לסלט    ערבבו טחינה גולמית מלאה עם דבש ומזגו על גלידה
יוחאי וולף
הספק היצירה של קראוס היה מועט בכמות אך משמעותי באיכות    יוחאי וולף נזכר בשני רגעים משמעותיים: לפני 30 שנה כשהוציא את "גלגל מסתובב", ולפני 20 שנה כשעלה להופיע מול קהל של אלפים בפסטיבל ערד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il