X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
נתניהו וברק. הם רוצים למשול. נקודה. [צילום: AP]
פרוטון נתניהו ונייטרון ברק
זהו משל המשילות על אטימות של מנהיגים בעידן סכנות האטום. ניוטון חטף על הראש תפוח ע"מ להתעורר ולנסח את חוקי התנועה, המהווים את הנדבך הבסיסי של הפיזיקה. האם אנחנו צריכים לחטוף על הראש פצצה גרעינית כדי להתעורר ולנסח את החוקים שיגבילו את טירוף ה"משילות" והשאיפה לכוח?
בחירות מדומות
ברפובליקות הדיקטטוריות של העולם הערבי (וגם בקוריאה למשל), שומרים על השלטון ומעבירים אותו מאב לבן. בישראל יש "דמוקרטיה", והציבור מאמין בזכותו וביכולתו לבחור. למרות שאין לאמונה הזו אחיזה במציאות, היא עדיין אמונה רווחת וכללי הטקס מחייבים בחירות אחת לארבע שנים

פצצת המציאות האטומית
אנחנו לומדים להיות קהי-חושים, עד כי לפעמים, האמת צריכה ליפול על ראשינו כדי שנכיר בה. זה קרה לניוטון עם התפוח וזה עומד לקרות לנו עם הפצצה האירנית. לאחר שניוטון חטף תפוח על הראש הוא הגיע לתובנות וניסח באמצעות שלושת חוקי ניוטון, את הבסיס לפיזיקה. וכאן, נשאלת השאלה: אלו תובנות אנחנו נגלה מהפצצה האירנית ומה הם החוקים שנחוקק לאחר שנגיע לתובנות הללו?
גם בנימין נתניהו ואהוד ברק חטפו על הראש כמה "מכות-מציאות" בטרם הגיעו לתובנה המאפשרת להם לעבוד יחד בצוותא, כמו "פרוטון" ו"נייטרון" המהווים יחדיו את גרעין האטום. וזאת, למרות הבדלי השקפת העולם האישית שלהם, ולמרות שהכוח המניע אותם שונה. האלקטרונים המרחפים סביבם רק מעצימים את יכולתם כפרוטון ונייטרון.
בנימין נתניהו ואהוד ברק נלחמו ביניהם על הזכות להנהיג את מדינת ישראל, ולעסו זה את זה במערכות בחירות שונות, עד שהבוחר גזר את הדין והכריע ביניהם. זו הייתה המכה שלהם, עד שלמדו ששיתוף פעולה ביניהם, מועיל להם הרבה יותר. הנמשל שלהם מן הקרב על הבכורה הוא שבמקום לריב עליה, אפשר פשוט לחלק אותה ביניהם.
הצבא נותן שמות לעמדות הקרב, ועל-ידי כך מאניש אותן (מלשון האנשה), ומעניק להן חיים משל עצמן. נתניהו וברק, כמו שני הורים גאים, נתנו שם לעמדה שעליה הם מגינים, והעניקו לה חיים משל עצמה. מעתה תיקרא מלחמת ההישרדות האישית שלהם: "משילות".
ברפובליקות הדיקטטוריות של העולם הערבי (וגם בקוריאה למשל), שומרים על השלטון ומעבירים אותו מאב לבן. בישראל יש "דמוקרטיה", והציבור מאמין בזכותו וביכולתו לבחור. למרות שאין לאמונה הזו אחיזה במציאות, היא עדיין אמונה רווחת וכללי הטקס מחייבים בחירות אחת לארבע שנים.
מודל ה"משילות", הוא המצאה גאונית, כזו המאפשרת לצמד 'נתניהו את ברק', לגשר על הפער בין מודל השלטון המועדף עליהם לבין "הבעיה הדמוקרטית". אחרי שערכו כמה ניסויים לשוניים עם "המשכיות שלטונית", וגם "רצף שלטוני", ואפילו "יציבות שלטונית", הגיעו לבסוף למודל שיכול לעבוד טוב במסגרת האילוצים של "הבעיה הדמוקרטית", והעניקו למודל הזה את השם: "משילות".
משל המשילות
איחוד הכוחות הזה מאפשר להם לנהל קרב שמירה על הבכורה, להתבצר בבונקר של עמדת הקרב החדשה שלהם, ולירות מתוכו על מי שמנסה לקחת להם את הבכורה. הבכורה הפכה לבת-ערובה בידי הצמד שהתאהב בה.
אצל טולקין, מחבר "שר הטבעות", הם דומים אולי לשלדי המלכים הרודפים אחר טבעת הכוח, משום שהתאהבו בכוח המוחלט המוקנה לעונדיה, אך מי שמיטיב לסכם אותם הוא דווקא היצור "גולום", עם פיצול האישיות, כאשר הוא משמיע את הקריאה המאוהבת שלו לעבר הטבעת המעניקה את כוח השלטון האולטימטיבי, באומרו: "my precious".
מי שמתבונן בצמד הזה מהצד, מבין שהם מתנהלים יחד כמו שני שומרי הראש של שרביט השלטון, בעוד שהקרב כבר מזמן אינו על מודל השלטון, על איכותו, על הישגי השלטון או על טובת הנשלטים, אלא על עצם החזקתו. במודל החדש שהגו יחדיו: זהו קרב על "משילות".
כנמשל בעצמי, תחת שרביט ה"משילות" הזו, מתחזקת אצלי, יותר ויותר, המסקנה המתבקשת מן הקרב על ה"משילות", ולפיה, המשילות הזו כבר אינה אמצעי המקדש את המטרה, אלא שהיא הפכה למטרה בפני עצמה. הם רוצים למשול. נקודה.
בקרב על המשילות הזו, הכל כשר, כולל, למשל, עסקות אפלות הכוללות את כל מה שמרחיק את הבחירות, ומטרתן היא הרחקת הבחירות ותו לא. העסקה להכנסת קדימה לממשלה הייתה מימוש של מודל המשילות, וכמוה גם העסקה להוצאת קדימה מן הממשלה.
נתניהו הגדיר לאנשיו את מודל הפעולה וטווח המטרות, כאשר הורה להם לשמור רק על דבר אחד כעל בבת-עיניהם: "הבייס". השמירה על קהלי המצביעים הבטוחים, המבטיחים את השלטון באמצעות בחירה חוזרת, היא ביטוי נוסף לעובדה שהמשילות הפכה למטרה בפני עצמה והיא אינה אמצעי פסול המשמש את המטרה של טובת הנשלטים.
כנשלטים, אנחנו כה זקוקים למכת המציאות שתיפול על ראשינו כדי שנתעורר, על-מנת שנבין עד כמה ה"משילות" הזו הרת-אסון, ועד כמה היא חותרת תחת יסודות הדמוקרטיה שלנו, עד שאפילו מוחמד מורסי התגייס למעננו, כאשר בישר למצרים שהוא "הנשיא של כולם". וכך, בעוד שאפילו מוחמד מורסי אימץ את השיטה הנהוגה בארה"ב ובאירופה, והצהיר שהוא "הנשיא של כולם", נתניהו מחויב רק ל"בייס" שלו. ואז באה המשילות, ואי-אפשר שלא לחשוב על דוגמאות היסטוריות שבהן דמוקרטיות שימשו קרקע פוריה להולדת דיקטטורות.
אטימות צוות האטום
לורד אקטון קבע כבר מזמן כי "הכוח משחית. וכוח אבסולוטי משחית באופן אבסולוטי". לאימרה הזו אין תקפות חלקית עם הקשרים גיאוגרפיים או תרבותיים, והיא כללית ומכילה את כל צורות השאיפה האנושית לכוח, באנגליה, בארה"ב, באיטליה, בגרמניה, באירן, וגם - בישראל.
הטירוף של השלטון האירני, רכוב על גלי שאיפותיו להמשכיות והעצמת הכוח של עצמו, מבקש לשמור על "המשילות" שלו, גם בתוך הבית לנוכח דרישות האזרחים לרפורמות ומודרניזציה. שלטון האייתולות רודף את ישראל בעיקר מתוך סיבות הנעוצות בצרכים של פוליטיקה פנימית, וגם מתוך שלל סיבות של מיצוב המהפכה האיסלאמית הפנאטית הנמצאת בשלבי התפוררות מתקדמים.
אין לזלזל בטירוף של הכוח, ובשאיפה של האייתולות האירניות לפתח עימות צבאי ולבסס את שלטונן באמצעות שימוש בישראל. ומנגד, אין לזלזל בטירוף של הכוח, ובשאיפה של "פרוטון" נתניהו ו"נייטרון" ברק לבנות את עצמם באמצעות שימוש בגרעין האירני.
האטימות של המבקש לעצמו כוח, ועוד כוח, ועוד כפליים כוח, והיכולת של מבקשי הכוח לעצמם לדרוס את כל שעומד מנגד בשאיפה להגיש כוח אבסולוטי, היא תמונה עגומה של אנושות על טייס אוטומטי, שמתעוררת להבין את שלבי ההידרדרות המדורגת, שהביאה למצב של יצירת מרכז כוח מתעצם ומשחית, רק בדיעבד, מתוך קריאה בספרי ההיסטוריה.
העיוורון המוליד את השאיפה לכוח, וממנו לכוח אבסולוטי ומשחית, הוא עיוורון של אטימות וחוסר מודעות למגבלות הכוח. זה יכול לקרות לאנשים חכמים, לאינטליגנטים, ואפילו למבקשי טוב ולרודפי צדק. "פרוטון" נתניהו ו"נייטרון" ברק אינם האנשים הרעים בסיפור האיוולת האירני, והם מכוונים לטוב ביותר, אך הם נגועים בטירוף להעצמת עצמם, עם המרדף שלהם אחר ה"משילות" ועם החיבור שלהם ל"בייס", ועם קרב הבונקר שהם מנהלים על עתידו של שרביט השלטון בידיהם.
שניהם נמצאים במצב בו שיקול הדעת שלהם מושפע מחישובים אלקטוראליים, ועל-אף ששניהם מבקשים את הטוב ביותר עבור מדינת ישראל, הטוב עבור המדינה הוא משני עבורם בקרב שלהם על הבכורה. התמונה המצטיירת היא שהשלטון הוא המטרה, והעניין האירני הוא האמצעי, וזה אמור להיות בדיוק להפך.
פרוטון נתניהו ונייטרון ברק, שניהם מסוכנים לישראל בדיוק כפי שהאייתולות האירניות מסוכנות לאירן.

תאריך:  14/08/2012   |   עודכן:  14/08/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבא (אוברי) אבן (איבן)  אברהים צרצור  אברהם הירשזון  אברהם זילברברג  אהוד ברק  אהוד רצאבי  אהרן אבוחצירא  אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel  אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach  אורית זוארץ / Orit Zuaretz  אורית נוקד  אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis  אחמד א-ד`אהר  אטילה שומפלבי  אילן ליבוביץ'  אילן שלגי  איתן לבני (בנוזוביץ')  אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan  אליעזר אבטבי  אלכס מילר  אסתרינה טרטמן  אפרים תבורי  אתי לבני  בנימין אבניאל (גטשטיין)  בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu  ג'ון אדוארדס  גילה פינקלשטיין  גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan  דוד מנע  דמיטרי מדבדב  דן  גרטלר  דן מרידור / Dan Meridor  דניאל הרשקוביץ  דניאל-יצחק לוי  דרור זייגרמן  הרצל שפיר  ויצמן שירי  חיים אמסלם  חמאד אבו-רביעה  חנא סוייד  חסן רוחאני  טובה אילן  יאיר שמיר / Yair  Shamir  יהודה-מאיר אברמוביץ'  יואב מני  יוליה שמאלוב-ברקוביץ'  יוסף שגל  יוסף שפרינצק  יורם מרציאנו  יחזקאל זכאי  יעקב כהן  יעקב פרי / Yaakov  Perry  יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch  יצחק בן - ישראל  יצחק ברמן  יצחק זיגר  יצחק זיו  ישראל ישעיהו-שרעבי  כרמל שאמה-הכהן  לביב חוסיין אבו-רוכן  לימור לבנת / Limor  Livnat  מאיר זורע (זארודינסקי)  מאיר תלמי  מאיר-דוד לוונשטיין  מאשה לובלסקי  מוחמד  מורסי  מוטי ששון  מחמוד אחמדינג'אד  מחמוד א-נאשף  מיכאל פואה  מיכאל רצון  מיכל ליברמן-גילון  מיקי לוי / Mickey  Levy  מלי פולישוק-בלוך  ממשלת ישראל / Israel Government  מנחם אליעזר מוזס  מרדכי זר  מרטין שלאף  משה זלמן פייגלין  משה מוץ מטלון  נדב פרי  נחום ניר-רפאלקס  נחמן שי  ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky  סופיה רון-מוריה  סילבן שלום / Silvan  Shalom  עבאס זכור  עבאס זקור  עבדול-עזיז זועבי  עוזי לנדאו / Uzi  Landau  עינת וילף  עלי חמנאי  עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz  עמירה דותן  עמרי שרון  ערי ז'בוטינסקי  פנחס לבון (לוביאנקר)  פניה (פאינה) קירשנבאום  פריג`א זוארץ  ציון פיניאן  קדיש לוז (לוזינסקי)  ראובן ברקת (בורשטיין)  רוביק דנילוביץ'  רוחמה אברהם בלילא  רון בריימן  רוני בר-און  רחל אדטו  רן בנימיני  שלום זיסמן  שלמה לביא (לבקוביץ')  שמואל תמיר כצנלסון  שרון שלום  תאופיק זיאד
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרוטון נתניהו ונייטרון ברק
תגובות  [ 17 ] מוצגות  [ 17 ]  כתוב תגובה 
1
ביבי צריך להזהר שלא יחוסל
חשדנית  |  14/08/12 15:09
 
- הסתה אנרכיסטית במאמר מסוכנת ל"ת
אם כבר הרי  |  14/08/12 19:31
 
- רבין ופרס הביאו לטבח המוני של  ל"ת
ילדים יהודים סתם.  |  16/08/12 13:01
 
- את בטח מתכוונת לCIA.הCIA
הגוי..  |  16/08/12 21:15
2
הסמול הפאשיסטי מזהם את המדינה!
ע_הראל  |  14/08/12 15:57
 
- גם הפיזיקה מזוהמת במאמר
ירון זכאי 1  |  15/08/12 10:57
3
הכותב שמאלן מתוסכל שקרן ונבל ל"ת
ביבי פה בזכות  |  14/08/12 18:43
4
איזה מאמר הזוי ומטומטם
קוסם  |  14/08/12 20:52
 
- אנרכיסט מרושע וטיפש הסתנן לאתר ל"ת
להעיף אותו  |  15/08/12 00:12
 
- למה? דווקא להיפך
ע. הנביא  |  15/08/12 10:01
5
דן אלון = אלקטרון: קטן ושלילי ל"ת
חשמלאי חובב  |  15/08/12 01:52
6
חופש הקישקוש
צבי שין  |  15/08/12 07:48
7
מסית ומדיח ל"ת
שמאל מתוסכל  |  15/08/12 09:32
8
גם "משילות" זה לא טוב?
יגאל עברי  |  15/08/12 10:33
9
עוד כתבתחת ל"ת
ל  |  15/08/12 20:55
10
דן אלון קראת את ה  ל"ת
;  |  17/08/12 15:41
 
- לפי התגובות פה,תקפוץ מעזריאלי ל"ת
הפסיכולוג התורן  |  17/08/12 23:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נסים גבאי
מי שמביט על המפה הפוליטית היום יודע שאחרי הבחירות הבאות כל הקומבינה של הון-שלטון ומסיבות משותפות של חברי הממשלה מתחכחים עם חברי הכנסת האמורים לפקח עליהם - לא תינתק. אני רוצה לראות בכנסת הבאה את כל אלה שהסלקציה בפתח וילות הפאר שבהן נערכות מסיבות הקוקטייל של כל הסלב המושחתים בעם – הם שיהיו הנבחרים הבאים לכנסת וישמשו את כח החץ שיפלח את השחיתות שתפסה גרורות בכל
אפרים הלפרין
מה צריכה ממשלה בישראל לעשות נגד הנהגה של עם זר המאיימת לחסל אותנו, וגם צוברת את היכולת לעשות כן, באופן שתוך תקופת זמן הנזק יהיה בלתי הפיך
נרי אבנרי
האיש שמינה את עמיר פרץ לשר ביטחון, מזהיר מתקיפת מתקני הגרעין באירן. השיקול שהדריך אותו במינוי פרץ, הוא אותו שיקול שמניע אותו להתנגד לתקיפה. אולמרט היה ונשאר גמד פוליטי. ההפך מנתניהו. הלכתי לארכיון...
עליס בליטנטל
איך אין לאף אחד בושה: לא שמים רסן על לשונם, שופכים סחי ומיאוס על כל מי שגורל העם תלוי בו כל כך בימים אלה    במקום להתעשת, להתאחד נוכח פני הסכנה הקיומית, ולתת אמון במי שאמור להחליט החלטות שתקבענה את עתידנו - כל מורשע בפלילים, שקופה של שרצים על גבו ותיקים פליליים נוספים עומדים להידון בפשעיו, לא מתבייש להרצות בריש גלי בערוצי השידור את דעתו המנגחת
ציפי לידר
בשולי הכותרות: ההפסד הלאומי    ועדת חקירה ממלכתית לכשלון האולימפיאדה?    ביבי אמן הפתעות    לחלב יש ריח    המרסס הסדרתי    וגם קַבלו את מילון פרס    שם המשחק - להפסיד בכבוד    ולקינוח החדשות הטובות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il