X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים

מי זכאי לדרוש? על מי האחריות לשלם? ועד מתי?
ראשית, כל ילד (באמצעות אמו כאפוטרופסותו הטבעית) יכול תביעת מזונות כנגד אביו, גם במקרה שהאב מעולם לא ראה את ילדו ו/או במקרה שההורים לא נישאו.
חיובו של האב במזונות ילדיו, היא החובה היחידה המוטלת על האב. לא ניתן לכפות עליו לפגוש את ילדיו, לא ניתן לחייב אותו לאהוב אותם ולא לחנך אותם. חובתו היחידה היא לשלם לילדיו מידי חודש תשלום.
חובת תשלום המזונות, (במקרה של ילדים יהודים), נובעת ונקבעת בבית המשפט בהתבסס על הדין העברי, אשר קובע כי החיוב במזונות ילדים בהגיעם לגיל 6 - מוטלת רק על האב. חובה זו הינה מוחלטת. חובתו של האב בתשלומי המזונות לילדיו הינה חובה, גם במקרה שלאב ישנה הכנסה נמוכה, או אפילו במקרה שהאב אינו עובד כלל - חובתו לספק את צרכי ילדיו קודמת לזכותו לקיים את עצמו.
הסכם גירושין הכולל סעיף הפוטר את האב מתשלום מזונות לילדיו או הקובע סכום לא סביר - לא יאושר על בתי המשפט. בדרך כלל סכום המזונות המינימלי עומד על סך של 1,200, כאשר לסכום זה נוספות הוצאות המדור (30% מסכום שכה"ד לילד אחד 40% לשני ילדים 50% לשלושה ילדים ומעלה).
סכום המזונות אמור לשקף את צרכיו ההכרחיים של כל ילד, הכוללים: מזון, ביגוד והנעלה, חלק מהוצאות החינוך, חלק מההוצאות הרפואיות, חלק מהוצאות המדור (המגורים) ודמי טיפול (בגיל הרך). כל שאר הדברים, כגון: בילויים, חוגים, שיעורים פרטיים, נסיעות בארץ ובחו"ל וכו' ניתן לחייבו רק אם יש ביכולתו של האב להשתתף בהוצאות אלו ורק אם ניתן להוכיח שבעבר נהנו הילדים מרמת חיים כזו.
מגיל 6-15 - האב חייב לספק את מזונותיהם ההכרחיים של הילדים. במקרה שהאם הינה אמידה כלומר, היא מתקיימת לא רק מהכנסה שוטפת ממשכורת אלא גם מנכסים שונים ויש בידיה לפרנס את עצמה ויוותר לה כסף לאחר מכן. במקרה כזה, עליה להשתתף בשאר צרכי הילדים מדין צדקה.
מגיל 15-18 - חיוב דמי המזונות חלים על האב מדין צדקה בלבד. אולם בפועל בית המשפט מחייב את האב בצרכי הילדים הבסיסים ומתחשב ביכולתה הכלכלית ובמצבה הכלכלי של האם.
מגיל 18- עד סוף השירות הצבאי, מקובל על פי הפסיקה שבזמן השירות הצבאי יוטל על האב לשלם שליש מהמזונות שהיה משלם לאותו ילד. קיימת הצעת חוק שנועדה להרחיב את חובת התשלום עד לתום השירות הצבאי, כך שהחובה תהיה מוסדרת באופן רשמי בחוק.
חשוב לדעת, כי בנוסף, ההורה המשמורן (שבחזקתו נמצא הילד) מקבל בנוסף למזונות גם את קצבת הילדים ומענק חד שנתי על ידי הביטוח הלאומי. בנוסף לאם חד הורית קיימת הנחה בארנונה, הנחות במעונות יום של ויצ"ו נעמת ואמונה ובגנים ציבוריים.
תוכן המאמר אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, והינו בבחינת מידע כללי בלבד. אין להסתמך על המאמר בביצוע ו/או בהימנעות מפעולה כלשהי. על הקורא לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה משפטית או אחרת, ואין להסתמך לצורך כך על המאמר.
הכותבת היא עורכת דין המתמחה בדיני משפחה ואזרחי.
לשאלות או הפניות ניתן לאיל מייל: bawlawlaw@bezeqint.net

תאריך:  06/10/2004   |   עודכן:  06/10/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אליקים העצני
אינג' יוסף דוריאל
עו"ד אברהם פכטר
השר לפיד: "ישראל לא יכולה למנוע ירי קאסאמים על שדרות"; אבו מאזן: "האינטיפאדה היתה טעות"; מדינה שלא יכולה להגן על אזרחיה מקבלת ציון נכשל וממשלה שאין לה פתרונות צריכה להתפטר
עמי דור-און
ד"ר חיים משגב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il