X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ברשתות החברתיות, הברומטר של "אהדה" מול "סלידה" מצביע על עובדה מעניינת. לפיד הוא תאום נתניהו. לפיד משחק במגרש של נתניהו עם החן והיופי, הוא יודע להפריח סיסמאות שנשמעות טוב לפחות כמו אלה של נתניהו. הלפיד הוא כדור פורח משום שיש לו כוח הינע משל עצמו והוא מכוון למסע של שינוי, בעוד שנתניהו הוא בלון נפוח, נע ונד ברוח, בהתאם למצב הרוח ולזהות המפוח
▪  ▪  ▪
יאיר לפיד. מעולם לא אמר שום דבר החלטי על שום נושא [צילום: פלאש 90]

מרוץ הלפיד

ברגע שהוא חצה את הקווים והפך מעיתונאי לפוליטיקאי, הוא התחיל לחטוף אש צולבת. ידידי היקר והמוערך, נרי אבנרי, יסכים איתי בנקודה הזו לכל הפחות, על כך שהתקשורת לא אוהבת את לפיד, פשוט משום שהתקשורת לא מסקרת בהוגנות את מי שאינו נמנה על הקליקה התקשורתית.
ומן הצד השני, מחנה הפוליטיקאים שאליו הצטרף לפיד, גילה אהדה פחותה עוד יותר בהשוואה למחנה התקשורת שננטש. הפוליטיקאים ראו בו איום קיומי על מעמדם, על מקומם ועל עתידם. גם התקשורת וגם הפוליטיקאים שטפו אותו בקיתונות של השמצות, לעג, ועשו שימוש בתכונה המאפיינת אותם ביותר תוך שיבוש שמו ל-"יהיר". על זה נאמר כי "הפוסל, במומו..."
והציבור, שהעניק למרוץ הלפיד בתחילה מספר מנדטים שכמעט והפך את לפיד למפלגה השלישית בגודלה, החל ליישר קו חיש מהר עם התקשורת והפוליטיקאים. וכך, מי שקרא תיגר על המוסכמות הפוליטיות של הציבוריות הישראלית וביקש ליצור כאן סדר יום חדש, נתקל מהר מאוד בחומה הבצורה של כל מי שמסמל את סדר היום הישן. הפוליטיקאים והתקשורת חברו לסיכול הסיכון של נטרול מקבילית הכוחות של סדר היום הישן.
בגילוי לב עצמי, אני מודה שמעולם לא הייתי חסיד של "שיטת לפיד", והמודל של "להיות בסדר עם כולם" מעולם לא היה חביב עלי. לדידי, אדם המתיימר להנהיג מחויב שתהיה לו עמדה ברורה, סדורה ושתיאמר בקול רם. עמדה שתמיד מסכמת ב-"כל אחד צודק במשהו וסיכומו של דבר הוא שכולם צודקים", אינה "עמדה" כאשר היא המוטיב המוביל ומהווה סטנדרט קבוע ומודל החוזר על עצמו.

שווה להתחיל מהסוף

שווה להתחיל את הסקירה של תוכנית לפיד "עשור של חינוך", דווקא מן הסוף. התוכנית הזו מביאה (יש לומר "באומץ רב"), אל קדמת הבמה של הדיון הציבורי (שכבר מזמן איננו), את כל הכביסה המלוכלכת של מה שהיה פעם החינוך הממלכתי הישראלי, ואיננו עוד. לא רק חינוך ממלכתי אין כאן, אלא גם דיון בגורלו ובעתידו אין כאן.
מאז ימי זבולון המר לא הייתה עשייה חינוכית יסודית כל כך בישראל. האורחים במשרד החינוך מטעם השמאל ניסו לשווא, שולמית אלוני, יוסי שריד, יולי תמיר, אך כולם קיבלו מהר מאוד את קודקודו של המגף באחוריהם, ועפו משם כלעומת שבאו משום שניסו לשנות את הדינמיקה של ריסוק החינוך הממלכתי בידי סיעות דתיות.
החינוך הממלכתי הישראלי היה ואיננה עוד. רשתות חינוך העצמאיות תפסו את מקומו של החינוך הממלכתי, ובחוצפתם הרבה הדירו משם את סולם הערכים הממלכתי, המירו אותו במשנה פרטית, סקטוריאלית ובדלנית, ולאט אך בבטחה הדירו משם את לימודי הליבה, ואז הגישו את החשבון למדינת ישראל. כיום ישנן רשתות חינוך הפועלות במימון המדינה ומחנכות את תלמידיהן על לזלזול במדינה.
לפיד, שמעולם לא אמר שום דבר החלטי על שום נושא, ותמיד מצא את עצמו "מאזן" ומצדיק את כולם, הניח על השולחן תוכנית שניה ברציפות (הראשונה הייתה תוכנית הדיור), שאומרת אמירות ברורות ומפורשות, ומניחה תשתית לדיון ציבורי מהותי על עתידה של החברה הישראלית.
שתי התוכניות האחרות של לפיד, תוכנית "מודל השירות" ותוכנית "שיטת הממשל", היו עשיה פופוליסטית וניסיון לרכב על הגל (מודל השירות), ומחזור של סיסמאות ריקות שנאמרו על-ידי אלף פוליטיקאים לפניו (שיטת הממשל).

יש עתיד בחינוך?

התוכנית "עשור של חינוך" מניחה תשתית לקיומו של דיון ציבורי בנודע לעתיד מערכת החינוך הממלכתית של ישראל. היא תוכנית השמה את הזרקור על התוכן שתגיש מערכת החינוך לילדינו, ולא רק את עלות החינוך בהתאם למודל של נתניהו, שטייניץ וסער. בעולם הקולוניאליסטי-קפיטליסטי שואלים בעיקר כמה ואיך, אבל משתדלים מאוד להצניע את החלק המהותי יותר של "מה" ו-"למה".
מה מלמדים את ילדי ישראל ולמה מלמדים אותם את מה שמלמדים אותם, הן שאלות מהותיות והתשובה עליהן אינה דבר של מה בכך. הקולוניאליסטים הקפיטליסטים זרקו לאזרחים עצם שחוקה של "חינם מגיל 3", ואף אחד לא מדבר על מה שניתן לילדים הללו מגיל 3 ואילך. 15 שנים יבלו ילדינו במוסדות החינוך הממלכתי והתכנים אינם חשובים? רק המחיר?
לפיד מצביע בתוכניתו על שני יסודות חשובים מאין כמותם בחינוך, גם "מה" מלמדים, וגם "למה" מלמדים. לגבי שאלת ה- "למה" קובע לפיד מסמרות גדולות ומציע שנכין את ילדינו לעתיד, ואומר: "נעביר את החינוך הישראלי לחזית העולמית במדעים ובשילוב הטכנולוגי כדי להכין את ילדינו לעידן חדש של תחרות גלובלית". ועוד "למה" אחד חשוב ביותר מגיע מכיוון המחשבה החברתית, ומציע ש- "נהפוך את מערכת החינוך הישראלית למקום שממנו תצא הבשורה של שיח ישראלי חדש: דמוקרטי, מכבד את האחר, ערכי ודואג לחלש".
מערכת החינוך הממלכתית הישראלית עושה היום בדיוק את ההיפך!. הפרושים והצדוקים, נהרות החינוך של ש"ס והחרדים מכינים את תלמידיהם בעיקר לדקלום העבר, בעוד שמוסדות החינוך הפרטיים של עשירי המדינה מחנכים את תלמידיהם להתבדלות ולהשתלבות אופטימלית בעולם הקפיטליזם, הפיאודליזם המעמדי המודרני, ופער המעמדות הולך וגדל בכל שנה.
תוכנית לשינוי פניה של מערכת החינוך באופן שיכין את כלל ילדי ישראל לעידן הגלובלי והטכנולוגי (מבלי להזניח את מורשת ישראל), מתוך מטרה לבנות חברה ערכית, מוסרית וסולידרית, עם שיח ציבורי ודאגה לחלש – הם ערכים ראויים למערכת החינוך, למרות "לפיד" ובזכות "לפיד".

שטחיות הדיון היא ההחמצה הישראלית

בתוכנית "לפיד" ישנן גם בעיות המתעוררות מעצם הבעייתיות של "יצירת שינוי", התמודדות עם גורמים "נוגדי שינוי", ישנן בעיות של "ישימות ריאלית", "מעשיות פוליטית", "חוסר היתכנות" של מינוי לפיד לתפקיד שר החינוך, הרכבים קואליציוניים שלא יאפשרו שינויים כאלה, והבעיה החמורה מכולן היא דווקא אצל לפיד עצמו, שמציע לנו עתיד אבל לא מוכן להתחייב על כך שלא ישתף פעולה עם העבר.
העתיד שמציע לפיד מותנה בכך שכללי המשחק הקואליציוניים ישתנו, והוא מחייב מציאות של הרכבת קואליציה על-ידי הרוב החילוני-מסורתי, מעמד הביניים הכלכלי-חברתי, והמחנה השפוי המדיני שיאבק על ביטחון אבל יחתור לשלום. כל עוד לפיד מצניע את השאלה המהותית והוא חותר לכניסה לממשלת נתניהו, שום תוכנית, נכונה, ראויה ומוצדקת ככל שתהיה לא תהפוך למציאות, וכל תוכנית כזו תהיה מגש הכסף האלקטורלי למפלגת ההזיה של "המרכז" הבא.
לפיד, שמעורר אנטגוניזם משני צידי הקיצון של הקשת הפוליטית, שממילא הוא אינו רואה בהם כר מרעה אלקטורלי עבורו, הוא בדיוק מה שנתניהו חושש מפניו. הסיסמאות החלולות שמשמיע נתניהו והריקנות הערכית, מוסרית, אידיאולוגית של נתניהו עוברים טוב משום שהציבור אוהב את הבל החן ושקר היופי של נתניהו.
ברשתות החברתיות, הברומטר של "אהדה" מול "סלידה" מצביע על עובדה מעניינת. לפיד הוא תאום נתניהו. לשניהם יש קהל אוהד וקהל סולד, ומעט מאוד קהל אדיש. עקומת "גאוס" במהופך.
לפיד משחק במגרש של נתניהו עם החן והיופי, הוא יודע להפריח סיסמאות שנשמעות טוב לפחות כמו אלה של נתניהו, אבל לפיד מונע מן הרצון לשנות את המציאות, בעוד שנתניהו רוצה רק לשמר אותה כדי להנציח את שלטונו לתועלת עצמו. הלפיד הוא כדור פורח משום שיש לו כוח הינע משל עצמו והוא מכוון למסע של שינוי, בעוד שנתניהו הוא בלון נפוח, נע ונד ברוח, בהתאם למצב הרוח ולזהות המפוח.

תאריך:  31/08/2012   |   עודכן:  01/09/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבא (אוברי) אבן (איבן)  אברהים צרצור  אברהם הירשזון  אברהם זילברברג  אהוד רצאבי  אהרן אבוחצירא  אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel  אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach  אורית זוארץ / Orit Zuaretz  אורית נוקד  אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis  אחמד א-ד`אהר  אטילה שומפלבי  אילן ליבוביץ'  אילן שלגי  איתן לבני (בנוזוביץ')  אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan  אליעזר אבטבי  אלכס מילר  אסתרינה טרטמן  אפרים תבורי  אתי לבני  בנימין אבניאל (גטשטיין)  ג'ון אדוארדס  גילה פינקלשטיין  גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan  דוד מנע  דן  גרטלר  דן מרידור / Dan Meridor  דניאל הרשקוביץ  דניאל-יצחק לוי  דרור זייגרמן  הרצל שפיר  ויצמן שירי  חיים אמסלם  חמאד אבו-רביעה  חנא סוייד  טובה אילן  יאיר שמיר / Yair  Shamir  יהודה-מאיר אברמוביץ'  יואב מני  יוליה שמאלוב-ברקוביץ'  יוסי שריד  יוסף שגל  יוסף שפרינצק  יורם מרציאנו  יחזקאל זכאי  יעל (יולי) תמיר  יעקב כהן  יעקב פרי / Yaakov  Perry  יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch  יצחק בן - ישראל  יצחק ברמן  יצחק זיגר  יצחק זיו  ישראל ישעיהו-שרעבי  כרמל שאמה-הכהן  לביב חוסיין אבו-רוכן  לימור לבנת / Limor  Livnat  מאיר זורע (זארודינסקי)  מאיר תלמי  מאיר-דוד לוונשטיין  מאשה לובלסקי  מוטי ששון  מחמוד א-נאשף  מיכאל פואה  מיכאל רצון  מיכל ליברמן-גילון  מיקי לוי / Mickey  Levy  מלי פולישוק-בלוך  מנחם אליעזר מוזס  מרדכי זר  מרטין שלאף  משה זלמן פייגלין  משה מוץ מטלון  נדב פרי  נחום ניר-רפאלקס  נחמן שי  ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky  סופיה רון-מוריה  סילבן שלום / Silvan  Shalom  עבאס זכור  עבאס זקור  עבדול-עזיז זועבי  עוזי לנדאו / Uzi  Landau  עינת וילף  עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz  עמירה דותן  עמרי שרון  ערי ז'בוטינסקי  פנחס לבון (לוביאנקר)  פניה (פאינה) קירשנבאום  פריג`א זוארץ  ציון פיניאן  קדיש לוז (לוזינסקי)  ראובן ברקת (בורשטיין)  רוביק דנילוביץ'  רוחמה אברהם בלילא  רון בריימן  רוני בר-און  רחל אדטו  רן בנימיני  שולמית אלוני  שלום זיסמן  שלמה לביא (לבקוביץ')  שמואל תמיר כצנלסון  שרון שלום  תאופיק זיאד
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כדור פורח מול בלון נפוח
תגובות  [ 22 ] מוצגות  [ 22 ]  כתוב תגובה 
1
גילוי נאות
ע. הנביא  |  31/08/12 13:38
2
מי האהבל ההזוי שמתייחס בכלל ל"ת
ללפיד השחור הריק?  |  31/08/12 15:02
3
אתה משהו אתה
ג'ו  |  31/08/12 15:34
4
אם לפיד לא היה אשכנזי מהרכבת
קסטנר  |  31/08/12 16:41
 
- מי לא אשכנזי?
אשכנזי  |  1/09/12 08:33
 
- לנושא, מופז וסילבן הם סוג ז׳ ל"ת
לאדון האשכנזי  |  1/09/12 13:41
 
- הם בהחלט יצביעו לכחלון
בבוא הזמן  |  1/09/12 17:00
5
לקרוא מבלון נפוח על בלון נפוח  ל"ת
נפוח מנפיחות  |  31/08/12 20:04
6
לפיד עפר לרגליו של נתניהו
ציונית  |  1/09/12 10:24
 
- כתבת שהלפיד "חתיך" "חמוד"
מנין אתם ממציאים  |  1/09/12 11:17
7
לפיד השתמט משרות צבאי
רני  |  1/09/12 10:47
8
עצם הצגת שני האנשים האלה
זה מול זה  |  1/09/12 10:56
9
מאמר פשוט מטומטם !!! אין .....
טומי גפרור  |  1/09/12 12:01
10
כתב קירח ובלון בוריח מול בלון ל"ת
עם טעם וריח  |  1/09/12 13:12
11
בבחירות הקרובות יהיו הרבה
פישלזון  |  1/09/12 18:13
12
כמה שאתה מתוסכל
מתן מיאמי  |  1/09/12 19:48
13
יותר מדי ביביפילים בסביבה
מזכיר_המדינה  |  1/09/12 20:06
14
אויר חם
jak  |  2/09/12 03:41
15
אלון בלון, מאמר או בלון נפוח? ל"ת
אני רק שאלה  |  2/09/12 23:40
16
אבל קבלות של עשייה יש "לבלון ה
קורןנאוה טבריה  |  3/09/12 06:32
17
שכחת את ה"כותב הנפוח"... ל"ת
ללא קריאת המאמר..  |  3/09/12 08:37
18
אין מה להשוות
מייק  |  3/09/12 19:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם הללי
בפרשה נמשך פירוט מצוות התורה ויש בה את מספר המצוות הרב ביותר מבין כל פרשיות התורה    הפרשה ממשיכה את אום המצוות שנשא משה רבנו לפני מותו, ומפרטת מגוון רחב מאוד של ציוויים ואיסורים בתחומים שונים
עפר דרורי
אני ממליץ לשר החינוך גדעון סער להכריז כי חידון התנ"ך העולמי הבא ואלו שיבואו אחריו יקראו על שמו עמוס חכם, חתן התנ"ך העולמי הראשון
אברהם פכטר
עו"ד מני מזוז, היועץ המשפטי לממשלה (לשעבר), בהופעה מביכה, מעוררת מחלוקת ומושכת כותרות בפתיחת וועידת המשפט הראשונה של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והמרכז. הפרקליטים של אולמרט, עו"ד נבות תל-צור ועו"ד נווית נגב שהשתתפו בפנל, מחו ועזבו את האולם, בדרישה להפסיק לדון בתיקו של אולמרט, ימים ספורים לפני מתן גזר הדין
יורם אטינגר
משטרים מוסלמים פורעי-חוק מככבים בנרקו-טרוריזם הגלובלי הנהנה מתמיכת מדינות ריבוניות    נרקו-טרוריזם מיועד לכתוש ולרצוח את נפשן של הדמוקרטיות המערביות    מפעיליו מאופיינים ע"י רודנות, אלימות ושחיתות, ולכן רואים בחרות המערבית את האויב הקטלני ביותר
אסף רגב
מוחמד אלמורסי, נשיא מצרים החדש, עובד בימים אלו במלוא הקיטור    במצרים גופא - ניסיונות להשתלט על אמצעי התקשורת הממוסדים ולהפכם - לעיתים בעל כורחם - לתומכי תנועת האחים המוסלמים, משימות ביטחוניות במדבר סיני, הכנות לקראת כינון חוקה חדשה ועוד    מחוץ לגבולותיה של המדינה, מקיים נשיאה החדש מספר נסיעות עבודה חשובות ברחבי העולם, מהן עולים פרטים מעניינים מאוד, חלקם חשוב ביותר למדינת ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il