X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שלי יחימוביץ' על "הליכוד ביתנו"
"הצבא צועד על קיבתו" אמר פעם מצביא גדול ונמוך קומה. אבל נתניהו הוא ההיפך מנפוליאון. נתניהו הוא מצביא קטן ובעל אגו גדול. שאם לא כן, הוא היה אמור להבין שגם הכיבוש צועד על קיבתו. כל קולוניאליסט מוכן לחיות עם הידיעה שהוא עושה עוול מוסרי אם זה משתלם לו. למצביעים של נתניהו העסק כבר לא השתלם.
▪  ▪  ▪
נתניהו וליברמן. איחוד שמקורו בחטא [צילום: AP]

זה לא איחוד אלא פיצול
הליכוד, שהתחיל את דרכו באותה הדרך שבה הוא מסיים היום את דרכו, נולד משיתוף בין "תנועת החירות" (הימין המדיני) למפלגה הליברלית (הקפיטליזם הכלכלי). המפתח לאיחוד שהוליד את גח"ל (גוש חירות ליברלים) התבסס על יחס של "ליברל" אחד על כל שני "חירותניקים", בעוד שהחיבור עליו הוכרז אמש מכניס שני קפיטליסטים (מהליכוד של נתניהו) על לאומן אחד (מבין הבובות של ליברמן).
הליכוד, שבעבר התיימר להיות ראש המחנה הימני, התמסר אמש, באופן מלא, לידיה של הלאומנות. הליכוד שהתפצל אמש שוב, בחר בפאשיזם כמודל הישרדותי, לא רק במישור הלאומי-מדיני, אלא גם במישור החברתי-פוליטי. הפאניקה של נתניהו מפני האפשרות שצפה ועלתה בכל הסקרים שהונחו בפניו, על פיה הליכוד הולך ומתכווץ מרגע לרגע, הביאה אותו לחבק בחום את הפינה הקיצונית-ימנית של המפה הפוליטית, ולמסור את הליכוד לידיו של ליברמן. ליברמן עדיף בעיניו על פייגלין.
הנסיבות שהובילו את הצמד נתניהו וליברמן להכריז אתמול על "ריצה משותפת", אינן זקוקות לביאור. למרות מה שנהוג לחשוב ולומר, הציבור לא באמת מטומטם. מטמטמים אותו, אבל הוא לא מטומטם. ואף על-פי כן, ראוי ונכון שהסיבות הללו יעלו על הכתב, ולו רק על-מנת להצביע על הנסיבות שהולידו את סופו של הליכוד ולידתו המחודשת של הפיצול בין תנועת החירות (הלאומנות של ליברמן) לבין מפלגה הליברלית (הקפיטליזם הכלכלי של נתניהו).
טעות מספר 1: הפרד, הפחד, הפרט ומשול
מאז שהסתבך עם המפלגות הדתיות בקדנציה הקודמת שלו, עשה נתניהו הכל על-מנת לשמר את יחסיו הטובים עם הכוח האלקטורלי שהוא מכנה "הבייס". נתניהו אימץ את המודל הקלאסי של "הפרד ומשול", ובשלב מסוים הוסיף את המרכיבים הסודיים שלו, וכך יצר את המנגנון שהיה אמור לאפשר לו למשול לנצח: "הפחד, הפרד, הפרט ומשול".
אך כל מרכיב שהוסיף נתניהו למשוואה הזו כבר היה בגדר חזירות לשמה, בבחינת "כל המוסיף גורע". אומנם הציבור התרגל לחיות בפחד מדיני כלפי חוץ (ערבים) ובפחד סקטוריאלי כלפי פנים (אשכנזים-ספרדים, דתיים-חילוניים, וכו'). אבל הרכיב של ההפרטה כבר לקח את כל העסק רחוק מדי. כחלון הבין הרבה לפני נתניהו, את מה שהציבור הבין הרבה לפני כחלון. הליכוד איבד את המצביעים כי הם הלכו לחפש אמצעי מחיה.
"הצבא צועד על קיבתו" אמר פעם מצביא גדול ונמוך קומה. אבל נתניהו הוא ההיפך מנפוליאון. נתניהו הוא מצביא קטן ובעל אגו גדול. שאם לא כן, הוא היה אמור להבין שגם הכיבוש צועד על קיבתו. כל קולוניאליסט מוכן לחיות עם הידיעה שהוא עושה עוול מוסרי אם זה משתלם לו. למצביעים של נתניהו העסק כבר לא השתלם.
טעות מספר 2: תאונת רכבות במחנה הימין
ציבור "הבייס" הוא מסורתי-דתי. ההנחה של נתניהו, שהתבססה על כך שלציבור הזה אין מפלט אלקטורלי אחר מלבד המחנה הימני והוא תמיד ילך עם גוש הימין - ההנחה הזו היא טעות שרק אדם שהוא ההיפך מנפוליאון יכול לעשות. תפקידו של האגו שלנו הוא ללמד אותנו את מה שבאו ללמוד בחיים האלה, וזה תמיד שיעור שנלמד בדרך הקשה.
החיבור בין הליכוד לישראל ביתנו הוליד מחנה ימני-קולוניאליסטי המונח על תשתית של פערים כלכליים-חברתיים-קפיטליסטיים. לכאורה, זהו חיבור שעבד עד כה מצויין. ההוכחה היא שהציבור החלש מבחינה כלכלית המשיך והצביע במשך כל השנים לימין הזה. אך החיבור הזה מגלם בתוכו גם מרכיב שציבור "הבייס" מתקשה לעכל. אם מותר לחטוא בהכללה שאני סולד ממנה, ולו רק על-מנת להבהיר את הנקודה, אזי הלאומיות של הציבור המזרחי שונה בתכלית מזו של הציבור הליברמני.
נתניהו נאלץ לבחור, והוא בחר להאמין שהציבור הימני-מסורתי-דתי ילך עם המחנה הימני בכל מחיר, או שהציבור הימני-ליברמני יוותר על השאיפות האנטי-דתיות שלו. נתניהו גרם לתאונת רכבות במחנה הימין. רכבת הדת התנגשה חזיתית עם הרכבת האזרחית של ליברמן. כוחות ההצלה של נתניהו הפקירו את נפגעי הרכבת הדתית.
טעות מספר 3: תאוות השלטון של תאבי הבצע
המחאה החברתית הולידה גל תודעתי ששינה את פני האלקטורט. יותר מאשר חשיפה של העקרונות הכלכליים האנטי-חברתיים של ממשלת נתניהו, חשפה המחאה הזו את חוסר האמון מצד הציבור כלפי המערכת הפוליטית כולה, וגילתה לציבור את האמת העירומה של תאוות השלטון של תאבי הבצע, תחת הכותרת "הון, שלטון, עולם תחתון".
הציבור לא מאמין לנבחרים. הסיסמאות החלולות שעשו את העבודה עד כה, אינן רלוונטיות עוד. הציבור יבדוק את המניע של כל מועמד, את האמת שמאחורי כל מצע, את הרקורד האישי של כל מועמד, ובעיקר - את המניע הנסתר שמאחורי כל סיסמה. הרשתות החברתיות ישחקו במערכת הבחירות הזו תפקיד מכריע, שגם ארתור פינקלשטיין לא יוכל לו.
שלי יחימוביץ' הבינה ראשונה. יאיר לפיד טבע את השאלה "איפה הכסף". אריה דרעי יבסס את ש"ס על "אלה שאין להם". כחלון קרא את המפה וירד מהספינה הטובעת. ולעומת כל אלה, מה מציעים נתניהו וליברמן לציבור? איחוד של הימין! הציבור צועד על קיבתו, בעוד ליברמן ונתניהו צועדים על קיבתם שלהם.
המציאות חזקה מכל הזיה
ההבטחות של ליברמן מתועדות. ברית הנישואין, שוויון בנטל, בלי נאמנות אין אזרחות, וכל יתר ההבטחות שלא קוימו. ליברמן לא יביא 15 מנדטים אם ילך לבד, ונתניהו שאיבד את הציבור שצועד על קיבתו, לא יביא 27 מנדטים אם ילך לבד. הברית הזו היא ברית של פחדנים, שכל אחד מהם בטוח שמצא את המפלט שלו מגזר דין הבוחר באמצעות האיחוד הזה. הביטחון העצמי המופרז של שני הדיקטטורים האלה הביא אותם איש אל רעהו, אבל אין בכוחו להביא אליהם את הבוחר.
מי שזרע את רוח הפחד, קוצר בימים אלה סופה של מורא גדול, המתגשמת יותר ויותר באותות ובמופתים של סקרים ההולכים ומבהירים את התמונה: בעוד שהבחירות האלה הן על כלכלה וחברה, המצע הימני של נתניהו וליברמן אינו רלוונטי, גם אם יתאחדו מחר עם המתנחלים. מי שהלהיט יצרים עם הביטוי "הם מ-פ-ח-ד-י-ם", קוצר היום את סופת הפחד בעצמו.
מה שצריך לקרות, יקרה. הפירמידה החברתית-כלכלית בנויה כך שיותר כח אלקטורלי זקוק לפתרון כלכלי-חברתי, וממשלת נתניהו העמיקה את הפער הזה עם בסיס פירמידה רחב, שקודקודה צר כחריץ המחט. נתניהו וליברמן הרכיבו אתמול את מסיבת סיום הליכוד, ותחילת התקווה הכלכלית-חברתית של כלל האזרחים, בלי הבדל דת, גזע, מין וימין.

תאריך:  26/10/2012   |   עודכן:  26/10/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סופו של הליכוד
תגובות  [ 30 ] מוצגות  [ 30 ]  כתוב תגובה 
1
הצבור רובו לא מטומטם
שימרית כגן  |  26/10/12 15:24
 
- אוי דן דן דן...
רוני מכפר שלם  |  28/10/12 17:33
2
דברי דן באלון נפוח !
ישמעאל   |  26/10/12 21:59
 
- לישמעאל שהוא אכן ישמעאל
יוסי מ  |  26/10/12 22:29
 
- שמאלן עלוב
דידה  |  27/10/12 18:05
 
- לדידה.המדדה.
יוסי מ  |  28/10/12 09:29
 
- אתה צודק
מוזר  |  28/10/12 18:39
 
- ל"מוזר".
יוסי מ  |  28/10/12 20:47
 
- ליוסי
דידה  |  29/10/12 15:33
 
- תשובה ענינית 2
יוסי מ  |  29/10/12 18:31
 
- ליוסי לא השלמת את תהליך
דידה  |  29/10/12 15:00
 
- מסכנות כמקצוע.
יוסי מ  |  29/10/12 18:04
3
הליכוד היה ונשאר מפלגת מרכז
דודי30  |  26/10/12 22:50
 
- לדודי 30
יוסי מ  |  27/10/12 07:41
4
חשוב מאד לקרוא את הפרשנות
בתיה  |  26/10/12 23:07
 
- לבתיה
יוסי מ  |  27/10/12 10:14
 
- סופו של השמואל.........
יוסי ק.  |  27/10/12 11:50
 
- ליוסי מהמחנה הלאו(מ)ני.
יוסי מ  |  28/10/12 09:35
5
כתבה בסגנון של שונאי-ציון !
ש''י אלידע  |  27/10/12 16:20
6
עוד נפיחה
דידה  |  27/10/12 17:55
7
עוד מאמר נפל של הכותב
עודדי  |  27/10/12 19:46
8
שמישהו יסביר לי כיצד
לא מבין  |  27/10/12 20:01
9
דן אלון: הופך משאלות לב לכתבה ל"ת
שאול א.  |  27/10/12 20:51
10
אני הצבעתי ליכוד ואצביע ליכוד
טל שם יחודי  |  27/10/12 23:32
11
השתגעת?
אראל  |  28/10/12 00:46
12
נפוליאון
אורי7  |  28/10/12 10:15
13
דן אלון ויוסי מזרחי בגועליציה=
יוד יוד  |  28/10/12 10:24
 
- למר טום טום.
יוסי מ  |  28/10/12 14:34
14
הליכוד
מאיר ממן  |  28/10/12 17:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יצחק מאיר
רצח של ראש ממשלה בעטיה של הזיה כי עם מותו תידרדר ההיסטוריה מנתיב הצוקים בהם היא הולכת ולא תהיה עוד ואחרת תבוא ותכבוש את ההר במקומה, הוא רצח שאינו יודע ליתום    כמו שהרצח הוא טירוף, כך גם טירוף הוא הניסיון הנואל לזכור אותו כאירוע שבעצם עודו נמשך
ציפי לידר
ההינתקות - לא מה שחשבתם: אברהם אבינו, אבי היהדות המונותיאיסטית, שנפרד מסביבתו האלילית, מתקן את העולם    וגם תכירו: גיל המעשים    הכל על פרשת לך לך
ד"ר רון בריימן
בנסיבות הקיימות נראה שכל פלגיו של מחנה השמאל עלולים להפעיל את נשק יום הדין: גיוס נשיאו, שמעון פרס, לעמוד בראשו ולהתייצב מול בנימין נתניהו. לנתניהו יסתבר אז שהוא ניסה לרכוב על נמר - ואיפשר לפרס מעורבות עצומה וחריגה בחיים הפוליטיים - והנה הנמר קם עליו
עמוס דאי
מי שחזה בנאום ההתחננות לחברי מפלגת הליכוד ש"איבדו את הבית שלהם" לחבור לשלי יחימוביץ', בקלות היה מבחין שהמהלך הגאוני של בנימין נתניהו הכניס אותה ללחץ אטומי, ואפשר לומר - שלי מזיעה, שלי מפחדת
הרב יאשיהו יוסף פינטו
כל מי שמתקרב לאמת נהיה חלק מן האמת ומאמין באמת, משום שאמת יש אחת, ואין באמת מציאות של כמעת אמת, רק צריך לראות את האמת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il