X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
תגובה למאמרו של אלוף בן ,"אילו הייתה בחירה ישירה": לדברי בן החזרת השיטה הישנה לא הקימה את המפלגות מהריסותיהן. נשארנו על סלט מפלגתי ואיבדנו בדרך גם את היכולת לבחור בין מנהיגים". אולם הדבר נובע משינוי שיטה רעה אחת לשיטה רעה שנייה
▪  ▪  ▪

מערכת הבחירות הקיימת מעוררת אצל אלוף בן "געגועים לא צפויים לבחירה הישירה של ראש הממשלה שבוטלה לפני יותר מעשור". הוא רואה ביחימוביץ', לפיד ודרעי כמי שכיום אינם מתיימרים להתמודד על ראשות הממשלה, אבל גם בבחירה לראשות הממשלה, לא היו שלושתם מתמודדים מול נתניהו.
במצב של חוסר התמודדות זו הוא מוצא ליקוי בשל שהם "שוללים מאזרחי ישראל את האפשרות לבחור בין מועמדים להנהגה", ומציין מיד ש"האמריקנים יוכלו לבחור ב-6 בנובמבר בין ברק אובמה למיט רומני. הצרפתים בחרו בין פרנסואה הלנד לניקולא סרקוזי, (ובהוסיפו מדינה שאינה מוכרת כדמוקרטיה ליברלית) והמצרים בין מוחמד מורסי לאחמד שפיק. הישראלים יכלו לבחור רק בנתניהו".
אולם מדובר במשטרים שונים מהדמוקרטיה הפרלמנטרית של ישראל. מצרים עדיין אינה מדינה שיש לקחת ממנה דוגמה, אך ארה"ב היא דמוקרטיה נשיאותית וצרפתית היא מודל חצי נשיאותי, היות שמכהנים בה גם נשיא נבחר וגם ראש ממשלה הניצב מתחתיו. לעומת זאת הבחירה הישירה לראשות הממשלה, בניגוד למה שמיחסים לה, לא הייתה סוג של משטר נשיאותי, אלא סוג של משטר פרלמנטרי קואליציוני משודרג במובן זה שראש הממשלה נבחר ישירות ע"י הציבור, אולם כהונת ממשלתו תלויה בתמיכת רוב קואליציוני, כפי שקיים בשיטת המשטר הפרלמנטרית - קואליציונית.
הצבעה בשני פתקים - מרסקת את המע' הפוליטית
בן טוען כי התמודדות של מתמודד בעל משקל מול נתניהו, הייתה גורמת לכך ש" נתניהו לא היה יכול לדבוק בגישתו הסקטוריאלית ולהתעלם מבוחרי המרכז", והוא יישאר בשלטון בזכות בני בריתו הטבעיים, אולם גם במערכות הבחירות הקודמות התנהל מאבק אלקטוראלי על קולות המרכז ותמיד המפלגות דיברו ביותר מקול אחד כלפי סקטורים שונים (יצחק שמיר הגדיר את הליכוד כמפלגה מרכזית).
בן מעיר ש"ההצבעה בני פתקים, לראש הממשלה ולמפלגה, הוצגה כאחראית לריסוק המערכת הפוליטית ולהפיכת הכנסת לאוסף של מפלגות קטנות וסחטניות", ובכך מבקר את עצמו בסיפא על הנוסטלגיה בבהירות הזהות של ראש הממשלה. יחד עם זאת יש לציין שמפלגות מתרבות או נעלמות ללא קשר מחייב עם השינוי לבחירה הישירה לראשות הממשלה, כך למשל ד"ש, שצצה ונעלמה בשיטת הקואליציונית הישנה. בן ממשיך ומציין ש"אבל החזרת השיטה הישנה לא הקימה את המפלגות מהריסותיהן. נשארנו על סלט מפלגתי ואיבדנו בדרך גם את היכולת לבחור בין מנהיגים". אולם הדבר נובע משינוי שיטה רעה אחת לשיטה רעה שנייה.
רפורמות מתונות יחסיות מצדדות בשיטה מעורבת של בחירות יחסיות אזוריות כולל הצבעת העדפה. רפורמה,ואולי מהפכה תחוקתית נסבה על משטר נשיאותי תחוקתי נוסח המודל האמריקני כפי שהציע פרופ' גדעון דורון ז"ל (לו אני מקדיש מאמר זה).

הכותב הוא פובליציסט ומרצה ( ניתן להזמינו להרצאות)
תאריך:  26/10/2012   |   עודכן:  28/10/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם הללי
הבחירה מה היא - ריב אחים או מחלוקת    ריב אחים מותיר צלקת, מחלוקת מעשירה ומדלקת
דניאל גיגי
שלי יחימוביץ' מאמינה ביצירת חברה שבה יש ערבות הדדית, ולכן אין פלא שהיא מיישמת את המדיניות הזאת גם בתוך מפלגתה ומנסה לקדם רשימה שאינה מבוססת על חלוקה מגזרית    התפיסה האידיאולוגית הזאת תחזק לא רק את מפלגת העבודה אלא את החברה הישראלית כולה, ולכן כולנו צריכים לתמוך בכך גם אם אנחנו חשים נפגעים
צבי גיל
העיתונות הכתובה בתהליך של אנורקסיה וחידלון    יש לשמור על השריד של האיכות - 'הארץ'
דן אלון
"הצבא צועד על קיבתו" אמר פעם מצביא גדול ונמוך קומה. אבל נתניהו הוא ההיפך מנפוליאון. נתניהו הוא מצביא קטן ובעל אגו גדול. שאם לא כן, הוא היה אמור להבין שגם הכיבוש צועד על קיבתו. כל קולוניאליסט מוכן לחיות עם הידיעה שהוא עושה עוול מוסרי אם זה משתלם לו. למצביעים של נתניהו העסק כבר לא השתלם.
יצחק מאיר
רצח של ראש ממשלה בעטיה של הזיה כי עם מותו תידרדר ההיסטוריה מנתיב הצוקים בהם היא הולכת ולא תהיה עוד ואחרת תבוא ותכבוש את ההר במקומה, הוא רצח שאינו יודע ליתום    כמו שהרצח הוא טירוף, כך גם טירוף הוא הניסיון הנואל לזכור אותו כאירוע שבעצם עודו נמשך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il